Intalnirile Media&Advertising

Emil Budau: "In alte tari bugetele de online au depasit bugetele de TV, in vreme ce la noi nu pot sa concept lucrul asta nici peste 5 ani"

de Redactia     HotNews.ro
Joi, 25 noiembrie 2010, 19:11 Economie | Media & Publicitate

Alexandru Itcus si Emil Budau
Foto: Hotnews
Emil Budau si Alexandru Itcus au discutat astazi despre eficienta si popularitatea jocurilor publicitare. Desi experimentul lor cu "fabrica de masini virtuala" a fost un succes, cei doi sunt sceptici in ceea ce priveste disponibilitatea companiilor de a merge pe mana unei campanii de game advertising: "In comparatie cu TV-ul o campanie de game advertising este foarte ieftina, doar ca sper deosebire de alte tari, bugetele de online de la noi sunt extrem de mici, iar oamenii de la conducerea companiilor tin inca de scaun si nu gandesc in perspectiva, merg pe bine cunoscuta cale de mijloc."

Fragmente din inregistrarea realizata in studioul HotNews.ro:
  • Emil Budau: Este important numarul utilizatori, dar si cu ce ramane user-ul dupa un astfel de joc
  • E: Multi intra doar ca sa castige
  • Alex Itcus: Lumea compara informatiile din lumea virtuala cu cele traite in viata reala, cu ceea ce gaseste la standuri
  • E: Jocul nu are legatura cu brand-ul
  • E: Este vital ca brand-ul sa intre normal in viata publicului
  • A: Mentalitatea companiilor se schimba, nu vor dori sa mearga doar pe publicitatea clasica
  • E: Cuvantul cheie este clutter. Toate companiile de feresc de clutter, de aglomerarea dintr-un calup de publicitate
  • E: Atunci cand publicul cauta o informatie pe un site inseamna ca il intereseaza, ca are nevoie de ea, si atunci ii intra in cap, daca este bombardat cu informatie, ca in cazul TV-ului, omului nu ii ramane nimic in cap
  • E: In comparatie cu TV-ul, o campanie de game advertising este foarte ieftina
  • E: In alte tari bugetele de online au depasit bugetele de TV, in vreme ce la noi nu pot sa concept lucrul asta nici peste 5 ani
Urmariti integral materialul video:



Citeste mai multe despre   


















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Cornel

    am jucat si sofer de romania si fabrica de masini (nu am castigat nimic la niciunul, dar nu asta e ideea)

    Mi s-au parut cam statice. La fabrica mai aveai miscare, mai faceai o masina sau un test, dar la sofer am avut senzatia ca e un joc pentru orbi si am si renuntat dupa o saptamina.
    Cand o sa avem si noi jocuri online impresionante ca jocurile PC? Nu neaparat impuscaturi si singe dar putina adrenalina cred ca se poate produce si altfel.

    • Alexandru Itcus

      Da, sunt de acord cu tine ca jocurile nu trebuie sa fie statice dar...
      1. trebuie sa ai in vedere ca ele trebuie sa fie eficiente economic.
      2. trebuie sa se muleze pe target. Daca ai un joc in care targetul este pensionarul nu poti sa ii oferi un un joc de actiune.
      3. jocuri superstatice au supersucces - vezi ce se joaca in FB

      Cred ca in functie de client si targetul propus, scenaristii vor trebui sa gaseasca intotdeauna calea cea mai buna.

    • Emil Budau

      (o sa vorbesc exclusiv despre Fabrica de Masini, pentru ca e jocul la care am lucrat)
      Orice produs, fie el online sau TV fie el masina sau bere, e menit sa produca senzatii, adrenalina, endorfine samd.
      In Fabrica de Masini userii puteau sa experimenteze senzatia unei masini construite de ei si inmatriculate cu numarul lor favorit. Senzatia unei proprietati online poate fi la fel de faina ca si senzatii obtinute prin efecte mult mai complexe. Nu e obligatoriu sa ai un joc complex ca sa obtii un efect notabil. Uneori (si asta e idealul) "Less is more".

  • Întrebarea nr. 2 gg

    Cu ce ajuta sa faci reclama cu jocuri, da lumea buzna sa-si ia masina sau tenisi fireproof daca se joaca pe datecumasina.com sau daca il branduiesc astia cu adidas pe pyro din tf2?

    • Alexandru Itcus

      Cred ca nu asa ar trebui sa isi puna problema firmele care doresc sa isi faca publicitate in general.
      Firmele serioase nu se gandesc doar la publicitatea de tip tun, adica ceva ce poate fi masurat in saptamana doi sau trei.
      Si apropos de Fabrica de Masini: scopul nu a fost ca Dacia sa vanda mai multe masini. Vindea deja. Nu am facut o campanie de vanzari, am facut o campanie de educatie. Rezultatele? 70000 de oameni stiu sa configureze toate modelele de masni, stiu cat consuma acestea in viata reala, stiu cat costa si pot sa ia o decizie in cunostinta de cauza atunci cand isi cumpara masina. Si asta nu bazat pe ce zice vecinul Mitica ci pe experienta acumulata in lumea virtuala.

    • Emil Budau

      Raspund cu o alta intrebare: Cu ce te ajuta sa faci reclama cu spoturi TV de 30 de secunde? Daca tu vezi o reclama la asigurari de viata dai buzna maine s-o cumperi?

      Raspunsul e simplu: Publicitatea, asa cum o stim noi, a murit. Publicul a dezvoltat anticorpi la publicitatea clasica si aceasta nu mai poate fi folosita decit pt awareness sau pt a informa despre vreo reducere sau discount.
      Mie mi se pare evident ca publicitatea nu poate supravietui decit daca devine entertainment, daca se integreaza in mediul in care publicul e activ. Iar un joc online e o forma de entertainment.

      Pentru client nu e asa important sa vina oamenii a doua zi si sa cumpere. E important ca oamenii sa-i inteleaga oferta si, dupa ce cumpara, sa se ataseze de produsul sau serviciul lui, pentru ca respectivul client trebuie sa vinda si peste 2 sau 10 ani, nu doar maine.

      daca produsul respectiv e in joc, el intra, de fapt, in viata ta, face parte din ea si asta e, pe termen lung, castigul cel mai important.
      Daca ti-a sarit in ochi adidas inseamna ca adidas a facut treaba buna in jocul respectiv, deci mecanismul functioneaza.
      nu?

  • Întrebarea nr. 3 M.P.T.

    Pentru a atrage utilizatori spre siteurile dedicate jocurilor faceti campanii online si atat? Sau mergeti si offline? In cazul un joc online pentru un client auto unde ii culegeti pe utilizatorii din segmentul pe care il urmariti?

    • Emil Budau

      Nu exista o reteta. Promovarea se poate face oricum, in functie de ce anume iti doresti.

      In cazul jocului nostru online Fabricademasini.ro utilizatorii s-au adus in mare parte unii pe altii. Viralizarea jocului a fost imensa, peste 90% din useri au venit la recomandarile altor useri.
      De altfel, clientii destepti asta fac. Investesc in concepte faine, capabile sa se duca "din gura in gura".
      Ca veni vorba, vorba din gura in gura sau, cum pronunta specialistii, "word of mouth" este cel mai eficient suport media, mai eficient decit toate celelalte la un loc.
      Chiar si tu, daca ai de ales dintre doua marci aproximativ identice (calitate, pret, etc) doar ca de una ai auzit doar din reclame si pe cealalta ti-a recomandat-o un prieten. Pe care o cumperi?
      ;-)
      Eu, daca as fi client, as investi jumatate de buget numai pe suportul asta. Doar ca aici nu merge cu "rate card" si GRP. Nu merge cu retete, ca nu exista. Aici e alta planeta si pentru a obtine WOM de calitate trebuie sa-ti mearga mintea si sa scoti mereu ceva nou si misto. Si, evident, trebuie sa risti si sa-ti asumi riscul.
      Acesti clienti openminded sint cei care vor supravietui peste ani, pentru ca brandul lor va fi imposibil de scos din viata noastra. Restul, cei care merg doar pe cai batatorite (pentru ca e mai safe) or sa dispara in mediocritate. Si chiar merita asta. Sa nu-i plangem.

  • Întrebarea nr. 4 Andrei

    Cum proiectati impreuna cu clientul un astfel de joc publicitar si mai ales cum se fac estimarile de cost si beneficii?

    Intreb pentru ca eu de pilda nu apreciez si practic ignor reclamele online (deci inclusiv astfel de jocuri care servesc drept reclama unor firme, desi sunt interesat auto). La fel multi din colegi sau cunoscuti.

    Care este nisa specifica pe care o vizati cu aceste jocuri si cum poate clientul masura beneficiile investitiei?

    • Alexandru Itcus

      Cu siguranta dvs si prietenii dvs va aflati intr-o nisa a celor care ucid publicitatea pe toate caile. :))
      In acelasi timp sunt sigur ca un anumit tip de publicitate va ajunge si la dumneavoastra. Si va fi "alternativa".
      Si sa va raspund la intrebare: sunt 350 de milioane de plantatori de varza si castraveti in Farmville. Lasand gluma, asta este "nisa" pe care o tintim.

    • Emil Budau

      niciun om normal nu apreciaza reclamele, bataia si vremea urita. E ceva firesc.
      Important pentru noi este ca oamenii sa joace jocul respectiv de placere, iar brandul sa intre in viata lui natural.
      Cand eu vreau sa citesc un articol si imi apare un banner expandabil in fata, evident ca reactia mea fata de brandul respectiv e negativa, iar clientul ala a platit doar ca eu sa NU ii cumpar produsul.
      IN Fabrica de Masini, publicul putea sa experimenteze senzatia de a construi si de a detine o masina virtuala. Iar faptul ca era vorba de o masina Dacia e cit se poate de natural, ca alta fabrica de masini functionala 100% nu mai avem in Romania.
      Clientul Dacia are o evidenta destul de clara a efectului jocului: peste 2 milioane de masini Dacia virtuale construite(fiecare cu numar unic de inmatriculare), peste 6 milioane de teste efectuate, peste 5,7 miliarde de kilometri efectuati in teste cu masini Dacia, adica de 15.000 de ori distanta Pamint-Luna. samd.
      Niciun alt brand auto de la noi nu a avut si nici nu va avea in curind cifrele astea pe un joc online, asa ca pt Dacia nu poate fi decit un lucru bun sa se pozitioneze acolo sus, in mintea oamenilor.

      Si ca sa raspund la prima intrebare, un astfel de joc apare dintr-o propunere pe care noi o facem clientului (asta e jobul nostru, sa avem idei) iar clientul, daca simte ca i se potriveste sau face sens in strategia lui de comunicare, vine si el cu datele lui pentru ca, la sfarsit, totul sa arate perfect.

  • Întrebarea nr. 5 caesar

    Ce faci sa ajungi in legatura cu companiile pentru proiecte de jocuri?

    Ai lucrat de la inceput la jocuri sau ai inceput cu website-uri obisnuite?

    Care-i diferenta intre munca la un advertising game si unul la un game obisnuit?

    Multumesc

    • Alexandru Itcus

      1. trebuie sa fii bun la asta. Talent si sansa. Iti trimiti oferta, participi la un test, doua, trei. Faci primul proiect. Apoi oamenii incep sa te recomande. Conteaza sa iti faci treaba bine de fiecare data.
      2. Nu cred ca are importanta cum incepi. Daca poti sa te detasezi incet-incet de siturile obisnuite si sa te concentrezi pe lucruri mai complicate pe care le-ai putea denumi oricand Aplicatii Web atunci esti pe drumul cel bun. De asemenea trebuie sa ramai in partea de fun a internetului. Daca pentru bani incepi sa muncesti la chestii "serioase" atunci flacara se stinge.
      3. destul de mare. La un advertising game trebuie sa te gandesti la tot de la inceput. Astia sunt pasii, asta e timpul, astea sunt rezultatele la care te astepti, asta e targetul. La jocurile obisnuite poti sa corectezi, ai timp sa faci modificari, sa il faci mai bun in functie de feedback - avantajul timpului de lucru - dar si costurile sunt mult mai mari.

  • Întrebarea nr. 6 eu cal iptus

    Iin 98-99 circula un joc facut de pilsner urquell. parca. trebuia sa prinzi niste capace de bere care cadeau tot mai rapid, si pe fundal era poza unei fete care daca rezistai un timp se dezbraca de tot. simplu si la obiect si fotbalistic. acum de ce trebuie sa fie totul complicat? sa construiesti, sa faci trasee, sa stai la discutii cu altii, sa faci schimburi? sunt foarte curios cati au timp si suficienta atentie sa se prinda ca jocul pe care il joaca e facut de o marca (asta daca nu scrie peste tot bai vezi ca esti pe teritoriul nostru!)

    • Alexandru Itcus

      Acum 30 de ani eram fericiti daca prindeam Europa Libera in conditii bune.
      Acum 20 de ani eram fericiti in ziua cand nu ni se fura ziarul din cutia de scrisori.
      Acum 10 ani eram fericiti ca puteam dezbraca o femeie impuscand capace de bere.
      Acum participam la constructia de masini si le trimitem in teste in mediul virtual.
      Peste 10 ani vom modela masina dorita cu ajutorul mainilor libere in fata monitorului 3D.

      Asta e evolutia. Daca stam - ne calca.

    • Emil Budau

      e chiar simplu.
      asa e in viata. Construiesti ceva, apoi il folosesti pentru tine.
      daca idealul tau sint jocurile in care dezbraci femei, no prob, e si asta un aspect al vietii care nu trebuie neglijat.

      Eu cred ca un user normal la cap apreciaza cind i se pune la lucru creierul si se simte jignit cind il pui sa faca ce poate executa si un caine schiop.

      Un ultim amanunt: nu ne intereseaza sa scrie peste tot marca. Repet, pentru ca asta e lucrul esential: brandul trebuie sa faca parte natural din viata noastra. Daca intra cu forta, o sa iasa repede.

  • Întrebarea nr. 7 Oana

    Cum a masurat Dacia rezultatele campaniei in termeni de masini cumparate? E greu de urmarit drumul de la jucator la cumparator - poate prin sondaje printre cumparatori daca au si jucat sau cum?

    • Alexandru Itcus

      Asa cum am scris mai sus, marile firme nu se concentreaza doar pe vanzari. Acest joc nu a fost creat pentru ca Dacia sa vanda mai mult.

      Intreaga aplicatie a avut in primul rand un scop educativ. Iar asta s-a masurat simplu in interiorul aplicatiei pentru ca ea a fost construita ca un mare examen online. Doar ca noi am sperat ca nimeni sa nu se prinda de asta si sa joace cu placere. Si rezulatele au fost extraordinare.

  • Întrebarea nr. 8 alina

    1. Credeti ca jocurile online vor deveni o noua tendinta pentru publicitatea online? Credeti ca utilizatorii unor astfel de jocuri sunt potentiali cumparatori?
    2. Banuiesc ca dezvoltarea unei astfel de aplicatii este destul de costisitoare. Credeti ca se merita investitia, daca ne raportam la rezultatele campaniei? Sau se putea realiza o alta campanie, cu costuri mai mici si care sa genereze aceleasi rezultate? Va intreb acest lucru deoarece cred ca de obicei jocurile online atrag un public tanar, fara posibilitati reale de a cumpara o masina.
    3. Aveti rezultate in ceea ce priveste impactul acestei campanii, adica mai concret cate masini s-au vandut datorita acestui joc?

    Multumesc si astept cu interes raspunsurile dvs.

    • Alexandru Itcus

      1. Da. De asemenea cred ca publicitatea clasica va trebui sa se restructureze pentru ca rezulatele vor fi din ce in ce mai slabe. Oamenii vor fi dn ce in ce mai surzi si orbi la acest tip de advertising. Multul si comunul va trebui sa dispara. Sau asa sper pentru sanatatea omenirii :).

      2. Fiecare problema poate avea mai multe rezolvari. Daca ai un client care se ridica peste bariera compromisului cu mult (cazul nostru), atunci poti alege rezolvarea cea mai cool. Nu cea mai ieftina sau cea cu un impact imediat in numere. Oricum jocurile online NU sunt scumpe - este doar o legenda urbana. Scumpa este reclama de proasta calitate fara beneficii reale.

      3. Nu ne-am propus asta. Am avut alte puncte de bifat si le-am bifat cu brio.

    • Emil Budau

      1. E o noua tendinta. Am raspuns la intrebarea precedenta cum devin ei potentiali cumparatori.
      2. Vorbind strict de Fabrica de Masini, nu cred ca putea exista vreo campanie cu aceleasi rezultate. Iar publicul nu e asa de tinar cum pare. Cit despre cei foarte tineri, ei nu au bani sa-si cumpere o masina ACUM. Dar Dacia trebuie sa vinda masini si peste ani. Faptul ca e singurul brand auto care isi creste publicul e un semn ca au o gandire moderna si orientata spre viitor.
      3. Intrebarea e pusa gresit. Nimeni nu stie cite masini a vindut o marca nici dupa o campanie clasica, in care au anuntat un discount, pentru ca jumatate pot fi oameni care pur si simplu voiau s-o cumpere mai demult si abia atunci au avut banii necesari, deci au fost convinsi de o campanie anterioara.

  • Întrebarea nr. 9 andra

    1. de ce ar face un client un joc online in loc sa-si faca reclama ca toti ceilalti?
    2. Cum stii daca jocul a avut succes sau nu?

    • Emil Budau

      1. Tocmai pentru ca iesi in evidenta. Dintre 20 de branduri care te bombardeaza cu spoturi TV, o sa vezi ca o sa-l retii pe cel care, pe linga spoturi, vine si cu ceva pe linga.
      2. Spre deosebire de spoturile TV, despre care stii ca au fost vazute de un numar de oameni, dar nu stii cati din ei erau atenti sau cred ce se spune, sau ii intereseaza subiectul, un joc are rezultate mult mai concrete. Sint oameni care s-au inscris, au stat ore in sir pe site, au alocat din timpul lor, au fost in contact cu produsul, au raspuns la intrebari. Daca ai avut citeva sute de useri, e un insucces. Daca ai avut citeva zeci de mii, cum am avut noi, e deja altceva.

  • Întrebarea nr. 10 anonim

    E interesant cum din intrebarile noastre niste oameni isi testeaza GRATIS... MOKA... strategia de promovare online.... Ideea e ca intrebarile sunt intotdeauna mai importante decat raspunsurile in cazul asta...:)

    Si acum intrebarea:

    Ce buget aloca un brand sau o agentie pentru testarea unei idei....?

    • Emil Budau

      depinde numai de idee.

      te-as intreba care e ideea, ca sa-ti spun bugetul, dar o sa zici ca vreau sa iau idei gratis.
      Si chiar nu am nevoie, de multe ori le dau eu gratis numai sa scap de ele, ca am debaraua plina de idei nici nu stiu unde sa le mai pun.
      ;-)

  • Întrebarea nr. 11 vlad

    1. jocurile online se preteaza la orice fel de clienti comerciali sau se potrivesc doar pentru unii?
    2. ce inseamna joc online publicitar?
    3. cum credeti ca o sa arate jocurile online de genul asta peste 5 sau 10 ani?
    4. ce inseamna branded entertainment?

    multumesc

    • Emil Budau

      1. Jocurile online sint ca palariile. Oricine poate sa le poarte, doar ca unora le sta mai bine.
      2. E o formulare conceputa de autorul acestui articol. El se cheama "Online Branded Entertainment".
      3. Nu stiu. De fapt, stiu cu precizie, dar prefer sa le fac mai intai si apoi sa vorbim despre ele. O sa fie marfa!
      4. E un concept foarte amplu, care acopera sponsorshipul, plasarea de produse, crearea de proiecte dedicate unui anumit client samd. Si e ceva foarte normal in America, unde orice proiect de entertainment pleaca de la finantatorii ei, care sint clientii. Seria James Bond e exemplul cel mai bun. Inainte sa se scrie scenariul, se stie ca Bond o sa conduca Aston Martin o sa bea vodca RasPutin si o osa poarte la mina ceas Omega.
      Este o parte a activitatii de la FUSE Romania si, sper eu, este viitorul publicitatii.

    • Alexandru Itcus

      1. desigur doar pentru unii... desi as incepe de maine lucrul la un shooter pentru o firma de pompe funebre.

      2. eu nu stiu. :)) Imi inchipui ca este un nume dat de contabili unui anumit produs pentru ca sa il poata factura.

      3. cred ca vor fi din ce in ce mai multi oameni care vor participa si asta va atrage investitiile in domeniu. Mai multi bani inseamna evolutie. Asta pana cand piata se va plictisi si cineva va inventa o alta metoda de distractie pe baza de branding.
      Sunt convins ca toate tehnologiile care acum tin de fictiune vor ajunge mainstream putin mai repede decat ne dam noi cu parerea. Si ca exemplu: unde era telelviziunea 3D acum 2 ani? Doar Mama Omida poate sa ne raspunda realist.

      4. Sunt sigur ca WIKI iti va raspunde exemplar la intrebare. Eu cred ca este o muchie de cutit unde clientul comercial trebuie sa stie sa isi dozeze intruziunea. Multi vor avea succes dar si multi vor plictisi de moarte.








Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

2999 vizualizari

  • joc (Joi, 25 noiembrie 2010, 21:00)

    Cornel [anonim]

    am jucat si sofer de romania si fabrica de masini (nu am castigat nimic la niciunul, dar nu asta e ideea)

    Mi s-au parut cam statice. La fabrica mai aveai miscare, mai faceai o masina sau un test, dar la sofer am avut senzatia ca e un joc pentru orbi si am si renuntat dupa o saptamina.
    Cand o sa avem si noi jocuri online impresionante ca jocurile PC? Nu neaparat impuscaturi si singe dar putina adrenalina cred ca se poate produce si altfel.
    • jocuri statice (Vineri, 26 noiembrie 2010, 14:08)

      Alexandru Itcus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cornel

      Da, sunt de acord cu tine ca jocurile nu trebuie sa fie statice dar...
      1. trebuie sa ai in vedere ca ele trebuie sa fie eficiente economic.
      2. trebuie sa se muleze pe target. Daca ai un joc in care targetul este pensionarul nu poti sa ii oferi un un joc de actiune.
      3. jocuri superstatice au supersucces - vezi ce se joaca in FB

      Cred ca in functie de client si targetul propus, scenaristii vor trebui sa gaseasca intotdeauna calea cea mai buna.
    • in curind (Vineri, 26 noiembrie 2010, 14:08)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cornel

      (o sa vorbesc exclusiv despre Fabrica de Masini, pentru ca e jocul la care am lucrat)
      Orice produs, fie el online sau TV fie el masina sau bere, e menit sa produca senzatii, adrenalina, endorfine samd.
      In Fabrica de Masini userii puteau sa experimenteze senzatia unei masini construite de ei si inmatriculate cu numarul lor favorit. Senzatia unei proprietati online poate fi la fel de faina ca si senzatii obtinute prin efecte mult mai complexe. Nu e obligatoriu sa ai un joc complex ca sa obtii un efect notabil. Uneori (si asta e idealul) "Less is more".
  • question (Joi, 25 noiembrie 2010, 21:04)

    gg [anonim]

    Cu ce ajuta sa faci reclama cu jocuri, da lumea buzna sa-si ia masina sau tenisi fireproof daca se joaca pe datecumasina.com sau daca il branduiesc astia cu adidas pe pyro din tf2?
    • ajuta sau nu? (Vineri, 26 noiembrie 2010, 14:19)

      Alexandru Itcus [hotnews.ro] i-a raspuns lui gg

      Cred ca nu asa ar trebui sa isi puna problema firmele care doresc sa isi faca publicitate in general.
      Firmele serioase nu se gandesc doar la publicitatea de tip tun, adica ceva ce poate fi masurat in saptamana doi sau trei.
      Si apropos de Fabrica de Masini: scopul nu a fost ca Dacia sa vanda mai multe masini. Vindea deja. Nu am facut o campanie de vanzari, am facut o campanie de educatie. Rezultatele? 70000 de oameni stiu sa configureze toate modelele de masni, stiu cat consuma acestea in viata reala, stiu cat costa si pot sa ia o decizie in cunostinta de cauza atunci cand isi cumpara masina. Si asta nu bazat pe ce zice vecinul Mitica ci pe experienta acumulata in lumea virtuala.
    • ajuta (Vineri, 26 noiembrie 2010, 14:21)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui gg

      Raspund cu o alta intrebare: Cu ce te ajuta sa faci reclama cu spoturi TV de 30 de secunde? Daca tu vezi o reclama la asigurari de viata dai buzna maine s-o cumperi?

      Raspunsul e simplu: Publicitatea, asa cum o stim noi, a murit. Publicul a dezvoltat anticorpi la publicitatea clasica si aceasta nu mai poate fi folosita decit pt awareness sau pt a informa despre vreo reducere sau discount.
      Mie mi se pare evident ca publicitatea nu poate supravietui decit daca devine entertainment, daca se integreaza in mediul in care publicul e activ. Iar un joc online e o forma de entertainment.

      Pentru client nu e asa important sa vina oamenii a doua zi si sa cumpere. E important ca oamenii sa-i inteleaga oferta si, dupa ce cumpara, sa se ataseze de produsul sau serviciul lui, pentru ca respectivul client trebuie sa vinda si peste 2 sau 10 ani, nu doar maine.

      daca produsul respectiv e in joc, el intra, de fapt, in viata ta, face parte din ea si asta e, pe termen lung, castigul cel mai important.
      Daca ti-a sarit in ochi adidas inseamna ca adidas a facut treaba buna in jocul respectiv, deci mecanismul functioneaza.
      nu?
  • useri (Joi, 25 noiembrie 2010, 23:12)

    M.P.T. [anonim]

    Pentru a atrage utilizatori spre siteurile dedicate jocurilor faceti campanii online si atat? Sau mergeti si offline? In cazul un joc online pentru un client auto unde ii culegeti pe utilizatorii din segmentul pe care il urmariti?
    • e mai complicat (Vineri, 26 noiembrie 2010, 14:34)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui M.P.T.

      Nu exista o reteta. Promovarea se poate face oricum, in functie de ce anume iti doresti.

      In cazul jocului nostru online Fabricademasini.ro utilizatorii s-au adus in mare parte unii pe altii. Viralizarea jocului a fost imensa, peste 90% din useri au venit la recomandarile altor useri.
      De altfel, clientii destepti asta fac. Investesc in concepte faine, capabile sa se duca "din gura in gura".
      Ca veni vorba, vorba din gura in gura sau, cum pronunta specialistii, "word of mouth" este cel mai eficient suport media, mai eficient decit toate celelalte la un loc.
      Chiar si tu, daca ai de ales dintre doua marci aproximativ identice (calitate, pret, etc) doar ca de una ai auzit doar din reclame si pe cealalta ti-a recomandat-o un prieten. Pe care o cumperi?
      ;-)
      Eu, daca as fi client, as investi jumatate de buget numai pe suportul asta. Doar ca aici nu merge cu "rate card" si GRP. Nu merge cu retete, ca nu exista. Aici e alta planeta si pentru a obtine WOM de calitate trebuie sa-ti mearga mintea si sa scoti mereu ceva nou si misto. Si, evident, trebuie sa risti si sa-ti asumi riscul.
      Acesti clienti openminded sint cei care vor supravietui peste ani, pentru ca brandul lor va fi imposibil de scos din viata noastra. Restul, cei care merg doar pe cai batatorite (pentru ca e mai safe) or sa dispara in mediocritate. Si chiar merita asta. Sa nu-i plangem.
  • jocuri publicitare (Joi, 25 noiembrie 2010, 23:27)

    Andrei [anonim]

    Cum proiectati impreuna cu clientul un astfel de joc publicitar si mai ales cum se fac estimarile de cost si beneficii?

    Intreb pentru ca eu de pilda nu apreciez si practic ignor reclamele online (deci inclusiv astfel de jocuri care servesc drept reclama unor firme, desi sunt interesat auto). La fel multi din colegi sau cunoscuti.

    Care este nisa specifica pe care o vizati cu aceste jocuri si cum poate clientul masura beneficiile investitiei?
    • jocuri publicitare = reclama (Vineri, 26 noiembrie 2010, 14:48)

      Alexandru Itcus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei

      Cu siguranta dvs si prietenii dvs va aflati intr-o nisa a celor care ucid publicitatea pe toate caile. :))
      In acelasi timp sunt sigur ca un anumit tip de publicitate va ajunge si la dumneavoastra. Si va fi "alternativa".
      Si sa va raspund la intrebare: sunt 350 de milioane de plantatori de varza si castraveti in Farmville. Lasand gluma, asta este "nisa" pe care o tintim.
    • Andrei, (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:00)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei

      niciun om normal nu apreciaza reclamele, bataia si vremea urita. E ceva firesc.
      Important pentru noi este ca oamenii sa joace jocul respectiv de placere, iar brandul sa intre in viata lui natural.
      Cand eu vreau sa citesc un articol si imi apare un banner expandabil in fata, evident ca reactia mea fata de brandul respectiv e negativa, iar clientul ala a platit doar ca eu sa NU ii cumpar produsul.
      IN Fabrica de Masini, publicul putea sa experimenteze senzatia de a construi si de a detine o masina virtuala. Iar faptul ca era vorba de o masina Dacia e cit se poate de natural, ca alta fabrica de masini functionala 100% nu mai avem in Romania.
      Clientul Dacia are o evidenta destul de clara a efectului jocului: peste 2 milioane de masini Dacia virtuale construite(fiecare cu numar unic de inmatriculare), peste 6 milioane de teste efectuate, peste 5,7 miliarde de kilometri efectuati in teste cu masini Dacia, adica de 15.000 de ori distanta Pamint-Luna. samd.
      Niciun alt brand auto de la noi nu a avut si nici nu va avea in curind cifrele astea pe un joc online, asa ca pt Dacia nu poate fi decit un lucru bun sa se pozitioneze acolo sus, in mintea oamenilor.

      Si ca sa raspund la prima intrebare, un astfel de joc apare dintr-o propunere pe care noi o facem clientului (asta e jobul nostru, sa avem idei) iar clientul, daca simte ca i se potriveste sau face sens in strategia lui de comunicare, vine si el cu datele lui pentru ca, la sfarsit, totul sa arate perfect.
  • intrebari pentru alexandru (Vineri, 26 noiembrie 2010, 1:11)

    caesar [anonim]

    Ce faci sa ajungi in legatura cu companiile pentru proiecte de jocuri?

    Ai lucrat de la inceput la jocuri sau ai inceput cu website-uri obisnuite?

    Care-i diferenta intre munca la un advertising game si unul la un game obisnuit?

    Multumesc
    • lumea jocurilor (Vineri, 26 noiembrie 2010, 14:34)

      Alexandru Itcus [hotnews.ro] i-a raspuns lui caesar

      1. trebuie sa fii bun la asta. Talent si sansa. Iti trimiti oferta, participi la un test, doua, trei. Faci primul proiect. Apoi oamenii incep sa te recomande. Conteaza sa iti faci treaba bine de fiecare data.
      2. Nu cred ca are importanta cum incepi. Daca poti sa te detasezi incet-incet de siturile obisnuite si sa te concentrezi pe lucruri mai complicate pe care le-ai putea denumi oricand Aplicatii Web atunci esti pe drumul cel bun. De asemenea trebuie sa ramai in partea de fun a internetului. Daca pentru bani incepi sa muncesti la chestii "serioase" atunci flacara se stinge.
      3. destul de mare. La un advertising game trebuie sa te gandesti la tot de la inceput. Astia sunt pasii, asta e timpul, astea sunt rezultatele la care te astepti, asta e targetul. La jocurile obisnuite poti sa corectezi, ai timp sa faci modificari, sa il faci mai bun in functie de feedback - avantajul timpului de lucru - dar si costurile sunt mult mai mari.
  • sa fim complecsi (Vineri, 26 noiembrie 2010, 10:17)

    eu cal iptus [anonim]

    Iin 98-99 circula un joc facut de pilsner urquell. parca. trebuia sa prinzi niste capace de bere care cadeau tot mai rapid, si pe fundal era poza unei fete care daca rezistai un timp se dezbraca de tot. simplu si la obiect si fotbalistic. acum de ce trebuie sa fie totul complicat? sa construiesti, sa faci trasee, sa stai la discutii cu altii, sa faci schimburi? sunt foarte curios cati au timp si suficienta atentie sa se prinda ca jocul pe care il joaca e facut de o marca (asta daca nu scrie peste tot bai vezi ca esti pe teritoriul nostru!)
    • viata nu e simpla (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:02)

      Alexandru Itcus [hotnews.ro] i-a raspuns lui eu cal iptus

      Acum 30 de ani eram fericiti daca prindeam Europa Libera in conditii bune.
      Acum 20 de ani eram fericiti in ziua cand nu ni se fura ziarul din cutia de scrisori.
      Acum 10 ani eram fericiti ca puteam dezbraca o femeie impuscand capace de bere.
      Acum participam la constructia de masini si le trimitem in teste in mediul virtual.
      Peste 10 ani vom modela masina dorita cu ajutorul mainilor libere in fata monitorului 3D.

      Asta e evolutia. Daca stam - ne calca.
    • nu e complicat (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:11)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui eu cal iptus

      e chiar simplu.
      asa e in viata. Construiesti ceva, apoi il folosesti pentru tine.
      daca idealul tau sint jocurile in care dezbraci femei, no prob, e si asta un aspect al vietii care nu trebuie neglijat.

      Eu cred ca un user normal la cap apreciaza cind i se pune la lucru creierul si se simte jignit cind il pui sa faca ce poate executa si un caine schiop.

      Un ultim amanunt: nu ne intereseaza sa scrie peste tot marca. Repet, pentru ca asta e lucrul esential: brandul trebuie sa faca parte natural din viata noastra. Daca intra cu forta, o sa iasa repede.
  • Masurabilitate (Vineri, 26 noiembrie 2010, 10:31)

    Oana [anonim]

    Cum a masurat Dacia rezultatele campaniei in termeni de masini cumparate? E greu de urmarit drumul de la jucator la cumparator - poate prin sondaje printre cumparatori daca au si jucat sau cum?
    • masurarea rezulatelor (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:08)

      Alexandru Itcus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Oana

      Asa cum am scris mai sus, marile firme nu se concentreaza doar pe vanzari. Acest joc nu a fost creat pentru ca Dacia sa vanda mai mult.

      Intreaga aplicatie a avut in primul rand un scop educativ. Iar asta s-a masurat simplu in interiorul aplicatiei pentru ca ea a fost construita ca un mare examen online. Doar ca noi am sperat ca nimeni sa nu se prinda de asta si sa joace cu placere. Si rezulatele au fost extraordinare.
    • inca nu a masurat (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:18)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui Oana

      Nu pot sa vorbesc in numele Dacia si nu am informatii in acest sens, insa scopul jocului nu a fost sa vanda, a fost, in primul rind, sa educe. Iar asta e ultimul pas inainte de cumparare, pentru ca oamenii vor sa aleaga in cunostinta de cauza. Oamenii au putut intelege cum se face o masina, care sint partile componente, care sint optiunile, care e consumul mediu in functie de traseu, motorizare si numar de pasageri. Si toate astea intr-un mod prietenos, care e inaccesibil prin alte mijloace.
      In plus, cineva care a testat in joc 10 combinatii de caroserie+motorizare, apoi le-a testat, se va duce la un drive test real si va cere direct combinatia care i se potriveste mai bine.
      Cert e ca cineva care detine acum niste masini Dacia virtuale, cu numarul lui favorit pe ele, are sanse mult mai mari sa detina o Dacia adevarata in viitor, chiar daca, pana acum, excludea posibilitatea asta.
  • Cateva intrebari (Vineri, 26 noiembrie 2010, 10:46)

    alina [anonim]

    1. Credeti ca jocurile online vor deveni o noua tendinta pentru publicitatea online? Credeti ca utilizatorii unor astfel de jocuri sunt potentiali cumparatori?
    2. Banuiesc ca dezvoltarea unei astfel de aplicatii este destul de costisitoare. Credeti ca se merita investitia, daca ne raportam la rezultatele campaniei? Sau se putea realiza o alta campanie, cu costuri mai mici si care sa genereze aceleasi rezultate? Va intreb acest lucru deoarece cred ca de obicei jocurile online atrag un public tanar, fara posibilitati reale de a cumpara o masina.
    3. Aveti rezultate in ceea ce priveste impactul acestei campanii, adica mai concret cate masini s-au vandut datorita acestui joc?

    Multumesc si astept cu interes raspunsurile dvs.
    • jocuri online (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:24)

      Alexandru Itcus [hotnews.ro] i-a raspuns lui alina

      1. Da. De asemenea cred ca publicitatea clasica va trebui sa se restructureze pentru ca rezulatele vor fi din ce in ce mai slabe. Oamenii vor fi dn ce in ce mai surzi si orbi la acest tip de advertising. Multul si comunul va trebui sa dispara. Sau asa sper pentru sanatatea omenirii :).

      2. Fiecare problema poate avea mai multe rezolvari. Daca ai un client care se ridica peste bariera compromisului cu mult (cazul nostru), atunci poti alege rezolvarea cea mai cool. Nu cea mai ieftina sau cea cu un impact imediat in numere. Oricum jocurile online NU sunt scumpe - este doar o legenda urbana. Scumpa este reclama de proasta calitate fara beneficii reale.

      3. Nu ne-am propus asta. Am avut alte puncte de bifat si le-am bifat cu brio.
    • citeva raspunsuri (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:25)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui alina

      1. E o noua tendinta. Am raspuns la intrebarea precedenta cum devin ei potentiali cumparatori.
      2. Vorbind strict de Fabrica de Masini, nu cred ca putea exista vreo campanie cu aceleasi rezultate. Iar publicul nu e asa de tinar cum pare. Cit despre cei foarte tineri, ei nu au bani sa-si cumpere o masina ACUM. Dar Dacia trebuie sa vinda masini si peste ani. Faptul ca e singurul brand auto care isi creste publicul e un semn ca au o gandire moderna si orientata spre viitor.
      3. Intrebarea e pusa gresit. Nimeni nu stie cite masini a vindut o marca nici dupa o campanie clasica, in care au anuntat un discount, pentru ca jumatate pot fi oameni care pur si simplu voiau s-o cumpere mai demult si abia atunci au avut banii necesari, deci au fost convinsi de o campanie anterioara.
  • publicitate (Vineri, 26 noiembrie 2010, 11:48)

    andra [anonim]

    1. de ce ar face un client un joc online in loc sa-si faca reclama ca toti ceilalti?
    2. Cum stii daca jocul a avut succes sau nu?
    • pentru ca (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:31)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui andra

      1. Tocmai pentru ca iesi in evidenta. Dintre 20 de branduri care te bombardeaza cu spoturi TV, o sa vezi ca o sa-l retii pe cel care, pe linga spoturi, vine si cu ceva pe linga.
      2. Spre deosebire de spoturile TV, despre care stii ca au fost vazute de un numar de oameni, dar nu stii cati din ei erau atenti sau cred ce se spune, sau ii intereseaza subiectul, un joc are rezultate mult mai concrete. Sint oameni care s-au inscris, au stat ore in sir pe site, au alocat din timpul lor, au fost in contact cu produsul, au raspuns la intrebari. Daca ai avut citeva sute de useri, e un insucces. Daca ai avut citeva zeci de mii, cum am avut noi, e deja altceva.
  • de ce asa? (Vineri, 26 noiembrie 2010, 11:55)

    anonim [anonim]

    E interesant cum din intrebarile noastre niste oameni isi testeaza GRATIS... MOKA... strategia de promovare online.... Ideea e ca intrebarile sunt intotdeauna mai importante decat raspunsurile in cazul asta...:)

    Si acum intrebarea:

    Ce buget aloca un brand sau o agentie pentru testarea unei idei....?
    • depinde (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:35)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui anonim

      depinde numai de idee.

      te-as intreba care e ideea, ca sa-ti spun bugetul, dar o sa zici ca vreau sa iau idei gratis.
      Si chiar nu am nevoie, de multe ori le dau eu gratis numai sa scap de ele, ca am debaraua plina de idei nici nu stiu unde sa le mai pun.
      ;-)
  • adica? (Vineri, 26 noiembrie 2010, 12:54)

    vlad [anonim]

    1. jocurile online se preteaza la orice fel de clienti comerciali sau se potrivesc doar pentru unii?
    2. ce inseamna joc online publicitar?
    3. cum credeti ca o sa arate jocurile online de genul asta peste 5 sau 10 ani?
    4. ce inseamna branded entertainment?

    multumesc
    • vlad, (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:45)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui vlad

      1. Jocurile online sint ca palariile. Oricine poate sa le poarte, doar ca unora le sta mai bine.
      2. E o formulare conceputa de autorul acestui articol. El se cheama "Online Branded Entertainment".
      3. Nu stiu. De fapt, stiu cu precizie, dar prefer sa le fac mai intai si apoi sa vorbim despre ele. O sa fie marfa!
      4. E un concept foarte amplu, care acopera sponsorshipul, plasarea de produse, crearea de proiecte dedicate unui anumit client samd. Si e ceva foarte normal in America, unde orice proiect de entertainment pleaca de la finantatorii ei, care sint clientii. Seria James Bond e exemplul cel mai bun. Inainte sa se scrie scenariul, se stie ca Bond o sa conduca Aston Martin o sa bea vodca RasPutin si o osa poarte la mina ceas Omega.
      Este o parte a activitatii de la FUSE Romania si, sper eu, este viitorul publicitatii.
    • branded entertainement (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:45)

      Alexandru Itcus [hotnews.ro] i-a raspuns lui vlad

      1. desigur doar pentru unii... desi as incepe de maine lucrul la un shooter pentru o firma de pompe funebre.

      2. eu nu stiu. :)) Imi inchipui ca este un nume dat de contabili unui anumit produs pentru ca sa il poata factura.

      3. cred ca vor fi din ce in ce mai multi oameni care vor participa si asta va atrage investitiile in domeniu. Mai multi bani inseamna evolutie. Asta pana cand piata se va plictisi si cineva va inventa o alta metoda de distractie pe baza de branding.
      Sunt convins ca toate tehnologiile care acum tin de fictiune vor ajunge mainstream putin mai repede decat ne dam noi cu parerea. Si ca exemplu: unde era telelviziunea 3D acum 2 ani? Doar Mama Omida poate sa ne raspunda realist.

      4. Sunt sigur ca WIKI iti va raspunde exemplar la intrebare. Eu cred ca este o muchie de cutit unde clientul comercial trebuie sa stie sa isi dozeze intruziunea. Multi vor avea succes dar si multi vor plictisi de moarte.
  • Ce se masoara? (Vineri, 26 noiembrie 2010, 13:47)

    Manwe [anonim]

    Ce parametri sunt masurati pentru a decide daca o campanie a fost un succes sau un esec?

    Sunt strategiile diferite pentru campanii de imagine fata de campaniiile de vanzari?
    Daca nu, nu ar trebui?
    Daca da, in ce fel?
    • mai multi (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:57)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui Manwe

      E f complicat. Nu stiu despre ce campanie e vorba. Nici la prezidentiale nu e simplu. Campania lui Mircea Geoana a fost un succes imens intre ora 21 si ora 7 dimineata. Apoi a devenit un esec memorabil.
      Si asta fara ca cei care au realizat-o sa schimbe ceva.

      Daca vorbim despre o campanie publicitara online neconventionala, exista parametri cantitativi si calitativi.
      La cantitate intra numar de useri, vizite, afisari, timp mediu pe site, in cazul nostru nr de masini virtuale construite samd.
      parametrii calitativi tin de educarea publicului si de citeva concepte de marketing cu nume frumoase, de tip awareness, brand sympathy, TOM, WOM samd. Daca lucrezi in domeniu stii ce inseamna, daca nu, mai bine nu-ti ocupi loc pe harddisk cu ele.

      Strategiile sint diferite, evident, dar gandirea din spate trebuie sa fie unitara. Iar un joc online poate face parte din ambele. Daca participarea la Fabricademasini era conditionata de cumpararea unei Dacii, ar fi facut parte din strategia de vanzari. Asa, el face parte din strategia de imagine.
  • fabricademasini2 (Vineri, 26 noiembrie 2010, 15:01)

    Doina [anonim]

    Premisa e buna. Inteleg ca se contopesc, cu succes, atat interesele clentilor cat si ale userilor openminded. Ei, ce facem atunci cand userii (ma refer aici la fabricademasini.ro) sunt, cu preponderenta, din target-ul 18-30 de ani. Acesti tineri, se stie, nu vor achizitiona o masina autohtona nici acum, nici in urmatoarea perioada de 5-10 ani. Ei prefera masinile "de import". Atunci, acest tip de publicitate nu si-a atins sau si-a atins prea putin scopul.
    Jocul ar trebui adaptat in asa fel incat sa poata convinga sa participe cu succes si un user din media superioara de varsta, acolo unde, cu siguranta, ar exista mai multi potentiali clienti.
    In concluzie, o sa avem si fabricademasini2?
    • imi pare rau (Vineri, 26 noiembrie 2010, 16:14)

      Emil Budau [hotnews.ro] i-a raspuns lui Doina

      premisa de la care pornesti tu nu e corecta.
      Probabil ca tinerii prefera masinile "de import", e normal, mai ales cele importate din tari ca Lamborghini si Bentley. ;-)
      Insa, desi le prefera pe acestea, cind string un ban, multi isi cumpara Dacia pentru ca nici o alta marca nu ofera asemenea raport intre ce platesti si ce primesti.
      De altfel, asta e si marele avantaj al Dacia, e una din putinele marci care are unde sa creasca. Rolls Royce (de exemplu) nu mai are unde sa creasca, a dat cu capul de tavan, poate doar sa scada. Pe cind Dacia are loc berechet si, dupa cum se vede, nu asteapta invitatii.
      Cred ca povestea brandului Dacia e de urmarit in urmatorii ani pentru ca, cel putin eu, am gasit acolo oameni cu viziune si cu un curaj care a disparut din piata noastra de publicitate.
      Nu stiu daca vom avea Fabrica de Masini 2, noi speram ca vom avea, pentru ca Fabrica 1 a fost un succes care ne-a depasit si asteptarile si serverele.

      Si ca sa raspund si la intrebarea cealalta, la Fabrica 1 au participat surprinzator de multi oameni de peste 30 de ani, asa ca nu cred ca trebuie schimbat foarte multe.

      Una peste alta, Fabrica de Masini e prima fabrica virtuala de masini facuta vreodata, iar faptul ca s-a intimplat in Romania nu cred ca ar trebui sa ne intristeze. dimpotriva.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri