Orange Romania a sesizat Consiliul National al Audiovizualului (CNA), la sfarsitul lunii iulie din acest an, ca doua clipuri publicitare la cartelele oferite de Vodafone Romania si Cosmote Romania ar reprezenta publicitate inselatoare. De asemenea, Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC) a analizat sesizarile Orange si a recomandat revizuirea spotului publicitar al Vodafone. In cazul Cosmote, RAC a considerat ca nu se incalca codul de practica in publicitate.

UPDATE 1: CNA a decis blocarea difuzarii a doua spoturi Vodafone. Nici o sanctiune in cazul Cosmote

UPDATE 2: Vodafone spune ca va tine cont de recomandarile CNA si RAC si va face modificari

Doua spoturi publicitare la cartela Vodafone si unul la cartela Cosmote, acuzate de publicitate inselatoare

In cazul Vodafone, Orange reclama un clip publicitar difuzat pe Antena 1, in data de 21.07.2009, care promoveaza oferta comerciala la cartela Vodafone, transmitand urmatorul mesaj: "Cele mai mari bonusuri in minute si bani". Ulterior, sunt detaliate avantajele reincarcarii cartelei, avantaje care constau in 100 de minute si bani - informatia este subliniata atat prin text, cat si prin voce.

Orange reclama faptul ca publicul nu are timp sa vada nota din josul ecranului, care este scrisa cu caractere mult mai mici, acuzand faptul ca, "in realitate, bonusul nu consta in bani in sensul general folosit de limba romana de unitate monetara (bani lichizi), ci in echivalentul de credit pe cartela al unor sume de bani. Ceea ce este cu totul diferit", se arata in plangerea Orange.

In acest caz, si RAC a decis ca afirmatiile "bonusuri in minute si bani", respectiv "bonusuri in bani" pot induce in eroare consumatorul, prin ambiguitate cu privire la natura si caracteristicile ofertei. Consiliul Roman pentru Publicitate spune ca in posesia consumatorului ajung de fapt eurocredite si nu bani, cum se intelege din comuncare, si ca astfel s-ar incarca codul de practica in publicitate elaborat de RAC.

Tot in cazul Vodafone, CNA s-a autosesizat si a efectuat o monitorizare, consiliul avertizand asupra unui spot publicitar difuzat la radio pe: Kiss FM, Radio 21, RRA, Europa FM, la abonamentul Vodafone Complet.

Mesajul este: "La Vodafone schimbi fara probleme. Aboneaza-te la Vodafone Complet si poti sa-l schimbi de cate ori vrei tu. Iar pentru 2 euro in plus iti dublam minutele".

CNA a constatat faptul ca afirmatia: "pentru 2 euro in plus iti dublam minutele" este valabila numai pentru un singur tip de abonament din cele patru prezentate de Vodafone pe site-ul propriu.

Pe site-ul operatorului, oferta Vodafone Complet cuprinde 4 tipuri de abonamente lunare, de 4,99, 6,99, 8,99 si 11,99 euro, iar CNA spune ca afirmatia spotului Vodafone este valabila doar in cazul abonamentului de 4,99 euro.

In privinta Cosmote, Orange a reclamat ca un clip publicitar difuzat pe Realitatea TV pe 22.07.2009, care promova oferte la cartele, transmitea urmatorul mesaj: "600 de minute si 600 de sms-uri in retea, plus 30 de minute nationale si internationale cu doar 3,5 eurocredit pe luna". In realitate, sustine Orange, oferta mentioneaza in josul paginii cu caractere mici si doar pentru 3 secunde urmatoarele limitari:

  • cele 30 de minute nationale si internationale sunt valabile doar in afara retelei Cosmote, desi acest lucru nu se precizeaza in clipul publicitar, sustine Orange
  • cele 600 de minute se tarifeaza dupa primele 3 minute la secunda; acest lucru inseamna practic ca aceste 600 de minute pot fi folosite pentru maximum 200 de convorbiri
  • dupa consumarea acestor minute, in ambele situatii, tarifarea se va face la secunda dupa primul minut indivizibil, lucru mentionat doar pe site

"Prin aceste limitari, oferta Cosmote poate contraveni asteptarilor clientilor care vor putea considera ca prin achizitionarea acesteia vor beneficia de foarte multe minute. Faptul ca se accentueaza doar beneficiile si nu sunt mentionate decat in trecere limitarile ofertei poate induce in eroare consumatorii", se arata in plangerea Orange.

Comitetul etic al Consiliului Roman pentru Publicitate a analizat sesizarea si punctul de vedere al companiei Cosmote si a decis ca nu se incalca codul de practica in publicitate elaborat de RAC.

CNA a decis blocarea de la difuzare a celor doua spoturi Vodafone

Referitor la toate aceste cazuri, CNA a decis in sedinta de marti sa se sesizeze doar in cazul Vodafone. Mai precis, autoritatea a decis trimiterea de somatii de intrare in legalitate catre toate posturile TV si radio care au difuzat respectivele spoturi ale Vodafone si spre stiinta si celorlalte posturi. Masura conduce la blocarea difuzarii clipurilor in cauza pana la modificarea acestora.

In cazul spotului Cosmote, CNA nu a considerat ca se incalca legislatia audiovizuala.

Vodafone spune ca va tine cont de recomandarile RAC si CNA si va face modificari

In replica, Vodafone a anuntat ca va tine cont de recomandarile CNA si RAC si va efectua modificari.

“Vodafone Romania va tine cont de recomandarile CNA si Consiliului Roman pentru Publicitate (RAC) si va opera modificari in spotul publicitar pentru promovarea ofertei de reincarcare a Cartelei Vodafone", au precizat oficialii Vodafone.

Oficialii Vodafone motiveaza folosirea mesajului "Cele mai mari bonusuri in minute si bani" prin faptul ca la momentul promotiei operatorul avea cele mai mari bonusuri din piata.

"In perioada lansarii acestei campanii promotionale, Vodafone Romania oferea cele mai avantajoase bonusuri de pe piata. De aceea am considerat ca folosirea mesajului “Cele mai mari bonusuri in minute si bani” este justificata. In oferta Vodafone Romania, termenul “bani” se refera la bonusul pe care clientul il obtine atunci cand reincarca o cartela cu credit si pe care il poate folosi ulterior pentru diferite servicii: SMS, MMS, minute sau plata extraoptiunilor disponibile”, au mai explicat oficialii Vodafone.