Politica bate stirea, articolele de utilitate au ajuns in Recycle Bin, ziaristii buni sint prea putini, cancanurile bat, ca audienta, orice investigatie, presiune prea mare pe stirile de agentii, pe care n-ai voie sa le ratezi, focalizare paguboasa pe subiecte de “interes national”. Pe scurt, acestea sint doar citeva dintre problemele si – am putea spune chiar – atributele presei scrise din Romania, scrie Alex Mihaileanu, pe blogul lui.

Articolul de fata este intemeiat, cap-coada, pe raspunsurile primite de la trei jurnalisti: Grigore Cartianu, redactor-sef Adevarul, Victor Ciutacu, redactor-sef Jurnalul National si Mihnea Maruta, fost redactor-sef la Cotidianul. Au mai fost chestionati Vlad Macovei, redactor-sef Evenimentul Zilei (pe care l-am prins fix in zilele de dupa concedierile in masa), Adrian Ursu (la acea vreme, redactor-sef Cotidianul), Claudiu Pindaru (redactor-sef Gandul) si Cristian Grosu, fost redactor-sef Cotidianul, care insa – presupun – nu au dorit sa raspunda.

Intrebarile au fost trimise prin aprilie, deci socoteala de atunci nu se mai potriveste, suta la suta, cu socoteala de acum. Dar raspunsurile celor trei oameni de presa sunt suficiente pentru a-ti forma o idee de ansamblu asupra presei scrise, chiar si la ora actuala, cind ziarul Cotidianul si-a schimbat numele in Nistorescu, iar campania electorala este in plin avint.

De ce ne afundam in politica

Subiectele pe politic bat la ochi. Concluzia mea, ca cititor, este ca ne intoxicam. Prea multi politicieni, prea multe nimicuri, prea putine informatii pe care sa le numesti cu adevarat stiri. Am intrebat de ce atita politica. Exista cauze obiective, "Subiectele politice sint, aparent, mai usor de tratat", dupa cum spune Mihnea Maruta, cind "dai declaratia initiala, care constituie intriga, apoi iei reactii si, eventual, daca ai bunavointa, adaugi background", enumerind insa si altele:

  1. convingerea ca  politica prezinta un interes mai mare decat alte domenii si afecteaza un numar superior de persoane;
  2. potentialul de scandal al subiectelor politice (cineva ataca pe altcineva, sapa pe altcineva sau chiar infrange pe altcineva);
  3. notorietatea politicienilor, care presupune ca un nume cunoscut sporeste atractivitatea primei pagini si indeamna la cumparare.

Citeste restul articolului si comenteaza pe Subiectiv.