CNA a adoptat, in sedinta de joi, o decizie prin care posturile de radio si televiziune care au coduri de conduita profesionala vor publica aceste coduri pe paginile lor de Internet, pana la 1 octombrie. Masura are drept scop sa permita CNA sa identifice mai usor cazurile de ingerinta in politica editoriala a posturilor. CNA a anuntat ca va lua o astfel de decizie saptamana trecuta, dupa ce a discutat suspiciuni si acuzatii de interventie in politica editoriala la Antena 3 si Realitatea TV.

Decizia luata azi va intra in vigoare in momentul publicarii ei in Monitorul Oficial.

Membrii CNA au spus in sedinta de joi ca, potrivit deciziei, codurile de conduita profesionala ar urma sa includa un set de reguli si valori la care statia respectiva adera si sunt acceptate de jurnalisti, precum si reguli de functionare care sa indice cine si cum poate lua decizii editoriale in cadrul statiei.

  • Decizia face trimitere la articolul 6 din Legea audiovizualului, care interzice cenzura si care precizeaza, intre altele, ca "nu constituie ingerinte prevederile cuprinse in codurile de conduita profesionala pe care jurnalistii si furnizorii de servicii media audiovizuale le adopta si pe care le aplica in cadrul mecanismelor si structurilor de autoreglementare a activitatii lor, daca nu contravin dispozitiilor legale in vigoare."

CNA a luat aceasta decizie in conditiile in care sunt discutate, in prezent, o serie de modificari la Legea audiovizualului, inclusiv aceea ca pentru incalcarea interdictiei privind cenzura sa fie prevazute, prin lege, si sanctiuni. Articolul 6 din Legea audiovizualului, ce interzice cenzura, nu are, in prezent, caracter sanctionatoriu.

Decizia CNA de joi prevede si obligatia ca posturile de radio si televiziune sa afiseze pe site-urile lor, in mod vizibil, informatii detaliate, clare si actuale privind statutul juridic al companiei, structura actionariatului, persoanele care au responsabilitati de conducere si editoriale, coordonate de contact rapid si direct, precum si un link catre pagina de internet a CNA. Aceasta masura a fost luata deoarece, cel putin in cazul Antena 3 si Realitatea TV, membrii CNA au constatat ca nu sunt asigurate obligatiile legale in acest sens, prevazute la art. 48 din Legea audiovizualului.

  • Membrii CNA au precizat ca obligativitatea posturilor de a-si publica fiecare codul de conduita profesionala este valabila pentru posturile care au astfel de coduri si ca nu implica, automat, ca toate posturile trebuie sa aiba astfel de coduri. Ei au facut aceasta precizare la interventia lui George Chirita, directorul Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale (ARCA). Acesta a aratat, de altfel, ca, potrivit Directivei Europene privind Serviciile Media Audiovizuale, autoreglementarea tine de vointa radiodifuzorului si este o optiune voluntara a acestuia. El a mai aratat ca la ARCA exista doua coduri de autoreglementare, referitoare la violenta in audiovizual, respectiv la consumul de droguri.

In sedinta de joi, cei mai multi membri CNA si-au exprimat sprijinul pentru aceasta decizie, doar Christian Mititelu manifestand o pozitie mai precauta: "Noi facem reglementari avand in vedere cateva posturi mari. Sunt sute de posturi mici. De ce sa le incarcam cu astfel de lucruri?", a spus el, apreciind ca nu este realist ca posturile sa mentioneze clar cine este responsabil de un lucru sau altul intr-o institutie media.

  • Cristina Trepcea, membru CNA: In tarile civilizate, unui jurnalist i se da, pe langa foaia de angajare, si un style book in care, pe langa regulile de stilistica, sunt precizate si regulile din redactie. Eu cred ca este un lucru bun. Christian Mititelu: Ati vazut undeva o organigrama in care se arata cutare e responsabil de stiri, cutare de alt lucru? Cristina Trepcea: Da. (...) Acolo e armata
  • Gelu Trandafir, membru CNA: Cred ca e important sa se adopte astfel de coduri si e important si pentru jurnalisti, ca sa stie clar care sunt procedurile de luare a deciziilor la nivel redactional
  • Ioan Onisei, membru CNA: Peste tot in lumea moderna aceste coduri sunt parte a locului de munca. Un jurnalist, cand se angajeaza, stie care sunt regulile jocului