Raport - primavara electorala la televizor 

Stirile TV: interes mare pentru administratie, morti violente si cazul Becali, atentie marginala pentru politic

de C.I., C.M.     HotNews.ro
Luni, 13 iulie 2009, 13:01 Economie | Media & Publicitate

 documente
(13 Iul 2009) DOC, 1MB
Desi 2009 este an electoral, scena politica a beneficiat in primavara de o prezentare limitata spre marginala in agenda televiziunilor, cu exceptia Antenei 3, posturile acordand un interes mai mare pentru activitatile institutiilor statului, pe fondul crizei economice. Aceasta este una dintre concluziile ultimului raport "Un om a muscat o stire", realizat de ActiveWatch-Agentia de Monitorizare a Presei, pe baza monitorizarilor realizate in intervalul martie-mai 2009.

Raportul, publicat luni, analizeaza stirile difuzate in prima saptamana a fiecarei luni din perioada mentionata de posturile Pro TV, Antena 1, TVR 1, Antena 3 si Realitatea TV, din perspectiva interesului public si a practicilor jurnalistice. In cadrul analizei "au fost izolate dimensiunea politica si administrativa din agenda media pentru a determina gradul de relevanta al acestor domenii din viata publica in agenda televiziunilor autohtone", dupa cum arata raportul.

Interesul pentru activitatile institutiilor statului pe fondul crizei este explicat prin:
  • intensificarea actiunilor guvernului
  • aparitia unor evenimente colaterale, precum protestele sindicale
In privinta prezentarii scenei politice, raportul arata ca:
  • postul Antena 3 a dedicat cel mai amplu spatiu acestui segment (19,51% din durata totala a stirilor difuzate)
  • postul public, TVR 1, a alocat cel mai putin spatiu stirilor privind viata politica interna - 3,1%
  • Antena 1 si Pro TV au alocat spatii generoase stirilor cu accidente si morti violente
La posturile de stiri:
  • Realitatea a acordat cea mai mare atentie administratiei (22,51%) si Justitiei (11,79%)
  • Cazul Becali a fost reflectat in mod aproximativ egal de Realitatea si Antena 3 (9,33%, respectiv 10,89% din totalul stirilor monitorizate). "Ponderile cumulate de mediatizarea cazului Becali la posturile Antena 3 si Realitatea TV au fost sensibil mai ridicate decat la posturile Antena 1 si Pro TV". TVR 1 a acordat cel mai putin spatiu stirilor legate de acest caz
  • Fata de Antena 3 (19,51% din totalul stirilor), doar 7,37% din stirile Realitatii au fost dedicate politicului
  • Ambele posturi au acordat in mod similar spatiu stirilor legate de evenimentele din Republica Moldova, sarbatorile oficiale si gripa porcina.
La Pro TV si Antena 1:
  • Atentia cea mai mare a fost acordata chestiunilor legate de administratie, urmate de accidente si morti violente
  • In cazul acestor posturi au mai fost alocate stiri in numar semnificativ cazului Becali, sarbatorilor oficiale, problemelor economico-financiare, infractiunilor, evenimentelor externe
  • Cazul Becali a fost "surpriza acestei perioade", cu varf de mediatizare in intervalul 2-6 aprilie, in urma retinerii sale de catre organele judiciare
Personalitatile cu cele mai multe aparitii, la finalul perioadei monitorizate:
  • membrii Guvernului (206 aparitii)
  • Traian Basescu (136 aparitii)
  • membrii aliantei PSD+PC (112 aparitii), comparativ cu doar 36 de aparitii pentru partenerii de coalitie ai acestora, membrii PD-L
Clasamentul "celor mai critice posturi de televiziune":

1. Antena 1 - 18 prezentari negative la adresa actorilor mentionati in stiri
2. Pro TV - 10 prezentari negative
3. Realitatea TV - 8 prezentari negative
4. Antena 3 - 7 prezentari negative
5. TVR 1 - 3 prezentari negative
- Traian Basescu a fost cel mai criticat actor din viata publica: 10 prezentari negative in cadrul stirilor. El este urmat de premierul Emil Boc (6 prezentari negative).

UPDATE Lansarea raportului a fost urmata de o dezbatere in cadrul careia reprezentanti ai posturilor TV, CNA, AMP si AJR au cautat un raspuns la intrebarea - In ce masura injuraturile dintre politicieni sau participarea acestora la tunsul oilor, spre exemplu, sunt relevante pentru o stire de televiziune?

Iata cateva dintre raspunsurile acestora:

Cezar Ion, presedintele AJR:
  • "Daca subiectul conflictului dintre politicieni este de interes public, devine automat o stire. Daca este doar o chestiune de budoar, devine balast tabloid".
  • "Cei implicati se straduiesc sa genereze un conflict. Oleaca de batalie din vorbe creeaza rating".
Christian Mititelu, membru CNA:
  • "Criteriul cel mai important este ratingul. Or, politicienii care nu creeaza rating nu sunt interesanti."
  • Avem de-a face cu "non-stiri" atunci cand unii politicieni sunt mediatizati "cand urca pe cal" sau participa la diverse evenimente legate de oierit etc. De cele mai multe ori, reporterii vaneaza cu ocazia acestor evenimente "o afirmatie soc pe care sa construiasca o stire". Este trist ca publicul afla despre existenta unor festivaluri doar atunci cand un politician se numara printre participanti.
  • Noi nu avem concurenta directa, de aceea se fac stirile asa cum se fac.
  • In plina criza economica, "economia sau finantele nu se vad in agenda emisiunilor de stiri - o carenta fundamentala care reflecta si o lipsa de cunostinte din partea celor care se ocupa de treaba aceasta".
  • CNA isi exprima ingrijorarea privind "multiplicarea" stirilor realizate cu imagini surprinse de camerele de luat vederi dintr-un bar sau un mall, cu telefonul sau cu imagini de pe bloguri, a spus Mititelu, care pune sub semnul intrebarii relevanta unor stiri care arata "de sute de ori cum i s-a bagat cuiva cutitul in spate".
Mircea Toma, presedintele ActiveWatch - AMP:
  • "Daca este o injuratura simpla, suntem in categoria cu accidente si carnita pe trotuar."
  • "Exista o revenire spre stirile de interes public de la cele senzationaliste, anul acesta fata de anul trecut, si asta este, cred eu, efectul crizei".
  • CNA ramane singura parghie prin care se poate interveni astfel incat o abatere facuta de o televiziune de dragul audientei sa nu fie preluata de un alt post, in lipsa unei sanctiuni si sub presiunea competitiei.
Mihai Radulescu, TVR:
  • "Conteaza foarte mult limita de la care aceste subiecte devin relevante pentru stiri de televiziune, pentru ca ele pot fi relevante pentru presa scrisa".
  • Practici precum cele relevate de scandalul Ridzi ar trebui sa fie sanctionate in primul rand de public.
Vlad Petreanu, Antena 3:
  • Catre realizatorii raportului: "Foarte curand va veti pierde obiectul de activitate. Cele doua televiziuni de stiri practic nu mai difuzeaza stiri".
  • "Risc major: e foarte ieftin sa chemi trei oameni sa stea de vorba in studio decat sa sustii financiar o ora de stiri".
  • "Nu mai exista un demers investigativ, ci acesti oameni vin si promoveaza agenda unui partid".
  • "La Antena 1 si Pro TV este un program emotional, nu un program de stiri".
Catalin Tolontan, redactor-sef Gazeta Sporturilor:
  • Ministrii nu fac decat sa cotizeze partea lor la fiecare televiziune in parte si, odata cu banii, livreaza si delegatul politic care sa-i reprezinte acolo.
  • Cumpararea de stiri a reusit sa devina o tema pe agenda Comisiei de ancheta si a CNA - lucru care parea realmente incredibil pana acum.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

1186 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    O noua pacaleala gen AMP (Luni, 13 iulie 2009, 13:38)

    Andra [anonim]

    se omite exact esentialul
    care e prezenta fiacarui partid in media in perioada mentionata, si cum a fost reflectata aceasta prezenta (ce procent de stiri negative ce procent de stiri pozitive).

    daca s-a respectat regula celor 3 treimi, cate campanii politice au facut televiziunie? care au fost acelea?

    cum deosebim o campanie politica de o atitudine obiectiva?

    nimic din toate astea, complicitate perfecta.
  • 0 (0 voturi)    
    concluzia e ca baietii de la televiziuni (Luni, 13 iulie 2009, 14:09)

    Ovidiu [anonim]

    sufera de depresie...

    is curios daca l-ar putea concura cu domnul consul in materie de performanta....
  • 0 (0 voturi)    
    Alta suita de greseli de limba romana... (Luni, 13 iulie 2009, 17:41)

    Ritzi Pitzi [anonim]

    1. "membrii aliantei PSD+PC (112 aparitii), comparativ cu doar 36 de aparitii pentru partenerii de coalitie ai acestuia, membrii PD-L" -> "membrii aliantei PSD+PC (112 aparitii), comparativ cu doar 36 de aparitii pentru partenerii de coalitie ai ACESTORA, membrii PD-L"

    2. "Cei implicati se straduiesc sa genereze un conflict. Oleaca de batalie din vorbe creaza rating" -> "Cei implicati se straduiesc sa genereze un conflict. Oleaca de batalie din vorbe CREEAZA rating"

    3."politicienii care nu creaza rating" -> "politicienii care nu CREEAZA rating"

    4."de acea se fac stirile" -> "de ACEEA se fac stirile"

    5. "Ministri nu fac decat sa cotizeze" -> "MINISTRII nu fac decat sa cotizeze"

    6. Nu mai pomenesc de litere mancate / inversate...

    Sincer, aveti nevoie de un "cap limpede" pe acest site, care sa "filtreze" toate greselile astea, asa cum este in presa tiparita...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri