​Intalnirile Media&Advertising

UPDATE VIDEO Calin Rotarus, directorul ARBOinteractive: Ma astept ca piata online sa creasca cu 20-30% in 2011, de la 20 de milioane de euro anul trecut

de Costin Ionescu     HotNews.ro
Miercuri, 12 ianuarie 2011, 15:04 Economie | Media & Publicitate

Calin Rotarus in studioul HotNews.ro
Foto: Hotnews
Piata romaneasca de publicitate online va creste cu 20-30% anul acesta, dupa ce, in 2010, a atins 20 de milioane de euro, estimeaza Calin Rotarus, general manager al regiei ARBOinteractive. "Acum toata lumea stie pe ce picior danseaza si are o strategie mai curajoasa ca anul trecut. Nu ne inchidem in noi ca un arici", spune el. Calin Rotarus a discutat online cu cititorii si in studioul HotNews.ro despre evolutia pietei online in 2010-2011, relatia cu agentiile si efectele reclamelor agasante asupra credibilitatii brandurilor.

El a anuntat, in discutia din studioul HotNews.ro, ca agentia pe care o conduce a infiintat un departament de search engine optimization si ca de la 1 februarie va prelua si dezvolta serviciul Joybox, creat de iMedia.

Calin Rotarus in studioul HotNews.ro
 




  • In decembrie, cand a fost publicat ultimul studiu privind publicitatea online din Romania, evaluata pentru primul semestru din 2010 la circa 10 milioane de euro, "normal ca piata a reactionat cu exaltare, pentru ca acesta a fost singurul mediu care a crescut in 2010. Noi bineinteles ca ne asteptam la o asemenea cifra, avand rapoartele noastre interne. Problema a intervenit la mijlocul anului, cand, din cauza schimbarilor din economie - cresterea TVA-ului, scaderea puterii de cumparare a populatiei dupa micsorarea salariilor bugetarilor - s-a constatat un recul. Intr-un an normal, sa zicem intr-unul de crestere, in primele sase luni se face 40% din totalul de publicitate online din an. Deci, daca anul 2010 s-ar fi comportat normal, am fi avut 25 de milioane de euro. Dar, datorita acestui recul, ma astept ca semestrul al doilea (din 2010 - n.r.) sa fie apropiat ca valoare de primul semestru, deci cred ca cifra de 20 de milioane e mai realista."
  • Despre "costurile" cresterii mediului online asupra relatiei dintre furnizori/regii si clienti/agentii, in conditiile in care multi consumatori sunt nemultumiti de reclamele intruzive existente: "Ce se intampla in comunicarea comerciala acum nu mi-e frica sa spun ca este o revolutie. Utilizatorii s-au schimbat, sunt mult mai informati, mult mai puternici. (...) Daca vorbim de o revolutie, hai sa ne uitam si la alte revolutii, care au inceput cu o explozie, au continuat cu o perioada exagerata, in care s-au folosit ghilotinele sau s-a folosit teroarea, dar care a pus bazele unei perioade urmatoare de stabilitate. Exact la fel se intampla si in online. Online-ul a venit cu niste chestii de neimaginat inaintea lui - masurabilitate, interactivitate, mijloace complexe de a ajunge la utilizatori. Suntem in plina revolutie si acei saraci utilizatori deranjati de formatele intruzive, de overlayer-e si branding-uri, sunt victime ale schimbarilor produse de revolutie. (...) De zece ani facem munca de educare in piata asta, ne luptam pentru a promova mijloace de comunicare comerciala mai eficienta, insemnand: 'nu e totul ca sigla ta sa fie mare, bannerul tau sa fie pe toata pagina. Dimpotriva, chestia asta iti afecteaza credibilitatea ca brand, afecteaza atitudinea pe care o au oamenii fata de brandul tau, chiar daca brand awareness-ul creste. (...) Ultimii cinci ani au fost primii cinci ani ai revolutiei, care nu s-a incheiat."
  • Despre setul de reguli adoptat in primavara anului trecut de mai multe regii, privind campaniile de branding, respectiv cele bazate pe performanta si primit cu nemultumire de agentiile media: "Lucrurile nu se pot intampla brusc. E foarte important ca nevoia fiecaruia din piata aceasta s-a concretizat in niste discutii si intr-o initiativa comuna, care urmareste interesul tuturor, in primul rand al advertiserilor. Noua, membrilor acestei industrii ne-a revenit sarcina sa explicam de ce am adoptat acel set de reguli. Cateodata am facut-o mai bine, cateodata mai prost. Cateodata regulile s-au respectat 100%, cateodata au fost indulcite cumva. Dar consider ca ce s-a facut atunci a fost un pas foarte important, mai ales datorita faptului ca jucatorii din piata online sunt jucatori cu personalitate mare si foarte dificili. Ma astept ca acest proces sa continue in materie de comunicare, reglementare, educare a pietei, care sa convearga in final catre interesul advertiserilor, cu o publicitate mai eficienta".
  • "Acum descifram modalitatea de a comunica comercial pe internet. (...) Acum, daca auzim ca un pusti de 16 ani si-a facut o campanie de 30 de dolari pe Google, nu ne miram. Acum 20 de ani, isi faceau campanii publicitare doar marile companii, poate si cele medii. Accesibilitatea comunicarii comerciale online a crescut foarte mult. Agentiile se vad in pozitia de a face fata unor provocari noi. Pana acum, parcela lor era foarte clara - ca sa faci o campanie de publicitate aveai nevoie de studii, de research, strategie, planning, care nu erau la indemana oricui. In momentul acesta, daca ne uitam la online, multe produse online eludeaza unele din aceste componente majore, iar agentiile trebuie sa-si faca strategia de a raspunde la aceste schimbari majore, la aceasta revolutie." Vor fi schimbari perceptibile in 2011, din acest punct de vedere, pe piata locala? "Nu, 2011 e prea devreme."
  • Piata de publicitate online in 2011 "ma astept sa creasca cu 20-30% fata de 2010". Pe ce se bazeaza in estimari? "Pe informatii privind strategia fiecarui advertiser in parte, informatii care vin de la agentii cu care colaboram. Faptul ca a trecut socul crizei. Acum toata lumea stie pe ce picior danseaza si are o strategie foarte clara si mult mai curajoasa ca anul trecut. Nu ne inchidem in noi ca un arici asteptand sa vedem cand va trece valul. Ci ne e foarte clar: exista valuri, noi trebuie sa navigam pe aceste valuri."
  • La ARBOinteractive "in decembrie am creat un departament de search engine optimization - optimizarea site-urilor pentru motoarele de cautare. Departamentul inca nu e lansat, dar probabil il vom lansa luna viitoare. Incepand din 1 februarie, vom prelua si vom dezvolta serviciul Joybox, serviciu simplu gandit pentru magazine online si nu numai. Este pentru toti cei care pot sa ofere un mesaj simplu, concret, de genul am serviciul asta care costa atat (...) Serviciul e simplu: se cumpara clickuri, un click costa 10 centi, iar aceasta retea are un reach foarte mare, cred ca peste 6 milioane de utilizatori din Romania. iMedia a creat acest produs, l-a lansat, l-a adus la un anumit reach si din discutiile noastre a rezultat oportunitatea ca acest serviciu sa fie gestionat de noi in ce priveste publicitatea, dar gestionat in continuare de ei in ce priveste sistemul tehnic.
  • Despre cum priveste ARBOinteractive, ca regie independenta, miscarile de pe piata online din ultima vreme, cu aliante, oferte cross-media etc.: "Trusturile mari de presa au o politica, o strategie foarte complexa care tine seama de tot aparatul si cheltuielile pe care le au in spate, de declinul volumelor de publicitate din print, de migrarea utilizatorilor de la mediile clasice la online, de anumite pozitionari si aliante din zona politica, economica, mai ales in Romania. Noi nu avem aceasta incarcatura de lucruri de care trebuie sa tinem seama, ci oferim un serviciu, sa traim din banii pe care ii castigam oferind acest serviciu. Piata e normal sa se dezvolte pentru fiecare entitate mare - trust media, grup de site-uri. Decizia de a lucra cu o regie, de a-si deschide departament intern sau de a face o alianta e o optiune deschisa, poate ca toate trei optiunile stau in picioare. Noi lucram cu multe site-uri care fac parte din trusturi mari, le oferim serviciile noastre cum putem mai bine si le respectam orice decizie de creare a unui departament intern, cum a fost cazul Ringier. (...) Nu pot sa ma duc sa spun 'e mai bine sa lucrati cu o regie'. Aliantele sunt o chestie pe care nu stiu daca nu o intelegem sau nu vrem sa o intelegem, insa e clar ca nu vrem sa stim prea multe despre aliantele dintre marile trusturi de presa. Noi vrem sa ne facem treaba."


Calin Rotarus conduce ARBOinteractive din ianuarie 2008, dupa ce, timp de multi ani, a condus vanzarile de publicitate online ale companiei din care regia online s-a desprins atunci, ARBOmedia. El a discutat cu cititorii HotNews.ro despre tendintele pe piata online dupa doi ani de criza in publicitate.

Disclaimer: ARBOinteractive este regia de publicitate a HotNews.ro


Citeste mai multe despre   















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 mihaela

    1. tocmai voiam sa scriu intrebarea si, pana nu am dat F5, nu am reusit sa scap de un banner groaznic care se latea peste text.

    2. Sticky banner si brandingul de site sugruma orice citire decenta.

    Intrebarea e comuna pt 1&2: De ce modul acesta inacceptabil de reclama, de ce vindeti asa ceva?

    • Calin Rotarus

      Salut tuturor si La Multi Ani!

    • Calin Rotarus

      Cauzele acestei situatii sunt mai adanci decat par. In acest moment comunicarea comerciala pe internet in Romania are o calitate slaba din multe puncte de vedere. S-a ajuns la formate din ce in ce mai mari, mai intruzive, mai deranjante pentru utilizatori. Si aici e vorba de intreaga piata, nu de un site anume. Cum s-a ajuns aici? Sa ne gandim la gradul de eductie al tuturor celor implicati in procesul de publicitate online - de la clienti/marketing manageri pana la proprietari de site-uri. Si cata vreme site-urile traiesc aproape exclusiv din publicitate, cata vreme noi utilizatorii vom avea in continuare mentalitatea ca totul trebuie sa fie gratis - de la softurile de pe calculatoare pana la analize de presa complexe. legea va fi facuta de catre cei care dau sau distribuie banii de publicitate.

  • Întrebarea nr. 2 Adrian

    1. Cum trebuie sa abordeze strategia de publicitate un site mic (sa zicem mai putin de 10.000 de vizite lunar) dar cu potential mare (o nisa foarte buna)?

    2. Poate un site ca cel descris mai sus sa apeleze la o agentie profi' (de talia ARBOinteractive, sa zicem), cu o investitie minima, dar cu un castig partajat (site-agentie) dupa aceea? Dumneavoastra ati accepta o astfel de colaborare?

    Multumesc mult pentru amabilitate.

    • Calin Rotarus

      In primul rand ce inseamna potential? Ar putea insemna ca promite sa ajunga in primele zece din categorie, sau in primele 2-3 dintr-un segment, si atunci poti miza pe interesul regiei, sau sa acopere eficient o nisa, si atunci analiza ar trebui facuta pornind de la acea nisa-ce companii activeaza, cat castiga, ce nevoi au, cati bani ar putea sa le aduca, direct sau indirect, utilizatorii site-ului respectiv.

      Oricum, noi nu refuzam discutia cu niciun site, si as vrea sa cred ca aceste discutii chiar i-au ajutat pe majoritatea celor care au trecut pe la noi, indiferent daca s-a concretizat intr-un contract sau nu.

  • Întrebarea nr. 3 dragos

    Stiu ca dvs administrati publicitatea pe Hotnews.ro si stiu ca sunti o regie profesionista, dar de la o vreme pe site-ul acesta apar bannere care practic acopera continutul pe primul ecran. Cand vrei sa citesti pe laptop abia mai vezi titlul primului articol.

    Extrapolind, cit de mult intentionati sa va inclinati coloana in fata unor clienti care, in mod evident, incearca sa-si impuna astfel de bannere intruzive? Stim cu totii ca 2011 e un an greu, dar merita sa va bateti joc de cititori si de publisheri in acest fel?

    multumesc,
    d

    • Calin Rotarus

      Aceste bannere de obicei genereaza un efect invers celui dorit - in loc ca brandul respectiv sa beneficieze de asocierea benefica cu brandul Hotnews, va fi perceput ca agresiv, fara respect fata de potentialii clienti. Cu alte cuvinte, cumpara "brand awareness", platind cu "brand perception".

      Noi petrecem incredibil de mult timp incercand sa explicam aceste lucruri si sa propunem solutii alternative. Totusi, petrecem si mai mult timp raspunzand la intrebari de la site-owneri de genul "eu de unde sa platesc chiria?", "de ce luna X s-au facut doar Y bani?"

  • Întrebarea nr. 4 Alina

    1. Care credeti ca va fi trendul in publicitatea online in 2011?
    2. Cat credeti ca o sa mai dureze pana cand toate formatele intruzive de bannere o sa dispara?
    3. Este chiar asa de greu de inteles pentru oamenii din media online ca un banner intruziv nu face decat sa enerveze publicul si ca efectul asupra publicului tintit de compania care se promoveaza in acest mod nu poate fi decat unul negativ?
    4. Care considerati ca sunt cele mai eficiente reclame la acest moment si de ce?

    Multumesc anticipat pentru raspunsuri.

    • Calin Rotarus

      1. Ma astept sa apara multe proiecte interesante, cu componente puternice virale si social media.

      2. E cam mult spus, dar cred sincer ca ponderea lor va scadea continuu.

      3. O comunicare comerciala trebuie sa tina cont de componentele brand/trafic pe site/performanta comerciala, precum si de procesul de decizie de cumparare, care incepe cu contactul cu brandul, interactiunea cu el si decizia finala. Astfel, apreciez nu o anumita componenta, de gen ce tip de banner folosesc si unde, ci balansul dintre elementele comunicarii si strategia generala

  • Întrebarea nr. 5 seomaster

    Depasim (onlineul adica) presa scrisa anul asta, sau nu?

    • Calin Rotarus

      Ma astept ca publicitatea online sa creasca anul asta cu 20-30%. Nu vreau sa imi dau cu parerea despre print, dar declinul credibilitatii presei, indiferent de canalul de comunicare este unul dintre cele mai rele lucruri care ni se intampla.

  • Întrebarea nr. 6 vecinu

    ce s-a ales din alianta aceea care sa apere display-ul de pretentiile cpa/cpc ale agentiilor? cati dintre semnatari se tin de regulile acelea de diferentiere intre campanii de performanta si cele branding? la arbo cat de mult ati lasat de la voi pe tema asta?

    • Calin Rotarus

      N-a fost o alianta, ci o incercare de reglementare, care a generat foarte multe reactii negative. Totusi, trebuie sa intelegem faptul ca tractoristul care se inscrie in partid nu se lasa brusc de bautura si devine fruntas in productie

  • Întrebarea nr. 7 gimini

    Piata asta de online e foarte misterioasa. Se vehiculeaza diverse cifre, dar nu exista deloc informatii legate de veniturile site-urilor.
    Sa zicem ca as vrea sa investesc in online. Imi scot banii de la bursa si-i i bag in online. Cam cam ar scoate din publicitate un site generalist? Sa zicem un site de anunturi generale cu 5 milioane de page-views pe an. Deci sa zicem ca eu am de vanzare 5 milioane de page-views: cat as putea spera sa obtin pe ele, printr-o regie profi, cum e Arbomedia?

    • Calin Rotarus

      Din cate stiu eu, fara sa am pretentii, se asteapta o revigorare a bursei... asa ca m-as gandi bine inainte sa imi scot banii de acolo...

      Un site generalist cu 5 milioane de afisari pe an nu prea exista in peisajul publiictatii.

  • Întrebarea nr. 8 Zoe Buzur

    Nu inteleg cum de dumneavoastra, cei care vindeti publicitate si deci va pasa de eficienta ei, puteti promova aceste reclame care se intind peste site, ti se baga in ochi, in gura, in haine, te invadeaza, te enerveaza, te irita in asa hal incat sigur, dar SIGUR voi tine minte produsul si sigur, dar SIGUR, nu-l voi cumpara niciodata. Asadar intrebarea: pe ce studii (enumerati va rog si particularizati, nu generalitati) se bazeaza eficienta bannerelor invazive?

    • Calin Rotarus

      In primul rand as vrea sa fac o precizare: O regie este platita de catre proprietarii de media pentru a le reprezenta interesele si implicit a le maximiza cifra de afaceri din publicitate. O agentie este platita de catre client pentru a-i reprezenta interesele si implicit pentru a-i maximiza eficienta.

      Vezi raspunsul de mai sus ref. brand awareness/brand perception

      Masurarea eficientei unei campanii se face prin urmatoarele metode: rata de click obtinuta, rata de conversie (clickuri in actiuni, o actiune putand fi inscrierea in site-ul clientului, vizualizarea a cel putin x pagini din el etc.), precum si conversii offline (de gen cate produse s-au vandut in magazine, cu cat a crescut brand awareness-ul). Avantajul online-ului este ca e singurul mediu in care poti sa faci aceste masuratori (cu diverse unelte, la indemana tuturor). De asemenea, clientii pot apela la research post-campanie pentru asta. Din pacate, per ansamblu, suntem inca la inceput pe acest drum.

  • Întrebarea nr. 9 cristi

    detin 1 site de nisa si un blog vizitat.

    1. care sunt formele de parteneriat cu dvs?
    2. aveti o strategie de colaborare in aceasta directie?
    3. care sunt tendintele de publicitate in aceste cazuri in tari cu experienta mai mare?
    4. exista o organizatie sau un indice care sa masoare sau sa exprime publicitatea pe online-ul romanesc?

    multumesc.

    • Calin Rotarus

      1,2, 3 Te invit la o cafea si o discutie la noi.

      4. Exista studiul SATI (BRAT)si studiul ROADS (IAB)
      www.sati.ro si http://www.iab-romania.ro/

  • Întrebarea nr. 10 bebe

    Sigur stii cine sunt, nu?
    Dupa cum vad, majoritatea intrebarilor se axeaza pe problema pe care eu am ridicat-o de ani de zile :-)
    Pana cand regiile de publicitate vor accepta "mofturile" agentiilor? Si ma refer aici la intruzive, la acceptarea platilor de la agentii pe campanii efectuate dupa multe, multe luni, la "nu vreau campania si pe site-ul X" desi tu ca regie stii ca acolo rezultatele ar fi foarte bune, s.a.m.d.
    Numai bine!

    • Calin Rotarus

      Hai noroc Bebe si La Multi Ani! ... iti urez plictiseala placuta ... te asteptam sa te intorci.

      Intrebarea vine de la cineva care nu traieste din publicitate... ceea ce le doresc cator mai multi site-owneri... pana atunci joc de glezne pe sarma intinsa intre nevoia de bani a site-ownerilor si dorinta de confort a utilizatorilor....

  • Întrebarea nr. 11 Cucu

    De ce se petrec atatea schimbari in randul regiilor de la o vreme incoace? Inteleg ca e sezonul, dar parca sunt prea multe deodata si nu stiu daca e un fenomen provocat de o anume situatie pe piata sau pur si simplu un rezultat al schimbarilor din marile grupuri media. Arbo cum se pozitioneaza in fata tovarasiilor/aliantelor/schimbarilor de firma sau de nume? Pe voi va ajuta in vreun fel toata fragmentarea pietei?

    • Calin Rotarus

      Toata piata online de la noi s-a umflat foarte mult in 2003-2008, si 2009 si 2010 s-au intamplat lucrurile pe care le stim. Ce se intampla acum e consecinta fireasca a istoriei ei.

      Bineinteles ca o fragmentare a pietei nu ne avantajeaza, si pozitionarea noastra e aceeasi ca intotdeauna: vrem sa prestam un serviciu cat putem de bine, sa castigam bani ca urmare a muncii noastre si nu avem interese strategice complexe.

  • Întrebarea nr. 12 GC

    Buna ziua,
    Puteti spune va rog in momentul acesta ce nise sunt subreprezentate si ce nise sunt suprareprezentate in pe net la noi? Ma refer la site-uri de info.

    De asemenea, ca cititoare de site-uri de femei, as fi curioasa sa aflu cum se vede dinspre dumneavoastra calitatea site-urilor de genul acesta, romanesti. Pentru ca mi se par foarte multe, dar majoritatea mi se pare ca merg pe acelasi tipar, aceleasi subiecte sucite si rasucite si texte de trei lulele si e foarte greu sa gasesti ceva chiar interesant.

    • Calin Rotarus

      In general nisele sunt aglomerate, dar calitatea in aceasta zona lasa de dorit (cu exceptii notabile gen parenting).

      E un lant al slabiciunilor - nu sunt bani de publicitate suficienti pentru site-urile de nisa, comertul online e inca la inceput, cei care se ocupa de site-uri o fac in general din pasiune alocandu-si din putinul timp personal. Nu se poate sa se schimbe lucrurile dintr-o data. Insa directia in care ne indreptam e buna.

  • Întrebarea nr. 13 merluciu

    1. Cand ar putea sa ajunga piata la 50 de milioane, asa cum e socotita acum, fara google si altele?

    2. Dar la 100 mil? E sf sa ne gandim?

    • Calin Rotarus

      In Romania e foarte mult loc de crestere. Ma astept ca in 3 ani sa ajungem acolo. la 100 milioane in 5 ani.

  • Întrebarea nr. 14 Dan P

    Salut. Cat mai "merge" hi5 tinand cont de ascensiunea facebook? Cat de greu respira(ti) in fata manevrelor incepute de facebook local?
    Pe de alta parte, la cat evaluezi pub google pe anul asta si cat de rapid crezi ca va creste search-ul fata de display in urmatorul an?

    • Calin Rotarus

      Hi5 s-a pozitionat ca "social entertainment", spre deosebire de Facebook, perceput ca "social communication", si fac mari eforturi in directia asta. Oricum ai lua-o, un loc unde poti atinge peste jumatate din populatia Romaniei din anumite segmente de varsta, cu posibilitatea de a targeta pe sex/varsta este greu de ignorat de advertiseri.

      Nu vreau sa ma hazardez in previziuni despre Google.

      Search-ul dupa parerea mea si-a atins limitele in tarile vestice/USA, deci ma astept ca si la noi sa ajunga (si sa ramana) la 40-50%. Cresterea sa din 2011 ar putea fi cu 50-100% mai mare decat cea a display-ului.

  • Întrebarea nr. 15 Bals

    Arbo cu ce sare "la bataie" cand alti vanzatori vin cu pachete crossmedia unele chiar foarte avantajoase?

    • Calin Rotarus

      As reformula... ARBOinteractive, prin seriozitate si constanta, dar si prin jocul imprejurarilor este cea mai mare regie din Romania, cam cu 50% mai mare decat oricare alta conform calculelor de gen http://www.hartapublicitatii.ro/ , deci ceilalti "sar la bataie". Orice "super oferta" dusa peste un anumit prag, aduce de obicei avantaje pe termen scurt, si dezavantaje pe termen lung. Totusi, o piata este determinata de suma componentelor ei, si noi vom actiona astfel incat sa ne ducem la indeplinire cat mai bine mandatele date de site-ownerii pe care ii reprezentam.
      Din partea noastra va puteti astepta in continuare la seriozitate si o oferta diversificata (portofoliu, publicitate platita la performanta, video, mobile advertising, gestionare de campanii CPC pe Google, Facebook etc., proiecte speciale, publicitate targetata comportamental), astfel incat sa putem acoperi orice strategie de comunicare online, oricat de complexa.

  • Întrebarea nr. 16 zuckerberg

    Cati bani apreciati ca au intrat in FB in 2010 in ro?

    • Calin Rotarus

      Domnu' Zuckerberg, nici dumneavoastra nu va da financiarul rapoartele la timp?

  • Întrebarea nr. 17 mihai

    S-a modificat substantial structura marilor spenderi in 2010 fata de 2009? Sint asteptari in acest sens pt 2011? Statul (prin agentii, ministere etc) este un spender important?
    multumesc

    • Calin Rotarus

      Structura spenderilor nu s-a modificat semnificativ. Recomand studiul ROADS pentru cei interesati de mai multe.

      Pana acum statul nu s-a remarcat ca advertiser online, dar cred sincer ca noi online-ul am putea face foarte multe pentru el.

  • Întrebarea nr. 18 Raluca

    Estimarea cheltuielilor de publicitate doar in mediul online este de 20 mil eur in 2010. La cat estimati cheltuielile totale de publicitate in 2010 (TV, online, print etc) sau cat la suta din intreaga piata de publicitate reprezinta mediul online?

    • Calin Rotarus

      Conform IAB Europe AdEx Romania are in 2009 1.8% din cheltuielile de publicitate pe online, pe ultimul loc in Europa, de patru ori mai putin decat Bulgaria...

  • Întrebarea nr. 19 mircea

    1. Desi nu sunt un cosumator/utilizator de internet prin telefonul mobil (deh... varsta), imi dau seama ca deja nu mai putem vorbi de nisa in acest domeniu. Care este tendinta din punctul de vedere al publicitatii prin acest mijloc media?
    2. Am vazut deja, inclusiv pe site-ul meu (cu publictate gestionata de ArboInteractive) cateva spoturi (cu tendinte) de publictate interactiva. Cam modesta acum (dpdv al marjei de fuctionalitati), dar este de inteles, fiind doar inceputul. Ce ne poti spune despre viitorul acestui gen?

    • Calin Rotarus

      Se estimeaza ca in 2014 consumul global de internet de pe terminale mobile il va depasi pe cel de pe calculatoare/laptopuri. Noi am luat in serios aceasta previziune si am creat un departament de mobile advertising. Pana acum n-au fost campanii de volum mare pe mobile, dar din ce in ce mai multi advertiseri se intreaba cum ar putea sa completeze mixul de media cu aceasta componenta, precum si cum ar putea s-o foloseasca pentru a ajunge la utilizatori intr-un mod cat mai complet (360 grade), dand si o stralucire proiectului respectiv, datorita faptului ca vor fi printre primii si de asemenea vor beneficia de lipsa de aglomeratie de mesaje publicitare.

      Cea mai importanta caracteristica a publicitatii online este interactivitatea (dupa parerea mea mult mai importanta decat masurabilitatea). Dar, asa cum publicitatii TV i-au trebuit 30 de ani sa inteleaga cum poate fi folosit televizorul pentru publicitate (anii 1920-1940), asa si noua ne trebuie o vreme pentru a descifra utilizarea corecta a mediilor noi.

  • Întrebarea nr. 20 Nicoleta

    Buna ziua,

    1. Care credeti ca este ponderea corecta pe care promovarea pe motorul google.ro ( nu prin adwords, ci in pagina de rezultate dupa cuv cheie) ar trebui sa o aiba in cadrul unui proces complex de publicitate online ?

    2. Care este ordinea importantei mijloacelor de publicitate online: blog - banner - link - articol - comunicat presa - anunt - ..... ?

    Multumesc pt raspuns

    • Calin Rotarus

      1. Daca e vorba de SEO (optimizare pentru motoarele de cautare) versus SEM (cumpararea de clickuri pe Google si alte search engine-uri) - nu sunt sigur ca am inteles corect intrebarea - treaba e simpla: daca esti printre primii care apar atunci cand cauta cineva produsele/serviciile pe care le oferi, ai foarte putina nevoie de SEM, si il vei folosi pentru a comunica oferte speciale, noutati etc. Daca nu, apelezi la SEM pentru a obtine rezultate rapide.

      Procesul de optimizare al unui site pentru motoarele de cautare este unul de durata si care depinde de multi factori, atat interni, de exemplu calitatea si cantitatea informatiei din site, cat si externi, um ar fi angajarea unei companii care sa presteze acest serviciu. Dar odata de ai ajuns pe prima pagina in Google, fluxul de clienti care vor veni de acolo va fi gratis.

      De aceea, dupa parerea mea, SEO nu ar trebui sa lipseasca din nicio strategie de prezenta online. Si ca dovada, de curand am infiintat in ARBOinteractive un departament care ofera servicii de SEO si de la care am asteptari mari.









3285 vizualizari

  • 2 intrebari (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 15:44)

    mihaela [anonim]

    1. tocmai voiam sa scriu intrebarea si, pana nu am dat F5, nu am reusit sa scap de un banner groaznic care se latea peste text.

    2. Sticky banner si brandingul de site sugruma orice citire decenta.

    Intrebarea e comuna pt 1&2: De ce modul acesta inacceptabil de reclama, de ce vindeti asa ceva?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:02)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihaela

      Salut tuturor si La Multi Ani!
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:09)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihaela

      Cauzele acestei situatii sunt mai adanci decat par. In acest moment comunicarea comerciala pe internet in Romania are o calitate slaba din multe puncte de vedere. S-a ajuns la formate din ce in ce mai mari, mai intruzive, mai deranjante pentru utilizatori. Si aici e vorba de intreaga piata, nu de un site anume. Cum s-a ajuns aici? Sa ne gandim la gradul de eductie al tuturor celor implicati in procesul de publicitate online - de la clienti/marketing manageri pana la proprietari de site-uri. Si cata vreme site-urile traiesc aproape exclusiv din publicitate, cata vreme noi utilizatorii vom avea in continuare mentalitatea ca totul trebuie sa fie gratis - de la softurile de pe calculatoare pana la analize de presa complexe. legea va fi facuta de catre cei care dau sau distribuie banii de publicitate.
  • Start-up (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 17:09)

    Adrian [anonim]

    1. Cum trebuie sa abordeze strategia de publicitate un site mic (sa zicem mai putin de 10.000 de vizite lunar) dar cu potential mare (o nisa foarte buna)?

    2. Poate un site ca cel descris mai sus sa apeleze la o agentie profi' (de talia ARBOinteractive, sa zicem), cu o investitie minima, dar cu un castig partajat (site-agentie) dupa aceea? Dumneavoastra ati accepta o astfel de colaborare?

    Multumesc mult pentru amabilitate.
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:15)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      In primul rand ce inseamna potential? Ar putea insemna ca promite sa ajunga in primele zece din categorie, sau in primele 2-3 dintr-un segment, si atunci poti miza pe interesul regiei, sau sa acopere eficient o nisa, si atunci analiza ar trebui facuta pornind de la acea nisa-ce companii activeaza, cat castiga, ce nevoi au, cati bani ar putea sa le aduca, direct sau indirect, utilizatorii site-ului respectiv.

      Oricum, noi nu refuzam discutia cu niciun site, si as vrea sa cred ca aceste discutii chiar i-au ajutat pe majoritatea celor care au trecut pe la noi, indiferent daca s-a concretizat intr-un contract sau nu.
  • publicitate intruziva (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 17:34)

    dragos [anonim]

    Stiu ca dvs administrati publicitatea pe Hotnews.ro si stiu ca sunti o regie profesionista, dar de la o vreme pe site-ul acesta apar bannere care practic acopera continutul pe primul ecran. Cand vrei sa citesti pe laptop abia mai vezi titlul primului articol.

    Extrapolind, cit de mult intentionati sa va inclinati coloana in fata unor clienti care, in mod evident, incearca sa-si impuna astfel de bannere intruzive? Stim cu totii ca 2011 e un an greu, dar merita sa va bateti joc de cititori si de publisheri in acest fel?

    multumesc,
    d
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:24)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui dragos

      Aceste bannere de obicei genereaza un efect invers celui dorit - in loc ca brandul respectiv sa beneficieze de asocierea benefica cu brandul Hotnews, va fi perceput ca agresiv, fara respect fata de potentialii clienti. Cu alte cuvinte, cumpara "brand awareness", platind cu "brand perception".

      Noi petrecem incredibil de mult timp incercand sa explicam aceste lucruri si sa propunem solutii alternative. Totusi, petrecem si mai mult timp raspunzand la intrebari de la site-owneri de genul "eu de unde sa platesc chiria?", "de ce luna X s-au facut doar Y bani?"
      • Completare (Joi, 13 ianuarie 2011, 14:37)

        Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Calin Rotarus

        M-am referit la site-urile pe care le reprezentam in general...
  • 2011 (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 17:44)

    Alina [anonim]

    1. Care credeti ca va fi trendul in publicitatea online in 2011?
    2. Cat credeti ca o sa mai dureze pana cand toate formatele intruzive de bannere o sa dispara?
    3. Este chiar asa de greu de inteles pentru oamenii din media online ca un banner intruziv nu face decat sa enerveze publicul si ca efectul asupra publicului tintit de compania care se promoveaza in acest mod nu poate fi decat unul negativ?
    4. Care considerati ca sunt cele mai eficiente reclame la acest moment si de ce?

    Multumesc anticipat pentru raspunsuri.
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:33)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alina

      1. Ma astept sa apara multe proiecte interesante, cu componente puternice virale si social media.

      2. E cam mult spus, dar cred sincer ca ponderea lor va scadea continuu.

      3. O comunicare comerciala trebuie sa tina cont de componentele brand/trafic pe site/performanta comerciala, precum si de procesul de decizie de cumparare, care incepe cu contactul cu brandul, interactiunea cu el si decizia finala. Astfel, apreciez nu o anumita componenta, de gen ce tip de banner folosesc si unde, ci balansul dintre elementele comunicarii si strategia generala
  • ca idee (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 17:49)

    seomaster [anonim]

    Depasim (onlineul adica) presa scrisa anul asta, sau nu?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:36)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui seomaster

      Ma astept ca publicitatea online sa creasca anul asta cu 20-30%. Nu vreau sa imi dau cu parerea despre print, dar declinul credibilitatii presei, indiferent de canalul de comunicare este unul dintre cele mai rele lucruri care ni se intampla.
  • regulile d'antan (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 19:24)

    vecinu [anonim]

    ce s-a ales din alianta aceea care sa apere display-ul de pretentiile cpa/cpc ale agentiilor? cati dintre semnatari se tin de regulile acelea de diferentiere intre campanii de performanta si cele branding? la arbo cat de mult ati lasat de la voi pe tema asta?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:39)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui vecinu

      N-a fost o alianta, ci o incercare de reglementare, care a generat foarte multe reactii negative. Totusi, trebuie sa intelegem faptul ca tractoristul care se inscrie in partid nu se lasa brusc de bautura si devine fruntas in productie
  • o privire asupra pietei (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 19:59)

    gimini [utilizator]

    Piata asta de online e foarte misterioasa. Se vehiculeaza diverse cifre, dar nu exista deloc informatii legate de veniturile site-urilor.
    Sa zicem ca as vrea sa investesc in online. Imi scot banii de la bursa si-i i bag in online. Cam cam ar scoate din publicitate un site generalist? Sa zicem un site de anunturi generale cu 5 milioane de page-views pe an. Deci sa zicem ca eu am de vanzare 5 milioane de page-views: cat as putea spera sa obtin pe ele, printr-o regie profi, cum e Arbomedia?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:42)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui gimini

      Din cate stiu eu, fara sa am pretentii, se asteapta o revigorare a bursei... asa ca m-as gandi bine inainte sa imi scot banii de acolo...

      Un site generalist cu 5 milioane de afisari pe an nu prea exista in peisajul publiictatii.
  • Intrebare (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 22:06)

    Zoe Buzur [anonim]

    Nu inteleg cum de dumneavoastra, cei care vindeti publicitate si deci va pasa de eficienta ei, puteti promova aceste reclame care se intind peste site, ti se baga in ochi, in gura, in haine, te invadeaza, te enerveaza, te irita in asa hal incat sigur, dar SIGUR voi tine minte produsul si sigur, dar SIGUR, nu-l voi cumpara niciodata. Asadar intrebarea: pe ce studii (enumerati va rog si particularizati, nu generalitati) se bazeaza eficienta bannerelor invazive?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:49)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Zoe Buzur

      In primul rand as vrea sa fac o precizare: O regie este platita de catre proprietarii de media pentru a le reprezenta interesele si implicit a le maximiza cifra de afaceri din publicitate. O agentie este platita de catre client pentru a-i reprezenta interesele si implicit pentru a-i maximiza eficienta.

      Vezi raspunsul de mai sus ref. brand awareness/brand perception

      Masurarea eficientei unei campanii se face prin urmatoarele metode: rata de click obtinuta, rata de conversie (clickuri in actiuni, o actiune putand fi inscrierea in site-ul clientului, vizualizarea a cel putin x pagini din el etc.), precum si conversii offline (de gen cate produse s-au vandut in magazine, cu cat a crescut brand awareness-ul). Avantajul online-ului este ca e singurul mediu in care poti sa faci aceste masuratori (cu diverse unelte, la indemana tuturor). De asemenea, clientii pot apela la research post-campanie pentru asta. Din pacate, per ansamblu, suntem inca la inceput pe acest drum.
  • parteneriate online (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 22:16)

    cristi [anonim]

    detin 1 site de nisa si un blog vizitat.

    1. care sunt formele de parteneriat cu dvs?
    2. aveti o strategie de colaborare in aceasta directie?
    3. care sunt tendintele de publicitate in aceste cazuri in tari cu experienta mai mare?
    4. exista o organizatie sau un indice care sa masoare sau sa exprime publicitatea pe online-ul romanesc?

    multumesc.
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:51)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristi

      1,2, 3 Te invit la o cafea si o discutie la noi.

      4. Exista studiul SATI (BRAT)si studiul ROADS (IAB)
      www.sati.ro si http://www.iab-romania.ro/
  • Salut Calin (Joi, 13 ianuarie 2011, 0:31)

    bebe [anonim]

    Sigur stii cine sunt, nu?
    Dupa cum vad, majoritatea intrebarilor se axeaza pe problema pe care eu am ridicat-o de ani de zile :-)
    Pana cand regiile de publicitate vor accepta "mofturile" agentiilor? Si ma refer aici la intruzive, la acceptarea platilor de la agentii pe campanii efectuate dupa multe, multe luni, la "nu vreau campania si pe site-ul X" desi tu ca regie stii ca acolo rezultatele ar fi foarte bune, s.a.m.d.
    Numai bine!
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:56)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui bebe

      Hai noroc Bebe si La Multi Ani! ... iti urez plictiseala placuta ... te asteptam sa te intorci.

      Intrebarea vine de la cineva care nu traieste din publicitate... ceea ce le doresc cator mai multi site-owneri... pana atunci joc de glezne pe sarma intinsa intre nevoia de bani a site-ownerilor si dorinta de confort a utilizatorilor....
  • fragmentare (Joi, 13 ianuarie 2011, 9:14)

    Cucu [anonim]

    De ce se petrec atatea schimbari in randul regiilor de la o vreme incoace? Inteleg ca e sezonul, dar parca sunt prea multe deodata si nu stiu daca e un fenomen provocat de o anume situatie pe piata sau pur si simplu un rezultat al schimbarilor din marile grupuri media. Arbo cum se pozitioneaza in fata tovarasiilor/aliantelor/schimbarilor de firma sau de nume? Pe voi va ajuta in vreun fel toata fragmentarea pietei?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:00)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cucu

      Toata piata online de la noi s-a umflat foarte mult in 2003-2008, si 2009 si 2010 s-au intamplat lucrurile pe care le stim. Ce se intampla acum e consecinta fireasca a istoriei ei.

      Bineinteles ca o fragmentare a pietei nu ne avantajeaza, si pozitionarea noastra e aceeasi ca intotdeauna: vrem sa prestam un serviciu cat putem de bine, sa castigam bani ca urmare a muncii noastre si nu avem interese strategice complexe.
  • siteuri (Joi, 13 ianuarie 2011, 9:36)

    GC [anonim]

    Buna ziua,
    Puteti spune va rog in momentul acesta ce nise sunt subreprezentate si ce nise sunt suprareprezentate in pe net la noi? Ma refer la site-uri de info.

    De asemenea, ca cititoare de site-uri de femei, as fi curioasa sa aflu cum se vede dinspre dumneavoastra calitatea site-urilor de genul acesta, romanesti. Pentru ca mi se par foarte multe, dar majoritatea mi se pare ca merg pe acelasi tipar, aceleasi subiecte sucite si rasucite si texte de trei lulele si e foarte greu sa gasesti ceva chiar interesant.
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:14)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui GC

      In general nisele sunt aglomerate, dar calitatea in aceasta zona lasa de dorit (cu exceptii notabile gen parenting).

      E un lant al slabiciunilor - nu sunt bani de publicitate suficienti pentru site-urile de nisa, comertul online e inca la inceput, cei care se ocupa de site-uri o fac in general din pasiune alocandu-si din putinul timp personal. Nu se poate sa se schimbe lucrurile dintr-o data. Insa directia in care ne indreptam e buna.
  • intrebari (Joi, 13 ianuarie 2011, 10:40)

    merluciu [anonim]

    1. Cand ar putea sa ajunga piata la 50 de milioane, asa cum e socotita acum, fara google si altele?

    2. Dar la 100 mil? E sf sa ne gandim?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:16)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui merluciu

      In Romania e foarte mult loc de crestere. Ma astept ca in 3 ani sa ajungem acolo. la 100 milioane in 5 ani.
  • fb, google (Joi, 13 ianuarie 2011, 10:56)

    Dan P [anonim]

    Salut. Cat mai "merge" hi5 tinand cont de ascensiunea facebook? Cat de greu respira(ti) in fata manevrelor incepute de facebook local?
    Pe de alta parte, la cat evaluezi pub google pe anul asta si cat de rapid crezi ca va creste search-ul fata de display in urmatorul an?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:22)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan P

      Hi5 s-a pozitionat ca "social entertainment", spre deosebire de Facebook, perceput ca "social communication", si fac mari eforturi in directia asta. Oricum ai lua-o, un loc unde poti atinge peste jumatate din populatia Romaniei din anumite segmente de varsta, cu posibilitatea de a targeta pe sex/varsta este greu de ignorat de advertiseri.

      Nu vreau sa ma hazardez in previziuni despre Google.

      Search-ul dupa parerea mea si-a atins limitele in tarile vestice/USA, deci ma astept ca si la noi sa ajunga (si sa ramana) la 40-50%. Cresterea sa din 2011 ar putea fi cu 50-100% mai mare decat cea a display-ului.
  • cross-uri (Joi, 13 ianuarie 2011, 11:15)

    Bals [anonim]

    Arbo cu ce sare "la bataie" cand alti vanzatori vin cu pachete crossmedia unele chiar foarte avantajoase?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:35)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bals

      As reformula... ARBOinteractive, prin seriozitate si constanta, dar si prin jocul imprejurarilor este cea mai mare regie din Romania, cam cu 50% mai mare decat oricare alta conform calculelor de gen http://www.hartapublicitatii.ro/ , deci ceilalti "sar la bataie". Orice "super oferta" dusa peste un anumit prag, aduce de obicei avantaje pe termen scurt, si dezavantaje pe termen lung. Totusi, o piata este determinata de suma componentelor ei, si noi vom actiona astfel incat sa ne ducem la indeplinire cat mai bine mandatele date de site-ownerii pe care ii reprezentam.
      Din partea noastra va puteti astepta in continuare la seriozitate si o oferta diversificata (portofoliu, publicitate platita la performanta, video, mobile advertising, gestionare de campanii CPC pe Google, Facebook etc., proiecte speciale, publicitate targetata comportamental), astfel incat sa putem acoperi orice strategie de comunicare online, oricat de complexa.
  • facebook (Joi, 13 ianuarie 2011, 11:37)

    zuckerberg [anonim]

    Cati bani apreciati ca au intrat in FB in 2010 in ro?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:36)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui zuckerberg

      Domnu' Zuckerberg, nici dumneavoastra nu va da financiarul rapoartele la timp?
  • spenderi (Joi, 13 ianuarie 2011, 11:43)

    mihai [anonim]

    S-a modificat substantial structura marilor spenderi in 2010 fata de 2009? Sint asteptari in acest sens pt 2011? Statul (prin agentii, ministere etc) este un spender important?
    multumesc
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:38)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      Structura spenderilor nu s-a modificat semnificativ. Recomand studiul ROADS pentru cei interesati de mai multe.

      Pana acum statul nu s-a remarcat ca advertiser online, dar cred sincer ca noi online-ul am putea face foarte multe pentru el.
  • Ponderea online-ului in mediul publicitar (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:05)

    Raluca [anonim]

    Estimarea cheltuielilor de publicitate doar in mediul online este de 20 mil eur in 2010. La cat estimati cheltuielile totale de publicitate in 2010 (TV, online, print etc) sau cat la suta din intreaga piata de publicitate reprezinta mediul online?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:43)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Raluca

      Conform IAB Europe AdEx Romania are in 2009 1.8% din cheltuielile de publicitate pe online, pe ultimul loc in Europa, de patru ori mai putin decat Bulgaria...
  • Telefononie mobila (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:24)

    mircea [anonim]

    1. Desi nu sunt un cosumator/utilizator de internet prin telefonul mobil (deh... varsta), imi dau seama ca deja nu mai putem vorbi de nisa in acest domeniu. Care este tendinta din punctul de vedere al publicitatii prin acest mijloc media?
    2. Am vazut deja, inclusiv pe site-ul meu (cu publictate gestionata de ArboInteractive) cateva spoturi (cu tendinte) de publictate interactiva. Cam modesta acum (dpdv al marjei de fuctionalitati), dar este de inteles, fiind doar inceputul. Ce ne poti spune despre viitorul acestui gen?
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 13:52)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui mircea

      Se estimeaza ca in 2014 consumul global de internet de pe terminale mobile il va depasi pe cel de pe calculatoare/laptopuri. Noi am luat in serios aceasta previziune si am creat un departament de mobile advertising. Pana acum n-au fost campanii de volum mare pe mobile, dar din ce in ce mai multi advertiseri se intreaba cum ar putea sa completeze mixul de media cu aceasta componenta, precum si cum ar putea s-o foloseasca pentru a ajunge la utilizatori intr-un mod cat mai complet (360 grade), dand si o stralucire proiectului respectiv, datorita faptului ca vor fi printre primii si de asemenea vor beneficia de lipsa de aglomeratie de mesaje publicitare.

      Cea mai importanta caracteristica a publicitatii online este interactivitatea (dupa parerea mea mult mai importanta decat masurabilitatea). Dar, asa cum publicitatii TV i-au trebuit 30 de ani sa inteleaga cum poate fi folosit televizorul pentru publicitate (anii 1920-1940), asa si noua ne trebuie o vreme pentru a descifra utilizarea corecta a mediilor noi.
  • Ponderea promovarii Google vs. publicitate online (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:37)

    Nicoleta [anonim]

    Buna ziua,

    1. Care credeti ca este ponderea corecta pe care promovarea pe motorul google.ro ( nu prin adwords, ci in pagina de rezultate dupa cuv cheie) ar trebui sa o aiba in cadrul unui proces complex de publicitate online ?

    2. Care este ordinea importantei mijloacelor de publicitate online: blog - banner - link - articol - comunicat presa - anunt - ..... ?

    Multumesc pt raspuns
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 14:05)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nicoleta

      1. Daca e vorba de SEO (optimizare pentru motoarele de cautare) versus SEM (cumpararea de clickuri pe Google si alte search engine-uri) - nu sunt sigur ca am inteles corect intrebarea - treaba e simpla: daca esti printre primii care apar atunci cand cauta cineva produsele/serviciile pe care le oferi, ai foarte putina nevoie de SEM, si il vei folosi pentru a comunica oferte speciale, noutati etc. Daca nu, apelezi la SEM pentru a obtine rezultate rapide.

      Procesul de optimizare al unui site pentru motoarele de cautare este unul de durata si care depinde de multi factori, atat interni, de exemplu calitatea si cantitatea informatiei din site, cat si externi, um ar fi angajarea unei companii care sa presteze acest serviciu. Dar odata de ai ajuns pe prima pagina in Google, fluxul de clienti care vor veni de acolo va fi gratis.

      De aceea, dupa parerea mea, SEO nu ar trebui sa lipseasca din nicio strategie de prezenta online. Si ca dovada, de curand am infiintat in ARBOinteractive un departament care ofera servicii de SEO si de la care am asteptari mari.
  • Afilierea la reteaua ARBOinteractive (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:09)

    Catalin [anonim]

    Buna ziua
    Detin un site de calitate pe o nisa buna, pozitionat in primii 5 din categorie (conform trafic.ro) aproximativ 10.000 unici/zi, am trimis email pentru a incerca sa ma afiliez ca publisher la reteaua ARBO de cateva ori (la vremea respectiva eram in pozitia 7 pe categorie) si nu am primit nici o data un raspuns.
    Care ar fi criteriile conform carora selectati publisherii?
    Mentionez ca am fost in portofoliul BOOM pana la evenimentul pe care il stiti, si acum sunt in portofoliul altei agentii din top 7 de care nu sunt multumit.
    Multumesc
    • R (Joi, 13 ianuarie 2011, 15:36)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Catalin

      Salut Catalin,

      Daca e o scapare a noastra imi cer scuze pentru ea. - asa cum am spus, noi stam de vorba cu orice site. Da-mi un mail pe personala - prenume punct nume at arbointeractive.ro si te pun in legatura cu cine trebuie.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri