Initiative Media, care a lansat luni Media Fact Book 2009, apreciaza ca pina la finalul anului 2009 piata locala de media va avea o scadere de circa 35-38% fata de 2008. Astfel, in 2009 cheltuielile nete totale de publicitate se vor ridica la 347 milioane euro - cu 10 milioane mai mult decat a absorbit numai televiziunea anul trecut -, comparativ cu un total de 540 milioane euro in 2008, potrivit estimarilor Initiative. Desi scade considerabil, televiziunea isi pastreaza grosul, cu 225 milioane euro prognozate in 2009 fata de 337 anul trecut, iar reclama pe internet si in cinema este prognozata la 13 milioane euro.

Agentia, care a evaluat piata publicitatii pe internet si cinema in 2008 la 16 milioane euro, acum prognozeaza ca aceasta piata va ajunge la 13 milioane in 2009 (IAB Romania si PWC evaluau piata din 2008 la 20 milioane). Potrivit reprezentantilor Initiative, evaluarea lor are in vedere strict cheltuielile de media.

Printul va inregistra in 2009 o scadere cu circa 50% fata de 2008, de la 82 milioane euro la 40 milioane euro, iar radioul va inregistra o scadere de la 35 milioane euro la 25 de milioane euro, apreciaza Initiative Media. Publicitatea outdoor&indoor va atrage 44 milioane euro anul acesta, comparativ cu 70 de milioane anul trecut, estimeaza agentia citata.

UPDATE Top 5 categorii de publicitate (TV, presa scrisa, radio), conform bugetelor rate card - 2008

1. Servicii de telefonie mobila (2007 - Cosmetice)

2. Cosmetice (2007 - Produse de ingrijire a parului)

3. Servicii bancare si de asigurari (pastreaza locul detinut in 2007)

4. Autoturisme si vehicule 4x4 (2007 - Bere)

5. Produse si servicii medicale (2007 - Servicii de telefonie mobila)

Top 10 clienti de publicitate in 2008 (TV, presa, radio), conform bugetelor rate card

1. Procter&Gamble

2. European Drinks&Foods

3. L'Oreal Romania

4. Unilever

5. Kraft Foods Romania

6. Vodafone

7. Reckitt Benckiser

8. Cosmote

9. Henkel

10. Orange

Estimari privind piata TV - 2009:

  • Cheltuielile publicitare nete TV vor scadea cu circa 30-35% comparativ cu 2008. Declinul real va depinde mult de evolutia in trimestrul 4
  • Cota de piata cumulata a primelor cinci canale va creste comparativ cu cea a celorlalte posturi, fata de 2008
  • Unele posturi TV risca sa se inchida din cauza limitarilor financiare, in timp ce altele investesc mult in programe, pentru a-si mari cota de piata in perioada de criza

Estimari privind piata radio:

  • Este de asteptat ca aceasta piata sa scada cu 30% in 2009
  • In ianuarie-iunie 2009, cheltuielile brute totale au scazut cu circa 17%.

Estimari privind media digitale:

  • In prima jumatate a anului, piata online pare sa fi scazut comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, potrivit evaluarilor Initiative
  • Veniturile online in prima jumatate a lui 2009 par sa fi fost cel mai putin afectate de criza.
  • Din cauza recesiunii economice, cheltuielile nete de publicitate online vor scadea, conform estimarilor, cu 15-20% in 2009
  • Cota de piata a publicitatii prin social media, video si motoare de cautare va creste
  • Comparativ cu evolutiile altor media, in 2009 Internetul va obtine, cel mai probabil, o crestere a cotei de piata (de la 3 la 4%), asemenea televiziunii (de la 62 la 65%)
  • Date fiind caracteristicile sale, publicitatea prin intermediul new media (marketingul prin telefoanele mobile, mobile TV, televiziunea interactiva) este cea mai potrivita in vremuri de criza
  • 2009 si 2010 stau sub semnul performantei si al segmentarii.

Estimari privind presa scrisa:

  • anul 2009 va fi anul cand versiunea tiparita a unei publicatii va constitui o dovada a importantei acelei publicatii si a abilitatii sale de a rezista in actualul mediu economic
  • veniturile din publicitate vor continua sa scada, ceea ce va determina si o scadere a ponderii acestui mediu in planurile media ale publicitarilor
  • este de asteptat ca si alte publicatii sa treaca exclusiv online

UPDATE 2 Reprezentantii Initiative Media, despre estimarile incluse in Media Fact Book 2009:

  • S-a preconizat ca mediul digital sa creasca, insa TV-ul a luat foarte mult share deoarece a fost mai eficient din punct de vedere al costurilor decat online-ul. Este, totodata, un lucru tipic pentru pietele din Europa Centrala si de Est ca televiziunea sa ia grosul bugetelor
  • In 2008, clienti din categorii precum FMCG (fast moving consumer goods - n.r.) au intrat prima data pe net. Octav Popescu, managing director Initiative Romania: Cand a lovit criza, multi s-au retras, in conditiile in care primele lor demersuri online au reprezentat un test, iar ei au preferat sa comunice prin mediile pe care le cunosteau mai bine
  • Octav Popescu: Internetul a ramas in 2009 pe "umerii" categoriilor care nu pot comunica fara acest mediu, precum bancile si telecom
  • Veronica Savanciuc, presedinte Initiative/Lowe&Partners: E evident ca netul va avea o crestere spectaculoasa pe viitor
  • Octav Popescu: In cazul mediului online, nu s-a intamplat nimic ce nu poate fi recuperat in momentul in care piata se intremeaza
  • Octav Popescu: In online, se observa o schimbare a ponderii intre publicitatea de tip display si publicitatea non-display, care a ajuns la o pondere de 40%.
  • Publicitatea prin motoare de cautare va creste foarte mult
  • Cand piata de publicitate va incepe sa creasca, aceasta crestere va fi mai mica decat ne-am dori noi
  • Octav Popescu: Printul a scazut puternic si nu imi imaginez ca acest mediu sa recupereze prea mult din pierderi, cu atat mai mult cu cat acest mediu este afectat de mult timp de alte evolutii (scaderea tirajelor, migrarea spre online), nu numai de criza
  • Scaderea publicitatii in ziare este considerabil mai mare decat cea in reviste. Ziarul este primul care a "picat" in goana dupa bugete
  • Pentru ziare, tendinta de scadere va continua si daca isi reveni economia. Pe langa tabloide, viitorul apartine ziarelor care vor avea un continut editorial puternic sau vor atrage public prin continut de nisa, precum ziarele de sport sau cele economice.
  • Cuvantul de ordine pentru ziare este relevanta - clientii de publicitate se intreaba daca cititorii cumpara, acum, un ziar pentru continut sau pentru diversele carti sau CD-uri care vin cu ziarul.