Intalnire online

UPDATE VIDEO "Desenatorul de presa" Mario Garcia: Site-urile ziarelor romanesti arata adesea mult mai bine decat editia tiparita

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 2 februarie 2010, 18:16 Economie | Media & Publicitate

"Google nu omoara ziare. Ziarele proaste se omoara singure", spune Mario Garcia, renumit specialist american in concept de presa, care a regandit design-ul a sute de publicatii din intreaga lume si care, in prezent, lucreaza la "redesenarea" cotidianului Romania libera. Despre site-urile ziarelor romanesti, el spune ca arata adesea mult mai bine decat editia tiparita. Iar in privinta viitorului presei pe plan global, spune ca vede in iPad sau alte aparate de tip tablet "dezvoltarea tehnologica ce va permite companiilor media sa inceapa sa obtina venituri pentru informatie".

Mario Garcia a raspuns miercuri intrebarilor puse de cititorii HotNews.ro pe tema schimbarilor din presa sub influenta noilor tehnologii.

Mario Garcia in studioul HotNews.ro, despre efectul iPad asupra ziarelor





Mario Garcia in studioul HotNews.ro - ideile principale:

  • Despre cum s-a schimbat munca sa de "desenator" de ziare: Suntem mai ocupati mai mult ca niciodata. Acum am doua proiecte de ziare pe cale sa se nasca, deci intreaga idee ca ziarele tiparite mor este falsa.
  • Cred ca noile aparate precum tablet-ul iPad vor atrage mai multi oameni catre ziare. Nu are nicio relevanta daca acestea sunt citite pe hartie sau pe tablet.
  • Cred ca tablet-ul, mai ales iPad, este cel mai apropiat de modelul de business in care oamenii vor incepe sa plateasca pentru informatie, asa cum platesc deja pentru muzica.
  • Anul 2010 este anul lui "show me the money". Dar niciun ziar nu va putea cere bani pentru tot continutul sau, cred ca vor putea aplica plata pentru maxim 60% din continut - in unele cazuri 20%, in altele 30%.
  • Cred ca adaptarea continutului pentru tablet-ul de tip iPad, ca afacere in sine, va incepe sa infloreasca dupa ce iPad va fi disponibil pe piata americana, adica in martie. Oamenii vor trebui sa il atinga, sa-l simta. Dar deja publisherii arata un mare interes. Nu formeaza o coada lunga la usa noastra, dar incepe sa apara o coada mica.
  • La Romania libera, nu ne ocupam si de partea online, dar aceasta nu a fost alegerea noastra, ci a proprietarilor, care vor sa se concentreze mai intai indeosebi pe refacerea produsului tiparit, care este demodat. Ei doresc astfel sa declare, in fata cititorilor, legat de produsul tiparit: este un ziar care se va schimba dramatic in felul cum se prezinta in fata unei noi generatii de romani.
  • In general, eu as incepe cu online, dupa care as continua cu versiunea tiparita.
  • La Romania libera, trebuie sa va asteptati la o regandire completa a ziarului. Daca puneti ziarul actual pe masa, alaturi de viitorul ziar, vor fi doua lumi diferite. Nu este o schimbare cosmetica. Este regandit si intregul mod de prezentare a continutului. Incepand cu pagina unu a ziarului se va vedea ca exista viata pentru romani dincolo de politica.
  • Vorbind doar despre layout, Adevarul si Evenimentul Zilei sunt ziare care au un aspect ce sugereaza ca sunt ziare care incearca sa fie mai accesibile oamenilor, sa fie mai tineresti. In acest moment, Romania libera nu are cum sa concureze cu aceste ziare, publicatia arata ca in 1976, daca esti dragut. Daca nu esti dragut, ar putea fi din 1965. Dar curand, cand le veti pune alaturi, Romania libera va egala cele doua ziare in felul cum se prezinta.
  • Dintre ziarele care aratau rau pe piata romaneasca, multe au disparut, au murit intre ultima mea vizita aici si vizita actuala.


Mario Garcia in studioul HotNews.ro, despre proiectul Romania libera



"Daca stai in birou si te plangi ca ziarele vor muri, atunci ziarul tau sigur va muri", a spus marti Mario Garcia. Adept declarat al folosirii noilor tehnologii - inclusiv tablet-ul digital iPad - in "munca de ziar", Mario Garcia a sustinut marti o prezentare pe tema viitorului presei, gazduita de Centrul Cultural American.

Dupa ce, in primavara anului trecut, a luat parte la Conferinta Nationala a Presei din Romania, Mario Garcia a fost cooptat sa refaca design-ul si conceptul editorial al cotidianului Romania libera, ce urmeaza sa se relanseze luna viitoare.

  • Vezi blogul lui Mario Garcia aici
  • Citeste mai mult despre Mario Garcia aici
Mario Garcia a sustinut marti o prezentare la Centrul Cultural American, pe tema schimbarilor cauzate de noile tehnologii in presa. Mario Garcia in prezentarea de marti:
  • Tablet-ul prezinta o noua metoda de a transmite informatia catre utilizatori si probabil cea mai buna cale pentru editorii din intreaga lume sa gaseasca solutii pentru dilema "platii pentru continut"
  • Personal, cred ca tablet-ul va schimba felul cum ne facem munca de jurnalisti
  • Suntem in 2010. Fiecare editor trebuie sa-si puna problema care sunt prioritatile ziarelor, in conditiile in care ne apropiem de 2012, cand tinerii care vor implini 22 de ani nu isi vor aminti cum era viata fara Internet. Este totodata momentul in care trebuie sa ne pregatim sa impunem plata pentru informatia care acum este disponibila, in general, gratuit: si televiziunea, la inceput, a fost gratuita, dar acum oricine plateste pentru abonamentul la cablu.
  • Orice ziar din lume are un segment de continut - o rubrica, o pagina - pentru care oamenii ar fi dispusi sa plateasca
  • Daca isi insusesc abilitatile de a comunica informatia prin toate instrumentele posibile, nu doar "pe hartie" si daca isi adapteaza continutul la preferintele de consum ale utilizatorilor, ziarele vor supravietui. Dar daca stai in redactie si te plangi ca ziarele vor muri, atunci ziarul tau sigur va muri.
  • Intotdeauna va exista presa scrisa. Niciun mediu nu omoara un alt mediu.
  • In presa din Romania, "povestirea" evenimentelor reprezinta o problema. Unele ziare acorda prea mult interes subiectelor politice, chiar daca audientele nu sunt atat de mult atrase de politica. Ziarele din Romania trebuie, de asemenea, sa inteleaga mai bine ce si cum trebuie pus online, respectiv "pe hartie" si sa atinga "nivelul urmator" din punct de vedere tehnologic.


Citeste mai multe despre   




Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 un talent ascuns

    Ne poate spune domnul Garcia ce face mai exact pentru Romania libera? Ii reface aspectul? O redimensioneaza, se face si RL ziar mai mic, cum se face evz de saptamana viitoare, sau ii reface site-ul, care la ora asta e indescriptibil? Ce rezistenta primeste din partea conducerii rl, cand vine cu propuneri, ce si cum sa se schimbe?

    Sunt realmente curios daca va exista ceva care sa ma determine sa dau din nou bani pe ziarul asta. Il citeam pana acum vreo opt ani, de atunci imi mai arunc un ochi pe net, dar nu prea mult ca ma oboseste.

    • Mario Garcia

      I hope that you will return to Romania Libera, as this is a process that is changing it dramatically. What you will see in March will be a newly launched product, but with the same good history, traditions and sense of good journlaism that you have come to expect from this respected RL newspaper.

      You will not see a change of format at this point, but you will see a totally new set of navigation to help you starting with page one, then the content rhythm has been reviewed and studied carefully. We know you don't have much time, so the new RL will allow your journey thru the paper to be quicker.

      I hope you will like it.Give it a try.

    • Mario Garcia

      Sper ca va veti intoarce la Romania libera, intrucat acesta este un proces ce va schimba in mod dramatic ziarul. Ceea ce veti vedea in martie va fi un produs nou lansat, dar care va avea aceeasi istorie, traditii si simt al jurnalismului de calitate care este de asteptat din partea acestui ziar.

      Nu veti vedea, in acest moment, o schimbare de format, dar veti vedea un set complet nou de navigare, care va va ajuta in lectura incepand cu pagina 1, apoi ritmul continutului a fost revizuit si studiat cu atentie. Stim ca nu aveti prea mult timp, asa ca noul ziar Romania libera va va permite o calatorie mai rapida prin ziar.

      Sper ca va va fi pe plac. Incercati-l.

  • Întrebarea nr. 2 ipad hater

    Dear Sir, please explain your way of thought in saying that ipad and tablets like that will be helpful for newspapers in their attempt to charge users online. Why would a user pay for something on ipad or the like if she does not pay for something on the Internet? and while in the us there will be some to pay for games and all that, what about a country like romania, where piracy is the rule?

