Televiziunea publica a incheiat anul 2009 cu un deficit de 48 milioane de lei, mai mic decat cel de 53,8 de milioane de lei inregistrat in 2008, potrivit Raportului de activitate pe 2009, publicat pe site-ul institutiei. Anul trecut, TVR a inregistrat ventiuri totale de 572 milioane de lei, cheltuielile totale ridicandu-se la 620 milioane lei. In preambul, raportul arata ca SRTv "s-a confruntat, in 2009, cu o situatie economica extrem de dificila, cauzata, in cea mai mare parte, de factori externi".

Acestia sunt, potrivit raportului, "restrangerea pietei de publicitate, restrangerea alocatiilor bugetare, mentinerea precum si aparitia unor prevederi legislative cu impact negativ, atat asupra veniturilor institutiei, cat si a cheltuielilor institutiei, scaderea numarului de abonati, persoane fizice si persoane juridice".

Documentul sustine ca managementul televiziunii publice a incercat sa atenueze pierderile si sa mentina "o calitate ridicata a programelor canalelor Televiziunii Romane, gasind solutii pentru eficientizarea activitatii, in conditiile unui buget de austeritate". Raportul pune situatia sa in contextul "anului negru" ce a afectat piata media din Romania si afirma:

  • "In ciuda tuturor apelurilor facute, clasa politica a preferat sa taca, uitandu-se cu cinism la agonia unui segment fundamental al democratiei, un element in lipsa caruia nici nu se poate vorbi despre democratie".

TVR publica acest raport la scurt timp dupa ce raportul precedent - cel pe 2008 - a fost respins in Parlament, ceea ce aduce cu sine demiterea Consiliului de Administratie, condus de Alexandru Sassu, presedinte-director general. CA ramane in exercitiu, fara putere de decizie, pana la numirea unui Consiliu.

UPDATE Ce mai spune, intre altele, raportul SRTv:

  • "(...) cu toata subfinantarea cronica, a considerat ca, in indeplinirea misiunii sale legale de serviciu public, trebuie sa incerce sa compenseze tendinta catre tabloidizare a televiziunilor private, prin infiintarea canalului TVR INFO."
  • TVR 3 va fi monitorizat ca audienta incepand cu 01.04.2010
  • "activitatea economica in anul 2009 s-a incheiat cu un deficit brut de 47.990.290 lei, cu 10,85% mai mic decat in anul 2008"
  • Deficitul a fost mai mare decat cel estimat initial ca urmare a contractarii economiei romanesti, care a influentat direct bugetele de publicitate, dar si a faptului ca bugetul a fost construit la cursul stabilit de bugetul de stat, care a fluctuat mult.
  • raportul vorbeste drespre "injustetea atacurilor venite pe parcursul anului 2009, mai ales din mediul politic, care au incercat, din diferite motive si interese, sa fixeze in perceptia publica ideea falsa ca TVR ar fi o "gaura neagra""
  • "O alta tema predilecta pentru atacurile nejustificate (...) este aceea a numarului supradimensionat al resurselor umane. (...) La o raportare medie a numarului de angajati, in raport cu numarul de canale, se observa ca ar reveni aproximativ 300 de angajati pe canal, numar foarte mic pentru o televiziune publica de performanta"
  • "activitatea a fost perturbata de lipsa fondurilor alocate dezvoltarii"
  • SRTv a alocat 72,25 de ore campaniei pentru alegerile prezidentiale (...) De altminteri, in raportul OSCE de monitorizare a alegerilor din Romania se spune in mod explicit faptul ca SRTv a prezentat echilibrat, echidistant si corect campaniile electorale"
  • "Nivelul taxei pentru serviciul public de televiziune in Romania este unul dintre cele mai mici din Europa (de cel putin 10 ori mai mic decat cel din tarile membre si fondatoare ale Uniunii Europene) (...) Legea nr. 41/1994 nu a prevazut un mecanism functional de control al celor ce declara ca nu au televizor (...) Iar statul nu are obligatia de a aloca vreo suma pentru acoperirea acestor pierderi, asa cum se intampla in alte tari din Uniunea Europeana"
  • Masurile luate de managementul SRTv pentru atenuarea problemelor: negocierea Contractului Colectiv de Munca; utilizarea "judicioasa" a resurselor umane; diminuarea cheltuielilor de licenta programe; cresterea veniturilor din taxa TV
  • TVR cere autoritatilor sa reglementeze taxa radio-TV ca fiind obligatorii, independent de posesia receptorului radio sau TV; majorarea taxei TV "macar la nivelul inflatiei aferente perioadei 2004-2009"; reducerea contributiei catre Centrul National al Cinematografiei; modificarea regimului TVA

TVR.ro - venituri din publicitate de 3.366 euro, mai mici decat din publicitatea teletext

Estimarile TVR privind piata de publicitate in 2009:

  • minus 41% piata de publicitate TV (reprezentand 65% din totalul pietei de publicitate)
  • minus 60% pentru publicitatea print
  • minus 40% pentru publicitatea radio
  • Veniturile nete realizate de Splendid Media pentru SRTv in 2009 s-au ridicat la 8,84 milioane euro, cu 42% mai mici decat in 2008 (15,25 milioane euro, fara veniturile din Campionatul European de Fotbal 2008). Raportul noteaza ca aceasta scadere este similara cu cea inregistrata la nivelul intregii piete TV: -41%, de la 383 milioane euro in 2008 la 225 milioane euro in 2009
  • In cazul TVR 1, veniturile nete din publicitate s-au ridicat anul trecut la 6,87 milioane euro (11,72 milioane in 2008, fara Campionatul European)
  • Cota de audienta anuala a TVR a scazut la 4,6% in 2009, de la 5,1% in 2008 (8,2% in in 2007, 11,3% in 2006)
  • Veniturile din publicitate pentru TVR 2 in 2009: 1,78 milioane euro
  • Veniturile din publicitate pentru TVR Cultural in 2009: 75.773 euro (raportul precize3aza ca veniturile TVR Cultural au scazut cu 43% fata de 2008, cauza principala fiind "cresterea numarului de spoturi care au inregistrat audienta 0 si care nu au fost platite de catre clienti - 25.824 spoturi au avut audienta 0)
  • Veniturile nete realizate pentru website-ul TVR in 2009: 3.366 euro (5.643 euro in 2008)
  • Veniturile nete din publicitate teletext in 2009: 17.100 euro (mai mare decat cele din TVR.ro; in crestere de 238% fata de anul precedent)