Consumatorii ar putea apela gratuit la o entitate de solutionare alternativa a litigiilor cu firmele din asigurari, piata de capital si pensii private la inceputul anului 2016

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 19 noiembrie 2015, 21:34 Economie | Asigurari

Sediu ASF
Foto: AGERPRES
 documente
(19 Nov 2015) PDF, 229KB
Consumatorii ar putea apela gratuit de la inceputul anului viitor la un nou mecanism de rezolvare a litigiilor cu asiguratorii si entitatile de pe piata de capital si a pensiilor private. ASF vrea sa infiinteze si sa finanteze o entitate de solutionare alternativa a litigiilor, la care sa se apeleze inainte ca lucrurile sa ajunga in instanta. Procedura de solutionare a litigiilor va dura maxim 90 de zile si consumatorii vor putea apela gratuit la serviciile unui conciliator. Cheltuielile suplimentare necesare solutionarii litigiului vor fi insa suportate de catre partea care le solicita. Consumatorii vor putea alege sa se dea o solutie de impunere care va deveni executorie, daca nu este atacata in instanta in 15 zile.

Autoritatea de Supraveghere Financiara a supus joi dezbaterii publice un proiect de regulament privind organizarea si functionarea Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor (SAL-FIN) in domeniul financiar nebancar.

Ce se propune in proiectul de Regulament:

- Infiintarea entitatii SAL-FIN in cadrul A.S.F., sub forma unei structuri functionale, responsabila cu derularea procedurilor SAL (n.a solutionare alternativa a litigiilor), denumita Entitatea de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar nebancar - (SAL-FIN), care va desfasura proceduri SAL finalizate atat cu propunerea cat si cu impunerea unei solutii, cu raportare catre Consiliul A.S.F. si compusa din Colegiul de Coordonare, Corpul Conciliatorilor si Secretariat Tehnic, astfel:
  • Colegiul de Coordonare al SAL-FIN va fi format din 5 membri (A.S.F. - 2 pers, A.N.P.C. - 1 pers, asociatiile pietei financiare nebancare - 1 pers, asociatiile de consumatori - 1 pers), membrii urmand a fi selectati din asociatiilor participante in cadrul Grupului de Lucru Consultativ pentru Protectia Consumatorilor de pe langa A.S.F.;
  • Corpul Conciliatorilor, care va fi format din persoane fizice, inregistrate in Registrul Conciliatori in functie de tipul solutiei alese (propunere sau impunere) si a domeniului de competenta, care sa indeplineasca conditiile prevazute in Regulamentul de organizare si functionare a SAL-FIN, sa fie independenti si impartiali in solutionarea litigiilor; 
  • Secretariatul Tehnic al SAL-FIN este asigurat de A.S.F. si va format din minimum 3 persoane.
- Finantarea SAL-FIN va fi asigurata de catre A.S.F", se arata in documentul citat.

Calin Rangu, director al Directiei Protectia Consumatorilor din cadrul ASF a precizat pentru HotNews.ro ca aceasta entitate ar urma sa devina operationala la inceputul anului viitor.

Potrivit acestuia 'consumatorii pot supune litigiul procedurilor administrate de aceasta noua entitate daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. Acestia ar urma apoi sa-si aleaga un conciliator si sa opteze ca procedura sa se solutioneze cu o solutie de propunere sau una de impunere'.

Elementele principale care fac distinctia intre cele doua mecanisme sunt:
  • in cazul procedurii in urma careia se propune o solutie partilor, partile au posibilitatea de a alege daca accepta sau nu solutia, pe cand in cazul solutiei impuse aceasta are caracter obligatoriu pentru ambele parti, daca anterior si-au dat acordul pentru acest tip de mecanism;
  • in cazul procedurii in urma careia se propune o solutie partilor, consumatorul se poate retrage daca nu este multumit de functionarea sau modul de desfasurare a procedurii, pe cand in cazul mecanismului in urma caruia se impune o solutie, partile nu au dreptul de a se retrage.

Procedurile SAL se finalizeaza in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care SAL-FIN a primit dosarul complet al litigiului. Termenul poate fi prelungit in cazul unor litigii complexe, cu informarea partilor in acest sens si comunicarea perioadei estimate pentru terminarea litigiului.

Rezultatul procedurii SAL va fi o hotarare motivata / o incheiere cu solutia propusa si decizia partilor. Hotararea se comunica partilor in termen de 15 zile calendaristice si poate fi atacata in termen de 15 zile de la data comunicarii.

Mai multe detalii in documentul atasat.


Citeste mai multe despre   









688 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    Traiasca birocratia socialista! (Luni, 23 noiembrie 2015, 14:23)

    cosming@cosming.ro [utilizator]

    De ce mai e nevoie de inca o entitate ? Ca sa crestem birocratia si timpul de rezolvare a problemelor semnalate de consumatori ? Poate aceasta entitate sa suspende si sa amendeze activitatea companiilor recalcitrante ? In asigurari toti stim de companii de 2 bani care nu vor sa plateasca asigurarile de ani de zile .. si degeaba INCA SUNT PE PIATA DESI SUNT AMENDATE IN CONTINUU !!

    Exista ANPC care trebuie sa rezolve aceste probleme.
    De ce nu se tin cursuri de specializare a inspectorilor ANPC pe aceste probleme ? Exista sponsorizari de la UE tocmai pe aceste directii.. De ce nu se acceseaza acesti bani ?


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică