Noul sef al TVR vrea sa lupte cu un deficit "record" de 18 milioane euro si "gauri" precum Champions League prin contracte renegociate, achizitii "creative", mai mult online si grile "de identitate"

de Costin Ionescu     HotNews.ro
Joi, 16 septembrie 2010, 17:55 Economie | Media & Publicitate

Alexandru Lazescu
Foto: TVR
Mai putina risipa, identitati clare pentru fiecare canal public, fonduri europene, practici noi in vanzarile de publicitate, mai mult accent pe online: asa suna felul prin care noua conducere a Televiziunii Romane incearca sa redreseze situatia din institutie, care, la mijlocul acestui an, inregistra un deficit net "record", de 77 milioane lei (18 milioane euro). La 75 de zile de la instalare, noul presedinte-director general al SRTv, Alexandru Lazescu, a prezentat intr-o intalnire cu presa ce-a gasit in institutie, ce face, ce vrea sa faca si ce nu poate sa faca pentru a pune pe roate o organizatie unde numai contractul pentru "UEFA Champions League e o gaura in proportie de 90%".

Alexandru Lazescu, desemnat in iunie PDG al Televiziunii publice, in locul lui Alexandru Sassu, a preluat oficial aceasta functie la 1 iulie 2010. "Este exact la jumatatea anului - inseamna ca din punct de vedere contabil avem o delimitare foarte clara, stim de unde plecam", a spus el. La 30 iunie 2010, situatia din TVR se prezenta astfel, potrivit prezentarii lui Lazescu:
  • deficit net "record" - 77 milioane lei (18 milioane euro)
  • venituri totale de 282 milioane lei, din care 190,5 milioane - venituri operationale
  • valoarea creditelor angajate pentru "acoperirea deficitului de cash-flow" - 20,3 milioane lei

Situatia generala actuala a SRTv, asa cum a fost prezentata de Alexandru Lazescu:
  • sase canale, plus canalul operat experimental, TVR HD; cinci studiouri teritoriale; 3300 de angajati
  • pe fondul schimbarilor majore prin care trece de multi ani piata media in intreaga Europa, cota de piata medie a televiziunilor publice din UE a scazut cu 3,6% din 2000 pana in 2009; in acelasi interval, cota de piata a TVR a scazut de la 38,3% la numai 7,3%
  • Din 2006 Televiziunea Romana inregistreaza deficit
  • Daca in 2007-2008 veniturile din publicitate erau de circa 20 de milioane de euro, in acest moment s-au redus la jumatate
  • Productia proprie a TVR este foarte mare, in conditiile in care "cu cat faci mai multe productii, cu atat sansa sa-ti omori audienta e mai mare", spune Lazescu, citand analize de piata
  • Sintetizat, cateva din marile probleme ale TVR sunt: audientele scazute; lipsa - cu unele exceptii - a emisiunilor premium care sa dea valoare brandului si sa-l diferentieze pe piata; comunicare interna si externa deficitare ("traim intr-un fel de schizofrenie a comunicarii pe plan intern"); angajatii demotivati

"Obiectivele strategice" ale noii conduceri TVR
Reducerea risipei
  • pe termen scurt, prin renegocierea contractelor in derulare - au fost deja renegociate unele contracte mari, ce au dus la ajustarea costurilor cu 30%, in medie. Lazescu: "in prezent ma uit pe contracte mai mari de 2.000 de lei, bucata cu bucata - din grila de toamna, prin aceasta ajustare de bugete cred ca facem o reducere de 100.000 de euro." Dar "politia contractelor nu e o solutie pe termen lung", in conditiile in care "in 2000 stiam costul pentru un minut de emisiune, acum nu se mai stie exact asa ceva, ceea ce nu e posibil"
  • pe termen mediu si lung - sa stabileasca instrumente financiare prin care sa poata administra bugetele de productie si pentru achizitiile de filme, seriale si sport, la nivel centralizat. O problema majora pentru TVR este ca se cheltuie extrem de multi bani pe achizitii: un contract la care nu se poate renunta este cel pentru UEFA Champions League (a carui valoare este confidentiala, dar care este evaluat la cateva zeci de milioane de euro - n.r.), pe care, in lipsa unui plan, TVR il acopera in proportie de 10%. Lazescu: "UEFA este o gaura in proportie de cel putin 90%".
  • Lazescu: Daca eram acum 4-5 ani la TVR, m-as fi gandit la un canal de sport, pentru ca televiziunea foloseste cel mult 20% din drepturile de sport pe care le are. Cand ai atat continut la dispozitie, nu ar fi fost o idee rea. Acum aceasta este o discutie necesara, dar nu exista o decizie pe care sa o am in minte. Partea aceasta de strategie e inca in lucru.

O identitate mai clara pentru fiecare canal in parte, identitate care sa fie sustinuta prin noi grile; regandirea promovarii produselor TVR si cresterea vanzarilor de publicitate
  • TVR a avut produse foarte bune si in trecut - serialele, de exemplu - dar acestea au fost promovate foarte prost
  • Despre vanzarile de publicitate: Are loc o modificare fundamentala a felului cum se cheltuie banii de marketing si nu poti sa nu te adaptezi la noua actualitate, sa exploatezi mediul online. In perioada urmatoare vom fi foarte dinamici si activi pe zona online
  • Lazescu: Nu merge aceasta structurare la pachet a vanzarilor TV si online. "O solutie ar fi internalizarea vanzarilor online, alta - sa dau vanzarile online cuiva care lucreaza exclusiv pe online. TVR a vandut vreo 3000 de euro, in 2009, pe online"
  • "Pe de alta parte, exista bugete de zeci de mii de euro pe publicitate in afara calupurilor, vreau sa o fac mai destept"
  • Pentru publicitatea TV traditionala, "prefer sa ramanem cu vanzari externalizate"
Atragerea de fonduri europene cu ajutorul carora sa diminueze costurile (iluminat, energie etc.), sa creeze Academia TVR - platforma interna de formare profesionala - si sa digitalizeze si sa valorifice arhiva TVR


Obiectivele-cheie ale noii conduceri TVR
Redresarea financiara a institutiei
  • Despre numarul mare de angajati: "In acest moment regandim formula institutionala, vrem ca in cateva luni sa avem instrumentele prin care sa identificam unde avem surplus nejustificat de oameni si unde sunt prea putini"; "sunt pensionari care nu vor mai fi amanate". O evaluare in acest sens va fi disponibila in cateva luni
  • Ce masuri a luat pana acum in acest sens: renegocierea contractelor importante in derulare (vezi mai sus); "am oprit sa renegociem pachete de achizitii de film de peste 5 milioane de euro"; de acum incolo "nu suntem in situatia sa fim foarte generosi la competitii sportive, trebuie sa fim mai creativi. Practica de a supralicita iese din discutie"; Cerbul de Aur nu s-a mai tinut anul acesta - avea buget de 1,5 milioane de euro -, dar nu inseamna ca renuntam la el.

Recastigarea reputatiei
  • Lazescu: vrem sa ne implicam mai mult in campanii, sa avem un dialog mult mai bun cu publicul
  • TVR 2 a fost regandit "din temelii" - va fi un soi de "smart education", in care vor fi documentare, filme, dezbateri pe teme precum impactul tehnologiiilor etc.
  • Despre politizarea TVR si "telefoanele de sus", Lazescu spune ca "evident ca exista telefoane peste tot. Exista si in mediul privat. Problema e: ce faci in aceste cazuri? Protejezi institutia? Cele mai multe interventii nu au legatura cu jurnalismul. Trebuie ca voi, jurnalistii, sa monitorizati cum se reflecta lucrul acesta in programe. Ce conteaza e cum gestionezi astfel de situatii, cum  tii piept" presiunilor.
  • Oamenii care reprezinta imaginea TVR sa lucreze doar cu TVR, sa nu mai apara pe alte posturi

Revenirea in topul audientelor

  • Lazescu: vrem sa revenim pe locul 3 pe piata TV, acolo unde eram acum 10 ani. "Dar trebuie sa ne schimbam comportamentul, sa anticipam ce se va intampla in urmatoarea perioada - gestiunea productiilor sportive, folosirea mediului online si mobil. Ne miscam spre un spatiu de comunicare in care televiziune in direct va insemna stiri si sport, iar restul va fi in general on-demand, ceea ce schimba fundamental peisajul media. (...) Marii jucatori din telecom incearca sa faca un lucru elementar - sa intre in teritoriul media, cum se vede acum in cazul transmisiunilor de sport. La ei e un alt model de business, nu se bazeaza doar pe publicitate, se bazeaza pe abonati. Trebuie sa ne adaptam"

Lazescu despre taxa TV:
  • in acest moment, gradul de colectare este in jur de 60%, iar taxa a fost redusa de la 4,5 lei in 2001 la 4 lei in 2003, nivel la care a ramas pana acum. E mult in afara zonelor de acceptabilitate - avem cea mai mica taxa din Europa, mai mica si decat in Albania. Dar cred ca inainte de a discuta aceasta poveste trebuie sa facem noi ceva in interior, sa aratam ca merita sa creasca taxa

Lazescu despre TVR Info:
  • "E un concept... Ce concept, ca mi-e greu sa spun... E o provocare! E singurul subiect unde nu am ce sa spun. La TVR 3 am gasit o solutie sa-l relansam"
  • "Nu oprim TVR Info, dar cautam o solutie in cazul lui"


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

2833 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Dar cum este posibil. (Joi, 16 septembrie 2010, 18:12)

    haiducul [anonim]

    Ca aceasta televiziune pentru care toti platim,sa aibe deficit...pai de ce nu tripleaza pretul la asa zisul abonament.Platesc pentru un post care nici macar nu il am in memoria tv,ca multe altele sunt jupuit pentru un lucru de care nu vreau sa beneficiez.
  • +1 (3 voturi)    
    Lazescule, am o veste pentru tine! (Joi, 16 septembrie 2010, 18:28)

    andreea [anonim]

    TVR Info a fost cea mai cretina investitie ever made. Din bani publici!

    S-a demonstrat si cu Vox News ca Realitatea TV si Antena 3 reprezinta branduri mult prea puternice pentru ca cineva sa le poata fura si cel mai mic segment de public posibil.

    Da-i afara pe aia care au fost cu ideea! Stopeaza pierderile uriase! Lasati-va de amatorisme si experimente!
  • +1 (3 voturi)    
    nesimitire (Joi, 16 septembrie 2010, 18:42)

    Cristian [anonim]

    ATENTIE HOTNEWS - Va rog creati un forum pentru votarea desfintarii/ pastrarii taxei radio tv.
  • +3 (5 voturi)    
    Emisiuni magazin de weekend (Joi, 16 septembrie 2010, 19:09)

    Tudor Vornicu [anonim]

    Emisiuni de divertisment cen magazine de weekend si varietati sambata seara cu siguranta va crsete audientele
  • +2 (4 voturi)    
    Bote & Bianca (Joi, 16 septembrie 2010, 19:21)

    gogu [anonim]

    Asta e cheia succesului!
    • +1 (1 vot)    
      Ai sa razi, dar ai dreptate (Joi, 16 septembrie 2010, 21:21)

      Gogutza [anonim] i-a raspuns lui gogu

      ...........
  • -2 (2 voturi)    
    domnule lazescu fara independenti nu faceti nimic (Joi, 16 septembrie 2010, 21:05)

    maria [anonim]

    Domnule Lazescu nu ati pomenit nimic de producatorii independenti - fara ei TVR nu o sa faca un pas inainte - este o iluzie ca institutia asta poate sa mearga mai departe cu aceiasi oameni - ea trebuie deschisa catre exterior - BBC -ul este un astfel de exemplus i toate postrurile publice serioase din lume - tot ce inseamna productie editoriala performanta este facut de catre independenti , aveti un discurs la picatura copiat dupa Sassu , care invoca deficitul si cauta solutii in interior !!? Gresit - daca o sa preluatia mentalitatea unui TVR ist , dv o sa construiti un sindicat si nimic in plus ...Domnule Lazescu nu o sa faceti nimic , este clar. sunteti un zero , un personaj mediocru care nu a performat in privat si care se ascunde intr-o institutia care asteapta revolutia de douazeci de ani.
  • -1 (1 vot)    
    Va citez... (Vineri, 17 septembrie 2010, 0:15)

    Ionela [anonim]

    "Sintetizat, cateva din marile probleme ale TVR sunt: audientele scazute; lipsa - cu unele exceptii - a emisiunilor premium care sa dea valoare brandului si sa-l diferentieze pe piata; comunicare interna si externa deficitare ("traim intr-un fel de schizofrenie a comunicarii pe plan intern"); angajatii demotivati".
    Pai cum sa fie angajatii TVR CRAIOVA motivati cand Traian Barbulescu, cel care acum e membru CA si care se lauda ca va e "loial" si cel care acum 2 ani culegea via cu angajatii si cu masinile TVR si cel care culmea!!!....face inca emisiuni, desi e pensionar si ia salariu de sute de milioane si cel care culmea!!!!... a angajat in functii de sefi niste lingai si dobitoci cu salarii uriase etc. etc.
    Un roman se poate scrie cu cate tampenii a facut asta ca "manager" in ani de zile. Ne-a tampit efectiv, domnule Lazescu! Culmea e ca ciracii pusi de el sunt in continuare in functii. Si dvs. mai vreti performanta? Motivatie? Hai sa fim seriosi !!! Acesti oameni castiga zeci de milioane numai pentru faptul ca fac o simpla programare saptamanala... Atata tot! Un bun samaritean!
  • 0 (2 voturi)    
    tvr (Vineri, 17 septembrie 2010, 0:16)

    tvr [anonim]

    Fara uefa erati ultimii la audienta , nu asta este
    gaura este singurul program cu audienta la tvr.de ce nu spui nimic de universal acolo este gaura .Rusine problemele sunt altele si habar nu ai.
  • 0 (2 voturi)    
    tvr (Vineri, 17 septembrie 2010, 0:24)

    uefa [anonim]

    Vinde uefa poate luati si voi un comision si de ce ati angajat manager uefa .Au aparut vedete expirate gen cernat si mircea radu bre. Ce leafa au primit ? Rusine ce consilieri ai de vorbesti numai prosti
  • 0 (0 voturi)    
    altii (Vineri, 17 septembrie 2010, 15:20)

    caju [anonim]

    dar daca tot s-au dat zeci de milioane de euro pt champions league....nu s-au gasit cateva mii pentru niste comentatori cat de cat pt asha investitie...nu acele nonsensuri de comentatori care sunt acum...de schimb programul cum incep sa ii aud:S....ca nu mai era gaura de 90 % era de 80% proolly...sa investetsi zeci de milioane de euro si sa ai piloshii aia comenattori asta este buba fratilor...si ca au licitat pe banii nostrii in fata tvurilor private cu milioane de euro numaic a sa comenteze ei aceste meciuri si niste directroashi de acolo sa isi umfle nicrointrepriderile lor capusa din reclamele din timpul acela de emisie...prin bacsisuri mascate
  • 0 (0 voturi)    
    solutii ar fi.... (Sâmbătă, 25 septembrie 2010, 19:03)

    funFAN [anonim]

    ..dar totul e pe bani.
    Sau in mintea celor care pot DAR nu sunt lasati sa promoveze din cauza "dinozaurilor".

    NU ganditi ca TVR e doar pentru o categorie de varsta (aIIa sau aIIIa.) .Castigatii pe cei tineri si "va scoateti". TVR2 este asa..si cred ca de multe ori e peste TVR1.

    Mai "spionati" alte TV publice din Europa (Spania, Germania, chiar RUSIA) care au priza la public si "importati" ceva show-uri (sau "cosmetizati/le" voi). (To Buy or Not to Buy,
    Family Fortunes ....seriale: Private Practice)

    Injurat sau nu, tot voi crede ca UEFA ar trebui data in sistem PayPerView, macar varianta HD.

    Pt restul, ...exsita BINGO :(((((
  • 0 (0 voturi)    
    sperante romanesti (Duminică, 26 septembrie 2010, 18:56)

    ioantarziu [utilizator]

    TVR1, TVR2, TVR Cluj, TVR HD si in special TVR Cultural, pe scurt <<<TVR>>> e cel mai bun post de televiziune din Romania.
    Sper ca TVR sa nu devina atat de popular ca televiuziunile comerciale. Sper din tot sufletul ca TVR sa nu devina majoritar, ..., ca Basescu. Sper ca TVR sa nu ajunga sa difuzeze emisiuni pline de becalisme, columbenisme, prigonisme si alte manelisme. TVR e ultima speranta din mass-media romaneasca TV.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi