​​Pregatirea unei masini pentru un drum lung este o etapa absolut necesara pentru a evita neplaceri ulterioare care va pot costa timp, bani si uneori, chiar viata. Asa cum, atunci cand va faceti bagajele pentru vacanta aveti grija sa nu uitati lucruri importante de care veti avea nevoie, si masina trebuie pregatita din timp pentru a putea aborda distante lungi fara griji suplimentare. Primul pas, indiferent ca vorbim de iarna sau vara, este sa va duceti masina intr-un service autorizat pentru a fi verificata de un specialist. Sunt insa unele verificari pe care le puteti face chiar dvs..

Pregatirea masinii pentru un drum pe timp de iarna

Abordarea unui drum lung pe timp de iarna presupune, pe langa pregatirea atenta a masinii din punct de vedere tehnic, si alte lucruri pe care trebuie sa le aveti la dvs. in cazul in care ramaneti inzapeziti si sunteti nevoiti sa va petreceti cateva ore, sau mai rau, cateva zile intr-un mediu ostil. O atentie sporita la unele elemente, care pot parea banale, poate face diferenta intre un traseu incheiat cu succes si altul incheiat cu un dezastru.

Verificarea anvelopelor si a presiunii

Va reamintim ca legislatia din Romania prevede ca anvelopele de iarna sunt obligatorii atunci cand carosabilul este acoperit cu zapada sau polei si nu de la 1 noiembrie, asa cum exista perceptia intre soferi. Din acest motiv, e obligatoriu ca atunci cand plecati la un drum lung sa va schimbati cauciucurile cu unele de iarna, chiar daca efectuati o calatorie in luna octombrie, sa spunem.

Anvelopele trebuie sa fie in stare buna, iar profilul lor sa fie de minim 5 milimetri. Verificarea presiunii este un pas important pentru ca odata cu racirea vremii si presiunea din anvelopa scade. Presiunea trebuie verificata la temperatura din exterior si nu in garaj.

Verificarea lichidelor

Uleiul de motor la temperaturi scazute are tendinta de a se ingrosa. De aceea, trebuie sa va asigurati ca uleiul de motor este unul optim pentru masina dvs. si adecvat pentru conditii de iarna.

Lichidul de frana trebuie verificat, asa cum am mentionat mai sus, dar, in plus trebuie sa va reamintim ca iarna, cand parcati masina este recomandat sa nu actionati frana de mana. In cazul in care parcati masina in panta (cu fata spre baza rampei) comutati schimbatorul in marsarier, iar rotile pot fi indreptate catre bordura pentru orice eventualitate. In cazul in care masina este oprita in rampa (cu spatele spre baza pantei), atunci este indicat sa lasati masina in treapta 1-a de viteza.

Lichidul de parbriz trebuie sa fie unul special pentru iarna pentru a evita inghetarea instalatiei de curatare a parbrizului. O recomandare importanta e aceea ca inainte de a actiona stergatoarele trebuie sa va asigurati ca parbrizul nu este inghetat, iar lamelele stergatoarelor nu au gheata pe ele. In felul acesta evitati distrugerea stergatoarelor sau zgarierea parbrizului.

Lichidul de racire al motorului trebuie verificat inainte de a porni la drum, si asa cum explicam mai mai sus, antigelul se foloseste pe intreaga perioada a anului, dar este absolut necesar in timpul iernii. Functia de anticongelare a antigelului poate varia in functie de concentratie, de la o temperatura de -12 grade (25% antigel si restul apa) si poate ajunge pana la o protectie de -65 de grade. In cazul in care constatati ca nivelul lichidului de racire din vasul de expansiune este scazut si trebuie sa mai completati, sub nicio forma nu trebuie sa adaugati antigel sau apa rece in circuitul de racire al motorului care abia a fost folosit.

Sistemul de climatizare

Trebuie sa aveti grija ca instalatia de dezaburire si de dejivrare a lunetei functioneaza in parametri optimi. Dupa ce porniti masina pentru incalzirea motorului si activati climatizarea pentru dezghetarea geamurilor, este recomandat ca gheata de pe parbriz sa fie indepartata cu o racleta speciala, ajutandu-va, dupa caz, de apa calda sau solutii speciale pe baza de alcool.

Bateria masinii pe timp de iarna este foarte solicitata, pornirea motorului necesitand un curent de 2-3 ori mai mai mare decat vara. Stim foarte bine ca frigul si acumulatorii nu “fac casa buna”. Trebuie sa va asigurati ca acumulatorul este in parametri optimi pentru a evita sa ramaneti fara curent dupa o noapte mai geroasa.

Alte accesorii recomandate pe care ar trebui sa le aveti in masina pe timp de iarna

  • solutii de dezghetat incuietorile (daca geamurile sunt inghetate nu fortati deschiderea lor pentru ca riscati sa va stricati macaraua electrica);
  • racleta pentru curatarea geamurilor si perie pentru zapada de pe masina;
  • lopata pentru zapada;
  • lanturi antiderapante;
  • cablu de tractare;
  • cabluri de pornire pentru cazurile in care cedeaza bateria.

In plus, atunci cand abordam drumuri lungi iarna este indicat sa avem la noi o mica provizie de alimente, apa, paturi, lanterna, manusi si un rezervor plin. Nu se stie niciodata cand puteti sa ramaneti inzapeziti pentru mai multe ore sau chiar zile.

2. Pregatirea masinii pentru un drum lung pe timp de vara

Vara este anotimpul in care multi dintre noi isi iau concediu, iar drumurile cu masina pana la mare, munte sau in strainatate pot lua o turnura negativa daca nu ati avut grija sa va pregatiti automobilul din timp.

Verificarea starii anvelopelor si a presiunii

Pneurile nu trebuie sa prezinte crapaturi, umflaturi, iar inaltimea profilului trebuie sa fie de minim 4 milimetri. Daca presiunea din anvelope nu este una optima, atunci precizia manevrarii scade, iar consumul de carburant creste. Presiunea trebuie verificata “la rece”, nu imediat dupa ce ati folosit masina. Daca autovehiculul este “incarcat" la maxim, atunci si cauciucurile trebuie umflate la presiunea maxima specificata in cartea masinii. Si nu uitati sa verficati si roata de rezerva.

Verificarea lichidelor

Nivelul lichidului de frana este foarte important, in plus, specialistii recomanda schimbarea acestuia la fiecare doi ani de zile. In mod normal, nivelul lichidului de frana nu trebuie sa fi scazut foarte mult de la ultima verificare. In cazul in care nivelul este considerabil scazut, trebuie sa completati pana la nivel, dar se impune si verificarea sistemului de franare intr-un service specializat.

La fel, trebuie sa va asigurati ca nivelul uleiului de motor este optim si, la nevoie, sa mai completati. Verficarea uleiului se face tot “la rece”, atunci cand masina nu a fost folosita o perioada de timp. Vara, la temperaturi ridicate, motorul functioneaza in regim de temperatura mare si, din acest motiv, uleiul trebuie sa fie intr-o stare foarte buna si la un nivel corect pentru a evita uzura excesiva a componentelor in miscare din motor. Daca optam pentru schimbarea uleiului, atunci este recomandata si schimbarea filtrului de ulei.

Lichidul de parbriz trebuie sa fie unul special pentru vara, care are un punct de fierbere mai ridicat. La fel, nu uitati sa verificati si starea stergatoarelor, iar daca este nevoie, sa le schimbati.

Lichidul de racire este un amestec de apa distilata si lichid antigel. Acesta are rolul de a raci motorul, asigurandu-i o functionare corecta la o temperatura optima. Nivelul lichidului trebuie verificat periodic pentru a evita neplaceri ulterioare costisitoare.

Sistemul de aer conditionat

Inainte de a pleca la drum, este bine sa verificati daca aerul conditionat functioneaza corect pentru a va asigura o calatorie confortabila pe timpul verii. In cazul in care simtiti ca la activarea butonului pentru aer conditionat temperatura din habitaclu nu scade, de cele mai multe ori este vorba de consumarea freonului, fiind necesara in aceasta situatie reumplerea sistemului. Adresati-va unui centru specializat in acest sens. Este recomandata si schimbarea filtrului de aer pentru habitaclu, daca tot reincarcati instalatia cu freon.

Alte lucruri care trebuie facute inainte de a porni vara la drum

  • verificati placutele de frana si sistemul de franare;
  • schimbati filtrul de aer;
  • verificati functionarea corecta a instalatiei de iluminare.

Citeste si: