Piata de publicitate online din Romania s-a ridicat in 2009 la 65,19 milioane RON (15,4 milioane euro, la un curs mediu anual de 4,23 RON/euro), potrivit ultimului studiu de profil, ROADS, realizat de IAB Romania si PwC Romania, arata un comunicat IAB. In 2008, piata se ridicase la circa 72 milioane RON (circa 20 milioane euro, la cursul mediu anual), potrivit ROADS.

Studiul agrega cifrele furnizate de 18 companii active in domeniu. Raportul precedent, aferent primului semestru din 2009, inclusese rezultatele de vanzari anuntate de 14 companii, regii si publisheri independenti, doar ARBOinteractive prezentand atunci rezultatele din publicitatea prin motoare de cautare, dupa cum au precizat reprezentantii IAB Romania. Potrivit acestora, pentru semestrul al doilea, companii precum Kondiment si Hyperactive s-au alaturat ARBO si au anuntat la randul lor rezultatele din publicitatea prin motoare de cautare. Reprezentantii IAB nu au oferit detalii privind valoarea acestora.

Potrivit ROADS 2009:

  • dupa o scadere de 25% (pana la 25,5 milioane lei) in primul semestru, comparativ cu S1 2008, al doilea semestru din 2009 a marcat o crestere: +3% comparativ cu S2 2008).
  • In S2 2009 veniturile totale s-au ridicat la 39,7 milioane lei (+56% fata de S1 2009)
  • 2009 a inceput cu venituri lunare de 3-5 milioane lei. Semnele de redresare au inceput sa apara in septembrie
  • In decembrie 2009 s-au inregistrat cele mai mari venituri - 9 milioane lei.

In toamna, Initiative Media aprecia ca in mediul online+cinema cheltuielile media urmau sa se se ridice pana la finalul anului 2009 la 13 milioane euro. Reprezentanti ai agentiilor si regiilor estimau, tot in toamna, o scadere de 15-20% la nivelul intregului an 2009, iar pentru 2010 se asteapta ca piata sa revina la un nivel similar celui din 2010.

Comunicatul IAB il citeaza pe presedintele asociatiei, Cristian Petriceanu, care apreciaza ca "in 2010 ne putem astepta chiar la o crestere, adica la depasirea totalului pe anul trecut". Este citata, de asemenea, Ruxandra Bandila, reprezentanta a PricewaterhouseCoopers Romania, potrivit careia "cea mai recenta editie a studiului ROADS reflecta faptul ca piata de publicitate online a depasit momentul critic al crizei si a avut o tendinta uşor ascendenta in cel de-al doilea semestru al anului trecut, fapt remarcabil tinand cont de evolutia generala a economiei."

Culegerea de date pentru urmatoarea editie a ROADS, ce va analiza datele pe primul semestru din 2010, va incepe la jumatatea anului.