Valoarea totala a pietei de digital marketing din Romania s-a ridicat, anul trecut, la 36-38 milioane de euro, estimeaza HyperActive, agentia de digital a grupului de comunicare Lowe. Aceasta ia in calcul, in evaluarea sa, cheltuielile media totale din 2010, inclusiv prin Google, Yahoo! sau Facebook, comisioanele platite agentiilor de digital, precum si bugetele investite in mobile marketing. HyperActive a lansat, joi, studiul Digital FactBook, in care estimeaza ca in 2011 piata de profil ar putea creste pana la 50 milioane euro.

  • Luni, IAB Romania si PwC Romania estimau, in ultimul lor studiu privind piata de publicitate online, ca anul trecut aceasta a atins valoarea de 20,4 milioane euro, ce nu include, insa, decat partial bugetele alocate campaniilor prin Google sau Facebook.

Estimarile HyperActive pentru piata de digital in 2010:

  • cheltuielile media totale, inclusiv cheltuielile media de tip performance (Google, Yahoo!, Facebook) - 24-25 milioane euro (cu 36% mai mult fata de 2009). Alex Visa, HyperActive: Raportul nostru a fost realizat inainte de aparitia studiului IAB Romania, luand in considerare acele date probabil cheltuielile media totale, in 2010, se ridica la 26-27 milioane euro
  • comisioanele platite agentiilor de digital locale (strategie, creatie, design, productie, social media, analytics etc) - 9-10 milioane euro
  • bugete de mobile marketing - 2,5-3 milioane euro

Raportul HyperActive estimeaza ca in 2011 cheltuielile de publicitate in medii digitale vor putea sa depaseasca in valoare toate celelalte medii cu exceptia TV si sa isi revendice 11% din totalul bugetelor de publicitate.

Studiul Digital FactBook apreciaza ca anul 2010 a fost un an ce a impulsionat piata de digital, in conditiile in care au continuat sa creasca investitiile si atentia tuturor jucatorilor - clienti de publicitate, agentii si publisheri. Documentul apreciaza ca pe langa nivelul tot mai mare al penetrarii mediului online in randul populatiei, principalele motoare de crestere au fost social media si marketingul prin motoare de cautare.

Ce mai spune, intre altele, studiul publicat joi:

  • clientii din sectoarele Telecom, Finante si Auto au continuat sa aloce cei mai multi bani in publicitate online
  • Bugetele media destinate digitalului se stimeaza ca vor creste in 2011 la 32 milioane de euro, cu 33% mai mult decat anul trecut, iar bugetele totale de marketing digital - inclusiv search, comunicare in retele sociale, creatie, mobile marketing - ar urma sa depaseasca 50 de milioane de euro.
  • In primul trimestru din 2011, cresterea a depasit-o pe cea din aceeasi perioada a lui 2010
  • In 2011, Telecom va ramane categoria cu cele mai mari cheltuieli in marketingul digital

Alex Visa, HyperActive:

  • Piata de digital inseamna mai mult decat simplele bugete media, calculate si de IAB Romania
  • Luand in calcul cifrele IAB Romania, cheltuielile media totale se duc spre 26-27 milioane euro in 2010, incluzand bugetele de performance (Google etc.)
  • Display media - 47% din totalul cheltuielilor de digital (17-18 milioane euro - cifra estimata inainte sa apara studiul IAB Romania), performance media - 20%; 25% - creative services, 8% - mobile marketing
  • Este extrem de greu sa estimezi o valoare a cheltuielilor in Google. Am luat in primul rand in considerare modelul de operare al Google, ce atrage clienti cu bugete mici; am luat in considerare activitatile agentiilor certificate si existenta unor clienti cu bugete mari de search
  • 7,5-8,5 milioane euro in 2010 - bugete de performance media. Este o estimare bazata pe experienta noastra
  • Principalele tendinte in mediile digitale: 1. Social media - Facebook reprezinta un procent foarte mare - estimez ca pana la sfarsitul anului vor fi peste 5 milioane de utilizatori in total; 2 Circulatia informatiei in real-time, utilizatori "always on"; 3. Crowdsourcing-ul - combinat cu creativitatea, poate fi folosit de branduri intr-un mod foarte interesant
  • Segmentele de populatie cu putere de cumparare si putere de decizie sunt tot mai active pe Internet
  • Estimarea pietei totale de marketing digital in 2011 - intre 47 si 55 milioane de euro - se bazeaza pe experienta si pe interactiunile din piata
  • Din totalul estimat pe 2011, 22-24 de milioane euro se vor duce in publicitate de tip display (Piata de media raportata de IAB poate sa ajunga oriunde intre 23 si 27 milioane de euro); 10-12 milioane se vor duce in performance; 10-12 milioane euro - in servicii de creatie; 3,5-5 milioane euro - in mobile marketing
  • Noi am resimtit o crestere in prima parte a anului si simtim un interes mai mare al clientilor pentru digital. E posibil sa se fi simtit stagnare sau o mica scadere la nivel de publisheri in primele luni, dar exista un shift natural catre comunicarea de tip performance.