Google incearca sa stabileasca, impreuna cu parteneri de pe piete locale, modele privind comportamentul oamenilor care se documenteaza pe Internet despre un anume produs, iar apoi il cumpara offline, conform unei prezentari sustinute joi seara, la evenimentul Orange Online MeetUp, de Gokhan Sahin, EMEA Top Accounts Associate Google. Pentru astfel de cercetari, la nivelul unor piete locale, este nevoie de parteneri locali, iar Google apeleaza in acest sens la clienti cu care a dezvoltat relatii solide, a spus Sahin pentru HotNews.ro.

Sahin, ale carui responsabilitati acopera indeosebi pietele vest-europene, a sustinut o prezentare despre rolul cautarilor si documentarii online, atunci cand un consumator doreste sa-si cumpere un produs la magazin. Prezentarea a inclus si o afirmatie - bazata pe date care, potrivit lui Sahin, nu apartin Google - care a fost "taxata" deja pe bloguri, anume ca in randul utilizatorilor romani de Internet cumparaturile online ar fi a doua cea mai populara activitate, dupa utilizarea e-mailului.

Conform prezentarii lui Sahin:

  • Circa 19 miliarde de cautari se fac lunar pe Internet in Europa, iar dintre acestea trei sferturi se fac prin Google
  • In Europa de Vest, 20% dintre consumatori fac cumparaturi online, ceea ce inseamna ca cei mai multi (80%) nu fac acest lucru, deci si piata vest-europeana, deja dezvoltata, are un potential foarte mare sa se dezvolte in continuare. Peste cinci ani, este de asteptat ca 50% dintre consumatorii vest-europeni sa cumpere online
  • Google incearca sa stabileasca o metodologie pentru a masura efectele comunicarii online asupra deciziilor de cumparare offline (conceptul ROPO - "research online/purchase offline"). Altfel spus, cum influenteaza publicitatea online, review-urile de produse, discutiile de pe forumuri sau alte resurse online decizia oamenilor de a cumpara un produs de la magazin.
  • O astfel de incercare s-a petrecut in Germania, unde, impreuna cu un partener local, au fost selectate trei orase - Hamburg, Berlin si Munchen - pentru a evalua influenta unor tipuri diverse de comunicare asupra deciziei de cumparare offline. Intr-un oras comunicarea s-a facut prin flyere inserate in ziare, intr-un altul - prin publicitate Google, iar in al treilea - prin ambele medii. Cea mai mare eficienta cost/venituri a avut-o campania de comunicare exclusiv online, insa cele mai mari venituri au fost inregistrate in orasul unde au fost folosite ambele medii.

Rep.: Cum procedeaza Google pentru a stabili modele ROPO la nivel local, Ceea ce se intampla in Germania, in privinta comportamentului consumatorilor, fiind probabil diferit de ceea ce se intampla in Romania?

Gokhan Sahin: Noi incercam mereu sa lucram cu parteneri locali. Este nevoie de parteneri locali pentru astfel de activitati. In cazul Germaniei, pe care l-am prezentat, am avut un astfel de partener local, la care poti sa apelezi la un moment dat, cand dezvolti relatii solide cu anumiti clienti.

Rep.: De ce depinde, din perspectiva Google, cresterea activitatilor online de cumparare si de documentare in vederea cumpararii, pe pietele est-europene precum Romania?

G.S.: Perspectivele in acest sens sunt bune, dar lucrurile trebuie sa se dezvolte pe mai multe paliere. Trebuie sa existe incredere in sistemele de plata online, sa existe servicii bune, trebuie ca economia in general sa permita toate acestea. O piata creste si pe masura ce creste numarul de utilizatori de Internet. Comertul electronic este un lucru care se dezvolta de la sine, oricum: pe toate pietele, fara diferente intre Est si Vest. de cate ori mai apare sau mai realizam un studiu se vede ca si mai multi oameni apeleaza la online cand vine vorba de a face cumparaturi.

Rep.: Ce face Google pentru a targeta mai eficient publicitatea prin serviciile sale, pe pietele locale, in conditiile in care, in Romania de exemplu, reclamele AdSense plasate in context nepotrivit fac obiectul multor glume si discutii?

G.S.: In timp, serviciile noastre sunt imbunatatite continuu, se perfectioneaza algoritmii... Acest lucru s-a petrecut si pe alte piete si facem continuu imbunatatiri.