Ce plan de actiuni are ASF pentru a normaliza piata RCA: Pe termen scurt, o grila de referinta privind preturile RCA/Pe termen lung, emiterea politelor RCA pe autovehicul si sofer

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Miercuri, 16 decembrie 2015, 19:08 Economie | Asigurari

Misu Negritoiu, presedintele ASF
Foto: Hotnews
In urma numeroaselor semnale privind majorarea semnificativa a tarifelor RCA aplicabile in special transportatorilor rutieri, Consiliul ASF a trecut miercuri in revista un pachet de initiative si masuri, atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung, avand drept tinta protejarea intereselor consumatorilor si stabilizarea pietei. Una dintre actiunile pe termen scurt vizeaza contractarea unui consultant in servicii actuariale cu ajutorul caruia sa poata fi realizata o grila de referinta la nivel de piata RCA si la care sa se poata raporta atat asiguratorii, cat si consumatorii. Pe termen lung, o masura luata in calcul este schimbarea modelului de emitere a politelor RCA (polita pe autovehicul si sofer).

  • ASF a reactionat miercuri la reclamatiile privind cresterea tarifelor RCA. Redam mai jos comunicatul integral al autoritatii:

"In urma numeroaselor semnale privind majorarea semnificativa a tarifelor RCA aplicabile in special transportatorilor rutieri, Consiliul ASF a trecut astazi in revista un pachet de initiative si masuri, atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung, avand drept tinta protejarea intereselor consumatorilor si stabilizarea pietei.

Astfel, pe langa actiunile de control inopinat declansate la toate cele noua societati de asigurare autorizate sa vanda polite RCA in vederea verificarii modului de determinare a tarifelor, ASF le-a solicitat deja asiguratorilor sa reconsidere formulele de calcul care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016 si asteapta, pana cel tarziu la 31 decembrie 2015, noi notificari cu tarifele recalculate pentru perioadele urmatoare.

Reanalizarea modului de fundamentare a tarifelor RCA trebuie sa aiba in vedere cerinte precum:

  • eliminarea coeficientului de majorare a tarifului de baza calculat pentru o categorie de autovehicule in baza codului CAEN,
  • renuntarea la includerea unor componente de cost neaplicabile unui anumit segment de autovehicule in stabilirea indicatorilor de daunalitate (de exemplu includerea in tariful pentru segmente de autovehicule care prin natura lor si efectul legii nu pot parasi teritoriul Romaniei - tramvaie, troleibuze, autoutilitare, autobuze - a unei cote parti din daunele inregistrate ca urmare a unor accidente intamplate in strainatate),
  • eliminarea sau limitarea semnificativa a reflectarii in calculul tarifelor RCA a cheltuielilor generate de plata cu intarziere a daunelor sau generate de litigii aparute pentru neplata in termen a dosarelor de dauna, luarea in considerare a informatiilor de tip calitativ privind profilul conducatorilor autovehiculelor pentru care sunt incheiate politele, precum si a informatiilor privind starea tehnica si calitatea intretinerii vehiculelor asigurate.

Din setul de actiuni pe termen scurt intreprinse de ASF, ca reactie la reclamatiile privind cresterea tarifelor RCA, face parte si decizia Consiliului de modificare a Normei nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila prin eliminarea plafonului de 10% la acordarea de reduceri comerciale pentru aceasta categorie de polite.

Nu in ultimul rand, ASF a hotarat contractarea unui consultant in servicii actuariale cu ajutorul caruia sa poata fi realizata o grila de referinta la nivel de piata RCA si la care sa se poata raporta atat asiguratorii, cat si consumatorii. In completarea acestui demers, au loc discutii cu Asociatia Romana de Actuariat pentru elaborarea unui set de bune practici privind determinarea tarifelor RCA.

Pe langa actiunile pe termen scurt initiate deja de ASF, strategia privind asigurarile auto obligatorii discutata in cadrul Consiliului are in vedere masuri pe termen mediu si lung precum:

  • schimbarea modelului de emitere a politelor RCA (polita pe autovehicul si sofer),
  • adoptarea unor masuri de crestere a calitatii serviciilor pentru asigurati (cum ar fi decontarea directa),
  • crearea unei baze de date privind istoricul de incidente al unui sofer, dar si legiferarea modalitatilor de stabilire a daunelor morale si a daunelor pentru vatamari corporale prin infiintarea institutiei evaluatorilor medicali profesionisti.

Toate aceste proiecte vor figura pe agenda unui grup de lucru dedicat din care vor face parte reprezentanti ai tuturor partilor implicate - ASF, asiguratori, consumatori, Parlament - si care va avea ca misiune gasirea celor mai bune solutii de modernizare a legislatiei privind RCA".

  • Un amplu protest al transportatorilor va fi organizat joi in fata Guvernului: Primaria Bucuresti a autorizat prezenta a maxim 7000 de autovehicule

Reactia ASF are loc in conditiile in care un amplu protest al transportatorilor este organizat joi, 17 decembrie in fata Guvernului, unde Primaria Bucuresti a anuntat ca a aprobat prezenta a maxim 6000-7000 de autovehicule.

Transportatorii cer interventia ASF pentru un cost al primei RCA suportabil de catre transportatori, in conditiile in care tariful RCA a ajuns sa creasca cu peste 300% in ultimele 6 luni pentru activitatea de transport persoane si transport marfa, inclusiv taxi, eliminarea supraacizei, incepand cu data de 1 ianuarie 2016 si interventia Guvernului Romaniei pentru modificarea actelor normative (decizii ORDA) prin care operatorii de transport sunt obligati sa plateasca sume enorme pentru drepturile de autor, desi obiectul lor de activitate il constituie transportul de persoane, si nu difuzarea operelor muzicale sau a muzicii ambientale in autobuze, taxiuri.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Unilever

FOTOGALERIE Lectii de sustenabilitate de la marinari, episodul II. Cum economisim consumul de energie electrica si termica

Poate ca marinarii nu sunt primele persoane care ne vin in minte atunci cand ne gandim la experti in sustenabilitate. Si totusi, marinarii ne pot oferi adevarate lectii de sustenabilitate. Jurnalistul Brad Florescu a pornit intr-o altfel de calatorie, pe velierul Grayhound Lugger, experienta pe care o prezinta intr-o serie de episoade despre oameni, natura si sustenabilitate.
  • Serialul Rasarit si Apus este o poveste despre legatura indisolubila dintre cumpatare si libertate. O poveste cu corabii vechi si oameni la fel de vechi. O poveste despre lectiile de viitor pe care ni le poate da trecutul.
1947 vizualizari
  • +2 (2 voturi)    
    adica (Miercuri, 16 decembrie 2015, 20:47)

    spy [utilizator]

    "eliminarea sau limitarea semnificativa a reflectarii in calculul tarifelor RCA a cheltuielilor generate de plata cu intarziere a daunelor sau generate de litigii aparute pentru neplata in termen a dosarelor de dauna"

    adica tot noi plateam ca nu isi faceau ei treaba??!! probail si amenzile.
    pai acum intelege de ce le convenea sa traga de timp cu dosarele
  • 0 (0 voturi)    
    Sofer + autovehicul (Miercuri, 16 decembrie 2015, 22:56)

    ssdfs [anonim]

    Riscul este dat de sofer, nu de masina, iar masina in sine e doar factor agravant. Cu alte cuvinte, un imbecil e imbecil si pe dacia logan si pe Bugatti, doar ca pe Bugatti va aparea un multiplicator al daunelor. Oricum era o aberatie ca porneai de la masina.

    Alta aberatie e ca te obliga intai sa iti vinzi masina si dupa aia iti iei urmatoarea, ca sa iti poti pastra clasa de bonus.

