Comisia de Etica din TVR: sefa interimara a Stirilor este responsabila de deciziile editoriale gresite in cazul Dragnea

de C. Ionescu     HotNews.ro
Joi, 16 iulie 2009, 15:30 Economie | Media & Publicitate

Interventia lui Liviu Dragnea la TVR, in seara dinaintea alegerilor europarlamentare, a fost o decizie editoriala gresita luata de directorul interimar al Stirilor, Madalina Radulescu, "in ciuda opiniilor exprimate de subalternii sai", considera in unanimitate Comisia de Etica si Arbitraj din TVR, care nu exclude posibilitatea ca aceasta interventie sa se fi petrecut dupa consultarea conducerii TVR, asigurata de Alexandru Sassu. Comisia a investigat timp de mai multe saptamani acest caz, in urma unei sesizari venite din partea a doua angajate ale redactiei Stiri.

Cazul Dragnea-Tema zilei, pe scurt:
  • In data de 6 iunie, cu o zi inaintea alegerilor europarlamentare, cand posturile TV nu mai aveau voie sa difuzeze materiale electorale, Liviu Dragnea, vicepresedinte PSD si sef al campaniei electorale PSD, a fost invitat la Tema zilei, rubrica a Telejurnalului TVR.
  • Initial, la Tema zilei fusese programat un interviu pe teme sportive. Tema interviului cu Dragnea a constat in disputele PSD-PDL, insa interviul a fost marcat de elemente electorale.
  • Doina Georgescu, producator Stiri, si Adriana Gulea, editor Stiri, precum si producatorul Dorin Muntean au decis sa-si retraga semnatura de pe genericul de final.
  • Ulterior, Madalina Radulescu le-a amenintat pe Doina Georgescu si Adriana Gulea cu taierea zilei de munca.
  • Doina Georgescu si Adriana Gulea au apelat la Comisia de Etica si Arbitraj din TVR, solicitand un punct de vedere privind decizia lor de a apela la clauza de constiinta cand si-au retras semnatura.
  • Cazul Dragnea a fost sanctionat cu somatie de catre CNA, insa TVR a decis sa conteste aceasta sanctiune.

Comisia de Etica si Arbitraj si-a facut cunoscut punctul de vedere joi, pe site-ul TVR dupa mai multe sedinte in care au fost audiati Doina Georgescu, producator stiri; Mihai Radulescu, prezentator Telejurnal; Madalina Radulescu, director interimar Stiri; Mihai Constantin, moderator "Tema zilei"; Adriana Gulea, editor stiri; Andi Vilara, redactor-sef Redactia Emisiuni si Transmisiuni, Departamentul Sport. Concluziile Comisiei au fost adoptate in unanimitate de membrii acesteia.

Comisia constata "ca nu este prima data cand directorul interimar al Stirilor recurge la intimidarea subordonatilor. Un incident asemanator s-a petrecut in luna martie 2008, dar concluziile formulate atunci de CEA au fost ignorate atat de ziarista, cat si de conducerea SRTv".

Constatarile Comisiei de Etica si Arbitraj au caracter consultativ. Intre altele, Comisia a constatat ca:
  • "Gestul Doinei Georgescu si al editorului Adriana Gulea de a refuza sa-si asume sub semnatura un produs jurnalistic in contradictie nu doar cu opiniile lor profesionale, ci si cu reglementarile specifice ale Consiliului National al Audiovizualului, a fost de buna-credinta si in conformitate cu prevederile Statutul ziaristului din SRTV"
  • "Pe langa incalcarea reglementarilor specifice campaniei electorale, constatata si sanctionata de CNA, emisiunea "Tema zilei" din 6 iunie contravine si normelor deontologice asumate de jurnalistii din televiziunea publica. Astfel, decizia editoriala a Madalinei Radulescu de a invita reprezentantul unui singur partid la o dezbatere care-si propunea sa trateze "frictiunile din coalitie" a creat premisele pentru nominalizarea de catre dl. Liviu Dragnea, intr-un context critic, a unor ministri din PD-L, fara posibilitatea unei replici din partea partenerilor de guvernare. Dezechilibrul astfel creat ar fi putut fi evitat daca s-ar fi respectat Statutul ziaristului din SRTV"
  • "Chiar daca nu au fost puse in aplicare, amenintarile formulate de doamna Radulescu la adresa celor doua jurnaliste din subordine reprezinta o forma de presiune cu atat mai de neinteles cu cat au venit dupa ce Consiliul National al Audiovizualului a sanctionat SRTv pentru consecintele unei decizii editoriale gresite, luate de directorul interimar al stirilor in ciuda opiniilor exprimate de subalternii sai. Atitudinea Madalinei Radulescu este in contradictie cu normele de conduita stipulate in Statutul ziaristului din SRTv"
  • "Anularea in dimineata de 5 iunie a circuitelor de satelit comandate pentru formatul stabilit al rubricii "Tema zilei", imediat dupa ce redactorul sef Andi Vilara a primit confirmarea doamnei Radulescu privind renuntarea la subiectul sportiv, dovedeste ca decizia schimbarii tematicii emisiunii a fost luata anterior momentului declarat de directorul interimar al stirilor (vineri seara)."
  • "In acelasi timp, faptul ca Presedintele-Director General al SRTV, dl. Alexandru Sassu, a comunicat inca de joi conducerii Departamentului Sport anularea subiectului initial al "Temei zilei" pune sub semnul intrebarii sinceritatea declaratiilor din presa ale Madalinei Radulescu, potrivit careia ar fi luat decizia schimbarii temei emisiunii fara consultarea conducerii TVR."
  • "In ciuda evaluarii corecte din punct de vedere etic pe care a facut-o cand i s-a comunicat numele invitatului si subiectul "Temei zilei", dar si in contradictie cu avertismentul privind incheierea campaniei electorale pe care l-a lansat in debutul emisiunii, moderatorul Mihai Constantin nu a reactionat la criticile nominale exprimate de dl. Liviu Dragnea in absenta unui reprezentant al partidului atacat si nici la comentariile cu conotatii electorale ale vice-presedintelui PSD. Mai grav, moderatorul a formulat el insusi intrebari cu caracter electoral."
  • "Comisia a remarcat inadvertentele dintre afirmatia doamnei Radulescu, care sustine ca dupa difuzarea "Temei zilei" a avut o discutie profesionala cu dl. Mihai Constantin pe tema "derapajelor electorale" din emisiune, si declaratia moderatorului, care neaga ca ar fi existat o astfel de discutie. Cert este ca in departamentul stiri nu a existat o analiza a emisiunii in care conducerea sa explice corpului redactional daca observatiile formulate de CNA sunt juste sau nu."
  • "Membrii Comisiei de etica si arbitraj nu-si pot explica intarzierea cu care Dorin Muntean si-a informat colegele din echipa editoriala despre schimbarea temei emisiunii, in conditiile in care atat d-na Madalina Radulescu, cat si dl. Mihai Constantin sustin ca au discutat telefonic cu producatorul pe acest subiect cel mai tarziu sambata la pranz."
  • "De asemenea, este inexplicabil motivul pentru care dl. Dorin Muntean a decis sa-si retraga semnatura de pe petitia inaintata Comisiei impreuna cu colegele Doina Georgescu si Adriana Gulea, alaturi de care si-a asumat gestul de a nu semna Telejurnalul din 6 iunie."

UPDATE Ce au spus, intre altele, persoanele audiate de Comisia de Etica, potrivit raportului acesteia

Andi Vilara, redactor sef, Redactia Emisiuni si Transmisiuni, Departamentul Sport
  • "confirma ca subiectul stabilit initial pentru rubrica "Tema zilei" din 6 iunie era legat de meciul de fotbal Lituania-Romania (...); in acest scop fusese comandata o legatura prin satelit cu Marijampolė (Lituania) in intervalul 20.30-20.40";
  • "afirma in scris ca in seara zilei de joi, 4 iunie a.c., in jurul orei 21.00, coordonatorul Departamentului Sport, Ioan Todan, i-a comunicat telefonic ca "a fost sunat de dl. PDG Alexandru Sassu pentru a fi informat ca - cu tot regretul - subiectul rubricii "Tema zilei" de sambata, 6 iunie, va fi modificat, nemaifiind legat de meciul Lituania-Romania"";
  • "spune ca vineri, 5 iunie, in jurul orei 10.00, a vorbit telefonic cu Madalina Radulescu, care i-a confirmat schimbarea subiectului de la "Tema zilei"".

Doina Georgescu - producator, si Adriana Gulea - editor, Departamentul stiri
  • "afirma ca au aflat de schimbarea tematicii "Temei zilei" sambata, 6 iunie, intre orele 16 si 17, de la producatorul Dorin Muntean, anuntat telefonic de directorul interimar Madalina Radulescu";
  • "afirma ca intreaga echipa editoriala - inclusiv Dorin Muntean - a considerat ca subiectul stabilit pentru "Tema zilei" nu este justificat jurnalistic si (...) risca sa duca la incalcarea regulilor stabilite de CNA pentru campaniile electorale";
  • "editorul Adriana Gulea sustine ca a fost rugata in timpul emisiei de catre producatorul Dorin Muntean sa-i aduca acestuia din redactie o hartie care continea intrebarile destinate invitatului Liviu Dragnea";
  • "precizeaza ca in discutia pe care au avut-o cu Madalina Radulescu aceasta a afirmat ca, in ciuda sanctiunii acordate de CNA pentru "Tema zilei" din 6 iunie, isi asuma intreaga responsabilitate pentru alegerea invitatului si a subiectului rubricii respective".

Madalina Radulescu, director interimar, Departamentul stiri
  • "spune ca, in baza atributiilor sale, a luat decizia schimbarii subiectului "Temei zilei" in seara zilei de vineri, 5 iunie, dupa ce domnul Liviu Dragnea ar fi declarat in presa ca protocolul coalitiei de guvernare trebuie "renegociat de la zero"";
  • "spune ca a stabilit intrebarile pentru invitat impreuna cu Mihai Constantin";
  • "admite ca in timpul emisiunii au existat "mici derapaje", dar crede ca, in ansamblu, emisiunea nu a incalcat normele deontologice sau reglementarile CNA;
  • "recunoaste ca le-a spus Doinei Georgescu si Adrianei Gulea ca le va taia ziua de munca pentru ca si-au retras semnatura de pe generic, dar spune ca nu a pus in practica amenintarea";
  • "nu explica de ce nu s-a manifestat la fel de sever si fata de Dorin Muntean - producatorul care a refuzat sa-si puna semnatura pe generic din motive similare cu cele ale colegelor lui";
  • "sustine ca in legatura cu acest ultim incident a avut cu prezentatorul Mihai Radulescu o discutie in contradictoriu in cursul careia acesta ar fi amenintat-o "in toate felurile".

Mihai Constantin, moderator "Tema zilei", TVR 1
  • "spune ca a conceput intrebarile destinate invitatului impreuna cu directorul interimar Madalina Radulescu, dar ca "aportul informational" al acesteia a fost "preponderent"";
  • "isi aminteste ca i s-a transmis inaintea emisiunii ca, daca e cazul, dezbaterea "se poate prelungi";
  • "nu poate explica motivul pentru care tocmai el, ca moderator, a adus la un moment dat in discutie subiectul alegerilor si al campaniei electorale, cu atat mai mult cu cat recunoaste ca in timpul emisiunii producatorul Dorin Muntean i-a atras atentia asupra "derapajelor" cu tenta electorala ale invitatului";

Mihai Radulescu, prezentator jurnalul de weekend, TVR1
  • "confirma relatarile Doinei Georgescu si ale Adrianei Gulea";
  • "spune ca a "inteles de la Dorin Muntean" ca moderatorul Mihai Constantin ar fi primit pe e-mail intrebarile destinate invitatului";
  • "afirma ca a aflat ca subiectul declarat al "Temei zilei" sunt "frictiunile din coalitie" inainte de a intra in emisie";
  • "sustine ca si-a exprimat nemultumirea in redactie atat inainte, cat si dupa emisiune";
  • "confirma ca Doina Georgescu si Adriana Gulea au fost amenintate in ziua de 12 iunie cu taierea orelor lucrate si cu schimbarea locului de munca de catre Madalina Radulescu si spune ca, dupa ce si-a manifestat solidaritatea cu cele doua colege, a fost la randul sau amenintat de directorul interimar intr-o discutie particulara purtata cu aceasta pe holul redactiei".

Citeste aici tot raportul Comisiei de Etica si Arbitraj din TVR, inclusiv declaratiile facute de Madalina Radulescu si ceilalti membri ai redactiei care au fost consultati


Citeste mai multe despre   























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

1487 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    lol (Joi, 16 iulie 2009, 15:54)

    clujean [anonim]

    sunt convins ca minimum 5% din voturile pesediste sunt datorate acelei interventii :):):)
  • -2 (2 voturi)    
    Si ce daca? (Joi, 16 iulie 2009, 15:55)

    giga [anonim]

    Asa 'a vrut muschii ei' si asa ramine. Dixit.
    • 0 (0 voturi)    
      Nici o treba ! (Joi, 16 iulie 2009, 22:33)

      Vicleanu [anonim] i-a raspuns lui giga

      "Asa 'a vrut muschii ei' si asa ramine. Dixit."

      Mada in sfarsit ai reusit sa deschizi o pagina de net ! Mai iti aduci aminte cand sunai IT-ul pentru ca nu iti mergea calculatorul ...defapt trebuia bagat doar in priza. la munschii tai in curand ai sa zbori pe prima fereastra PSD. Deci mai dute la sala si trage de fiare.
  • 0 (0 voturi)    
    vai mama ei (Joi, 16 iulie 2009, 18:38)

    observator [anonim]

    Ha. ha.ha ! Comisia nu exclude posibilitatea .. Cum s-o excluda, cand e clar pentru toata lumea ca madalina asta a PRIMIT comanda de la sasu ? La mintea ei de bibilica azvarlita pe geam de la Antenele lui felix, nici sa treaca strada singura nu poate. Muierea fara creier e executanta perfecta! Ultima dovada e ca si-a asumat EA inca o porcarie, ca sa-si apere stapanul care o tine in brate. targul e clar: incompetenta e lasata mai departe in functie, ca sasu are nevoie de ea in campanie. Asta daca nu-i explodeaza bomba in fata pana atunci, ca la cat ii de proasta, e pericol mare!
    • 0 (0 voturi)    
      Comisia (Miercuri, 22 iulie 2009, 16:39)

      Fata de la etajul 3 [anonim] i-a raspuns lui observator

      Ce este Comisia asta, din cine este formata si ce capacitati au membrii, ca ei sa poata analiza coerent si fair un director de departament sau poate chiar un director mai mare? Astia si muncesc in afara comisiei???
      E CEVA CIUDAT CU COMISIA ASTA!!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    in sfarsit (Joi, 16 iulie 2009, 22:28)

    Vicleanu [anonim]

    In sfarsit ...a trebuit 2 ani de interimar ca sa ne convingem ca aceasta mahalagoaica nu are treaba cu aceasta institutie ! 2 ani de zile sub conducerea unei femei cu 8 clase valide si o facultate cumparata de tati si mami.
  • 0 (0 voturi)    
    mai mdalina mai (Vineri, 17 iulie 2009, 10:21)

    felix motanu [anonim]

    Da , din pacate asta este TVR -ul. Sasu a cules-o pe mironosita asta crizata de la Antena 1, unde vai mama ei era o lingatoare al lui felix,. Madalina ai editor de nota 10 pe Adriana Gulea care e profesionista pe politic, asa ca tu pe cand facei stiri cu hoituri la Antena ea facea stiri serioase, asa ca nu e de mirare ca ti-a refuzat prostia. Daca tot executi comenzile lui Sasu ce ar fi sa ii devii secretara Madalina ca la ce mahalagioaca esti serios ti-ar sta mai bine. Poi Madalino tu te compari cu Rodica Culcer? Totusi, da-ti demisia si macar ai decenta sa dai un concurs pe postul asta daca esti asa o jurnalsita cu renume si esti atat de buna. Cat despre Mihai Radulescu esti la locul unde trebuie sa fi si Adriana Gulea sincer te as putea vedea in locul lu mahalagioaca asta dupa ce Sasu pleaca naibii din TVR ca si el e paralel cu munca de jurnalist de tv.
  • 0 (0 voturi)    
    pa (Vineri, 17 iulie 2009, 15:55)

    eu [anonim]

    pa, madalina, pa draga! du-te cu Dumneze! Chiar nu ti-a trecut prin cap niciodata, ca cei care urca in felul tau, vor avea la un moment dat o cadere libera? pai tu esti om sa-i iei locul lui Culcer? Nu uita: "tiganul cand a ajuns imparat, intai pe ma-sa a spanzurat". pa draga. pa colorata lu' ....sasu.
  • 0 (0 voturi)    
    arbitru (Luni, 20 iulie 2009, 6:07)

    Bun, care e rezolvarea? [anonim]

    Din start nu-i pot acorda acestei Madalina"prezumtia de nevinovatie". Nici uman, nici profesional.De ce? Doar pentru ca nu face NIMIC altceva, decat sa uzeze holul de la stiri spre holul biroului directorului general, Sassu!(apropo, numele lui se scrie cu 2 S).Sigur, exista mobile, cu abonamente platite de TVR, dar ea prefera mersul pe ...jos! Altfel zis, contactul direct. In cel priveste pe Sassu , e problema lui, se zice ca "dragostea cu sila, nu se poate"! Mai stii?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri