Rupert Murdoch insista, de vreun an de zile, sa introduca plata pentru site-urile publicatiilor pe care le detine. De citeva zile, cotidianul britanic The Times a lansat Times+, un site prin care te abonezi si pe care platesti pentru a accesa viitorul thetimes.co.uk. Actualul timesonline.co.uk va fi, cel mai probabil, redirectat. Costul abonamentului? Doua lire pe saptamina. Sau o lira pentru acces nelimitat timp de 24 de ore. Acum, sa vedem ce zice managementul Adevarul Holding.

Daca un produs de presa se vinde foarte ieftin, gratis, atunci va da faliment. Este o decizie comerciala de a vinde un produs pe bani si de a nu-l da pe gratis. Daca traficul va scadea cu 70%, cei care ramin vor plati, iar veniturile vor fi mai mari decit daca 100% ramin pentru continut gratuit. - Peter Imre, director general Adevarul Holding, pentru Hotnews.ro.

Acum, sa facem o comparatie. Timesonline.co.uk are in jur de 1,8 milioane de vizitatori pe zi. Cam vreo 40 de milioane de unici pe luna. Adevarul.ro are un trafic de aproximativ 1,15 milioane de unici pe luna, potrivit SATI. Timesonline.co.uk este plin de reclame. Adevarul.ro are un singur 300x250px in coloana din dreapta si, in pagina de interior, un leaderboard. In rest, e plin de reclame la propriile produse. Ceea ce inseamna ca Adevarul nu este in stare – si nu stie – sa-si vinda spatiile online. Prin urmare, business-ul online al Adevarul Holding e defectuos si neproductiv.

Solutia suprema gasita de Dinu Patriciu, care se lauda ca urmeaza o tendinta internationala (va rog sa cautati pe net ce zic sefii de la The Guardian, care nici nu vor sa auda de paywalls pentru site-urile lor si care considera stupida masura – ba o mai si argumenteaza si inca foarte bine), este sa introduca plata pentru accesarea stirilor de pe site-uri. Asta in loc sa isi angajeze niste oameni de vinzari exclusiv pentru spatiile publicitare.

Peter Imre e optimist, vede o scadere a traficului cu 70%. Americanii, anul trecut, sperau ca 10% dintre utilizatorii frecventi sa devina platitori. In Romania, cultura platii pentru servicii online nu exista decit pe alocuri, cazuri izolate, in nici un caz pentru stiri. Daca vor exista 3% platitori, Adevarul.ro va fi un exemplu de business online, cu plata, de succes. Desi, sincer, ma indoiesc. Probabil vor fi cam 1,5-2% platitori.

Citeste restul materialului si comenteaza pe blogul Subiectiv.