Autoritatea de Supraveghere Financiara a raspuns punctual, la solicitarea HotNews.ro, acuzatiilor aduse in aceasta saptamana de service-urile si transportatorii auto, care au anuntat organizarea unui protest de amploare in Bucuresti in data de 2 decembrie impotriva modului de functionare al autoritatii si a cresterii 'nejustificate si necontrolate' a preturilor RCA. Autoritatea spune ca nu intervine asupra nivelului primelor de asigurare RCA acestea fiind liber stabilite de catre fiecare firma de asigurari si ca service-urile dezinformeaza in conditiile in care numarul petitiilor RCA din primele sase luni din acest an reprezinta mai putin de 3% din numarul de dosare de dauna avizate (dintre care unele petitii sunt neintemeiate).

Misu Negritoiu, presedintele ASFFoto: Hotnews

Amintim ca atat asociatia service-urilor indepedente (ASSAI) cat si cea mai mare confederatie patronala a transportatorilor din Romania (COTAR) au anuntat in aceste zile organizarea unui protest de amploare in Bucuresti in data de 2 decembrie acuzant lipsa de implicare a ASF fata de majorarea continua a preturilor RCA si fata de subevaluarea sau plata cu mare intarziere a despagubirilor de catre companiile de asigurari.

Pentru detalii citeste:

HotNews.ro a solicitat ASF sa raspunda punctual si va prezentam mai jos raspunsurile transmise de ASF in seara zilei de 27 noiembrie 2014:

Referitor la precizarile solicitate de dumneavoastra in urma materialului publicat de HotNews.ro refertior la pozitia ASSAI, va invederam urmatoarele:

Referitor la:

  • stoparea cresterii preturilor RCA, asa cum s-a intamplat pe parcursul ultimului an, crestere care ar fi "nejustificata si necontrolata".

Autoritatea de Supraveghere Financiara nu intervine asupra nivelului primelor de asigurare acestea fiind liber stabilite de catre fiecare societate de asigurare. Tarifele de prima sunt notificate catre ASF, dar nu sunt supuse aprobarii.

Calculele actuariale care stau la baza stabilirii tarifelor de prima sunt realizate utilizand datele statistice acumulate de asigurator in anii anteriori si au in vedere despagubirile datorate in baza politelor RCA, precum si diferite criterii de risc.

Conform prevederilor legale, asiguratorii au obligatia de a-si stabili tarifele de prima, astfel incat sa se garanteze permanent indeplinirea obligatiilor ce decurg din incheierea contractelor de asigurare RCA.

Referitor la:

  •  - Abrogarea de urgenta a Normei RCA 23/2014 recent adoptate de catre ASF care ar permite firmelor de asigurari sa subevalueze cu pana la 30% plata despagubirii acordate pagubitului RCA in caz de dauna totala.
  • Abrogarea de urgenta a Normei 24/2014 privind reclamatiile depuse de catre petenti;

Conform legislatiei nationale, ASF este autoritatea care elaboreaza si / sau avizeaza proiecte de acte normative ce privesc domeniul asigurarilor sau care au implicatii asupra acestui domeniu.

Avand in vedere aspectele sesizate in activitatea de asigurare obligatorie RCA desfasurata de catre asiguratori, precum si evolutia pietei de asigurari RCA din Romania, au fost identificate o serie de modificari necesare in scopul imbunatatirii activitatii pe acest segment. ASF a analizat toate observatiile/propunerile in legatura cu acest subiect, primite din partea tuturor persoanelor interesate.

Cu referire la modificarile privind modul de stabilire a cuantumului despagubirilor, apreciem ca acestea vor conduce la acordarea unor despagubiri juste pentru prejudiciul suferit, Autoritatea de Supraveghere Financiara urmarind in primul rand adaptarea legislatiei in scopul protectiei asiguratilor/pagubitilor. ASF urmareste modul in care asiguratorii isi achita obligatiile asumate in baza politelor si prin masurile adoptate vizeaza imbunatatirea activitatii pe acest segment.

Referitor la:

  • - Eliminarea "despagubirilor subevaluate" platite pagubitilor de catre Asiguratori. In 85% din cazuri, firmele de asigurari ar achita plati partiale (subevaluate) ale despagubirii, sustine ASSAI.
  • - Respectarea termenului legal de despagubire la nivel national de catre firmele de asigurari. ASSAI acuza ca in peste 83% din cazuri, firmele de asigurari ar achita plata despagubirii dupa expirarea termenului legal.

Pentru o buna informare a publicului, ASF face urmatoarele precizari:

In perioada ianuarie-iunie 2014, numarul dosarelor de dauna avizate in baza unei polite RCA a fost de 135.962 (in scadere cu 14% fata de 30 iunie 2013), iar numarul dosarelor de dauna platite a fost de 146.197 (in scadere cu 9% fata de primul semestru 2013).

Pentru o cuantificare a sumelor platite de asiguratori (si rezervelor constituite) precizam ca despagubirile platite pentru segmentul RCA, au fost in primele 6 luni ale anului in valoare de 1,03 miliarde lei. De asemenea, la data de 30 iunie 2014, asiguratorii RCA avea constituite rezerve de dauna (avizate) in valoare 1,44 miliarde lei (+15% fata de 30 iunie 2013), iar rezerva pentru daune neavizate s-a majorat cu 19% fata de 30 iunie 2013, pana la 902,09 milioane lei

Precizam ca in aceasta perioada, petitiile depuse de catre asigurati/pagubiti in privinta despagubirii RCA au fost in numar de 4112 (care integreaza si petitiile referitoare la plati mai mici sau plati cu intarziere), adica circa 3% din numarul de dosare de daune avizate si 0,1% din numarul total al contractelor RCA incheiate in aceasta perioada. Aceasta arata fara urma de indoiala ca procentele avansate de ASSAI sunt false, neadevarate, mediatizate fara buna credinta, in conditiile in care doar ASF are capacitatea de a centraliza aceste date, iar potrivit propriilor centralizari (comunicate public), numarul petitiilor reprezinta mai putin de 3% din numarul de dosare de dauna avizate (dintre care unele petitii sunt neintemeiate).

Referitor la:

  • Retragerea licentelor de functionare pentru zona RCA a societatilor de asigurari care nu mai indeplinesc criteriile de solvabilitate minima stabilita prin lege si care functioneaza ilegal de peste 6 luni de zile pe piata din Romania. Concret, este vorba despre Astra Asigurari si Carpatica Asig, societati de asigurari aflate in procedura de redresare financiara.

Autoritatea de Supraveghere Financiara reitereaza ca motivele introducerii celor doua societati in procedura de redresare financiara sunt legate, printre altele, tocmai de nerespectarea parametrilor de solvabilitate de catre societatile respective. ASF isi exprima speranta ca procedurile de redresare financiara vor avea ca rezultat insanatosirea financiara a societatilor respective (alternativa falimentului lor aducand costuri suplimentare asupra intregului sistem de asigurari din Romania si implicit costuri mai mari si pentru asigurati).

In cazul in care societatile service membre ASSAI intampina greutati in plata facturilor, ca parteneri comerciali, din partea oricarei societati de asigurare, ASF crede ca societatile membre ale asociatiei au in intregime responsabilitatea alegerii partenerilor comerciali (societatile de asigurare nu le sunt impuse ca si clienti comerciali), acest lucru nefiind imputabil ASF.

Referitor la:

  • Retragerea dreptului de constatare si evaluare inspectorilor de daune auto platiti de firmele de asigurari care nu ar avea studiile, experienta si neutralitatea obligatorii instrumentarii unui dosar de dauna in mod competent si impartial. ASSAI acuza ca "actualii angajati ai firmelor de asigurari au ca obiectiv tergiversarea si ingreunarea instrumentarii dosarului de daune, fiind bonusati la salariu proportional cu valoarea sumelor "salvate de la plata". Prin urmare, ASSAI solicita inlocuirea de urgenta a acestor inspectori de dauna platiti de societatile de asigurari cu experti independenti CEETAR."

Din informatiile noastre, CEETAR nu exista iar initiativa legislativa aflata in Parlamentul Romaniei inca nu s-a concretizat. Prin urmare solicitarea ca anumiti angajati sa fie inlocuiti de membrii unui corp de experti care nu exista, este inaplicabila.

Credem ca prin propunerea legislativa referitoare la constituirea CEETAR, se instituie un monopol privat cu privire la organizarea, administrarea si functionarea unei parti importante a activitatii de asigurare si reasigurare in Romania, in afara cadrului reglementat prin Legea nr. 32/2000.

Impactul social al acestui proiect este semnificativ, propunerea legislativa presupunand cresteri ale costurilor cu despagubirile cu repercusiune directa in cresterea nejustificata a primelor de asigurare pentru asigurarile auto, suportate de catre proprietarii de vehicule.

Activitatea de constatare si lichidare a daunelor nu poate fi limitata doar la domeniul daunelor auto si nu poate fi incredintata in mod exclusivist unui corp de experti care sa fie membri ai unei anume asociatii profesionale de drept privat, asa cum ar fi CEETAR.

Autoritatea de Supraveghere Financiara prin atributiile conferite de lege urmareste permanent activitatea desfasurata de asiguratori, in scopul mentinerii unui climat de stabilitate a pietei de asigurari si totodata pentru apararea drepturilor asiguratilor si pagubitilor.

De notat ca in urma cu o zi, ASF a publicat si datele privind piata RCA in primele noua luni din 2014.

Conform acestor date, prima de asigurare medie anualizata la politele RCA a fost de 515 lei, in primele noua luni din acest an, in crestere usoara cu 3% ( un plus de 13 lei) fata de nivelul mediu inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut. In aceeasi perioada de referinta, veniturile obtinute de firme din vanzarea politelor RCA au crescut cu 11% pana la 1,94 miliarde lei, in timp ce numarul dosarelor de dauna platite a scazut cu 11% pana la 202.694 dosare, iar valoarea despagubirilor platite a scazut cu 1% pana la 1,39 miliarde lei.

Pentru detalii citeste si:

  • UPDATE1 ASF anunta intr-un comunicat oficial cateva din propriile concluzii ale unei intalniri la care au participat si service-urile si transportatorii auto

Comunicat de presa ASF (vineri, 28 noiembrie):

"Presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara, domnul Misu Negritoiu, s-a intalnit joi, 27 noiembrie 2014, cu reprezentantii industriei asigurarilor din Romania si cu alti participanti din piata.

La intalnire au participat: reprezentantii Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), cei ai Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR) si reprezentanti ai brokerilor independenti. Totodata, au fost invitati sa participe reprezentantii Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), ai Asociatiei Carausilor Particulari din Romania (ACPR) si cei ai ARILOG. Industria unitatilor reparatoare service a fost reprezentata de Federatia Distribuitorilor si Reparatorilor Autorizati din Romania (FEDRA), Asociatia Dealerilor de marca Volkswagen si Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI). Din partea Autoritatii de Supraveghere Financiara au participat: Presedintele ASF, Misu Negritoiu; Prim-Vicepresedintele ASF, Cornel Coca-Constantinescu; Vicepresedintele ASF - sectorul asigurarilor-reasigurarilor, Marius Vorniceanu, precum si experti tehnici.

Scopul intalnirii a fost coordonarea in aplicarea normelor ASF pe piata asigurarilor, in beneficiul asiguratilor si al stabilitatii pietei, prin cresterea increderii in produsele de asigurare. ASF considera ca pentru acest lucru este esentiala intelegerea din partea tuturor participantilor la piata a situatiei de fapt, a rolului de reglementator si supraveghetor national al ASF, dar si al rolului fiecarui participant.

Discutiile au inclus aspecte tehnice, dar si intrebari si comentarii din partea participantilor si reprezentantilor ASF.

Participantii din cele patru sectoare (asiguratori, brokeri, reparatori si transportatori) s-au pus de acord asupra necesitatii si cailor de redresare a pietei, in beneficiul tuturor partilor implicate, cu exceptia ASSAI care a solicitat, din nou, demisia conducerii ASF.

Referitor la primele RCA, presedintele ASF a subliniat ca Autoritatea nu intervine asupra nivelului primelor de asigurare, acestea fiind liber stabilite de catre fiecare societate in parte. Tarifele de prima sunt notificate catre ASF, dar nu sunt supuse aprobarii.

Calculele actuariale care stau la baza stabilirii tarifelor de prima sunt realizate utilizand date statistice acumulate de asiguratori in anii anteriori si au in vedere despagubirile datorate in baza politelor RCA, precum si diferitele criterii de risc.

"Conform prevederilor legale, asiguratorii au obligatia de a-si stabili tarifele de prima astfel incat sa garanteze permanent indeplinirea obligatiilor care decurg din incheierea contractelor de asigurare RCA", a declarat Misu Negritoiu.

Totodata, Presedintele ASF a transmis asiguratorilor ca 'modificarea normei RCA nu trebuie sa reprezinte un pretext in urma caruia sa abuzeze in incercarea de a-si acoperi pierderi anterioare, prin acest instrument'.

"In prezent, rata combinata a daunei, care este de 117%, ne arata un dezechilibru. Corectarea lui nu presupune automat o majorare a preturilor, poate sa insemne si reducere de costuri. Dar dezechilibrul va trebui corectat", a mai spus Misu Negritoiu.

Modificarile normei RCA vizeaza adaptarea legislatiei in scopul protectiei asiguratilor/pagubitilor, iar ASF continua sa urmareasca modul in care asiguratorii isi indeplinesc obligatiile asumate in baza politelor si, prin masurile adoptate, ASF imbunatateste activitatea pe acest segment.

Participantii la discutie au subliniat incidenta mult mai mare a daunelor in Romania fata de alte state din Europa (de circa 4 ori mai mare), dar si dinamica nivelului primelor (pentru transportatori - spre exemplu asigurarea RCA era de circa 2000 de dolari pentru un camion, iar in prezent pleaca de la valori mult mai mici, respectiv 500 de euro), in conditiile in care rata daunei pentru ei ajunge si la 200%, iar despagubirile achitate pentru accidente provocate de un singur transportator au necesitat despagubiri de ordinul milioanelor de euro.

Totodata, a fost sustinuta ideea unor prime minime pe tipuri de autovehicule, au fost clarificate aspecte referitoarea la prelungirea si transferul politelor in cazul instrainarii autovehiculelor, efectuarea platilor prin intermediari sau direct catre asiguratori, nevoia consolidarii bazei de date la nivel national pentru o mai buna urmarire a accidentelor, a eventualelor polite contrafacute, a identificarii mai rapide a autovehiculelor inmatriculate in Romania si in strainatate care circula fara asigurare RCA in Romania.

Intalnirile cu participantii din piata asigurarilor vor continua, la intervale regulate, in scopul coordonarii in aplicarea legislatiei nationale, a stabilitatii pietei si a cresterii protectiei utilizatorilor de instrumente financiare din piata asigurarilor.

  • UPDATE2 Reactia asiguratorilor UNSAR: Evolutia tarifelor RCA reflecta elemente precum: - cresterea despagubirii medii pentru daune materiale (+12%) datorata inclusiv politicilor comerciale ale unor unitati reparatoare

Reactia UNSAR la solicitarea facuta de HotNews.ro:

Avand in vedere informatiile recente, legate de industria de asigurari, ce isi fac loc in spatiul public, UNSAR doreste sa faca urmatoarele precizari:

⦁ Fiecare companie de asigurari isi stabileste propriile tarife RCA, in baza unor calcule actuariale complexe, conform legislatiei in vigoare, si practicii majoritatii statelor membre ale Uniunii Europene. Responsabilitatea stabilirii acestor tarife apartine, conform legii, companiilor de asigurare – care trebuie sa isi poata onora cu succes obligatiile asumate prin politele de raspundere civila auto;

⦁ Evolutia tarifelor RCA reflecta elemente precum: - cresterea despagubirii medii pentru daune materiale (+12%) datorata inclusiv politicilor comerciale ale unor unitati reparatoare, dar si - cresterea accelerata si lipsa de predictibilitate a despagubirilor pentru vatamari corporale si deces (+40%), subiect asupra caruia am atras public atentia in numeroase randuri;

⦁ In acest context, avand in vedere escaladarea continua a costului cu despagubirile platite pe parcursul ultimilor ani, pentru a-si onora cu succes obligatiile asumate, societatile de asigurare din Romania si-au ajustat in mod corespunzator tarifele practicate. Insa, asa cum reiese din datele oficiale furnizate in comunicatul de presa emis ieri de catre ASF, prima de asigurare medie anualizata a cunoscut in primele 9 luni ale acestui an o majorare de doar 3% fata de aceeasi perioada a anului 2013, in conditiile majorarii daunei medii, asa cum a fost mentionat anterior. Subliniem insa inca o data: tarifele de prima sunt stabilite in functie de calcule actuariale, la nivelul fiecarei companii si vor continua sa reflecte evolutia daunalitatii inregistrate, asa cum este si normal, de altfel;

⦁ Ne exprimam totodata ingrijorarea fata de unele cifre ce sunt vehiculate, cifre lipsite de suport tehnic si argumentatie. Astfel, s-a afirmat ca exista “5 milioane de asigurati nemultumiti”, exagerand masiv, cel mai probabil, derapaje punctuale aparute in timpul procedurilor de despagubire la unii asiguratori. UNSAR condamna cu fermitate aceste derapaje punctuale si va continua sa depuna toate eforturile legale pentru a le combate, conform statutului sau. Subliniem insa ca activitatea de supraveghere, reglementare si control a industriei de asigurari este in apanajul ASF, care detine toate parghiile legale in acest sens;

⦁ Pentru a lamuri si aspectul de mai sus: datele ASF arata clar faptul ca, in prima jumatate a acestui an, companiile de asigurari din Romania au platit peste 180.000 de dosare de dauna RCA, in valoare totala de peste 1 miliard lei. In aceeasi perioada, au existat 202.351 de dosare de dauna avizate, reprezentand circa 3,3% din numarul total al politelor RCA active. In acelasi timp, petitiile primite din partea asiguratilor in primele 6 luni ale acestui an pentru asigurarile RCA reprezinta 0,1% din numărul total al contractelor de asigurare RCA incheiate în perioada ianuarie-iunie 2014, respectiv 3,02% din numarul dosarelor de dauna avizate pe aceasta clasa. De asemenea, in trimestrul al treilea, companiile de asigurari RCA au platit despagubiri de inca 400 milioane lei, ajungand-se la un total de 1,40 miliarde lei la data de 30 septembrie 2014.