Sorin Rosca Stanescu cere in instanta aplicarea unei sentinte impotriva Ringier. COM: Publicarea in EvZ si alte trei ziare a unui text publicitar de 9 pagini este o sanctiune disproportionata

de C.I.     HotNews.ro
Vineri, 7 mai 2010, 13:26 Economie | Media & Publicitate

Sorin Rosca Stanescu incearca sa obtina, prin doua procese care au termen luna aceasta, aplicarea sentintei pronuntate intr-un proces mai vechi cu trustul Ringier Romania, pe care l-a castigat si prin care obliga, intre altele, ziarul Evenimentul Zilei sa publice integral, pe prima pagina, un anunt judiciar de 9 pagini si sa plateasca pentru publicarea aceluiasi text in alte ziare. Tot luna aceasta are termen un alt proces, intentat de ANI contra jurnalistului George Lacatus, care scrie pe blogul sau ca i se cere sa publice pe banii lui un articol de "scuze" in ziarul unde lucreaza, Romania libera. Cazul SRS-Ringier a atras, joi, un protest al organizatiilor de media fata de "decizia disproportionata a instantei" impotriva unei institutii media.

Prin decizia instantei in cazul SRS-Ringier "s-a creat, practic, un precedent. Iar lumea profita si vom citi in curand ziarele pentru hotariri judecatoresti" si articole publicitare cerute de instante, a spus avocatul Ringier, contactat de HotNews.ro. El da drept exemplu cazul ANI-George Lacatus, ziarist care scrie pe blogul sau ca i se cere sa publice "pe cheltuiala proprie" un articol privind "netemeinicia documentarii sale".

Pe 10 mai este termen intr-un dosar prin care Sorin Rosca Stanescu cere amenda civila pentru faptul ca Ringier nu a indeplinit obligatiile impuse de hotarirea judecatoreasca definitiva si irevocabila in procesul castigat de fostul sef de la Ziua. Iar pe 18 mai este termenul pentru un alt proces prin care, potrivit avocatului grupului Ringier in acest caz, SR Stanescu cere sa fie autorizat sa publice hotarirea judecatoreasca in trei ziare, contra cost, urmand ca Ringier sa acopere cheltuielile. Cele trei ziare centrale sunt Adevarul, Romania libera si Libertatea.

  • Sorin Rosca Stanescu a declansat procesul impotriva ziarului Evenimentul Zilei/Ringier Romania in 2005, in urma publicarii unor articole denigratoare la adresa sa, anuntate pe prima pagina a ziarului. In iunie 2009, Curtea de Apel, prin decizie definitiva si irevocabila, a mentinut sentinta pronuntata anterior, pe fond, de Judecatoria Sectorului 2, care a dat castig de cauza reclamantului SR Stanescu. Ringier Romania este obligat, astfel, sa publice textul sentintei civile pe cheltuiala sa si integral (9 pagini), sub titlul "Anunt judiciar", pe prima pagina a ziarului Evenimentul Zilei, precum si in cele trei cotidiane centrale mentionate. "Anuntul judiciar" trebuie, conform sentintei, sa fie publicat "cu aceleasi caractere cu care sunt tiparite articole aparute in aceste publicatii. Sorin Rosca Stanescu nu a solicitat bani drept despagubire din partea Ringier.

Sorin Rosca Stanescu incearca sa obtina, la aproape un an de la decizia Curtii de Apel, punerea in aplicare a sentintei. Joi, Conventia Organizatiilor de Media a transmis un "Protest" in care arata, intre altele:
  • Potrivit practicii Curtii Europene a Drepturilor Omului publicarea integrala a celor 9 pagini in regim de publicitate este o sanctiune disproportionata la adresa libertatii de exprimare si are un efect inhibitoriu major atat asupra editorului, cat si asupra jurnalistului care a scris articolul incriminat.
  • In acest sens, practica Curtii este constanta: echitatea procedurii si garantiile pe care le ofera aceasta sunt elemente ce trebuie luate in considerare atunci cand trebuie apreciata proportionalitatea atingerii aduse libertatii de exprimare garantate de articolul 10 al Conventiei (Kyprianou c. Ciprului), natura si severitatea pedepselor aplicate sunt elemente ce trebuie avute in vedere atunci cand trebuie determinata proportionalitatea unei atingeri aduse dreptului la libertatea de exprimare garantat de articolul 10 (Ceylan c. Turciei; Tammer c. Estoniei), masurile sau sanctiunile luate de autoritatile nationale sunt de natura sa descurajeze presa  (Jersild c. Danemarcei).
  • Curtea a subliniat de multe ori faptul ca o atingere adusa libertatii de exprimare poate sa aiba un efect descurajant cu privire la exercitiul acestei libertati (Brasilier c. Frantei).
  • in cazul de fata sanctiunea poate produce acest efect descurajant, fiind disproportionata astfel incat publicarea dispozitivului hotararii ar fi suficienta si in masura sa satisfaca exigentele CEDO si ale practicii judiciare in materia art. 10 privind libertatea de exprimare.
  • Prin sentinta data, Judecatoria sector 2 a dat castig de cauza reclamantului Sorin Rosca Stanescu, pronuntand o solutie  cu caracter infamant si pecuniar (aceasta, desi reclamantul nu a solicitat in mod expres despagubiri banesti  pentru pretinsul prejudiciu de imagine).

Pe tema protestului COM, reprezentantii Ringier Romania - care in prima parte a anului au vandut Evenimentul Zilei si Capital omului de afaceri Bobby Paunescu - au precizat, pentru HotNews.ro, ca:
  • Ringier Romania saluta atitudinea Conventiei Organizatiilor Media fata de o decizie disproportionata si fara precedent a Justitiei din Romania. Insa dincolo de ceea ce credem noi, va confirmam ca vom executa aceasta sentinta civila. Consideram ca noi, ca institutie responsabila de presa, avem datoria de a nu submina deciziile instantelor judecatoresti din Romania si pe viitor asteptam aceeasi atitudine responsabila si din partea instantelor fata de presa.

La randul sau, avocatul care reprezinta Ringier in acest caz, a explicat pentru HotNews.ro:
  • Curtea Europeana indeamna instantele judecatoresti sa fie foarte blande in privinta sanctiunilor, astfel incat sentintele sa nu inhibe presa in activitatea sa. Sanctiunea trebuie sa fie proportionala cu fapta, dar in cazul delictelor de presa trebuie avut in vedere faptul ca aceasta sanctiune poate avea un efect inhibitoriu, asa incat este de preferat ca ea sa fie cat mai blanda. In cazul de fata, sanctiunile si costurile sunt uriase, pentru ca avem in vedere atat componenta infamatorie a acestei sanctiuni (publicarea), cat si componenta pecuniara (costurile publicarii in regim de publicitate). In concluzie, sanctiunea este vadit disproportionata prin raportare la practica CEDO si de natura sa creeze un precedent periculos.
  • Daca unul dintre ziarele unde grupului Ringier i se cere sa publice, contra cost, anuntul judiciar refuza aceasta "publicitate", cel care a facut solicitarea este exonerat, insa este obligat sa publice anuntul in Evenimentul Zilei

Cazul ANI-George Lacatus

Pretentii asemanatoare se regasesc in procesul intentat la inceputul acestui an de Agentia Nationala de Integritate impotriva jurnalistului George Lacatus de la Romania libera, in urma unui articol publicat de acesta si care ar fi adus ANI "un serios prejudiciu de imagine". Miercuri, George Lacatus a scris pe blogul sau cum saptamana aceasta a aflat ca, in dosarul avand termen in data de 18 mai, ANI cere sa publice "pe cheltuiala proprie, in cotidianul Romania libera si alte doua cotidiene de larga circulatie a unui articol in care sa recunoasca netemeinicia documentarii efectuate cu privire la subiectul abordat" si sa-si cearca "scuze" in Romania libera. El precizeaza ca "ANI m-a dat doar pe mine in judecata, nu si ziarul RL" si comenteaza: "Adica sefii ANI nu dau in judecata RL, ca sa nu se puna rau cu conducerea acestui ziar, in schimb, daca vor castiga procesul, ma vor pune pe mine sa platesc din banii proprii articole publicitare in RL si prezentare de scuze".


Citeste mai multe despre   























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

1820 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Jurnalisti si jurnalisti... (Vineri, 7 mai 2010, 18:43)

    Erick [anonim]

    Poate e cazul ca cineva sa si plateasca in cazurile de calomnie din presa, ca prea usor balacaresc unii jurnalisti pe oricine....
  • 0 (0 voturi)    
    publicare.... (Sâmbătă, 8 mai 2010, 8:02)

    adib [anonim]

    Daca se publica in inca treiziare ale trustului Ringier acel AJ si le publica in liberatea sau click va dati seama ca or sa lipseasca 9 pagini de tite :)))))


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri