Studiu: Cum vad jurnalistii romani valorile profesionale si reglementarea in presa

de C.I.     HotNews.ro
Vineri, 23 octombrie 2009, 13:19 Economie | Media & Publicitate

 documente
(23 Oct 2009) PDF, 965KB
Corectitudinea, interesul public si buna credinta sunt principalele valori mentionate ca importante in munca jurnalistica de participantii la un studiu pe tema felului cum oamenii de presa - cu sau fara atributii de conducere - inteleg si pot sa respecte etica profesionala. Pe de alta parte, multi dintre respondenti spun ca este greu sau foarte greu sa respecte reguli precum verificarea informatiei din mai multe surse, sa rectifice erori facute sau sa respecte dreptul la viata privata. 70% dintre respondenti cred ca o lege a presei ar imbunatati actul jurnalistic si doar 35% considera ca o astfel de lege ar ingradi libertatea presei.

Studiul cantitativ, prezentat vineri, face parte din proiectul "Atureglementarea mass-media din Romania" si a fost realizat de IMAS, Centrul pentru Jurnalism Independent si ActiveWatch-Agentia de monitorizare a presei. Studiul a urmarit: valorile jurnalistice, dificultatile de respectare a acestor valori, opiniile jurnalistilor privind cauzele incalcarilor deontologiei profesionale, opiniile privind autoreglementarea presei, persoanele considerate modele de etica profesionala. Studiul s-a bazat pe un esantion de 508 persoane, selectate din randul conducerilor editoriale ale institutiilor media, al jurnalistilor cu pozitii de coordonare, respectiv jurnalisti fara atributii de conducere.

Primele trei valori mentionate de fiecare respondent:
  • corectitudinea (mentionata ca importanta de 83% dintre participanti)
  • echidistanta (69%)
  • interesul public (68%).
  • Respectul fata de viata privata a inregistrat cele mai putine mentiuni

Respectarea regulilor de deontologie in practica:
  • 31% dintre respondenti spun ca este greu sau foarte greu sa rectifice o eroare aparuta intr-un material jurnalistic
  • 43% spun ca este greu sau foarte greu sa verifice o informatie din mai multe surse independente. Directorii si sefii de departamente spun acest lucru intr-o proportie mai mare (57%)
  • Jurnalistii TV spun intr-o proportie mai mica (34%) decat cei din radio (43%) si presa scrisa (47%) ca este greu sau foarte greu ca informatia sa fie verificata din mai multe surse
  • 15% spun ca este greu sau foarte greu sa se acorde dreptul la replica
  • 33% spun ca este greu sau foarte greu sa prezinte punctele de vedere ale tuturor partilor implicate intr-un subiect
  • 36% spun ca este greu sau foarte greu sa respecte dreptul la viata privata

Importanta respectarii in practica a principiilor deontologice:
  • Cvasitotalitatea jurnalistilor considera importante sau oarecum importante principiile jurnalistice
  • 91% considera foarte importanta relatarea corecta si echidistanta a informatilor legate de instrumentarea unui caz sau de derularea unui proces in justitie
  • doar 48% spun acelasi lucru despre protejarea identitatii victimelor accidentelor

Autoreglementarea in presa:
  • 54% dintre jurnalisti sunt de acord cu afirmatia ca "nu exista persoane suficient de credibile pentru a fi alese intr-un organism de autoreglementare a breslei, care sa judece incalcarile deontologiei"
  • jurnalistii din presa scrisa sunt mai putin sceptici in privinta existentei unor persoane credibile care sa conduca un astfel de organism
  • 70% sunt de cord cu afirmatia "o lege a presei ar imbunatati calitatea actului jurnalistic"
  • 35% sunt de acord cu afirmatia "o lege a presei ar conduce la ingradirea libertatii presei"

Respectarea normelor jurnalistice:
  • doar 32% dintre respondenti spun ca din punctul lor de vedere aceste norme sunt respectate in practica
  • cauza cea mai des invocata in privinta incalcarii normelor jurnalistice - presiunile politice (cauza mentionata drept frecventa de 60% dintre respondenti). Alte cauze: insuficienta pregatire a jurnalistilor, influenta patronatului, presiuni comerciale, opacitatea institutiilor statului

Solutii mentionate pentru cresterea nivelului de respectare a eticii profesionale:
  • 71% - pregatirea profesionala a jurnalistilor
  • 48% - specializarea jurnalistilor pe domenii
  • 38% - o lege a presei (solutie mentionata mai des de jurnalistii din presa locala decat de cei din presa cu acoperire nationala)
  • 34% - un cod deontologic al breslei si un organism de implementare

Implicarea jurnalistilor in incheierea de contracte de publicitate:
  • 31% dintre respondenti spun ca sunt implicati in incheierea de contracte de publicitate
  • jurnalistii din presa locala si cei din radio spun intr-o mai mare masura ca sunt implicati in astfel de contracte

Subiecte interzise:
  • 17% dintre respondenti reclama existenta unor subiecte interzise in redactii
  • 41% dintre respondenti spun ca au invocat norme deontologice in sprijinul materialului lor, iar dintre acestia doar un sfert spun ca acest lucru nu a ajutat

Modele pentru mediul jurnalistic:
  • 34% dintre respondenti l-au mentionat pe Cristian Tudor Popescu
  • 14% - nu stiu/nu cunosc/nu sunt/nu au niciun model de urmat in domeniu
  • 12% - Ion Cristoiu
  • 12% - Robert Turcescu
  • 10% - Mircea Badea
  • 10% - Emil Hurezeanu
  • 6% - Andreea Esca
  • 6% - Marius Tuca 

Vezi atasat studiul integral


Citeste mai multe despre   























[P] 1000 inseamna mai mult decat un numar

Angajatii sunt resursa cea mai importanta in orice companie, iar in cazul unui business de servicii, succesul se bazeaza pe resurse umane competente si implicate, care aduc plus valoare in relatia cu clientii. Societe Generale European Business Services, centrul care ofera servicii profesionale cu valoare adaugata in domenii precum finante, achizitii, resurse umane, KYC (Know Your Customers) si servicii de IT pentru grupul Societe Generale, a ajuns la pragul de 1000 de angajati in doar 6 ani de la infiintare.

1678 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Care jurnalisti? (Vineri, 23 octombrie 2009, 13:28)

    Cristi [anonim]

    Daca privim cu atentie lista cu "modelele" pe care le prefera "jurnalistii" ne dam seama ca "jurnalistii" habar n-au ce-i aia jurnalism!!! Cu CTP lider, urmat de sinistrii Badea, Turcescu, Tuca si chiar Hurezeanu e limpede ca reperele profesionale si morale lipsesc cu desavarsire din evaluarile "jurnalistilor" romani. Asta e una din explicatiile pentru haosul, dezastrul si lipsa de profesionalism din media romaneasca. Lipsa de repere morale si de valori. Incredibil! Ma intreb inca o data daca vad bine sau nu, "model" pentru mediul jurnalistic CTP!!!!????????????? Incredibil. Ma mir ca din top lipsesc Ciutacu, Stanlaptop, Ciuvica, SRS, si "minunatii" jurnalisti de la iRealitatea TV. Astea da "modele". Ca si Gigi Becali.
    • +1 (1 vot)    
      maidanezi (Vineri, 23 octombrie 2009, 14:03)

      marean [anonim] i-a raspuns lui Cristi

      in teorie toti au valori, dar in practica (pagina 60 din studiu) habar n-au ce coduri deontologice exista si ce contin ele. iar tot in practica, il au ca model pe ctp, badea si restul sinistrilor. nu e incredibil, e normal. asta e presa din romania, iar ea e formata din mii de ctp, ciutaci, badea, stanleptoti. bine ca nu apare nistorectu ca model!

      majoritatea sunt simpli mercenari, care latra unde ghicesc ei ca ar vrea stapanu. iar ca sa fie mai linistiti, isi doresc si o lege a presei, eventual gandita de vanghelie si hrebenciuc, sa se miste in limite clar definite de lege. ca niste caini vagabonzi, latra la tot ce misca, musca pe la spate, fac zgomot in pustiu si se gudura pentru un blid de ciorba.

      o hoarda de neispraviti au acaparat singurul domeniu de unde se putea reconstrui elita si societatea in romania.
  • +1 (1 vot)    
    jurnalistii lui peste (Vineri, 23 octombrie 2009, 13:38)

    srt [utilizator]

    Pai cand ai invatat jurnalism de la femeia de servici normal ca iti este "greu sau foarte greu" sa respecti niste reguli de etica si profesionalism.

    Noroc ca mai sunt oameni de valoare precum Vantu sau Voiculescu care sa le spune ce-i bine sa scrie si ce nu.

    Badea model pentru jurnalisti? O DA!
  • +2 (2 voturi)    
    E de rau... (Vineri, 23 octombrie 2009, 13:44)

    Pepi [utilizator]

    Cand 34% considera ca CTP este un model demn de urmat... Oare vor sa afiseze aceeasi imagine plina de patos, atotstiutoare si frustrata?!?
  • +1 (1 vot)    
    Lega Presei? (Vineri, 23 octombrie 2009, 13:48)

    Emo [anonim]

    Starea presei in Romania este foarte jalnica daca pana si jurnalistii cer Legea Presei impotriva presiunilor politice si a mogulilor. Deprimant.
  • +1 (1 vot)    
    privatul (Vineri, 23 octombrie 2009, 13:49)

    geordan [anonim]

    atata timp cat privatul, proprietar al unor elemente de mass media are si interese politice, liberatea presei este privata de libertate. la fel si cu ziaristul: fara interese politice personale. vedem cel mai bine ca niciodata in aceste zile , cum ziaristii incearca de zor manipularea opiniei publice prin intrebari si atitudini partinitoare. din pacate tocmai CTP a dat dovada de aceasta lipsa de profesionalism, printr-o atitudine violenta si neechilibrata in emisiune televizata.
  • 0 (0 voturi)    
    verificarea surselor (Vineri, 23 octombrie 2009, 14:07)

    damian [anonim]

    jumatate au decenta sa recunoasca faptul ca nu verifica din mai multe surse (le e greu!). asa se explica de ce dezinformarile oricui, firma sau partid, isi fac loc in presa, ca pe tobogan. de ce un srs e considerat ziarist. de ce mai usor se da copy paste la comunicate sau se transmit in direct conferinte de presa (cre ca nici in uniunea sovietica nu se transmiteau in direct toate conferintele de presa!). e cel mai usor sa devi portavoce, doar nu o sa te ridici de la birou sa incepi sa muncesti si sa cauti informatie. s-ar putea sa obosesti, sau sa calci pe bec interesele patronului


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version