    • Mario Garcia

      I believe tha the iPad will totally transform how we read books, magazines and newspapers. True, right now a lot of the content is free online, but this is changing and ini 2010 will see a dramatic shift from everything free online, to pay as you go. Good journalism has a price. Information that is needed must be paid for. So, whether it is the iPad or another tablet device, I see that as a the technological development that will also allow media houses to start getting revenue for the information they gather, process and transmit.

      Each country worldwide will handle this differently and on its own time. I can see where countries such as Romania, where the economic crisis continues to linger, this process will be much slower, same for places like India, where people still love to read their printed newspapers. Other societies wil take to the iPad and simialr devices quicker.

      But, no question, there is a tablet in your future, and there is paying for good journalism in your future too.

    • Mario Garcia

      Cred ca iPad va transforma total felul cum citim carti, reviste si ziare. Adevarat, in acest moment mult continut este disponibil gratuit online, dar acest lucru se schimba si in 2010 veti vedea o schimbare dramatica, de la modelul totul este gratuit la cel de "pay as you go". Jurnalismul de calitate are un pret. Informatia de care oamenii au nevoie trebuie platita. Astfel, fie ca este vorba despre iPad sau despre un alt aparat de tip tablet, vad acest lucru drept dezvoltarea tehnologica ce va permite companiilor media sa inceapa sa obtina venituri pentru informatia pe care o culeg, o proceseaza si o transmit.

      Fiecare tara din lume va aborda acest lucru diferit si la momentul potrivit. Pot vedea ca in tari precum Romania, unde criza economica se resimte in continuare, acest proces va fi mult mai lent. La fel si in cazul Indiei, unde oamenilor inca le place mult sa citeasca ziare tiparite. Alte societati vor trece la iPad sau aparate similare mai repede.

      Dar, fara indoiala, exista un aparat de tip tablet in viitorul dumneavoastra, la fel cum exista si plata pentru jurnalism de calitate.

  • Întrebarea nr. 3 vlad

    Buna seara.
    Daca vorbim despre folosirea tuturor tehnologiilor noi, inseamna ca putem sa le lasam deoparte pe cele consacrate? Ma refer aici chiar la iPad, pe care vad ca il apreciati foarte mult si care cel putin cand a fost prezentat (un moment cheie pentru brand si appeal general) nu avea nici camera foto, n-avea nici flash, ca sa nu mai vorbesc despre multitasking... Cu ce ajuta o asemenea unealta?
    Bine, stiu, pentru ziarele romanesti ce vorbim aici e oricum sf, alea nici nu stiu sa puna un link in text. Totusi...

    • Mario Garcia

      You are right. The main criticism of the Apple iPad is that it has no Flash, no camera, and no phone. But the main intention, as I understand it, for this product, is to become a tablet where information we wish to read, such as books, magazines, newspapers--and emails---can be downloaded, stored and enjoyed at our own leisure.

      No device can be all things to all people. We know that. Right now you may have in your bag a phone, a laptop, two books, three magazines, a newspaper.
      Well, each serves a function. The iPad will pick up some of those functions, mostly the reading enjoyment part.

      However, knowing how Apple operates, the upgrades to this new product may include some of the things we have mentioned here which are not present in the 1.0 version. Keep updated and you will see!

      • Mario Garcia

        Aveti dreptate. Apple iPad este criticat indeosebi pentru ca nu are Flash, camera video, ca nu poate fi folosit ca telefon. Dar, din cate inteleg, principala intentie pentru acest produs este sa devina un tablet prin care informatia pe care dorim sa o citim, precum reviste, carti, ziare si e-mail, poate fi descarcata, stocata si consumata cu placere cand vrem noi.

        Niciun aparat nu poate face totul pentru toate persoanele. Este un lucru stiut. Acum, probabil aveti in geanta un telefon, un laptop, doua carti, trei reviste, un ziar.

        Ei bine, Fiecare ofera o functie. iPad va oferi o parte dintre acestea, indeosebi cele legate de placerea de a citi.

        Totusi, stiind cum opereaza Apple, upgrade-urile pentru acest nou produs ar putea include lucrurile pe care le-ati mentionat, care nu sunt prezente in versiunea 1.0. Veti vedea

  • Întrebarea nr. 4 Matthaus

    Mr Mario Garcia,
    What is the newspaper redesign that you're most produ of? What is in your opinion the nicest, best looking, handiest newspaper among those you havent worked for?

    • Mario Garcia

      With about 560 projects behind me in 90 countries, thjis is a difficult question, but I have to say that, among my super favorites are Germany's Die Zeit, a classic, very German newspaper with great content, and The Wall Street Journal, the ultimate financial daily in the world. Both taught me much.

      There are so many newspapers I admire worldwide: The New York Times in the US; Publico in Spain; Zalam in Turkey; and magazines like IL for Il Sole 24 Ore, Italy; the T Magazine of the NY Times. There is wonderful journalistic design out there, and we can admire and learn much from so many titles.

      • Mario Garcia

        Avand in urma circa 560 de proiecte in 90 de tari, aceasta este o intrebare dificila, dar trebuie sa spun ca printre super-favoritele mele se numara Die Zeit din Germania, un ziar clasic, tipic presei germane, cu un continut extraordinar, precum si The Wall Street Journal, cel mai important cotidian financiar din lume. Ambele m-au invatat foarte mult.

        Exista atat de multe ziare pe care le admir in intreaga lume: The New York Times in SUA; Publico in Spania; reviste precum IL pentru Il Sole 24 Ore din Italia, T Magazine al NY Times. Exista un design jurnalistic minunat in aceste cazuri si putem admira si invata mult de la atat de multe titluri.

  • Întrebarea nr. 5 the exploited

    Inainte de toate, respectele mele pentru ce-ati realizat si ce faceti in general. Dar...
    Ce parere aveti de ziarele care se relanseaza, fac tot felul de campanii si promotii sau se "intind" pe net cu o sumedenie de micrositeuri sau sectiuni, dar dau afara oameni din redactia propriu-zisa si pe restul, deseori cam putini ramasi si fara instructajul minim necesar, ii pun sa faca de toate, sa scrie eventual pe orice domeniu, sa pozeze, sa faca photoshopuri si editari video etc? Intreb pentru ca stiu cazuri in care ziaristii tineri dar tech savvy sunt zburati inaintea celor de 40-50 de ani, bine infipti in redactii chiar de n-au habar cum e cu ce fac japonejii astia
    Thank you very much

    • Mario Garcia

      You must be a young journalist who has been laid off. If that is the case, I am sad to hear that. These are difficult times for the media, and especially for newspapers worldwide, and, very specifically for dailies in Romania, where so many have closed their printed editions, and even their online editions.

      Labor laws sometimes go according to seniority in many parts of the world; the young and last to join, goes out first. I don't know the Romanian labor law situation, but that could be the reason.

      The good media companies know that young journalists, those under 35, the so called Nintendo generation, are tech savvy, understand how news travels today and have much to offer.

      The best newsrooms combine the experience of veteran journalists with the savvy of the young ones.

      I wish you luck

  • Întrebarea nr. 6 deadalive

    spuneti ca niciun mediu nu omoara alt mediu. dar internetul de la napster pana la itunes nu omoara cd-urile? televiziunea digitala nu va omori televiziunea prin analog?

    • Mario Garcia

      No medium kills another medium.
      indeed, the Internet has NOT killed music, has it?
      Quite the contrary, we now have the ability to access music we like, and buy it instantly, than ever before.

      If you like ONE song from a Shakira CD you buy that song, not 12 songs in a full CD. I think this is good.
      Many in the past would not have purchased even one song, since they did not wish to have the whole CD

      It will be the same for newspapers: I may want to buy the editorial page or sports page, not the whole thing. Right now, I may NOT want any at all.

      So, benefits ahead.

      • Mario Garcia

        Niciun mediu nu ucide alt mediu.

        Intr-adevar, Internetul nu a ucis muzica, nu?

        Dimpotriva, acum avem mai mult ca niciodata posibilitatea de a ajunge la muzica preferata si sa o cumparam instantaneu.

        Daca iti place UN cantec de pe un CD Shakira, cumperi acel cantec, nu 12 piese pe un CD intreg. E un lucru bun, cred.

        In trecut, multi nu ar fi cumparat nici macar o piesa, pentru ca nu doreau sa aiba un CD intreg.

        Acelasi lucru se va intampla cu ziarele. Poate doresc sa cumpar pagina de comentarii sau pagina de sport, nu intregul ziar. In acest moment, poate ca NU doresc nicio pagina.

        Asadar, beneficii pe viitor.

