HotNews.ro a transmis LIVE TEXT discursurile lui Peter Gross si Bernerd Miege, in prima zi a Conferintei internationale Change in Progress.

Firmele ocupa pozitii pe piata in detrimentul consumatorilor, oligopolurile din industriile culturale mediatice produc mutatii ale caror efecte nu sunt cunoscute deplin - nu este un fenomen observabil usor, a declarat Bernard Miege, cunoscutul cercetator in Stiintele Comunicarii, la conferinta aniversara Change in progress, ocazionata de implinirea a 20 de ani de existenta a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii (FJSC), din Bucuresti. Peter Gross a insistat asupra unui jurnalism "mixt", cu standarde inca in evolutie, in Europa Centrala si de Est.

Bernard Miege, Universitatea Sthendal Grenoble 3 (centrul de cercetare Gresec), Franta:

Voi prezenta patru serii de mutatii:

1. strategii economice si financiare ale detinatorilor de capital: concentrarea media si a industriilor culturale. Complexitatea acestei tendinte globale a concentrarii face dificila cercetarea: in anumite tari, observam concentrarea presei cotidiene, dar care nu apare si in alte industrii culturale.

Concentrarea se accelereaza, publicitarii isi largesc strategiile, ion timp ce strategiile editoriale sunt rationalizate.

Polii financiari care concentreaza capitalurile nu antreneza neaparat sinergii inter-mediatice. Efectele sunt complexe, pentru ca productiile independente nu sunt consolidate. Conditiile lor de supravietuire sunt dificile.

2. Mutatii de natura juridico-politica:

  • In telecomunicatii, pare ca nu exista reglementari; totusi, incep sa fie luate in discutie masuri care sa regularizeze piata.
  • Dispozitivul copyright-ului: capata o importanta tot mai mare pe lantul de productie - consum, dreptul de autor e contestat in tarile emergente (China, Brazilia). Ne uitam la ceea ce se intampla in industriile muzicale, am putea avea teama ca drepturile de autor vor disparea. Incep sa fie luate masuri, la presiunea producatorilor. Drepturile de autor sunt contestate si negate mai ales de tineri, dar in acelasi timp, ei isi revendica dreptul de proprietate intelectuala in IT (ex. pentru creatia de software).

3. A treia serie de mutatii: individualizarea plurala (ma diferentiez de sociologii culturii) si mediatizarea practicilor.

Un exemplu este utilizarea programului Google. Digitalizarea este o constructie socio-tehnica, pe care o acceptam global.

4. A patra serie de mutatii: sunt cele care afecteaza in mod specific industriile culturale si mediatice in felul in care acestea functioneaza.

Este vorba de producatorii de continut, apare tot mai mult procesul de integrare pe orizontala. Acest tip de omogenizare nu se observa foarte mult, iar pronosticurile nu sunt verificate. Filierele continua sa functioneze cu autonomia si specificitatea proprii. Au modalitati specifice de functionare.

Se observa din ce in ce mai mult ca facem apel la consumator pentru a interveni asupra produsului (ex. blogurile), acest fenoment este in crestere.

Polarizarea in jurul a doi poli opusi: un mic numar de bloguri care fac venituri publicitare (un mic numar concentreaza veniturile ) si, in acelasi timp, o proliferare a produselor care functioneaza la limita rentabilitatii economice sau chiar fara aceasta. Pare ca liantul economic s-a rupt, multe din aceste produse functioneaza fara o baza economica, in conditii precare.

Vorbim de declinul unor modele de afaceri. Fata de modelul de administrare (gestionare), putem vorbi de modelul de functionare (receptor, consumator etc). Ce se intampla cu acest model de functionare astazi? Evolutiile sunt foarte complexe. Functioneaza in continuare modelul fluxului, cand vorbim de produse editoriale, dar apar noi modele, cum ar fi modelul platforma (in mediul web).

In cercetare se impune:

  • sa plasam inovatia tehnica la locul sau
  • sa putem aprofunda dezvoltarile tehnologice fara a ne bloca in strategiile industriei comunicarii, mai ales in cele mai puternice
  • sa dam toata importanta practicilor sociale (culturale, informationale, comunicationale)
  • subliniez importanta practicilor - cum utilizam telefonul mobil, Ipodul, blogurile, cum incepem sa privim la informatiile TV. Ansamblul practicilor nu consta numai in utilizarea blogurilor si a web-ului, ci trebuie sa analizam ansamblul practicilor, semnificatia lor. Ce inseamna sa privesti un jurnal TV? Nu inseamna doar ca te uiti la un ecran, in practici regasim valori simbolice.
  • analiza distantei dintre industriile creative si industriile culturale.

Peter Gross, University of Tennessee, USA: Jurnalismul in Europa Centrala si de Est este mixt, daca nu chiar dezamagitor

Daca tranzitia s-a incheiat, cand va functiona transformarea? Milioane de dolari au fost cheltuite in Europa Centrala si de Est pentru independenta si profesionalizarea mass-media.

Organizatii din SUA precum US Aid au cheltuit 760 milioane de dolari pentru un jurnalism adecvat standardelor. Organizatiii europene au cheltuit chiar mai mult. Ca o estimare a noastra, 7 biliarde de dolari [n.r. in perioada post-comunista]. Open Society Institute a cheltuit milioane de dolari, pana la 1,35 miliarde in aceasta parte a Europei pentru mass-media indendenta. O suma enorma de bani.

Trainerii vestici ignora particularitatile Europei Centrale si de Est.

85% din presa centrala si de est este controlata de trusturi internationale, in special, scandinave, dar asta nu inseamna standarde profesionale.

Exista in aceasta regiune prejudecata ca modelul jurnalistic vestic nu s-ar vinde. Ca relatarile bazate pe fapte (fact-based report) nu sunt cerute de public, care ar fi interesat mai multa de analiza.

In ciuda banilor investiti si a eforturilor, jurnalismul in Romania, standardele sunt inca in evolutie, cel putin, din perspectiva standardelor profesionale din Vest, care si acestea se schimba prin prisma economiei globale a Internetului.

Sunt doua posibile raspunsuri. Transformarea e incheiata, insa beneficiaza jurnalismul din Europa Centrala si de Est de infrastructurile din Vest?

Nu poate fi dat un raspuns definitiv - nu este suficient sa insisti ca Europa de Est sa practice jurnalismul din Vest, trebuie sa ne uitam la contextul socio-economic.

Jurnalistii sunt foarte buni la a raspunde la intrebarea What? Dar nu si la intrebarea Why?

Sa produci articole care chiar conteaza. Pentru audienta, pentru nimeni altcineva.

Cand ai proprietari care ar vrea sa isi urmareasca interesele, ai jurnalisti - daca ei continua sa fie jurnalisti - care practica un jurnalism care se potriveste rolului.

Problema este de a schimba mentalitatea si a politicilor elitice, elitelor sociale, politicienilor si mai ales, a audientelor. Si audientele in Romania vor asta, de exemplu, presa de partid a fost respinsa in mijlocul anilor '90 de public.

Audientele sunt mai interesate de divertisment astazi, se intampla si in America.

Intrebare:

Gazetarii care sfideaza informatia prin propriile comentarii vin cu argumentul ca asta doreste publicul. Noi spunem ca, daca invata publicul cu asta, asta doreste. Cum comentati?

Raspuns Peter Gross:

Din acest motiv vorbim de independenta media si de jurnalism independent. Audientele vor primi nu doar ceea ce vor, dar si ceea ce au nevoie.

Internetul - audientele pot alege tot mai mult. In trecut, luam un ziar, treceam prin paginile lui, vedeam si titlulrile de Politic, cautand pagina de Sport.

Acum, cand pot alege atat de precis pe Internet, pot sa accesez direct un articol de Sport si titluri din Sport, sa nu mai vad un titlu din alta sectiune. Cum pot tehnologiile noi sa 'democratizeze' audienta, dar si in detrimentul propriu si al democratiei. Acum vei avea milioane de oameni care vor merge direct la Sport, la Entertainment fara sa mai vada alte sectiuni care sunt esentiale pentru Democratie.

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT discursurile lui Peter Gross si Bernerd Miege, in prima zi a Conferintei internationale Change in Progress.

Despre Conferinta Change in Progress

La conferinta participa cercetarori renumiti, precum Bernard Miège, Université Stendhal - Grenoble3, France, Pierre Moeglin, MSH Paris Nord, France, Timothy Kenny, University of Connecticut, USA, Gerd G. Kopper, University of Dortmund, Germany, Peter Gross, University of Tennessee, USA, Eric W. Rothenbuhler, Texas A&M University, USA.

Conferinta internationala Change in Progress. Modele ale / Modele pentru Jurnalism şi Comunicare se desfasoara la Bucuresti in perioada 19-21 noiembrie, cu ocazia aniversarii a 20 de ani de la infiintarea Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Universitatea Bucuresti. Conferinta se desfasoara in salile hotelului Intercontinental.

Parafrazand reactia unui student, "Domnule Profesor, vine bibliografia!", Mihai Coman, decanul FJSC, a multumit sustinatorilor conferintei, participantilor si invitatilor de calibru care iau parte la lucrari.Vezi programul evenimentului

Detalii pe site-ul FJSC