Industria de divertisment si media din Romania ar urma sa creasca de la 2,5 miliarde de dolari in 2010 la 3,8 miliarde in 2015, cu un ritm mediu anual de crestere de 8,8%, potrivit celor mai recente estimari ale PricewaterhouseCoopers, incluse in raportul "PwC Global Entertainment and Media Outlook 2011-2015". Potrivit raportului, cresterea pietei va fi sustinuta indeosebi de cea a accesului la Internet, iar in privinta publicitatii PwC estimeaza ca aceasta va avea un ritm de expansiune de 8,9% in perioada mentionata.

PwC estimeaza ca cea mai lenta evolutie va fi cea a cheltuielilor pentru produse media, care vor creste cu doar 4,7%. Segmentul accesului la Internet va avea in perioada mentionata un ritm mediu anual de crestere de 12,9%.

Potrivit raportului citat, piata romaneasca de media si divertisment va fi, pana in 2015, a treia cea mai dinamica din regiune, dupa Turcia (rata medie anuala de crestere de 13,2%) si Rusia (11,7%), fiind urmata de Polonia (7,1%), Republica Ceha (6,8%) si Ungaria (6,2%). Tot piata romaneasca va ramane, insa, una dintre cele mai mici din regiune, fiind estimata la circa o zecime din valoarea pietei de media si divertisment din Rusia.

  • Raportul PwC poate fi obtinut aici

Bogdan Belciu, partener - Servicii de Consultanta si Management in cadrul PwC Romania, este citat intr-un comunicat pe tema raportului:

  • "Aceasta este epoca de aur a consumatorului, cererea pentru produsele media digitale fiind in crestere si devenind regula. In multe piete, industria de divertisment si media a fost profund afectata de perioada de recesiune pe masura ce consumatorii si-au accelerat migratia catre mediul online, ajutati fiind si de revolutionarea tehnologiilor"

Raportul PwC, despre industria globala de media si divertisment:

  • Imbunatatirea climatului economic international in 2010 a jucat un rol important in revirimentul acestei industrii, care a crescut cu 4,6%
  • In urmatorii 5 ani, cheltuielile agregate la nivel global pentru produsele industriei de media si divertisment vor creste de la 1,4 trilioane de dolari in 2010 la 1,9 trilioane in 2015. Rata anuala medie de crestere va fi de 5,7%, iar motoarele vor fi "cresterea economica generala" si accelerarea trecerii de la media traditionale la media digitale.
  • Componenta digitala, care reprezinta acum 25% din cheltuielile totale, va creste la 33,9%
  • La nivel global, cheltuielile de publicitate vor inregistra o rata anuala medie de crestere de 5,5%, de la 442 de miliarde de dolari in 2010 la 578 miliarde de dolari in 2015.

Despre accesul la continutul media si implicarea consumatorilor:

  • Multi consumatori se asteapta din ce in ce mai mult ca accesul la continutul media sa fie gratuit. (...) Provocarea pentru companii este de a transforma cinci atribute - comoditate, experienta de utilizare, calitatea, participarea si statutul privilegiat - in relatii sustenabile si profitabile cu consumatorii, oferind avantaje care depasesc atractivitatea continutului gratuit sau piratat.
  • Migratia consumatorilor catre tehnologiile inteligente se accelereaza pe masura ce retelele wireless permit o viteza de descarcare mai mare, iar pietele pentru echipamentele inteligente si aplicatiile mobile se potenteaza reciproc. In afara de cresterea cererii pentru aplicatiile mobile, vanzarile tot mai mari de telefoane inteligente sunt un factor cheie de influenta pentru cheltuielile pentru media si divertisment, precum si pentru accesul la Internet de pe echipamente mobile.  
  • Aceasta crestere exploziva a diverselor tipuri de echipamente mobile va continua in urmatorii cinci ani astfel incat producatorii de continut din industria de divertisment si media vor trebui sa adopte o strategie mai flexibila si sa colaboreze cu alti jucatori, fie ca acestia sunt operatori, furnizori de aplicatii, sau portaluri deschise consumatorilor.
  • Pe masura ce creatorii de continut recurg la inovatie pentru a spori veniturile digitale obtinute de la consumatori, in aceeasi masura advertiserii si agentiile de publicitate se adapteaza si devin din ce in ce mai sofisticati in identificarea si exploatarea noilor oportunitati de brand oferite de serviciile si platformele digitale.
  • Agentiile exploreaza noi modele de monetizare a campaniilor digitale, unele dintre acestea implicand impartirea riscurilor si beneficiilor acestor campanii cu proprietarii brandurilor.
  • Noile abordari au dus la o redresare neasteptat de puternica a segmentului publicitatii, in frunte cu publicitatea online si cea TV, ceea ce a facut din nou atractive modelele de business bazate pe finantarea provenita din publicitate, care sunt de cele mai multe ori combinate cu veniturile obtinute din abonamente.

Despre evolutia pietei globale de media si divertisment, pana in 2015:

  • Regiunea Americii Latine va fi piata cu cea mai rapida crestere in ceea ce priveste cheltuielile pentru industria media si divertismentului in urmatorii cinci ani, crescand cu o rata medie anuala de 10,5% si ajungand de la 66 miliarde de dolari in 2010 la 109 miliarde in 2015.
  • Europa, Orientul Mijlociu si Africa va inregistra o crestere medie anuala de 5,2% si va deveni cea mai mare piata de media si divertisment din lume, ajungand la orizontul anului 2015 la 614 miliarde de dolari americani, fata de 477 de miliarde in 2010.
  • Cea mai lenta crestere va fi cea inregistrata de regiunea Americii de Nord, de la 481 de miliarde in 2010 la 607 miliarde in 2015.
  • Publicitatea pe Internet va fi cel mai dinamic segment al pietei de publicitate in urmatorii cinci ani, depasind ziarele in 2012 si devenind al doilea mediu in functie de veniturile din publicitate dupa televiziune. Publicitatea TV va continua sa beneficieze de audientele numeroase, iar evenimentele majore, precum Olimpiada de la Londra din 2012, vor stimula cresteri la rate cu doua cifre ale acestui segment.
  • In 2010, publicitatea in mediul digital a insemnat 15,9% din cheltuielile globale de publicitate si se estimeaza ca va ajunge la o pondere de 22,5% pana in 2015. In schimb, publicitatea in mediile traditionale a reprezentat 84,1% din cheltuielile totale de publicitate in 2010 si se estimeaza ca va scadea la 77,5 % in 2015.
  • Per total, cheltuielile in mediul online au crescut cu 12,9% in 2010, comparativ cu o crestere de doar 2% pentru mediile traditionale. Aceasta tendinta va continua si estimam ca ponderea cheltuielilor in mediul digital va ajunge la 33,9% in 2015. Cheltuielile in mediul online vor creste cu o rata medie anuala de 11,5% in urmatorii 5 ani, comparativ cu o rata de 3,3% pentru cheltuielile non-digitale.
  • Desi reprezinta doar un sfert din piata, segmentul digital va genera 59% din cresterea cheltuielilor pentru industria media si divertismentului in urmatorii 5 ani.  
  • Accesul la Internet de tip broadband este un factor cheie pentru cheltuielile in mediul digital din moment ce conectivitatea broadband faciliteaza tranzactiile digitale.
  • Accesul mobil la Internet este de asemenea un factor important de crestere pentru cheltuielile de divertisment si media in toate regiunile care vor inregistra o dezvoltare semnificativa pana in 2015. Numarul abonatilor la Internetul mobil se va dubla in Europa, Orientul Mijlociu si Africa, precum si in zona Asia-Pacific, se va tripla in America de Nord si se va majora cu mai mult de 400% in America Latina in urmatorii 5 ani.
  • In vreme ce cheltuielile pentru muzica in formate traditionale vor continua sa scada, vanzarile in format digital vor creste si se prognozeaza ca vor depasi pe cele in formate traditionale pana in 2014.
  • Industria filmului este potentata de tehnologia 3D, Blu-ray si piata de produse electronice in crestere. Proliferarea tabletelor, extinderea penetrarii Internetului de tip broadband si cresterea vitezei acestuia, vor conduce la majorarea cheltuielilor pe acest segment cu o rata anuala medie de 5,9% pana la 115 miliarde de dolari in 2015, fata de 86 de miliarde in 2010.
  • Piata jocurilor video se estimeaza ca va creste pana la 82 de miliarde de dolari in 2015, fata de 56 de miliarde de dolari in 2010, o rata anuala medie de crestere de 8,2%.