Romania este printre cele mai fierbinti piete din Europa Centrala si de Est pentru companii precum Google, Yahoo! sau Facebook, au spus, marti, reprezentanti ai celor trei companii in deschiderea conferintei dedicate marketingului in medii digitale, RoNewMedia 5.0. Dezbaterea din deschiderea evenimentului i-a pus fata in fata pe reprezentantii "marilor jucatori" din publicitatea globala cu "jucatori locali", din agentii de media si regii. "Globalii" si "localii" se pot completa "firesc", cred participantii la discutie, pe o piata unde multa lume "vrea campanii pe Facebook, dar putini stiu ce inseamna asta" si unde sunt inca valabile vechile tipare de a face publicitate.

UPDATE2 Matthew West, director for content and expansion markets at Yahoo!

  • Varianta romaneasca a Yahoo!, ce va fi lansata in prima parte a lui 2011, va include un homepage in limba romana, e-mail messenger si mail in limba romana
  • Felul cum Yahoo! transmite informatii si "povesti" este prin agregarea unor cantitati masive de continut. Yahoo! furnizeaza trei tipuri de continut  - sub licenta, original, respectiv "crowd sourced" (associatedcontent.com). Acest continut este livrat utilizatorilor in functie de ceea ce-i intereseaza pe acestia
  • Cum a crescut Yahoo! ca platforma globala: acelasi homepage utilizat pe foarte multe piete. Ce vedem acum la Yahoo!: o schimbare a modului de gandire. Ne miscam repede - messenger pentru iPhone, un nou serviciu de mail etc

Experiente locale: - homepage-uri localizate anul acesta, cu un anumit nivel de continut in limba locala: in Danemarca, Norvegia si Suedia, Rusia, Turcia, Grecia

UPDATE Piata romaneasca, unde sunt 8,2 milioane de utilizatori lunari, este importanta pentru Yahoo!, a spus la RoNewMEdia Marvin Liao, commercial director - EMEA emerging markets la Yahoo!. Desi economia s-a comprimat si bugetele de marketing la fel, online-ul a continuat sa creasca, potrivit lui Liao.

Piata regionala de online poate sa preia din bugetele de online mult mai mult decat cele 5-10 procente pe care le absoarbe in prezent, iar toate instrumentele necesare pentru acest lucru sunt acum disponibile, a afirmat Liao.

Acesta a aratat ca, in materie de publicitate, Yahoo! este interesat cel mai mult de branding display si direct response, o importanta tot mai mare avand-o si segmentul de branded content. "Stiinta" este sa ii atingi cu mesajul tau publicitar pe oamenii care trebuie, spune el. In privinta marketingului prin motoare de cautare, "in urmatorii cinci-sase ani se vor intampla multe lucruri care ar putea schimba felul cum este privit in prezent search-ul".

Dezbaterea a debutat marti dimineata la RoNewMedia 5.0 de la de la o descriere scurta a pietei locale, prezentata de organizatorul evenimentului Dragos Stanca. Acesta a aratat, intre altele, ca doar doua site-uri locale figureaza in top 10 al siteurilor cu cel mai mare trafic in Romania, ca Romania este singura tara europeana unde Yahoo! este pe locul intai din punct de vedere al audientei si ca nu exista cifre foarte exacte privind valoarea pietei, cu exceptia celor declarate oficial de companiile locale.

Ce au spus reprezentantii marilor companii:

Mark Cowan, head of emerging markets EMEA Facebook

  • Romania este una dintre cele mai fierbinti piete din Europa de Est
  • Publicitatea a evoluat. Daca vrei sa-ti plasezi produsul in centrul discutiei dintre oameni - acest lucru functioneaza pe Facebook, dar nu si in alte parti
  • Nu e usor sa vinzi Facebook: in Marea Britanie, am inceput cu preturi foarte mici, dar agentiile tot nu se atingeau de noi. In timp, companiile au vazut care sunt riscurile si avantajele si au inceput sa creasca cheltuielile
  • Din punct de vedere al Facebook, in privinta proportiilor publicitatii de tip display sau pe baza de continut, cheia sta in continut

Steffen Ehrhardt, Google

  • Trendintele sunt importante pe piata romaneasca. Mergeti in directia buna, atrageti mai multa atentie din partea companiilor internationale. Faptul ca aveti un manager pentru Romania inseamna ceva

Marvin Liao, Yahoo!

  • Europa de Est, Asia de Sud Est sunt acum piete importante pentru companiile internationale

Colin Kinsella, Digitas

  • Cel mai important e sa ai date. Tendintele sunt bune, dar datele sunt importante pentru a atrage o intreaga piata. Gasirea unor modalitati pentru a imbunatati datele disponibile va avea un impact puternic asupra intregii piete.
  • Dintre clientii nostri, cei care cheltuie cel mai mult online cheltuie, totusi, 90% din bugete pe TV, care ramane foarte puternic.

Ce au spus, intre altele, "jucatorii locali":

Mihai Fanache, Media Cafe (reprezentant de vanzari Yahoo! in Romania):

  • E mult mai interesant sa ne gandim unde sunt audientele, sa ne gandim unde-s oportunitatile in piata. Decat sa ne uitam cine are mai multe milioane de utilizatori, sa ne gandim cum sa punem in miscare aceste audiente. (...) Toata lumea vorbeste de campanii pe Facebook, dar putini stiu ce inseamna o campanie pe Facebook. (...) Multe companii folosesc sisteme precum cost per action cand nu e cazul.

Stefan Iordache, Leo Burnett:

  • Viitorul inseamna sa creezi masa dintr-un cumul de nise. Jucatorii globali vor avea interese mai mari in Romania si se vor dezvolta, alaturi de ei se vor dezvolta si jucatorii locali. E vorba de nise.
  • Pentru un client care primeste caseta din Londra cu spotul TV - e mult mai ieftin sa foloseasca TV-ul. Dar ar putea veni un timp cand va fi foarte scump pentru ca nu va mai ajuta la nimic acel spot.

Dan Balotescu, Media Investment

  • E clar ca tot ce cunoastem noi acum - tv, radio - vor fi redesenate. Ceea ce e interesant la acest mediu (online - n.r.) este ca este foarte masurabil, ceea ce poate sa insemne ca poate deveni prea masurabil
  • Exista in Romania SATI/BRAT, masurarile pe care le facem cu Google etc. - punand cap la cap aceste informatii, avem o imagine. Dar comparand cu TV, unde sunt date unice, poate ar trebui un sistem comun de masurare
  • Cred ca sumele investite in online sunt cat trebuie sa fie. Unul din lucrurile care lipsesc este continutul in limba romana - ne autolimitam

Mihai Trandafir, Universal McCann

  • E important sa vezi ca nu suntem intr-o lume impartita intre internationali si globali.
  • Cred ca de cele mai multe ori ne punem prioritatile intr-un mod diferit de ceea ce ar trebui sa facem. Cred ca de fapt acolo unde ar trebui noi sa lucram mai bine este potentialul de diferentiere a brandurilor pentru care lucram. Nu e de ajuns sa ai un milion de prieteni pe Facebook, daca esti irelevant in ceea ce le comunici. Sa bifezi pe hartie ca apelezi la unul din playerii mari nu e rezolvarea - rezolvarea este sa faci ceva care sa atraga oamenii catre brand.
  • Toata lumea compara costurile pe mie de oameni atinsi - cred ca e mai bine sa comparam costurile pe impact realizat - acolo este puterea diferentierii.

Calin Rotarus, ARBOinteractive

  • Nu conteaza cum e masurata dimensiunea pietei pentru ca, atat timp cat avem o autoritate care calculeaza, putem identifica tendinte si asa mai departe, putem sa-i intampinam pe internationali pe piata locala de publicitate online. Nu este vorba de jucatori internationali si locali, totul evolueaza firesc. (...) Suntem inca prinsi in modele de gandire vechi.

UPDATE Mark Cowan afirma ca Facebook trebuie vazuta nu ca o platforma, ci ca un mediu in sine, alaturi de TV, presa, online sau panotaj stradal. Diferenta pe care o aduce Facebook, afirma Cowan, este ca pe Facebook sunt oameni reali, care schimba informatii. Contextul social sporeste eficienta comunicarii comerciale, intentia de cumparare creste de patru ori in context social, iar "message awareness"-ul creste de doua ori, a afirmat Cowan in prezentarea sa de la RoNewMedia. Vezi mai multe pe blogul lui Alex Mihaileanu