Prima saptamana electorala la TV: Dezinteres la posturile generaliste si accent pe scandaluri la posturile de stiri

de C.M.     HotNews.ro
Miercuri, 11 noiembrie 2009, 17:51 Economie | Media & Publicitate

Discursul electoral la TV este limitat la conflictul dintre candidati, in special la posturile de stiri Antena 3 si Realitatea TV, in timp ce temele de program ale competitorilor lipsesc cu desavarsire din emisiunile de stiri si dezbateri electorale la principalele posturi TV. "Lipsesc temele de program in campanie. Discursul electoral este limitat la conflictul dintre candidati. Asta se vede. Nu stim ce vor sa faca daca vor fi presedinti. Stim ca acum se cearta", a spus miercuri Mircea Toma, presedintele ActiveWatch - AMP, la o dezbatere pe marginea rezultatelor unei analize interimare realizata de organizatie pe marginea programelor TV dedicate campaniei electorale, in prima saptamana de campanie.

HotNews.ro a prezentat, luni, o parte dintre concluziile acestei analize.

Rezultatele analizei ActiveWatch - AMP, pe scurt:
  • Din 600 de stiri analizate, peste 10% au fost dedicate campaniei electorale pentru alegerea presedintelui. Distributia pe posturi: Antena 3 - 28 de stiri,  Realitatea TV - 18 stiri, TVR1 - 6 stiri, Antena 1 - 5 stiri, Prima TV - 3 stiri, Pro TV - 2 stiri;
  • Televiziunile private si postul public au alocat un spatiu redus debutului campaniei electorale;
  • Din cei 12 candidati inscrisi oficial in cursa pentru Cotroceni, televiziunile ii prezinta cu prioritate pe Traian Basescu, Mircea Geoana, Crin Antonescu si  Sorin Oprescu. Restul au avut sub 10 aparitii.
  • Traian Basescu a fost cel mai vizibil candidat, dar si cel mai criticat de catre jurnalisti si rivalii politici. A fost cel mai criticat în jurnalele Antena  3, Realitatea TV si Antena 1, si tinta unor atacuri din partea competitorilor in 19 dintre aparitii.
  • Mircea Geoana a fost tinta atacurilor doar in doua aparitii.
  • Jurnalistii au redat, cu precadere, atacuri si/sau declaratii conflictuale intre actorii politici asociati cu campania pentru alegerile prezidentiale.
  • "Emisiunile de dezbatere seamana foarte mult cu o sezatoare, in care vocile sunt multe si se suprapun, iar mesajul se pierde", a spus Ionut Codreanu, coordonatorul raportului.
  • Tema referendumului a fost abordata in trei stiri.

La dezbaterea de miercuri au participat reprezentanti ai ActiveWatch - AMP, ai Asociatiei Pro Democratia, ai posturilor de televiziune si ai candidatilor la presedintie.

Ce au spus participantii la discutie referitor la implicarea posturilor TV in prima saptamana de campanie electorala

Mircea Toma, presedintele ActiveWatch - AMP:
  • Exista doua componente vizibile in analiza noastra: apatie, dezinteres pentru campania electorala la televiziunile generaliste. Cele doua televiziuni de stiri sunt atente la campanie, dar sunt axate pe scandaluri;
  • In stiri exista un singur personaj expus criticilor jurnalistului. Este o situatie de dezechilibru flagrant in legatura cu tratarea candidatilor;
  • Realitatea TV are, din perspectiva normelor profesionale, o forma de derapaj si anume faptul ca jurnalistul isi exprima un punct de vedere critic fata de competitori, cand tonul trebuie sa fie neutru. Diferenta majora intre cele doua posturi de stiri este ca, in cadrul Realitatii TV, critica este distribuita democratic;
  • Este de remarcat interesul scazut pe care TVR il acorda campaniei electorale;
  • Lipsesc temele de program in campanie. Discursul electoral este limitat la conflictul dintre candidati. Asta se vede. Nu stim ce vor sa faca daca vor fi presedinti. Stim ca acum se cearta;
  • Referitor la numarul redus de stiri despre referendum (3): "Care referendum? E un referendum la misto. Luati asta ca o declaratie institutionala".

Cristian Parvulescu, presedintele Asociatiei Pro Democratia:

  • Televiziunile au obligatia juridica de a informa in legatura cu programele candidatilor.
  • Daca televiziunile prefera o asemenea abordare (focusare pe scandaluri - n.r.) inseamna ca participa la un exercitiu de fraudare a alegerilor. Alegerile corecte sunt alegeri in cunostinta de cauza. Cei care voteaza scandaluri nu participa la alegeri corecte.
  • Programul este esential in momentul acesta, pentru ca Romania va fi guvernata in urmatorii cinci ani, speram, si in functie de un program. Scandalul nu poate fi program de guvernare.

Prezenta la dezbatere, Anca Alexandrescu, reprezentanta de campanie a lui Sorin Oprescu, a semnalat cateva dintre problemele pe care candidatul le intampina in relatia cu televiziunile, si anume:
  • Apartitia candidatilor a fost aleasa in mod subiectiv. Noi am cerut sa se traga la sorti orele de aparitie.
  • Am primit amenintari de genul "De maine nu mai aveti direct, fara explicatii" - o comunicare de la superiori/patroni.
  • La Realitatea TV ni s-a retras invitatia pentru ca un alt invitat care fusese chemat primul nu a mai venit.
  • Posturile locale au solicitat contracte de publicitate. Ni s-au cerut 790 de milioane lei vechi pentru difuzarea unei conferinte de presa.

Marius Marinescu, directorul de campanie al lui Corneliu Vadim Tudor, si-a exprimat si el nemultumirea ca tribunul are "extrem de putine" aparitii. "Vrem sa tragem un semnal de alarma: mass-media sa se uite putin si la candidatii care au sanse reale, mai ales ca, de cate ori a fost la TV, Corneliu Vadim Tudor a avut rating de top", a spus Marinescu.

"Ca in absolut orice campanie forta banului isi spune cuvantul",a tinut sa precizeze Adriana Saftoiu, prezenta si ea la dezbateri in calitate de "membru PNL care sprijina campania lui Crin Antonescu". "Banul este cel care face presa sa fie mai mult sau mai putin tenedentioasa", a adaugat Saftoiu. In opinia acesteia, "in acest moment, in mare parte, candidatii nu se pot plange de linsaj mediatic"

In perioada 23 - 29 octombrie, ActiveWatch a analizat principalele editii de stiri difuzate de posturile: Antena 1, Antena 3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV si TVR 1. In acelasi interval, au fost analizate principalele emisiuni de dezbatere cu caracter electoral difuzate de posturile Antena 3 (Stirea Zilei), Realitatea TV (Ora de foc) si TVR 1 (Tu decizi pentru Romania).


Citeste mai multe despre   























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

794 vizualizari

  • -4 (4 voturi)    
    Si la ce foloseste asta fara LOTUL MARTOR? (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 18:27)

    Oma [anonim]

    adica, fara sa avem un reper: de exemplu,

    a fost vreodata situatia *altfel*, in ultimii 5 ani ...?

    adica, a fost media vreodata altfel dect anti-basescu in ultimii 5 ani ?

    la intrebarea asta nu se asteapta nimeni sa raspunda mircea toma, evident, ci astept sa raspunda cei care acuza media, adica pdl

    ati vazut vreun raport statistic despre media, elaborat de pdl in legatura cu demonizarea si orientarea unilaterala, anti-pdl si anti-basescu a presei in toti ultimii 5 ani ?

    eu n-am vazut. am vazut doar acuzatii.
    repet: cei care acuza trebuie sa fie ei primii cei mai responsabili
  • +3 (3 voturi)    
    lol (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 18:30)

    srt [utilizator]

    "de cate ori a fost la TV, Corneliu Vadim Tudor a avut rating de top"

    Ca orice bufon care se respecta.
  • +2 (2 voturi)    
    heh (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 21:41)

    heh [anonim]

    s-a vandut si vajnicul aparator al libertatii presei toma.

    cica "Diferenta majora intre cele doua posturi de stiri este ca, in cadrul Realitatii TV, critica este distribuita democratic"

    cand catavencu a fost cumparat de vantu i-am zis unui prieten "RIP catavencu". et voila.
    RIP toma domne.
  • +1 (1 vot)    
    Vantu si Voiculescu nu vor programe de guvernare (Joi, 12 noiembrie 2009, 22:18)

    mau [anonim]

    Normal ca cel criticat e Basescu. Doar Vantu si Voiculescu nu sunt interesati de programele de guvernare ale candidatilor, ci de a scapa de Basescu. Iar televiziunea publica, inca o data a dovedit ca-i controlata tot de politic si prefera sa stea, cum se zice in popor, "cu poponetu in doua luntrii..." De aceea Parlamentul nu a schimbat conducerile radioului si televiziunii publice, ca sa-i poata santaja in campanie sa le faca jocul. Si totul se intampla pe banii fraierilor, adica ai contribuabililor, care sunt obligati sa plateasca pentru radio si TVR.
  • 0 (0 voturi)    
    alegeri (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 10:08)

    tvr [anonim]

    Daca este tvr cu fundul in doua luntrii inseamna ca nu este de partea nimanui.Nu se pricepe ca tvr transmite doar ce doreste stafful de campanie al fiecarui candidat. Nu pot fi obligati sa vina la tvr sa faca dezbateri publice chiar nu se pricepe acest lucru.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri