China nutreste ambitii mondiale in mass-media, domeniu in care spera sa joace un rol la inaltimea noii sale puteri globale. Simbolic, presedintele Hu Jintao a deschis Summitul Mondial al Presei, organizat vineri si sambata la Beijing de agentia oficiala China Noua, in prezenta reprezentantilor a 170 de agentii de presa, televiziuni, radiouri, ziare si site-uri web, relateaza AFP.

In sala Adunarii nationale populare, delegatii straini l-au aplaudat pe presedintele chinez - sef al Partidului Comunist, care controleaza strict presa - vorbind despre viziunea sa asupa unei informatii "corecte, amanuntite si obiective".

News Corporation, Associated Press, Reuters, ITAR-TASS, Kyodo, BBC, Turner Broadcasting System si Google au acceptat sa fie copresedinti la aceste adevarate Jocuri Olimpice ale presei, organizate cu mare pompa de Beijing.

In dreapta presedintelui Hu a luat loc magnatul Rupert Murdoch, care simbolizeaza noul vis chinez, cu investitiile sale in mass-media pe toate continentele.

4,5 miliarde euro pentru expansiunea mondiala

Trezita din visurile sale, inaintea Jocurilor Olimpice din 2008, de reactia presei internationale, Beijingul a decis sa-si construiasca propriile grupuri de media, pentru a transmite imaginea unei Chine triumfatoare.

Desi cifrele nu sunt confirmate, se vorbeste despre o suma de 4,5 miliarde de euro pusa la dispozitie pentru a finanta expansiunea mondiala a agentiei China Noua, a televiziunii centrale CCTV sau a postului de radio CRI, in momentul in care in toata lumea este amenintat chiar viitorul presei, ca institutie.

China Noua ofera servicii in opt limbi, are 117 birouri in intreaga lume si vrea sa mareasca acest numar, in dorinta de a se integra in cercul restrans al agentiilor internationale de presa.

"Ne aflam intr-un proces de reorganizare, intentionam sa lansam un serviciu multimedia", a spus presedintele agentiei, Li Congjun, in momentul in care China Noua se concentreaza pe servicii video si aplicatii destinate telefoanelor mobile.

Televiziune in limba araba. Urmeaza rusa

CCTV va lansa un canal in limna araba pentru 300 de milioane de telespectatori din 22 de tari si pregateste un altul in rusa. CRI, care emite deja in intreaga lume in 43 de limbi, are in vedere expansiunea internationala.

In paralel, China vrea sa puna pe picioare mari grupuri media, pornind de la modelul News Corporation sau Time Warner.

"Devenind lider international in industria media, China isi va construi propriul sau Time Warner", a subliniat Steve Marcopoto, presedintel Turner Broadcasting System Asie-Pacifique (grupul Time Warner).

Rupert Murdoch se declara nerabdator sa aiba in fata o astfel de concurenta, criticand insa "lipsa de protectie a proprietatii intelectuale" si "cleptomanii continutului".

Piata digitala: 338 milioane internauti, 710 milioane telefoane mobile

El a cerut Chinei sa deschida "poarta digitala" si sa isi lase companiile sa concureze liber, dar Beijingul se dovedeste destul de incapatanat in aceasta privinta.

Aceasta piata imensa are 338 de milioane de utilizatori de internet. 710 milioane de oameni folosesc telefoane mobile - de doua ori cat populatia Americii.

Libertatea presei, tema tabu

Libertatea informatiei, tema cruciala in relatia cu China, a fost total absenta de la Summit. Nu a figurat pe ordinea de zi a reuniunii, iar invitatii nu au dorit sa-si jigneasca gazdele.

Exceptie a facut Clive Marshall, seful Australian Associated Press, sintetizand dezbaterile mesei rotunde pe care a prezidat-o: "Nu trebuie sa existe niciun compromis, nici asupra calitatii informatiei si nici in privinta cenzurii informatiilor".

Urmatorul summit de acest fel se afla sub semnul intrebarii, in conditiile in care niciunul dintre co-presedinti nu a dorit sa ridice manusa aruncata de China.