    Cat despre transportatori, daca angajezi oameni fara experienta si ii pui pe TIR nu vad de ce ar trebui asiguratorii sa sponsorizeze smechereala
  • 0 (0 voturi)    
    corect (Joi, 17 decembrie 2015, 9:04)

    spy [utilizator]

    si daca ai mai multe autovehicule faci la fiecare separat RCA dar nu le poti conduce simultan pe toate!
    iar Fittipaldi pe un Veyron prezinta mai multa siguranta in trafic decit un incepator pe un Matiz.
  • +1 (1 vot)    
    Parerea mea (Joi, 17 decembrie 2015, 9:25)

    un Revoltat [utilizator]

    Eu cred ca, aici, atat asiguratorii cat si autoritatea sunt in eroare. Sa ma explic: cred ca , de fapt, prin majorarea prețurilor , asiguratorii (ca de obicei) fac confuzie intre riscurile asigurate in cadrul RCA si cele asigurate in cadrul CASCO. Asigurarea RCA, fiind obligatorie pentru toti, nu ar trebui sa fie discriminatorie, si nici macar diferențiata pe tipuri de mașini, vechime a carnetului de șofer , etc (elemente care ar fi mai degrabă caracteristice modului de calcul al riscului in cadrul CASCO). Asigurarea RCA ar trebui sa fie egala oentru toata lumea, la o valoare minima, iar cine isi dorește o acoperire mai mare a daunelor sa fie liber sa opteze pe pachete CASCO.
  • 0 (0 voturi)    
    Pentru binele asiguratorilor si al soferilor (Joi, 17 decembrie 2015, 12:08)

    Gică de la sculărie [anonim]

    Negritoiu ar trebui sa modifice ACUM legea asigurarilor, astfel:

    1. RCA sa fie emis pentru sofer, nu pentru masina.

    2. Asiguratorii sa poata vinde RCA cu fransiza, in anumite limite stabilite de lege (de exemplu, intre zero si maxim 5000 lei). Daca asiguratorul X vinde RCA cu fransiza de 1000 lei, asta inseamna ca o parte din despagubire (adica cei 1000 de lei) o suporta soferul vinovat. Daca dauna e mai mica de 1000 de lei, o suporta doar soferul vinovat. Daca soferul nu plateste, plateste Fondul de Garantare in locul lui, si apoi il da in judecata pe soferul vinovat

    3. Permisul de conducere se anuleaza temporar daca soferul nu are asigurare. RCA-ul sa fie o anexa a permisului de conducere. Ai RCA, ai permisul valabil, n-ai RCA, ai permisul suspendat pana cumperi asigurare RCA. Cine conduce fara asigurare sa fie amendat sever si sa i se retina permisul pe 6 luni. Cine produce accident si nu-si plateste cota din despagubire (fransiza), i se suspenda valabilitatea permisului pana plateste.
    4. Sistemul de bonus-malus sa fie agresiv: ai facut accident, pretul RCA creste cu 10% din valoarea pagubei (daunei). Nu mai ai bani sa-ti cumperi RCA pentru ca ai facut doua-trei accidente, mergi cu metroul sau cu tramvaiul.

    Efecte imediate:
    - asiguratorii nu vor mai inregistra pierderi pe segmentul RCA.
    - soferii fara accidente vor cumpara RCA mai iefin decat astazi, cu legea actuala.
    - soferul vinovat va fi interesat ca pretul reparatiei sa fie mai mic si va negocia cu service-urile care practica preturi nesimtite.
    - Introducerea fransizei determina soferul sa circule cu mai multa atentie.
    - cel care produce un accident va fi mult mai atent sa nu mai produca un altul.
    - scade numarul accidentelor.
    - creste competitivitatea asiguratorilor: unii vor vinde RCA mai ieftin, dar cu fransiza mai mare, altii invers, iar soferii vor alege ofertele in functie riscul pe care vor sa il acopere sau sa si-l asume.

    Simplu, nu?
    • +1 (1 vot)    
      terti (Joi, 17 decembrie 2015, 13:19)

      spy [utilizator] i-a raspuns lui Gică de la sculărie

      "- soferul vinovat va fi interesat ca pretul reparatiei sa fie mai mic si va negocia cu service-urile care practica preturi nesimtite"
      dar ce legatura ar avea soferul vinovat cu service-ul unde ajunge masina lovita? si ce pirghii ar avea el ca sa negocieze? iar partea vatamta sigur nu vrea o reparatie iefitna facuta de mintuiala.
      restul da, e de bun simt.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi