ASF a anuntat ca a ajuns la un acord cu reprezentantii patronatelor care au protestat joi in fata Guvernului asupra elementelor care vor fi luate in considerare in calculul tarifelor de referinta pentru politele RCA, elemnte in urma carora se estimeaza un tarif tinta de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0, tarif tinta care nu include incarcari pentru profit si marja comerciala. In urma acestui acord, transportatorii au inceput sa plece din Piata Victoriei.

Protest RCA al transportatorilor în 2016Foto: Hotnews

Redam integral comunicatul transmis joi de ASF:

"Ca urmare a discutiilor avute astazi la sediul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) cu reprezentanti ai patronatelor din domeniul transporturilor s-a stabilit ca elementele care vor fi luate in considerare in calculul tarifelor de referinta pentru politele RCA, conform OUG emise de Guvern, sunt urmatoarele:

  • frecventa si dauna medie, tinand cont si de daunele intamplate si neavizate precum si de trendul acestora, conform datelor statistice publicate la nivel de piata (raportul Milliman), actualizate la 30 iunie 2016;
  • incarcarea pentru cheltuieli administrative, achizitie, taxe etc., de maxim 25%;
  • incarcarea pentru aplicarea sistemului bonus/malus.

De exemplu, se estimeaza un tarif tinta de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0. Acest tarif tinta nu include incarcari pentru profit si marja comerciala.

Pentru transparenta, in grupurile de lucru vor fi cooptati si reprezentanti ai asociatiilor patronale din transporturi. La intalnire au participat reprezentanti ai UNTRR, APTE 2002, FORT, Apulum si ASF".

  • Guvernul a aprobat miercuri Ordonanta de Urgenta care prevede inghetarea preturilor primelor de asigurari obligatorii RCA pentru o perioada de sase luni.

Executivul a anuntat ca a dat aceasta Ordonanta 'avand in vedere imprejurarile exceptionale manifestate prin dezechilibru major intre cerere si oferta, respectiv disfunctionalitatea evidenta a pietei asigurarilor obligatorii auto din Romania. Astfel, Guvernul Romaniei impreuna cu Consiliului Concurentei au considerat necesara instituirea unui mecanism de control al pietei asigurarilor obligatorii auto din Romania, manifestat in prima etapa, prin stabilirea de catre ASF a unor tarife de plafonare aferente primelor RCA.

Potrivit Ordonantei de Urgenta, ASF va stabilli tarife de prima maxime in cel mult 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a prezentei Ordonante de Urgenta.

Ulterior perioadei in care tariful de prima va fi plafonat, ASF va calcula un tarif de referinta pe baza daunei medii pentru fiecare categorie de vehicul, a platilor de daune achitate de catre asiguratori si raportate la frecventa producerii evenimentelor pe respectiva categorie de vehicule.

ASF va publica tarifele de referinta, dauna medie si frecventa statistica a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule. Totodata, pentru a asigura premisele unei piete functionale, ASF va realiza o analiza a efectelor acestor masuri in piata asigurarilor RCA si va intocmi un raport ce va fi inaintat Consiliului Concurentei.

Solutia nu a fost suficienta pentru organizatiile de transportatori, care nemultumite de modul cum ar fi urmat sa fie aceste tarife de referinta de catre ASF, au organizat joi mitinguri masive in Bucuresti si alte orase si au cerut demisia lui Misu Negritoiu, seful ASF (arbitrul pietei asigurarilor).

In urma unor noi discutii intre ASF si reprezentantii transportatorilor, cele doua parti au anuntat ca s-a ajuns la un acord asupra modului de calcul a acestor tarife, astfel ca protestul a incetat.