Proiect sustinut de OMNIASIG

Ghid de buna practica la volan: Ce presupune condusul pe timp de noapte

de     Smile Media
Luni, 8 decembrie 2014, 11:47 Economie | Omniasig

Unii soferi prefera condusul pe timp de noapte deoarece acesta poate fi uneori mai relaxant datorita, in principal, traficului mai redus. Exista insa si cazuri in care   elemente precum oboseala, care intervine in cazul drumurilor lungi, reprezinta  pericole reale care necesita o atentie sporita la volan.

Condusul pe timp de noapte poate fi foarte solicitant pentru soferi, mai ales pe drumurile nationale sau judetene. Fata de condusul pe timp de zi, in timpul noptii pot aparea elemente neprevazute care va pot solicita la maxim abilitatile de sofer. Putem enumera rapid cateva elemente care va pot pune viata in pericol: gropile nesemnalizate corespunzator, indicatoarele sau marcajele rutiere degradate, atelajele, biciclistii sau pietonii care circula pe partea carosabila fara a fi semnalizati corespunzator, animalele care va pot sari in fata s.a.m.d. Asadar, lista pericolelor este foarte mare, iar daca mai adaugam si oboseala, coroborata cu conditiile  atmosferice neprielnice, rezulta un posibil pericol iminent.

Inainte de a porni la drum noaptea, prima regula este sa va verificati functionalitatea corecta a sistemului de lumini al autovehicolului. Farurile trebuie sa fie reglate la inaltime optima, astfel incat sa nu ii deranjeze pe ceilalti participanti la trafic, iar geamurile lor sa fie curate - un geam murdar poate reduce cu pana la 30% eficacitatea farurilor.  

Trebuie sa aveti in vedere ca faza lunga va asigura o vizibilitate de pana la maximum 200 de metri in conditii meteorologice ideale, iar faza scurta intre 30-50 de metri. Iar daca va ganditi ca unei masini ii trebuie, in general, 40 de metri pentru a opri in siguranta de la o viteza de 100 km/h, atunci trebuie sa tineti cont ca viteza redusa este esentiala in cazul condusului pe timp de noapte.

Efectul de orbire

In timp ce va deplasati pe un drum care nu este iluminat, farurile masinilor care vin din sens opus va pot crea un disconfort. Iar uneori, daca ceilalti soferi nu respecta legislatia si folosesc faza lunga in locul celei de intalnire, lumina va poate chiar “orbi” temporar. Pentru a evita sa aveti vederea afectata chiar si pentru cateva momente, este indicat sa nu priviti direct in farurile masinilor care vin din sens opus ci sa va indreptati privirea spre dreapta.

Se poate intampla ca si farurile masinilor din spate sa va “orbeasca” din cauza luminii care se reflecta in oglinda retrovizoare. In cazul in care nu aveti o oglinda care sa aiba o specificare anti-orbire, solutia cea mai buna e sa va reglati oglinda in asa fel incat sa feriti ochii de razele reflectate.

Folosirea luminilor de intalnire/drum

Noaptea este important sa aveti dvs. o vizibilitate buna, dar la fel de important e sa va faceti vazut. Astfel, atunci cand circulati in afara localitatii puteti activa luminile de drum (faza lunga) pentru o mai buna vizibilitate, dar nu uitati sa le dezactivati atunci cand o masina se apropie din sensul opus sau cand un autovehicul v-a  depasit si s-a incadrat in fata dvs. Nu uitati ca exista si o specificatie in acest sens in Codul Rutier care mentioneaza faptul ca nu trebuie sa folositi niciun fel de lumini care pot orbi sau cauza disconfort pentru ceilalti participanti la trafic, inclusiv pentru biciclisti, pietoni sau carute (aviz celor care si-au pus lumini suplimentare pe masina si care nu sunt omologate RAR).

Cand conduceti pe un drum cu serpentine, comutati pe faza scurta inainte de a intra in curbe. Astfel evitati sa ii orbiti pe soferii care circula din sens opus. Iar cand va apropiati de o intersectie cu un drum fara prioritate in care vizibilitatea este redusa si nu aveti pe nimeni in fata dvs. puteti sa alternati rapid faza scurta cu faza lunga pentru a va semnaliza apropierea de intersectie.

Depasirea

Depasirea pe timp de noaptea poate fi foarte periculoasa mai ales in conditii de drum neprielnice. Vizibilitatea este redusa, iar aprecierea distantelor scade semnificativ. In plus, intunericul scade vizibilitatea asupra unor elemente neprevazute care nu sunt semnalizate/marcate corespunzator, cum ar fi gropi, biciclisti, carute sau chiar pietoni. In aceste conditii, nu trebuie sa va asumati riscuri inutile, iar daca totusi trebuie sa va angajati intr-o depasire, asigurati-va temeinic inainte de a face orive manevra.

Alte sfaturi utile pentru condus pe timp de noapte:

    •    atunci cand abordati drumuri lungi, incercati sa calatoriti cu un pasager in dreapta care sa va mentina in stare alerta si, eventual, sa alternati timpul petrecut la volan;
    •    faceti pauze pentru odihna la fiecare 150-170 de kilometri condusi sau la fiecare ora, iar daca oboseala este prea mare si cofeina nu va mai ajuta, indicat ar fi sa va odihniti timp 30 minute si apoi sa va continuati drumul. Chiar daca mai aveti putin pana la destinatie, incercati pe cat posibil sa nu va fortati organismul. Oboseala este printre principalele cauze ale accidentelor rutiere grave;
    •    evitati sa conduceti foarte aproape de marginea carosabilului, unde exista riscul sa acrosati un pieton, biciclist sau animal. In localitate, reduceti viteza cand va apropiati de o trecere de pietoni;
    •    inchideti luminile interioare si pastrati nivelul luminilor indicatoarelor de bord la o intensitate minima, evitand astfel aparitia reflexiilor pe geamuri in interiorul masinii;
    •    ascultati o muzica antrenanta care va poate mentine intr-o stare alerta;
    •    asigurati-va ca geamurile si oglinzile sunt curate;
    •    climatizarea va poate usca suprafata ochilor, iar daca mai adaugam si oboseala, confortul dvs la volan se poate inrautati. Ochii uscati cauzeaza iritatie si pot determina vedere incetosata. Este recomandat in acest caz sa folositi picaturi de ochi pentru o umezire mai buna a ochilor.

Condusul pe timp de noapte ridica unele provocari chiar si pentru soferii experimentati. Nu fortati atunci cand sunteti foarte obositi, pentru ca mai bine ajungeti la destinatie mai tarziu decat deloc. Fiti atent la detalii, practicati un condus preventiv si tineti intotdeauna cont de conditiile meteorologice.

Citeste si:












35135 vizualizari

  • +13 (13 voturi)    
    Lumini ceata (Luni, 8 decembrie 2014, 13:15)

    igorashu [utilizator]

    Foarte multi bizoni folosesc noaptea luminile de ceata chiar daca nu sunt conditii de ceata.
    Proiectoarele de ceata nu au lupa pentru focalizarea fascicolului si se comporta ca luminile de faza lunga - lumina e dispersata.
    Daca sunt pozitionate mai sus (in cazul SUV-urilor) efectul e si mai deranjant.
    • +3 (3 voturi)    
      si mai rau (Marţi, 9 decembrie 2014, 10:04)

      ciufy [utilizator] i-a raspuns lui igorashu

      bizonii respectivi nu aprind farurile de ceata exact atunci cand este ceata pe drum.... sau le folosesc noaptea prin oras in loc de luminile normale... lampile de ceata de pe spate? un moft... multi nu le aprind ca cica nu sunt simetrice, nu au lampi rosii de ceata pe spate pe ambele laturi, doar pe una, si cica masina nu arata bine din spate....
    • 0 (0 voturi)    
      ! (Marţi, 9 decembrie 2014, 18:15)

      tudorr [utilizator] i-a raspuns lui igorashu

      Exact!
  • +2 (2 voturi)    
    Faza scurta necalibrata (Luni, 8 decembrie 2014, 15:45)

    Soro [utilizator]

    Pana acum cea mai des intalnita problema pentru mine este necalibrarea fazei scurte la unele masini.
    La verificarea bianuala se face verificarea pe un perete, orientativ dar nu se ia nici o masura si nici nu se impune reglarea farurilor. In dese cazuri se vede ca doar un far la cate o masina bate mult mai sus decat celalalt....
  • +4 (4 voturi)    
    Ia-mă nene (Luni, 8 decembrie 2014, 17:07)

    Tescovin [utilizator]

    „...atunci cand abordati drumuri lungi, incercati sa calatoriti cu un pasager in dreapta care sa va mentina in stare alerta...”

    Dacă n-am cu cine pleca la drum, aș putea lua pe careva la ia-mă nene. Problema n-ar fi atât de insecuritatea creată de luatul pasagerilor pe timp de noapte, cât de teama că o să mă oprească vreo poteră de-a lui Ponta să mă-ntrebe de evaziune fiscală.
    • -7 (7 voturi)    
      Mare pampalau esti! (Luni, 8 decembrie 2014, 18:44)

      jaffu [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      In loc sa ne povestesti despre ce si cum se circula noaptea vi si ne aduci aminte iar de politica si tampenii politicianiste.Oare tu si cei multi ca tine va veti vindeca vreodata?Eu cred ca sunteti INCURABILI.
  • +2 (2 voturi)    
    Efectul de orbire (Luni, 8 decembrie 2014, 23:56)

    muma_padurii [utilizator]

    e si pt mine pe primul loc, cu vehicolele inalte cu farurile neadaptate in special
    2. atelajele nemarcate.
    3. marcajele neintretinute (uneori cmbinate cu iluminat public slab).

    fain scris :) cand nu e 2-in-1 ...sa nu-mi uit picaturile data viitoare (buna idee
  • +8 (8 voturi)    
    apropo lumini (Marţi, 9 decembrie 2014, 8:27)

    leftyke [utilizator]

    Mai sus, sau cel putin la egalitate cu farurile nereglate corespunzator as pune multitudinea de masini echipate cu Xenoane aftermarket de doi lei, la care pina si faza scurta te face sa vezi stele verzi.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi