Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), cea mai mare organizatie patronala a transportatorilor, a transmis catre cele mai importante institutii ale statului - Presedintie, Parlament, Directia Nationala Anticoruptie, Guvern, Consiliul Concurentei, Ministerul de Finante, ANAF - Directia Mari Contribuabili - o scrisoare deschisa prin care semnaleaza neregulile grave generate atat de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), cat si de unele societati de asigurari din Romania. Acestia acuza cresterea "aberanta" a preturilor RCA, dau exemple in care acestea au crescut cu 600% si ameninta cu un protest general daca nu se iau masuri concrete pana in data de 31 ianuarie 2015.

Intr-un comunicat de presa transmis miercuri, COTAR aminteste ca "polita de asigurari RCA are caracter obligatoriu si trebuie tratata strict din perspectiva sociala de protejare a soferului roman, nicidecum sa devina motorul prin care asiguratorii isi asigura profituri consistente. Acest produs de asigurari cu caracter obligatoriu are rolul de a completa si sustine alte clase de asigurari mai profitabile".

COTAR a facut o analiza pentru a identifica sursele folosite ca motivatie pentru cresterea RCA de catre societatile de asigurari. Elementele analizate au condus la identificarea unor nereguli grave in modul de functionare a pietei de asigurari si a arbitrului acestei piete, sustine Confederatia.

Iata aspectele evidentiate in analiza COTAR:

  • 1. Datele oficiale publicate de ASF confirma faptul ca exista o diferenta importanta intre sumele incasate de catre societatile de asigurari pentru produsul obligatoriu RCA si sumele achitate ca  despagubire de catre acestia. Dar este o situatie care ridica doua intrebari: sunt banii colectati in mod obligatoriu de catre societatile de asigurari cheltuiti in mod corect? Sunt cheltuielile invocate de asiguratorii RCA eligibile si transparente?
  • 2.  UNSAR a invocat pretextul fals al 'vanzarii a 30.000 de polite RCA pentru a acoperi prejudiciul unei despagubiri majore '. Trebuie reamintit ca societatile de asigurari functioneaza pe principiul reasigurarii, ceea ce presupune ca despagubirile acordate sunt suportate in solidar de catre un reasigurator. Faptul ca o societate de asigurari pretinde ca plateste intregul prejudiciu este o dezinformare folosita pentru a justifica majorarea constanta a pretului politei RCA.

In Romania, exista peste 5,9 milioane de autovehicule inmatriculate, iar accidentele soldate cu despagubiri importante reprezinta doar 4-5 cazuri/an, ceea ce reprezinta sub 0,0001% din totalul politelor RCA vandute.

  • 3.  Pretul corect al RCA. In Romania, pe segmentul RCA functioneaza 11 societati de asigurari, iar  costurile de vanzare ale produselor RCA difera cu 400% intre toate aceste companii. Asadar, care este de fapt pretul corect al politei RCA in conditiile in care dauna medie este aproximativ egala intre acestea, iar cheltuielile administrative nu difera semnificativ de la o societate la alta?
  • 4. Fondul toxic al normei RCA care intra in vigoare de la 1 Ianuarie 2015. Sunt doua aspecte:

a. prin prevederile sale, noua norma RCA ofera ca instrument de despagubire indicatori variabili si indoielnici ai valorii de piata a autovehiculelor la mana a doua din Romania, din urmatoarele motive:

- Ofertele de vanzare intre produse similare difera cu peste 30%;

- Peste 70% dintre autovehiculele tranzactionate din Romania au kilometrajul falsificat;

- Nu exista un istoric al daunelor (masini care au fost avariate de mai multe ori grav sunt repuse in circulatie fara o verificare tehnica riguroasa), iar pretul de revanzare poate fi semnificativ alterat;

- Pretul difera in functie de puterea de cumparare a zonei de raportare;

- Pretul difera in functie de nevoia de bani a vanzatorului, etc

Asiguratorul poate uza de orice valoare identificata si poate deveni 'judecator' al valorii de despagubire ce va fi acordata pagubitului RCA. Aceste valori de despagubire sunt mai mici cu 30% - 50% fata de actualul sistem de calcul matematic prin aplicarea coeficientilor de uzura;

b. Norma RCA plafoneaza costul reparatiilor pentru unitatile reparatoare

Aceasta situatie incalca prevederile Articolul 81, al.1 TCE care prevede a fi incompatibila

"fixarea directa sau indirecta a preturilor de cumparare sau de vanzare sau a altor conditii ale tranzactiilor comerciale;(..)"

  • 5.  Actuala legislatie in domeniul asigurarilor favorizeaza exclusiv societatile de asigurari

Polita RCA este emisa de asiguratorii RCA pentru o perioada de minim 6 luni, indiferent de nevoile reale de asigurare ale proprietarului de autovehicule.

  • 6.  Legea 400/2014 privind constituirea si functionarea expertilor si evaluatorilor tehnici din Romania (C.E.E.T.A.R.) este o necesitate urgenta in actualul context de plata a despagubirilor de catre societatile de asigurari

De notat ca o buna parte a actualilor inspectori de daune:

- nu au studiile tehnice in domeniul auto

- nu au experienta tehnica in domeniul reparatiilor auto

- nu urmeaza cursuri periodice de reimprospatare a cunostiintelor tehnice pentru a fi la curent cu noile tehnologii aparute in domeniul auto

- sunt bonusati la salariu proportional cu sumele salvate la plata sau penalizati de catre angajatori, daca depasesc o anumita valoare medie a daunei stabilita de conducerea societatii (vezi si document atasat - extras din fisa postului inspectorului de daune)

  • "Asteptam masurile concrete de corectare ale acestor grave probleme din partea autoritatilor romane pana in data de 31 ianuarie 2015. In situatia in care acestea vor intarzia sa apara, urmeaza sa anuntam data unui nou protest general al tuturor transportatorilor membri COTAR,la care presupunem ca vor adera toate patronatele din transport precum si cetatenii platitori ar acestor taxe , protest ce re il vom declansa  dupa data de 1 Februarie 2015", a declarat Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.

Vedeti atasat Scrisoarea deschisa transmisa de COTAR.