Prevederile Ordonantei de Urgenta a Guvernului referitoare la plafonarea preturilor primelor RCA si la elementele care vor fi luate in considerare in calculul tarifelor de referinta, asa cum au fost comunicate de catre ASF, vor crea pe termen mediu si lung efecte negative din ce in ce mai greu de controlat si reparat, a anuntat luni Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR). 'Cel mai probabil, dupa incheierea perioadei de sase luni in care tariful este plafonat, vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asiguratori, situatie care va crea din nou perceptia unor noi cresteri necontrolate si a unei piete dezechilibrate', spune uniunea asiguratorilor.

grafic accidente autoFoto: UNSAR

UNSAR (uniunea care reprezinta asiguratri ce detin peste 90% din piata asigurarilor)atrage atentia luni ca, in ciuda intentiei declarate de a consolida si reglementa piata RCA, forma in care a fost aprobata Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule nu rezolva situatia pietei, ci limiteaza, temporar, o parte dintre efecte. Mai mult, avand in vedere unele dintre prevederile actului normativ, pe termen mediu si lung efectele negative vor fi din ce in ce mai greu de controlat si reparat.

  • "Ne referim in principal la prevederile OUG referitoare la plafonarea preturilor primelor si la elementele care vor fi luate in considerare in calculul tarifelor de referinta, asa cum au fost comunicate de catre Autoritatea pentru Supraveghere Financiara. Cel mai probabil, dupa incheierea perioadei de sase luni in care tariful este plafonat, vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asiguratori, situatie care va crea din nou perceptia unor noi cresteri necontrolate si a unei piete dezechilibrate.
  • In acelasi timp, presiunea noilor reglementari pusa in acest rastimp asupra industriei de asigurari va avea efecte greu de estimat, tinand cont ca se adauga rigorilor legislatiei europene impuse de anul acesta prin Directiva Solvabilitate II. Mentionam doar cateva dintre noile cerinte care vor duce la cresterea costurilor operationale: obligatia de a emite si gestiona contracte RCA pe perioade multiplu de o luna, compensarea directa si alte mecanisme noi care presupun dezvoltari ale sistemelor informatice. De asemenea, va creste dauna medie, ca urmare a extinderii tipurilor de cheltuieli ce se despagubesc pe asigurarea RCA", se arata in comunicatul UNSAR.

Mai mult, sustine UNSAR, orice interventie in plafonarea tarifarii, fara a lua in considerare reperele reale ale pietei asigurarilor din Romania, va impacta in mod decisiv consumatorii, pentru ca va conduce la o nivelare a pietei, respectiv majorarea preturilor pentru categoriile de clienti cu o conduita rutiera buna si la o reducere pentru categoriile cu grad de risc ridicat.

Avand in vedere toate aceste elemente, UNSAR sustine in continuare nevoia promovarii unor masuri sistemice care sa vizeze cauzele care duc la cresterea pretului politelor RCA, fara a fi nevoie de interventia statului in piata libera:

  • masuri de crestere a sigurantei in trafic, pentru a diminua daunalitatea, unde Romania este campioana Europei;
  • introducerea monitorizarii de tip gps (telematics), pentru individualizarea comportamentului soferilor in trafic;
  • introducerea sistemului tabelar pentru daunele morale din vatamari corporale, asa cum a fost elaborat de Institutul National de Medicina Legala, atat pe cale amiabila, cat si pe cale judecatoreasca.

UNSAR face apel la Guvern, ASF si Consiliul Concurentei, dar si la Parlament si institutia Presedintelui sa analizeze cu atentie impactul masurilor pe care le vor lua in piata asigurarilor deja incercata de doua falimente. Ne exprimam din nou disponibilitatea totala la dialog si solutii viabile si sustenabile, pentru o piata solida si stabila a asigurarilor.

  • Presedintele Consiliului Concurentei, despre plafonarea tarifelor RCA: Am deschis cutia Pandorei

Bogdan Chirotiu, presedintele Consiliului Concurentei, a declarat sambata in cadrul unui seminar la Sinaia, ca prin plafonarea preturilor RCA, un lucru permis de Legea Concurentei, insa numai in cazuri exceptionale, autoritatile au deschis cutia Pandorei.

  • "Am deschis Pandorei. Pentru prima data in multi ani am acceptat ca ar fi posibila o interventie a statului in plafonarea preturilor. Este foarte posibil ca, la RCA, sa se ajunga la o plafonare a preturilor pentru sase luni, lucru permis de Legea concurentei, dar pentru situatii exceptionale. Pana acum aceasta clauza nu a mai fost folosita decat o singura data, in 1997, pentru un subiect relativ minor. N-as vrea sa devina o practica. Odata deschisa posibilitatea si alte grupuri de interese din alte sectoare economice ar putea sa vina cu genul asta de propuneri. Cea mai buna protectie pentru consumatori este concurenta intre companiile din piata, nu interventia statului", a declarat sambata Bogdan Chriritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Executivul a anuntat ca a dat aceasta Ordonanta 'avand in vedere imprejurarile exceptionale manifestate prin dezechilibru major intre cerere si oferta, respectiv disfunctionalitatea evidenta a pietei asigurarilor obligatorii auto din Romania. Astfel, Guvernul Romaniei impreuna cu Consiliului Concurentei au considerat necesara instituirea unui mecanism de control al pietei asigurarilor obligatorii auto din Romania, manifestat in prima etapa, prin stabilirea de catre ASF a unor tarife de plafonare aferente primelor RCA.

Potrivit Ordonantei de Urgenta, ASF va stabilli tarife de prima maxime in cel mult 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a prezentei Ordonante de Urgenta.

Ulterior perioadei in care tariful de prima va fi plafonat, ASF va calcula un tarif de referinta pe baza daunei medii pentru fiecare categorie de vehicul, a platilor de daune achitate de catre asiguratori si raportate la frecventa producerii evenimentelor pe respectiva categorie de vehicule.

ASF va publica tarifele de referinta, dauna medie si frecventa statistica a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule. Totodata, pentru a asigura premisele unei piete functionale, ASF va realiza o analiza a efectelor acestor masuri in piata asigurarilor RCA si va intocmi un raport ce va fi inaintat Consiliului Concurentei.

Solutia nu a fost suficienta pentru organizatiile de transportatori, care nemultumite de modul cum ar fi urmat sa fie aceste tarife de referinta de catre ASF, au organizat joi mitinguri masive in Bucuresti si alte orase si au cerut demisia lui Misu Negritoiu, seful ASF (arbitrul pietei asigurarilor).

In urma unor noi discutii intre ASF si reprezentantii transportatorilor, cele doua parti au anuntat ca s-a ajuns la un acord asupra modului de calcul a acestor tarife, astfel ca protestul a incetat.