Patronatele din transport se asteapta ca Guvernul sa aprobe miercuri prin Ordonanta de Urgenta, dupa ce va fi consultat si Consiliul Concurentei, introducerea unui tarif de referinta la toate preturile RCA, diferentiat pe toate tipurile de vehicule, tarif care ar trebui transmis trimestrial catre ASF. Peste acest pret de referinta, ar urma sa se aplice sistemul bonus-malus, spun trasnportatorii, care spera ca astfel nu se va mai ajunge la explozia preturilor. Chiar si daca va fi aprobat acest tarif de baza, dat fiind faptul ca masura nu se va resimti prea curand, transportatorii spun ca protestul ar putea avea loc in continuare fiind asteptate 5.000 de vehicule joi in fata Guvernului si circa 100.000 de masini in toata tara.

Protest RCA al transportatorilorFoto: Hotnews

"Ideea introducerii unui tarif de referinta a fost agreata saptamana trecuta la discutiile pe care le-am avut in Parlament cu senatorii si reprezentantii ASF. Nu am vazut nici un fel de reticenta fata de aplicarea tarifului de referinta nici azi la discutiile pe care le-am avut la Guvern. Ramane insa ca miercuri la ora 8 sa ne intalnim la Guvern cu Consiliul Concurentei pentru a discuta forma pe care trebuie sa o ia tariful de referinta in proiectul de Ordonanta de Urgenta. Pretul de referinta va fi practic o baza de calcul in pretul final al primei RCA, care ar trebui sa includa si cheltuieli administrative, dar limitate la o valoare decenta, la care asiguratorul vine si aplica criteriile de risc, sistemul bonus malus, astfel incat sa avem tarife rezonabile", a declarat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

  • Peste 100.000 de vehicule sunt pregatite joi pentru protestul RCA in peste 20 de orase din tara

Presedintele Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), Vasile Stefanescu, spera ca introducerea acestui tarif de referinta in calculul primelor RCA sa fie permisa de Consiliul Concurentei, iar Guvernul sa aprobe in sedina de miercuri Ordonanta de Urgenta in acest sens.

"Am primit aprobarea de a aduce la protest 5.000 de vehicule, joi, in fata Guvernului. Proteste vor fi declansate si in peste 20 de orase din tara, unde asteptam sa se adune circa 100.000 de vehicule. Nu vom da inapoi daca maine in sedinta de Guvern nu va fi adoptat acel tarif de referinta", a spus Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.

Potrivit celor doi sefi de patronate, tariful de referinta se va calcula pe categorii si nu va fi acelasi pentru toate tipurile de vehicule. Acest tarif de referinta ar urma sa fie transmis trimestrial catre ASF.

  • Va mai avea loc protestul de joi daca Guvernul aproba tariful de referinta?

Augustin Hagiu spune ca in cadrul negocierilor care au avut loc astazi la Guvern dintre patronate si ministrii Borc si Dancu, nu s-a obtinut si agrearea solicitarii de a ingheta tarifele RCA la nivelul din luna iunie a anului trecut, cu marja asumata de presedintele ASF, de 52,7%.

Cei doi sefi de patronate au declaratii nuantate cand vine vorba de organizarea protestului de joi, 15 septembrie, in conditiile in care Guvernul si Consiliul Concurentei vor aproba introducerea tarifului de referinta la preturile RCA.

"Daca forma finala a Ordonantei de Urgenta nu va cuprinde masuri pe termen scurt, protestul va continua", a spus Augustin Hagiu, presedintele FORT, precizand ca in opinia sa o masura pe termen scurt ar fi fost inghetarea preturilor RCA la nivelul de anul trecut, lucru care este refuzat de Guvern.

De cealalta parte, Vasile Stefanescu, presedintele COTAR, a precizat marti ca "daca aceasta OUG are cuprins acest tarif de referinta, protestul ar putea fi amanat. Ganditi-va ca Ordonanta va trebui aplicata. Putem astepta inca 30 de zile cu protestul".

Patronatele din transporturile rutiere - UNTRR, APTE 2002, FORT, ARTRI, APULUM au solicitat luni solicita Guvernului sa intervina prin Ordonanta de Urgenta si sa inghete tarifele RCA in urmatoarea sedinta de Guvern la valorile medii din raportul Milliman, conform cu propunerile transportatorilor trimise la Guvern inca din data de 3 august 2016.

Actuala Ordonanta de Urgenta, publicata pe site-ul Ministerului de Finante, este doar generala si nu limiteaza tarifele RCA, transportatorii rutieri fiind nemultumiti de forma acesteia, urmand ca in data de 15 septembrie 2016 sa se organizeze un protest national impotriva cresterii tarifelor RCA.

Potrivit acestora, "Guvernul ar putea putea limita tarifele RCA conform Legii Concurentei 21/1996, modificata si completata in 2016, iar Consiliul Concurentei investigheaza de 2 ani piata asigurarilor din Romania impotriva unor practici neconcurentiale, practici care au fost dovedite in raportul Milliman intocmit la cererea ASF si trimis catre Parlament. Sistemul bonus-malus nu functioneaza, tarifele RCA au crescut de doua - trei ori, iar acordarea bonusului de catre firmele de asigurare nu mai indeplineste scopul pentru care a fost creat, incalcandu-se Norma Nr.23/2014".

Potrivit transportatorilor, 'in 2012 un RCA pentru un camion costa 300 de euro, in 2013 polita a ajuns sa valoreze 700 de euro, iar tarifele au crescut la 1.000 de euro in 2014, la 3.500 euro la final de 2015 si, in pofida sesizarilor si dialogului cu autoritati si asiguratori, asigurarea RCA pentru camioane a ajuns sa coste peste 5.000 euro la clasa B0 dupa iulie 2016".

  • Ce spun asiguratorii: Transportatorii continua seria cererilor nerealiste de inghetare a preturilor RCA

De cealalta parte, UNSAR (Uniunea asiguratorilor) a transmis luni un comunicat de presa in care precizeaza ca "in ciuda eforturilor Parlamentului si Guvernului de a reglementa piata de asigurari obligatorii auto, prin promovarea unor initiative legislative in regim de urgenta, transportatorii continua sa faca presiuni asupra institutiilor statului. In continuare, cererile transportatorilor sunt fundamentate pe dezinformari si manipulari".

Principala solicitare a transportatorilor o reprezinta inghetarea pretului politelor RCA, iar argumentele folosite recurg la dezinformari si calcule simpliste, care exced orice logica economica. Un singur exemplu: reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania sustin ca valoarea medie a daunei pentru un tir este de 5.000 de lei, in timp ce pretul politei RCA depaseste 20.000 de lei.

Datele oficiale contrazic aceste afirmatii: in randul camioanelor (vehicule de tip cap-tractor) se inregistreaza cea mai ridicata valoare a daunei medii, de aproape 18.500 lei, o valoare de aproximativ trei ori mai mare decat dauna medie la nivelul pietei, care este de circa 6.700 lei.

Asadar, valoarea daunei prezentate de UNTRR este de 3,5 ori mai mica decat cifra reala, in timp ce doar 1% dintre camioanele de peste 16 tone au platit in cel de-al doilea trimestru al anului 2016 sumele mentionate de reprezentantul asociatiei de transportatori. Precizam ca aceasta valoare peste medie este rezultatul daunalitatii foarte mari inregistrate de acestia in trecut".

Mai mult, spune UNSAR, "plafonarea daunelor este imposibila, asadar, intr-o logica fireasca a lucrurilor, nu se poate vorbi nici de plafonarea preturilor primelor RCA. De asemenea, inghetarea preturilor politelor RCA incalca directivele europene".