“Atunci cand o publicatie respecta toate standardele legale, nu este rolul celui care pune la dispozitie o platforma de distributie sa faca cenzura”, a declarat Grzegorz Piechota, presedintele INMA, una dintre cele mai importante asociatii ale editorilor de ziare din Europa. Declaratia sa vine dupa o intalnire a reprezentantilor principalilor producatori de continut media din Europa in care s-au discutat cerintele industriei media fata de producatorii de platforme electronice de distributie.

Apple iPadFoto: Reuters

Principala companie vizata este Apple, care este cunoscuta pentru practicarea cenzurii pe plaftorma iOS in cazul unor materiale pe care le considera "obscene". Compania americana este cercetata in mai multe tari europene si in Statele Unite pentru a se determina daca abuzeaza de pozitia sa pe piata distributiei de continut digital, dupa ce in urma cu cateva zile a anuntat ca va impune o taxa de 30% tuturor producatorilor de continut media care vor sa si-l distribuie pe tableta iPad si pe telefoanele iPhone.

Departamentul de Justitie si Comisia Federala pentru Comert (Federal Trade Comission) au lansat investigatii preliminare pentru a determina care este situatia in cazul noilor politici impuse de Apple, informeaza Wall Street Journal citat de Reuters. Investigatia nu este una formala, pentru moment, declansarea unei investigatii de acest tip fiind totusi posibila daca se constata nereguli.

In Europa, autoritatile olandeze si cele belgiene au inceput de asemenea investigatii privind posibile practici incorecte, dupa ce Apple a intrat in conflict cu mai multe edituri locale, al caror continut a fost blocat. Autoritatile olandeze au numit miscarea companiei americane drept “o eludare a principiilor pietei libere”, catalogand noua politica drept “letala pentru inovatie in Olanda”, conform Dutch Daily News.

La nivel euorpean, acestea nu sunt primele investigatii ale unor practici anti-trust din partea Apple, dupa ce Comisia Europeana a cercetat conditiile interdictiei Apple de a folosi medii de dezvoltare alternative pentru platforma sa, cum ar fi Adobe Flash. Investigatiile au fost oprite in luna septembrie a anului trecut dupa ce Apple a rectificat o parte dintre probleme.

Reprezentantii Asociatiei Europene a Editorilor de Ziare (European Newspaper Publishers’ Association - ENPA) au criticat noile taxe impuse de Apple, spunand ca s-ar putea ajunge la o situatie in care “consumatorii vor avea acces la publicatiile preferate doar prin intermediul Apple, unde toate vanzarile sunt comisionate”, lucru care ar putea afecta diversitatea si profitabilitatea institutiilor media, conform BBC.

Reprezentantii mai multor grupuri media, printre care Dow Jones, Le Monde si Telegraph Media Group au declarat in cadrul unei discutii organizate de International Newsmedia Marketing Association (INMA) ca noile politici Apple ar putea fi dezastruoase pentru industrie, informeaza site-ul PaidContent.co.uk.

Intalnirea a avut ca scop definirea cererilor industriei media de la producatorii de tablete PC, care vor avea un cuvant din ce in ce mai important de spus in viitorul apropiat si mediu, pe masura ce noile aparate sunt adoptate la scara larga si devin una dintre principalele metode de consum de produse media. Cei prezenti la discutie au subliniat faptul ca taxa de 30% introdusa de Apple nu include si costurile aferente TVA, astfel ca producatorii se pot confrunta cu un cost de 50% din pretul total de vanzare a unui produs media in unele regiuni, daca aleg platforma Apple. Totusi, in ciuda potentialelor pierderi economice, cel mai important subiect a fost cel al cenzurii, mai ales din partea Apple, care a respins de mai multe ori continut pe care il considera “obscen”.

“Atunci cand o publicatie respecta toate standardele legale, nu este rolul celui care pune la dispozitie o platforma de distributie sa faca cenzura”, a declarat Grzegorz Piechota, presedintele INMA. Cei prezenti la intalnire au apreciat pozitiv conditiile oferite de Google, care taxeaza producatorii de continut media cu doar 10% prin sistemul OnePass.

Intr-un comunicat al INMA, organizatiile media mai cer si o mai mare transparenta in implementarea aplicatiilor-client pe platformele de tablet-PC-uri existente, acces la date demografice despre clienti si oferirea unor conditii corecte in ceea ce priveste tarifele percepute pentru distributia de continut digital.

Producatorii de continut digital distribuit pe baza de abonament pe platforma iOS, folosita pentru iPhone si iPad, vor trebui sa plateasca Apple un procent 30% din valoarea abonamentelor si vor fi obligati sa ofere optiunea crearii de abonamente noi prin intermediul aplicatiilor-client. Astfel, companiile care vor sa isi distribuie lunar continutul pe gadgeturile Apple, fie ca este vorba despre carti, muzica sau filme, vor avea doua alternative: sa se conformeze cu noul regulament sau sa se retraga de pe aceasta platforma.