  • Întrebarea nr. 7 an admirer

    Hello,
    Mr Garcia, a year ago you described Romanian newspapers quite colorfully. has anything changed regarding your opinions in the meantime, now that many are changing, or disappearing? I would also appreciate any insight that you might have regarding the web pages of Romanian newspapers.
    Thank you

    • Mario Garcia

      I see a much better visual landscape for the existing newspapers. Some of the real ugly ones are gone (good thing?), and now you see several newsppaers that are contemporary looking. I think that overall the Romanian newspaper websites are much better than the printed products in look and feel.

      With Romania Libera, which is one of the worst looking right now, making a dramatic visual shift, come March 2010 you will see a group of very good looking papers star.ing at the Romanian newspaper readers

      • Mario Garcia

        Observ un peisajul visual mult mai bun pentru ziarele existente. Unele dintre cele cu adevat urate au disparut (un lucru bun?), iar acum vedeti cateva ziare cu un aspect contemporan. Cred ca, in ansamblu, website-urile ziarelor romanesti sunt mult mai bune decat produsele tiparite, la nivel de aspect si senzatie.

        Impreuna cu Romania libera, care este unul dintre ziarele care arata cel mai urat in prezent si care trece printr-o schimbare vizuala dramatica, din martie 2010 veti vedea un grup de ziare care arata foarte bine.

  • Întrebarea nr. 8 M.M.

    I can see you're working with the major league. But trying to come down to earth what can you say about the prospects of an average Romanian newspaper which sees its circulation going lower and lower despite various marketing tricks, its advertising revenues falling even faster while everybody claims there no chance of getting real money from digital as the country has no consistent precedent of people paying for information online?

    • Mario Garcia

      In my view, there is no major league or minor league. So let us start there.

      When I undertake a project, to me that project is king, whether it is New York City, Sao Paulo, Mumbai or Timbaktu.

      I am a newspaper lover. I have a passion for this.

      I am an optimist, and that has always worked for me. Positive thinking is the key, even in hard times.

      I think the Romanian newspaper landscape will come alive; newspapers and online will begin to shift to more of the type of content /coverage that readers crave for and NOT be so much political machines that dispense official reports and press releases.

      We are at the start of something great for Romanian journalism.

      • Mario Garcia

        Din punctul meu de vedere, nu exista "cei mari" si "cei mici". Sa incepem din acest punct.

        Cand preiau un proiect, pentru mine acel proiect este rege, din orice parte a lumii ar fi el. Iubesc ziarele, sunt pasionat de ele.

        Sunt un optimist, ceea ce a functionat mereu in cazul meu. Gandirea pozitiva este cheia, chiar si in vremuri dificile.

        Cred ca peisajul presei romanesti va reveni la viata; ziarele si siteurile vor incepe sa se orienteze mai mult spre acel tip de continut si acea acoperire pe care o doresc cititorii si nu vor mai fi atat de mult masinarii politice care distribuie informatii oficiale si comunicate de presa.

        Suntem la inceputul unei perioade bune pentru jurnalismul romanesc.

  • Întrebarea nr. 9 berserk

    Presupunand ca ati deslusit specificul presei romanesti, ce credeti ca "omoara" cel mai probabil/rapid un ziar de aici?

    • Mario Garcia

      I am no expert on Romanian media, so I will not attempt to answer as such.

      From what I see, and from what people translate for me, I see newspapers that are lacking in a more varied content, with a good mix of the more serious, the analytical and the newstertainment element.

      Many of the newspapers offer you a page one dose of boredom. This is, I think, where the first problem starts.

      • Mario Garcia

        Nu sunt un expert in media din Romania, asa ca nu voi incerca sa raspund din aceasta ipostaza.

        Din cate vad si din ceea ce-mi traduc oamenii, vad ziare carora le lipseste continutul variat, cu un amestec bun de lucruri serioase, materiale analitice si elementul de info-divertisment.

        .Multe ziare va ofera o doza de plictiseala inca de pe prima pagina. De aici, cred eu, incep problemele.

  • Întrebarea nr. 10 Tony

    In your opinion, what are the characteristic of a good news/article that goes online? We talk a lot about paying the information. I can agree that at one point, but I want to know how you think that information will need to be treat to deserve money in future? A generalist newspaper will survive in 2015 or only the specialized ones?

    • Mario Garcia

      We will pay for information that we need, and that we can use.

      Few will pay for international news which is available everywhere.

      But we will pay for analysis and opinions of journalists who have the expertise and experience to make them specialists in their subject matter

      THe most that many newspapers will be able to charge may be 60% of their content maximum, something will always be free.

      Determining what each newspaper has that is unique is the key to revenues in the future

      • Mario Garcia

        Vom plati pentru informatia de care avem nevoie si pe care o putem folosi.

        Putini vor plati pentru stiri internationale, disponibile oriunde.

        Dar vom plati pentru analize si pentru opiniile unor jurnalisti care au expertiza si experienta necesare pentru a fi specialisti in domeniul lor.

        Ziarele vor putea sa impuna plata pentru maxim 60% din continutul lor, ceva va ramane gratis mereu.

        Cheia pentru veniturile unui ziar in viitor este sa determine ce are unic.

  • Întrebarea nr. 11 Alexandru Jecu

    Omul spune o chestiune de bun simt! Intodeauna exista nevoia de informatie! Asta presupune munca si cheltuiala! Pai, noi facem presa ca sa manipulam, sa santajam, sa ne exhibam egoul, sa ne promovam amicii si amantele, sa obtinem publicitate de stat, sa spalam bani! Puteti sa ne spuneti ce v-a cerut proprietarul?

    • Mario Garcia

      I am not an expert on the subject your question is about. Rest assured that nobody at Romania Libera has pushed me into any specific direction. My work with the RL has been as free and objectively driven as with any daily in the world.

      • Mario Garcia

        Nu sunt un expert in domeniul la care se refera intrebarea dumneavoastra. Fiti sigur ca nimeni de la Romania libera nu ma impins intr-o anumita directie. Munca mea alaturi de RL a fost la fel de libera si obiectiva precum cea de pentru oricare ziar din lume.

  • Întrebarea nr. 12 ionic

    O natiune si un individ in mare parte gandeste, vede, aude, isi imagineaza dupa modelele pe care le insuseste din ziare, emisiuni, internet, filme, carti. Ce e mai important pentru un ziar - sa-i stimuleze, sa-i altoiasca cititorului setea de a cunoaste lumea si realitatea, inclusiv si cea economica, politica si geopolitica, dorinta de a se implica cat mai constient si mai activ pentru a obtine o noua calitate a vietii sale, a personalitatii sale sau pentru un ziar e mai important sa ascunda sub cortina senzationalului si divertismentului realitatea economica si politica, sa-l abata pe cititor de la implicare, sa-l faca un pasiv consumator fara discernamant la tot ce fac in lipsa lui politicienii, corporatiile, oligarhii, mai marii acestei lumi, sa inchita tot ce i se da ca produs fisic si intelectual, spiritual? Cui serveste ziarul - personalitatii omului, progresului colectivitatii si natiunii sale sau intereselor unor moguli?

    • Mario Garcia

      A good newspaper is a combination of the serious, the mundane, the happy, the sad, the useful, the trivial and , most important, a sort of daily record of life.

      A newsppaer that only emphasizes ONE of these areas is not going to be successful.

      A newspaper that takes itself too seriously with its gravitas----reads like a textbook, sounds like a teacher and talks like a preacher-----will eventually become boring.

      The true successful newspaper lies somewhere in between. Like life itself, it has its moments of laughing, those of crying, and those of meditating and quietude.

      Many newspapers worldwide do this.

      The last thing a respectful newspaper wants to do is to become the mouthpiece of one ideology.

      • Mario Garcia

        Un ziar bun este o combinatie de lucruri serioase, lumesti, vesele, triste, utile, triviale si, cel mai important, un soi de inregistrare cotidiana a vietii.

        Un ziar ce pune accentul doar pe UNUL dintre aceste domenii nu va avea succes.

        Un ziar care se ia prea in serios - este citit ca un manual, suna ca un invatator si vorbeste ca un predicator - va deveni plicticos in cele din urma.

        Adevaratul ziar de succes este undeva la mijloc. Asemenea vietii, are momente in care rade, in care plange, in care mediteaza sau de liniste.

        Multe ziare din lume fac acest lucru.

        Ultimul lucru pe care vrea sa-l faca un ziar respectat este sa devina portavocea unei ideologii.

  • Întrebarea nr. 13 Daniel trezitu

    "Cititorul de ziar acceptă jurnalul nu atât ca pe o imagine absolut artificială care are oarecum legătură cu realitatea, cât are tendinţa să-l considere realitatea însăşi. Probabil că mediile substituie realitatea exact în măsura în care devin capabile de virtuozitate în ceea ce priveşte detaliul realist.", a scris Marshall McLuhan. Sunteţi de acord cu faptul că numai cunoscând mediul şi realitatea de aici, veţi reuşi schimbarea?

    • Mario Garcia

      Difficult and complilcated question, for sure.
      You have to understand the medium, both as a practitioner and as a consumer. In that sense, McLuhan's the medium is the message still resonates. Now we have more "media", and more ways to express the messages. Wonder how McLuhan would react to the multiplatform world in which we live. Yet, we now see online as the medium of immediacy; print as the more contemplative one(sort of like books). Already, the medium conveys meaning to the process, before we even read the content involved.

      • Mario Garcia

        O intrebare dificila si complicata.

        Trebuie sa intelegi canalul, atat ca practicant, cat si din ipostaza de consumator. In acest sens, teoria lui McLuhan, mediul este mesajul, inca rezoneaza. Acum avem mai multe medii si mai multe cai de a exprima mesajele. Ma intreb cum ar reactiona McLuhan in fata lumii multi-platforma in care traim. Totusi, in prezent vedem mediul online drept mediul informatiei imediate; presa scrisa - drept mediul mai contemplativ (asemanator, cumva, cartilor). Deja, mediul transmite un inteles procesului inainte chiar de a citi continutul respectiv.

  • Întrebarea nr. 14 Alexandru Vladescu

    Va multumesc pentru preluarea intrebarii mele.
    Am inteles de la dumneavoastra ca nu se mai scriu REPORTAJE/analize/opinii pentru CITITORI ci ca se produc STIRI pentru UTILIZATORI. In aceasta situatie, conditia de a scrie bine mai e primordiala pentru un jurnalist bun? Gata? Peste 10 ani va mai citi cineva intr-o revista (online sau nu) un text mai lung de o pagina?

    • Mario Garcia

      Not at all.
      Writing expertise has never been more important.
      A journalist now has to be able to seduce faster, penetrate deeper into the subject and not just have basic knowledge of his story.

      It is a graphic society, the writing must be very visual as well. Not easy to do.

      Nobody is talking about stories been short. Quite the contrary. All the research shows that people will read long pieces, but ONLY if the content is good.....and, most importantly, if the writing style is engaging.

      • Mario Garcia

        Deloc.

        Scriitura nu a fost niciodata mai importanta.

        Acum, un jurnalist trebuie sa fie capabil sa seduca mai rapid, sa patrunda mai adanc in subiect si nu doar sa aiba cunostinte de baza despre subiectul sau.

        Este o societate grafica, scriitura trebuie sa fie la randul ei foarte vizuala. Nu e usor.

        Nimeni nu spune ca materialele trebuie sa fie scurte. Dimpotriva. Toate cercetarile arata ca oamenii vor citi materiale lungi, dar NUMAI daca este bun continutul.. si, cel mai important, daca scriitura este angajanta.

  • Întrebarea nr. 15 reader

    What do you say about Romanian newspapers who are pushing their sales by including DVDs and books and stuff like that at a heavily discounted price? How healthy is this for those newspapers and for the market as a whole? There are cases with people I know that only buy this or that newspaper because it has some dvd cartoons attached and can''t care less about the paper itself

    • Mario Garcia

      Nothing wrong with using marketing strategies such as the sales of books, CDs, DVDs. It is an accepted practice worldwide. True, once the promotion stops, many no longer take the newspaper, but a small percentage stays, which is better than nothing.

      The idea is to bring people to the newspaper---lead the horse to water----and if that works, then let's continue it.

      • Mario Garcia

        Nimic rau in folosirea unor strategii de marketing precum vanzarea de carti, CD-uri sau DVD-uri. Este o practica acceptata peste tot. Adevarat, in momentul in care promotia se termina, multi nu vor mai cumpara ziarul, dar un mic procent ramane, ceea ce e mai bine decat nimic.

        Ideea este de a atrage oamenii catre ziar, iar daca acest lucru functioneaza, atunci sa continue.

  • Întrebarea nr. 16 dinu sorin

    What differences do you see between politically and economically media moguls in Romania and moguls abroad and the impact they have on the news outlets in their portfolio? If a proposal had come for you to assist a newspaper such as those closed in December, which belonged to one such mogul, what would your terms have been? Thanks

    • Mario Garcia

      Moguls are moguls, and some camouflage their intentions better than others. Perhaps the Romanian ones still have not bought a good camouflage!

      Not all moguls are bad guys. Some truly have a passion for the media, love newspapers particularly and give the journalists working for them free rein to express themselves. Not good to generalize.

      Fortunately, none of the "bad" Romanian moguls approached me, so I only worry about things that present a problem to me. That did not happen.

      • Mario Garcia

        Mogulii sunt moguli, iar unii isi camufleaza intentiile mai bine decat altii. Probabil ca cei din Romania nu si-au cumparat inca un camuflaj bun!

        Nu toti mogulii sunt rai. Unii au o reala pasiune pentru media, iubesc ziarele indeosebi si permit jurnalistilor care lucreaza pentru ei mana libera sa se exprime. Nu e bine sa generalizam.

        Din fericire, niciunul dintre mogulii romani "rai" nu m-a abordat, deci ma preocupa doar lucrurile care imi ridica probleme. Acest lucru nu s-a intamplat.

  • Întrebarea nr. 17 paperboy

    Daca un ziar tot trebuie sa fie in "news business", nu in "newspaper business", cum spuneti, de ce tine toata lumea cu dintii de cuvantul ziar, cand ziarul e dupa caz chiar pe locul doi in audiente cel putin. Sa-i zica sursa de stiri, organizatie media, cum o fi. nu inteleg de ce "ziar" in sus, ziar in jos!

    • Mario Garcia

      Oh, habits are bad to break, you know that.
      We have called newspapers that for more than two centuries.......

      The word newspaper conveys "media, communication, news transmission", it does its job. I don't mind it, but I am 62.

      But if you prefer, you can call it "the news business".
      I use that as the metaphor with my clients, to remind them that, for example, there is a difference between the words "train" and "travel". Travel involves it all, from bikes to buses to boats and trains and automobiles. Trains is too specific.

      • Mario Garcia

        Obiceiurile sunt greu de schimbat, stiti acest lucru.

        Am numit ziarele ziare timp de peste doua secole...

        Cuvantul ziar transmite ideea de media, comunicare, transmisiune, isi face treaba. Nu ma deranjeaza, dar eu am 62 de ani.

        Dar, daca preferati, puteti sa-i spuneti "news business".

        Folosesc aceasta sintagma ca metafora in relatia cu clientii, sa le amintesc ca, spre exemplu, exista o diferenta intre cuvintele "tren" si "calatorie". Calatoria implica totul, de la biciclete la autobuze si barci si trenuri si automobile. Trenul este prea specific.

  • Întrebarea nr. 18 u2be

    Does Google kill newspapers?

    • Mario Garcia

      No, Google does not kill newspapers.
      Imagine life without Google for a moment.
      Newspapers kill themselves---the bad ones do.

      • Mario Garcia

        Nu, Google nu omoara ziare.

        Pentru o clipa, imaginati-va viata fara Google.

        Ziarele se omoara singure - cele proaste o fac.

  • Întrebarea nr. 19 darie

    1. when you see romanian newspapers, what is your comment? do they look worse then american papers 50 years ago?

    2. do you think a new design could cover up the lack of fair and in-depth reporting and the lack of good photos and photo editors?

    • Mario Garcia

      Romanian newspapers for the most look good now, some are modeled after the Spanish dailies, and look lilke that; others are utilizing more color, white space, better photos. So, no, no resemblance to the old US dailies at all.

      Design is only the packaging, it does not at all HIDE bad content, ever. Anyone trying to use design as a cover for bad content soon realizes that you cannot fool the people with visuals. Not in the end.

      • Mario Garcia

        Ziarele romanesti arata, in general, bine acum, unele sunt modelate dupa ziarele spaniole si arata similar, altele folosesc mai multa culoare, fotografii mai bune. Deci nu, nicio asemanare cu vechile ziare di SUA.

        Design-ul tine doar de impachetare, el nu ASCUNDE deloc, niciodata continutul prost. Oricine incearca sa foloseasca design-ul pentru a acoperi un continut prost va realiza curand ca nu poate pacalii oamenii.

  • Întrebarea nr. 20 bau

    if it where up to you how much politics should a general interest newspaper include in average, how much social stuff, how much culture and so on? how does that compare to what romanian papers are doing. what about romania libera

    • Mario Garcia

      I don't read Romanian to give you an accurate percentage, but I do see that Romanian newspapers tend to be highly political animals.

      Fortunately, editors are beginning to see that life is NOT all about politics, not in Romania or in the US or in Pakistan. People have a life. They have families. They have dreams. They have families whose lives they wish to make better.

      Good newspapers make sure that more than 50% of their coverage is about LIFE. For the good newspapers, their function should be: life reported daily.

      • Mario Garcia

        Nu citesc in limba romana, pentru a va da un procent exact, dar vad ca ziarele romanesti tind sa fie foarte politice.

        Din fericire, editorii incep sa vada ca viata NU este doar politica, nici in Romania, nici in SUA sau Pakistan. Oamenii isi traiesc viata. Au familii. Au vise.

        Ziarele bune au grija ca peste 50% din continutul lor este despre VIATA. Pentru ziarele bune, functia lor ar trebui sa fie: viata relatata zilnic.

  • Întrebarea nr. 21 lr

    What is it that you do, i mean specifically, for Romania libera - print and online?

    • Mario Garcia

      I am happy to say that I have been a consultant to Romania Libera for a total rethinking, not just the visual aspects of it ---which will bring about dramatic changes---but also content flow, front page offerings. My long discussions with editor Dan Turturica have been of both a philosophical as well as practical nature. We have looked at every corner of the newspaper, and we have dusted it off, or thrown it out, or revisit it, to see how things can be better.

      This is a total spring cleaning of a newspaper with history. Not throwing out the history, but basing new concepts on its foundation.

      I think you will like what you see.

      We at Garcia Meida did not do any work with the online edition, only print.

      • Mario Garcia

        Sunt bucuros sa spun ca am fost consultant pentru Romania libera intr-un proces complet de regandire, nu doar pentru aspectele vizuale - ce vor inregistra schimbari dramatice - dar si pentru fluxtul continutului, oferta primei pagini. Lungile mele discutii cu redactorul-sef Dan Turturica au fost si filosofice, si practice. Ne-am uitat la fiecare coltisor al ziarului, am sters praful sau l-am schimbat sa vedem cum pot fi imbunatatite lucrurile.

        Este o veritabila curatenie de primavara a unui ziar cu o istorie in spate. Nearuncand istoria, ci construind noi concepte pe aceasta temelie.

        Cred ca va va place ceea ce veti vedea.

        Noi la Garcia Media nu am lucrat pentru editia online, doar pentru print.



Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Generatia copiilor infectati cu HIV in spitalele comuniste, ajunsa la maturitate. Cum si-a invins Alina boala si destinul

Generatia copiilor infectati cu HIV in spitalele comuniste a ajuns la varsta maturitatii. Unii sunt doctori, arhitecti sau ingineri si au o viata normala. Altii, insa, duc o viata necugetata si periculoasa pentru cei din jur.








2084 vizualizari
  • romania libera (Marţi, 2 februarie 2010, 18:50)

    un talent ascuns [anonim]

    Ne poate spune domnul Garcia ce face mai exact pentru Romania libera? Ii reface aspectul? O redimensioneaza, se face si RL ziar mai mic, cum se face evz de saptamana viitoare, sau ii reface site-ul, care la ora asta e indescriptibil? Ce rezistenta primeste din partea conducerii rl, cand vine cu propuneri, ce si cum sa se schimbe?

    Sunt realmente curios daca va exista ceva care sa ma determine sa dau din nou bani pe ziarul asta. Il citeam pana acum vreo opt ani, de atunci imi mai arunc un ochi pe net, dar nu prea mult ca ma oboseste.
    • answer (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:04)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui un talent ascuns

      I hope that you will return to Romania Libera, as this is a process that is changing it dramatically. What you will see in March will be a newly launched product, but with the same good history, traditions and sense of good journlaism that you have come to expect from this respected RL newspaper.

      You will not see a change of format at this point, but you will see a totally new set of navigation to help you starting with page one, then the content rhythm has been reviewed and studied carefully. We know you don't have much time, so the new RL will allow your journey thru the paper to be quicker.

      I hope you will like it.Give it a try.
    • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:49)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui un talent ascuns

      Sper ca va veti intoarce la Romania libera, intrucat acesta este un proces ce va schimba in mod dramatic ziarul. Ceea ce veti vedea in martie va fi un produs nou lansat, dar care va avea aceeasi istorie, traditii si simt al jurnalismului de calitate care este de asteptat din partea acestui ziar.

      Nu veti vedea, in acest moment, o schimbare de format, dar veti vedea un set complet nou de navigare, care va va ajuta in lectura incepand cu pagina 1, apoi ritmul continutului a fost revizuit si studiat cu atentie. Stim ca nu aveti prea mult timp, asa ca noul ziar Romania libera va va permite o calatorie mai rapida prin ziar.

      Sper ca va va fi pe plac. Incercati-l.
  • why pay (Marţi, 2 februarie 2010, 18:54)

    ipad hater [anonim]

    Dear Sir, please explain your way of thought in saying that ipad and tablets like that will be helpful for newspapers in their attempt to charge users online. Why would a user pay for something on ipad or the like if she does not pay for something on the Internet? and while in the us there will be some to pay for games and all that, what about a country like romania, where piracy is the rule?
    • answer 2 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:08)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui ipad hater

      I believe tha the iPad will totally transform how we read books, magazines and newspapers. True, right now a lot of the content is free online, but this is changing and ini 2010 will see a dramatic shift from everything free online, to pay as you go. Good journalism has a price. Information that is needed must be paid for. So, whether it is the iPad or another tablet device, I see that as a the technological development that will also allow media houses to start getting revenue for the information they gather, process and transmit.

      Each country worldwide will handle this differently and on its own time. I can see where countries such as Romania, where the economic crisis continues to linger, this process will be much slower, same for places like India, where people still love to read their printed newspapers. Other societies wil take to the iPad and simialr devices quicker.

      But, no question, there is a tablet in your future, and there is paying for good journalism in your future too.
    • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:49)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui ipad hater

      Cred ca iPad va transforma total felul cum citim carti, reviste si ziare. Adevarat, in acest moment mult continut este disponibil gratuit online, dar acest lucru se schimba si in 2010 veti vedea o schimbare dramatica, de la modelul totul este gratuit la cel de "pay as you go". Jurnalismul de calitate are un pret. Informatia de care oamenii au nevoie trebuie platita. Astfel, fie ca este vorba despre iPad sau despre un alt aparat de tip tablet, vad acest lucru drept dezvoltarea tehnologica ce va permite companiilor media sa inceapa sa obtina venituri pentru informatia pe care o culeg, o proceseaza si o transmit.

      Fiecare tara din lume va aborda acest lucru diferit si la momentul potrivit. Pot vedea ca in tari precum Romania, unde criza economica se resimte in continuare, acest proces va fi mult mai lent. La fel si in cazul Indiei, unde oamenilor inca le place mult sa citeasca ziare tiparite. Alte societati vor trece la iPad sau aparate similare mai repede.

      Dar, fara indoiala, exista un aparat de tip tablet in viitorul dumneavoastra, la fel cum exista si plata pentru jurnalism de calitate.
  • pseudoinovatie (Marţi, 2 februarie 2010, 19:17)

    vlad [anonim]

    Buna seara.
    Daca vorbim despre folosirea tuturor tehnologiilor noi, inseamna ca putem sa le lasam deoparte pe cele consacrate? Ma refer aici chiar la iPad, pe care vad ca il apreciati foarte mult si care cel putin cand a fost prezentat (un moment cheie pentru brand si appeal general) nu avea nici camera foto, n-avea nici flash, ca sa nu mai vorbesc despre multitasking... Cu ce ajuta o asemenea unealta?
    Bine, stiu, pentru ziarele romanesti ce vorbim aici e oricum sf, alea nici nu stiu sa puna un link in text. Totusi...
    • answer3 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:12)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui vlad

      You are right. The main criticism of the Apple iPad is that it has no Flash, no camera, and no phone. But the main intention, as I understand it, for this product, is to become a tablet where information we wish to read, such as books, magazines, newspapers--and emails---can be downloaded, stored and enjoyed at our own leisure.

      No device can be all things to all people. We know that. Right now you may have in your bag a phone, a laptop, two books, three magazines, a newspaper.
      Well, each serves a function. The iPad will pick up some of those functions, mostly the reading enjoyment part.

      However, knowing how Apple operates, the upgrades to this new product may include some of the things we have mentioned here which are not present in the 1.0 version. Keep updated and you will see!
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:49)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Aveti dreptate. Apple iPad este criticat indeosebi pentru ca nu are Flash, camera video, ca nu poate fi folosit ca telefon. Dar, din cate inteleg, principala intentie pentru acest produs este sa devina un tablet prin care informatia pe care dorim sa o citim, precum reviste, carti, ziare si e-mail, poate fi descarcata, stocata si consumata cu placere cand vrem noi.

        Niciun aparat nu poate face totul pentru toate persoanele. Este un lucru stiut. Acum, probabil aveti in geanta un telefon, un laptop, doua carti, trei reviste, un ziar.

        Ei bine, Fiecare ofera o functie. iPad va oferi o parte dintre acestea, indeosebi cele legate de placerea de a citi.

        Totusi, stiind cum opereaza Apple, upgrade-urile pentru acest nou produs ar putea include lucrurile pe care le-ati mentionat, care nu sunt prezente in versiunea 1.0. Veti vedea
  • examples (Marţi, 2 februarie 2010, 19:24)

    Matthaus [anonim]

    Mr Mario Garcia,
    What is the newspaper redesign that you're most produ of? What is in your opinion the nicest, best looking, handiest newspaper among those you havent worked for?
    • answer 4 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:15)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Matthaus

      With about 560 projects behind me in 90 countries, thjis is a difficult question, but I have to say that, among my super favorites are Germany's Die Zeit, a classic, very German newspaper with great content, and The Wall Street Journal, the ultimate financial daily in the world. Both taught me much.

      There are so many newspapers I admire worldwide: The New York Times in the US; Publico in Spain; Zalam in Turkey; and magazines like IL for Il Sole 24 Ore, Italy; the T Magazine of the NY Times. There is wonderful journalistic design out there, and we can admire and learn much from so many titles.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:50)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Avand in urma circa 560 de proiecte in 90 de tari, aceasta este o intrebare dificila, dar trebuie sa spun ca printre super-favoritele mele se numara Die Zeit din Germania, un ziar clasic, tipic presei germane, cu un continut extraordinar, precum si The Wall Street Journal, cel mai important cotidian financiar din lume. Ambele m-au invatat foarte mult.

        Exista atat de multe ziare pe care le admir in intreaga lume: The New York Times in SUA; Publico in Spania; reviste precum IL pentru Il Sole 24 Ore din Italia, T Magazine al NY Times. Exista un design jurnalistic minunat in aceste cazuri si putem admira si invata mult de la atat de multe titluri.
  • oamenii (Marţi, 2 februarie 2010, 19:31)

    the exploited [anonim]

    Inainte de toate, respectele mele pentru ce-ati realizat si ce faceti in general. Dar...
    Ce parere aveti de ziarele care se relanseaza, fac tot felul de campanii si promotii sau se "intind" pe net cu o sumedenie de micrositeuri sau sectiuni, dar dau afara oameni din redactia propriu-zisa si pe restul, deseori cam putini ramasi si fara instructajul minim necesar, ii pun sa faca de toate, sa scrie eventual pe orice domeniu, sa pozeze, sa faca photoshopuri si editari video etc? Intreb pentru ca stiu cazuri in care ziaristii tineri dar tech savvy sunt zburati inaintea celor de 40-50 de ani, bine infipti in redactii chiar de n-au habar cum e cu ce fac japonejii astia
    Thank you very much
    • answer 5 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:20)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui the exploited

      You must be a young journalist who has been laid off. If that is the case, I am sad to hear that. These are difficult times for the media, and especially for newspapers worldwide, and, very specifically for dailies in Romania, where so many have closed their printed editions, and even their online editions.

      Labor laws sometimes go according to seniority in many parts of the world; the young and last to join, goes out first. I don't know the Romanian labor law situation, but that could be the reason.

      The good media companies know that young journalists, those under 35, the so called Nintendo generation, are tech savvy, understand how news travels today and have much to offer.

      The best newsrooms combine the experience of veteran journalists with the savvy of the young ones.

      I wish you luck
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:55)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Trebuie sa fiti un tanar jurnalist care a fost disponibilizat. Daca este asa, imi pare rau sa aud acest lucru. Acestea sunt vremuri dificile pentru media si mai ales pentru ziare, in intreaga lume si mai ales pentru ziarele din Romania, unde atatea si-au inchis editiile tiparite, chiar si pe cele online.

        In multe prti ale lumii, legislatia muncii tine partea seniorilor, tinerii si ultimii veniti fiind primii care pleaca. Nu stiu situatia in cazul legislatiei romanesti, dar acesta ar putea fi un motiv.

        Companiile media bune stiu ca tinerii jurnalisti, cei de pana in 35 de ani, asa-numita generatie Nintendo, sunt priceputi la tehnologie, inteleg cum circula informatia astazi si au mult de oferit.

        Cele mai bune redactii combina experienta veteranilor cu priceperea tinerilor jurnalisti.

        Va urez noroc.
  • death (Marţi, 2 februarie 2010, 20:57)

    deadalive [anonim]

    spuneti ca niciun mediu nu omoara alt mediu. dar internetul de la napster pana la itunes nu omoara cd-urile? televiziunea digitala nu va omori televiziunea prin analog?
    • answer 6 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:23)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui deadalive

      No medium kills another medium.
      indeed, the Internet has NOT killed music, has it?
      Quite the contrary, we now have the ability to access music we like, and buy it instantly, than ever before.

      If you like ONE song from a Shakira CD you buy that song, not 12 songs in a full CD. I think this is good.
      Many in the past would not have purchased even one song, since they did not wish to have the whole CD

      It will be the same for newspapers: I may want to buy the editorial page or sports page, not the whole thing. Right now, I may NOT want any at all.

      So, benefits ahead.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:55)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Niciun mediu nu ucide alt mediu.

        Intr-adevar, Internetul nu a ucis muzica, nu?

        Dimpotriva, acum avem mai mult ca niciodata posibilitatea de a ajunge la muzica preferata si sa o cumparam instantaneu.

        Daca iti place UN cantec de pe un CD Shakira, cumperi acel cantec, nu 12 piese pe un CD intreg. E un lucru bun, cred.

        In trecut, multi nu ar fi cumparat nici macar o piesa, pentru ca nu doreau sa aiba un CD intreg.

        Acelasi lucru se va intampla cu ziarele. Poate doresc sa cumpar pagina de comentarii sau pagina de sport, nu intregul ziar. In acest moment, poate ca NU doresc nicio pagina.

        Asadar, beneficii pe viitor.
  • romanian newspapers (Marţi, 2 februarie 2010, 21:00)

    an admirer [anonim]

    Hello,
    Mr Garcia, a year ago you described Romanian newspapers quite colorfully. has anything changed regarding your opinions in the meantime, now that many are changing, or disappearing? I would also appreciate any insight that you might have regarding the web pages of Romanian newspapers.
    Thank you
    • answer 7 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:25)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui an admirer

      I see a much better visual landscape for the existing newspapers. Some of the real ugly ones are gone (good thing?), and now you see several newsppaers that are contemporary looking. I think that overall the Romanian newspaper websites are much better than the printed products in look and feel.

      With Romania Libera, which is one of the worst looking right now, making a dramatic visual shift, come March 2010 you will see a group of very good looking papers star.ing at the Romanian newspaper readers
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:56)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Observ un peisajul visual mult mai bun pentru ziarele existente. Unele dintre cele cu adevat urate au disparut (un lucru bun?), iar acum vedeti cateva ziare cu un aspect contemporan. Cred ca, in ansamblu, website-urile ziarelor romanesti sunt mult mai bune decat produsele tiparite, la nivel de aspect si senzatie.

        Impreuna cu Romania libera, care este unul dintre ziarele care arata cel mai urat in prezent si care trece printr-o schimbare vizuala dramatica, din martie 2010 veti vedea un grup de ziare care arata foarte bine.
  • specific market (Marţi, 2 februarie 2010, 21:42)

    M.M. [anonim]

    I can see you're working with the major league. But trying to come down to earth what can you say about the prospects of an average Romanian newspaper which sees its circulation going lower and lower despite various marketing tricks, its advertising revenues falling even faster while everybody claims there no chance of getting real money from digital as the country has no consistent precedent of people paying for information online?
    • answer 8 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:28)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui M.M.

      In my view, there is no major league or minor league. So let us start there.

      When I undertake a project, to me that project is king, whether it is New York City, Sao Paulo, Mumbai or Timbaktu.

      I am a newspaper lover. I have a passion for this.

      I am an optimist, and that has always worked for me. Positive thinking is the key, even in hard times.

      I think the Romanian newspaper landscape will come alive; newspapers and online will begin to shift to more of the type of content /coverage that readers crave for and NOT be so much political machines that dispense official reports and press releases.

      We are at the start of something great for Romanian journalism.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:56)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Din punctul meu de vedere, nu exista "cei mari" si "cei mici". Sa incepem din acest punct.

        Cand preiau un proiect, pentru mine acel proiect este rege, din orice parte a lumii ar fi el. Iubesc ziarele, sunt pasionat de ele.

        Sunt un optimist, ceea ce a functionat mereu in cazul meu. Gandirea pozitiva este cheia, chiar si in vremuri dificile.

        Cred ca peisajul presei romanesti va reveni la viata; ziarele si siteurile vor incepe sa se orienteze mai mult spre acel tip de continut si acea acoperire pe care o doresc cititorii si nu vor mai fi atat de mult masinarii politice care distribuie informatii oficiale si comunicate de presa.

        Suntem la inceputul unei perioade bune pentru jurnalismul romanesc.
  • cauze (Marţi, 2 februarie 2010, 21:53)

    berserk [anonim]

    Presupunand ca ati deslusit specificul presei romanesti, ce credeti ca "omoara" cel mai probabil/rapid un ziar de aici?
    • answer 8 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:30)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui berserk

      I am no expert on Romanian media, so I will not attempt to answer as such.

      From what I see, and from what people translate for me, I see newspapers that are lacking in a more varied content, with a good mix of the more serious, the analytical and the newstertainment element.

      Many of the newspapers offer you a page one dose of boredom. This is, I think, where the first problem starts.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:56)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Nu sunt un expert in media din Romania, asa ca nu voi incerca sa raspund din aceasta ipostaza.

        Din cate vad si din ceea ce-mi traduc oamenii, vad ziare carora le lipseste continutul variat, cu un amestec bun de lucruri serioase, materiale analitice si elementul de info-divertisment.

        .Multe ziare va ofera o doza de plictiseala inca de pe prima pagina. De aici, cred eu, incep problemele.
  • Online journalism (Marţi, 2 februarie 2010, 23:09)

    Tony [anonim]

    In your opinion, what are the characteristic of a good news/article that goes online? We talk a lot about paying the information. I can agree that at one point, but I want to know how you think that information will need to be treat to deserve money in future? A generalist newspaper will survive in 2015 or only the specialized ones?
    • answer 9 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:32)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tony

      We will pay for information that we need, and that we can use.

      Few will pay for international news which is available everywhere.

      But we will pay for analysis and opinions of journalists who have the expertise and experience to make them specialists in their subject matter

      THe most that many newspapers will be able to charge may be 60% of their content maximum, something will always be free.

      Determining what each newspaper has that is unique is the key to revenues in the future
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:57)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Vom plati pentru informatia de care avem nevoie si pe care o putem folosi.

        Putini vor plati pentru stiri internationale, disponibile oriunde.

        Dar vom plati pentru analize si pentru opiniile unor jurnalisti care au expertiza si experienta necesare pentru a fi specialisti in domeniul lor.

        Ziarele vor putea sa impuna plata pentru maxim 60% din continutul lor, ceva va ramane gratis mereu.

        Cheia pentru veniturile unui ziar in viitor este sa determine ce are unic.
  • Puteti sa ne spuneti ce v-a cerut properietarul? (Marţi, 2 februarie 2010, 23:28)

    Alexandru Jecu [anonim]

    Omul spune o chestiune de bun simt! Intodeauna exista nevoia de informatie! Asta presupune munca si cheltuiala! Pai, noi facem presa ca sa manipulam, sa santajam, sa ne exhibam egoul, sa ne promovam amicii si amantele, sa obtinem publicitate de stat, sa spalam bani! Puteti sa ne spuneti ce v-a cerut proprietarul?
    • answer 10 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:35)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru Jecu

      I am not an expert on the subject your question is about. Rest assured that nobody at Romania Libera has pushed me into any specific direction. My work with the RL has been as free and objectively driven as with any daily in the world.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:57)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Nu sunt un expert in domeniul la care se refera intrebarea dumneavoastra. Fiti sigur ca nimeni de la Romania libera nu ma impins intr-o anumita directie. Munca mea alaturi de RL a fost la fel de libera si obiectiva precum cea de pentru oricare ziar din lume.
  • E NEVOIE DE UN ZIAR DEZVOLTATIV? (Miercuri, 3 februarie 2010, 6:52)

    ionic [anonim]

    O natiune si un individ in mare parte gandeste, vede, aude, isi imagineaza dupa modelele pe care le insuseste din ziare, emisiuni, internet, filme, carti. Ce e mai important pentru un ziar - sa-i stimuleze, sa-i altoiasca cititorului setea de a cunoaste lumea si realitatea, inclusiv si cea economica, politica si geopolitica, dorinta de a se implica cat mai constient si mai activ pentru a obtine o noua calitate a vietii sale, a personalitatii sale sau pentru un ziar e mai important sa ascunda sub cortina senzationalului si divertismentului realitatea economica si politica, sa-l abata pe cititor de la implicare, sa-l faca un pasiv consumator fara discernamant la tot ce fac in lipsa lui politicienii, corporatiile, oligarhii, mai marii acestei lumi, sa inchita tot ce i se da ca produs fisic si intelectual, spiritual? Cui serveste ziarul - personalitatii omului, progresului colectivitatii si natiunii sale sau intereselor unor moguli?
    • Answer 11 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:39)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionic

      A good newspaper is a combination of the serious, the mundane, the happy, the sad, the useful, the trivial and , most important, a sort of daily record of life.

      A newsppaer that only emphasizes ONE of these areas is not going to be successful.

      A newspaper that takes itself too seriously with its gravitas----reads like a textbook, sounds like a teacher and talks like a preacher-----will eventually become boring.

      The true successful newspaper lies somewhere in between. Like life itself, it has its moments of laughing, those of crying, and those of meditating and quietude.

      Many newspapers worldwide do this.

      The last thing a respectful newspaper wants to do is to become the mouthpiece of one ideology.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 14:59)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Un ziar bun este o combinatie de lucruri serioase, lumesti, vesele, triste, utile, triviale si, cel mai important, un soi de inregistrare cotidiana a vietii.

        Un ziar ce pune accentul doar pe UNUL dintre aceste domenii nu va avea succes.

        Un ziar care se ia prea in serios - este citit ca un manual, suna ca un invatator si vorbeste ca un predicator - va deveni plicticos in cele din urma.

        Adevaratul ziar de succes este undeva la mijloc. Asemenea vietii, are momente in care rade, in care plange, in care mediteaza sau de liniste.

        Multe ziare din lume fac acest lucru.

        Ultimul lucru pe care vrea sa-l faca un ziar respectat este sa devina portavocea unei ideologii.
  • "Ziarul este un poem simbolist colectiv..." (Miercuri, 3 februarie 2010, 9:00)

    Daniel trezitu [anonim]

    "Cititorul de ziar acceptă jurnalul nu atât ca pe o imagine absolut artificială care are oarecum legătură cu realitatea, cât are tendinţa să-l considere realitatea însăşi. Probabil că mediile substituie realitatea exact în măsura în care devin capabile de virtuozitate în ceea ce priveşte detaliul realist.", a scris Marshall McLuhan. Sunteţi de acord cu faptul că numai cunoscând mediul şi realitatea de aici, veţi reuşi schimbarea?
    • Answer 11 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:43)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniel trezitu

      Difficult and complilcated question, for sure.
      You have to understand the medium, both as a practitioner and as a consumer. In that sense, McLuhan's the medium is the message still resonates. Now we have more "media", and more ways to express the messages. Wonder how McLuhan would react to the multiplatform world in which we live. Yet, we now see online as the medium of immediacy; print as the more contemplative one(sort of like books). Already, the medium conveys meaning to the process, before we even read the content involved.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 15:12)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        O intrebare dificila si complicata.

        Trebuie sa intelegi canalul, atat ca practicant, cat si din ipostaza de consumator. In acest sens, teoria lui McLuhan, mediul este mesajul, inca rezoneaza. Acum avem mai multe medii si mai multe cai de a exprima mesajele. Ma intreb cum ar reactiona McLuhan in fata lumii multi-platforma in care traim. Totusi, in prezent vedem mediul online drept mediul informatiei imediate; presa scrisa - drept mediul mai contemplativ (asemanator, cumva, cartilor). Deja, mediul transmite un inteles procesului inainte chiar de a citi continutul respectiv.
  • Stire vs. Continut (Miercuri, 3 februarie 2010, 9:34)

    Alexandru Vladescu [anonim]

    Va multumesc pentru preluarea intrebarii mele.
    Am inteles de la dumneavoastra ca nu se mai scriu REPORTAJE/analize/opinii pentru CITITORI ci ca se produc STIRI pentru UTILIZATORI. In aceasta situatie, conditia de a scrie bine mai e primordiala pentru un jurnalist bun? Gata? Peste 10 ani va mai citi cineva intr-o revista (online sau nu) un text mai lung de o pagina?
    • Answer 12 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:46)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru Vladescu

      Not at all.
      Writing expertise has never been more important.
      A journalist now has to be able to seduce faster, penetrate deeper into the subject and not just have basic knowledge of his story.

      It is a graphic society, the writing must be very visual as well. Not easy to do.

      Nobody is talking about stories been short. Quite the contrary. All the research shows that people will read long pieces, but ONLY if the content is good.....and, most importantly, if the writing style is engaging.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 15:13)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Deloc.

        Scriitura nu a fost niciodata mai importanta.

        Acum, un jurnalist trebuie sa fie capabil sa seduca mai rapid, sa patrunda mai adanc in subiect si nu doar sa aiba cunostinte de baza despre subiectul sau.

        Este o societate grafica, scriitura trebuie sa fie la randul ei foarte vizuala. Nu e usor.

        Nimeni nu spune ca materialele trebuie sa fie scurte. Dimpotriva. Toate cercetarile arata ca oamenii vor citi materiale lungi, dar NUMAI daca este bun continutul.. si, cel mai important, daca scriitura este angajanta.
  • marketing (Miercuri, 3 februarie 2010, 10:31)

    reader [anonim]

    What do you say about Romanian newspapers who are pushing their sales by including DVDs and books and stuff like that at a heavily discounted price? How healthy is this for those newspapers and for the market as a whole? There are cases with people I know that only buy this or that newspaper because it has some dvd cartoons attached and can''t care less about the paper itself
    • answer 13 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:49)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui reader

      Nothing wrong with using marketing strategies such as the sales of books, CDs, DVDs. It is an accepted practice worldwide. True, once the promotion stops, many no longer take the newspaper, but a small percentage stays, which is better than nothing.

      The idea is to bring people to the newspaper---lead the horse to water----and if that works, then let's continue it.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 15:13)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Nimic rau in folosirea unor strategii de marketing precum vanzarea de carti, CD-uri sau DVD-uri. Este o practica acceptata peste tot. Adevarat, in momentul in care promotia se termina, multi nu vor mai cumpara ziarul, dar un mic procent ramane, ceea ce e mai bine decat nimic.

        Ideea este de a atrage oamenii catre ziar, iar daca acest lucru functioneaza, atunci sa continue.
  • moguls (Miercuri, 3 februarie 2010, 10:35)

    dinu sorin [anonim]

    What differences do you see between politically and economically media moguls in Romania and moguls abroad and the impact they have on the news outlets in their portfolio? If a proposal had come for you to assist a newspaper such as those closed in December, which belonged to one such mogul, what would your terms have been? Thanks
    • Answer 14 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:52)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui dinu sorin

      Moguls are moguls, and some camouflage their intentions better than others. Perhaps the Romanian ones still have not bought a good camouflage!

      Not all moguls are bad guys. Some truly have a passion for the media, love newspapers particularly and give the journalists working for them free rein to express themselves. Not good to generalize.

      Fortunately, none of the "bad" Romanian moguls approached me, so I only worry about things that present a problem to me. That did not happen.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 15:13)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Mogulii sunt moguli, iar unii isi camufleaza intentiile mai bine decat altii. Probabil ca cei din Romania nu si-au cumparat inca un camuflaj bun!

        Nu toti mogulii sunt rai. Unii au o reala pasiune pentru media, iubesc ziarele indeosebi si permit jurnalistilor care lucreaza pentru ei mana libera sa se exprime. Nu e bine sa generalizam.

        Din fericire, niciunul dintre mogulii romani "rai" nu m-a abordat, deci ma preocupa doar lucrurile care imi ridica probleme. Acest lucru nu s-a intamplat.
  • de ce ziar (Miercuri, 3 februarie 2010, 10:41)

    paperboy [anonim]

    Daca un ziar tot trebuie sa fie in "news business", nu in "newspaper business", cum spuneti, de ce tine toata lumea cu dintii de cuvantul ziar, cand ziarul e dupa caz chiar pe locul doi in audiente cel putin. Sa-i zica sursa de stiri, organizatie media, cum o fi. nu inteleg de ce "ziar" in sus, ziar in jos!
    • answer 15 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:55)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui paperboy

      Oh, habits are bad to break, you know that.
      We have called newspapers that for more than two centuries.......

      The word newspaper conveys "media, communication, news transmission", it does its job. I don't mind it, but I am 62.

      But if you prefer, you can call it "the news business".
      I use that as the metaphor with my clients, to remind them that, for example, there is a difference between the words "train" and "travel". Travel involves it all, from bikes to buses to boats and trains and automobiles. Trains is too specific.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 15:14)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Obiceiurile sunt greu de schimbat, stiti acest lucru.

        Am numit ziarele ziare timp de peste doua secole...

        Cuvantul ziar transmite ideea de media, comunicare, transmisiune, isi face treaba. Nu ma deranjeaza, dar eu am 62 de ani.

        Dar, daca preferati, puteti sa-i spuneti "news business".

        Folosesc aceasta sintagma ca metafora in relatia cu clientii, sa le amintesc ca, spre exemplu, exista o diferenta intre cuvintele "tren" si "calatorie". Calatoria implica totul, de la biciclete la autobuze si barci si trenuri si automobile. Trenul este prea specific.
  • aggregators (Miercuri, 3 februarie 2010, 10:42)

    u2be [anonim]

    Does Google kill newspapers?
    • answer 15 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:56)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui u2be

      No, Google does not kill newspapers.
      Imagine life without Google for a moment.
      Newspapers kill themselves---the bad ones do.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 15:18)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Nu, Google nu omoara ziare.

        Pentru o clipa, imaginati-va viata fara Google.

        Ziarele se omoara singure - cele proaste o fac.
  • rom media - compare it to US 50 or 100 years ago (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:10)

    darie [anonim]

    1. when you see romanian newspapers, what is your comment? do they look worse then american papers 50 years ago?

    2. do you think a new design could cover up the lack of fair and in-depth reporting and the lack of good photos and photo editors?
    • answer 16 (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:57)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui darie

      Romanian newspapers for the most look good now, some are modeled after the Spanish dailies, and look lilke that; others are utilizing more color, white space, better photos. So, no, no resemblance to the old US dailies at all.

      Design is only the packaging, it does not at all HIDE bad content, ever. Anyone trying to use design as a cover for bad content soon realizes that you cannot fool the people with visuals. Not in the end.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 15:18)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Ziarele romanesti arata, in general, bine acum, unele sunt modelate dupa ziarele spaniole si arata similar, altele folosesc mai multa culoare, fotografii mai bune. Deci nu, nicio asemanare cu vechile ziare di SUA.

        Design-ul tine doar de impachetare, el nu ASCUNDE deloc, niciodata continutul prost. Oricine incearca sa foloseasca design-ul pentru a acoperi un continut prost va realiza curand ca nu poate pacalii oamenii.
  • coverage (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:26)

    bau [anonim]

    if it where up to you how much politics should a general interest newspaper include in average, how much social stuff, how much culture and so on? how does that compare to what romanian papers are doing. what about romania libera
    • answer 16 (Miercuri, 3 februarie 2010, 12:00)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui bau

      I don't read Romanian to give you an accurate percentage, but I do see that Romanian newspapers tend to be highly political animals.

      Fortunately, editors are beginning to see that life is NOT all about politics, not in Romania or in the US or in Pakistan. People have a life. They have families. They have dreams. They have families whose lives they wish to make better.

      Good newspapers make sure that more than 50% of their coverage is about LIFE. For the good newspapers, their function should be: life reported daily.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 15:18)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Nu citesc in limba romana, pentru a va da un procent exact, dar vad ca ziarele romanesti tind sa fie foarte politice.

        Din fericire, editorii incep sa vada ca viata NU este doar politica, nici in Romania, nici in SUA sau Pakistan. Oamenii isi traiesc viata. Au familii. Au vise.

        Ziarele bune au grija ca peste 50% din continutul lor este despre VIATA. Pentru ziarele bune, functia lor ar trebui sa fie: viata relatata zilnic.
  • rl (Miercuri, 3 februarie 2010, 11:39)

    lr [anonim]

    What is it that you do, i mean specifically, for Romania libera - print and online?
    • answer 18 (Miercuri, 3 februarie 2010, 12:02)

      Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui lr

      I am happy to say that I have been a consultant to Romania Libera for a total rethinking, not just the visual aspects of it ---which will bring about dramatic changes---but also content flow, front page offerings. My long discussions with editor Dan Turturica have been of both a philosophical as well as practical nature. We have looked at every corner of the newspaper, and we have dusted it off, or thrown it out, or revisit it, to see how things can be better.

      This is a total spring cleaning of a newspaper with history. Not throwing out the history, but basing new concepts on its foundation.

      I think you will like what you see.

      We at Garcia Meida did not do any work with the online edition, only print.
      • raspuns (Miercuri, 3 februarie 2010, 15:19)

        Mario Garcia [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mario Garcia

        Sunt bucuros sa spun ca am fost consultant pentru Romania libera intr-un proces complet de regandire, nu doar pentru aspectele vizuale - ce vor inregistra schimbari dramatice - dar si pentru fluxtul continutului, oferta primei pagini. Lungile mele discutii cu redactorul-sef Dan Turturica au fost si filosofice, si practice. Ne-am uitat la fiecare coltisor al ziarului, am sters praful sau l-am schimbat sa vedem cum pot fi imbunatatite lucrurile.

        Este o veritabila curatenie de primavara a unui ziar cu o istorie in spate. Nearuncand istoria, ci construind noi concepte pe aceasta temelie.

        Cred ca va va place ceea ce veti vedea.

        Noi la Garcia Media nu am lucrat pentru editia online, doar pentru print.
  • thank you (Miercuri, 3 februarie 2010, 12:00)

    X [anonim]

    1. Which are the "ingredients" for a successful and continuous selling of a daily newspaper?
    2. Is there a "magic" balance between free and paid content?
    3. Is there - mid term - any competitive advantage left for newspapers in front of the internet? Counting for a positive answer, I would like to address your comments to newspaper owners.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă