​Confederatia operatorilor si transportatorilor autorizati din Romania (COTAR) a transmis joi un comunicat de presa in care sustine ca la sedinta organizata de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) in data de 12 Octombrie, Misu Negritoiu, presedintele ASF ar fi propus initial un tarif RCA de 9800 lei/an pentru un autovehicul de peste 16 tone, dupa care, in fata nemultumirilor si argumentelor transportatorilor, Negritoiu ar fi inceput negocierea tarifului RCA, incercand din rasputeri sa mentina o cotatie cat mai ridicata a acestui produs de asigurare obligatoriu, adresand in final, propunerea de 7960 lei, pentru autovehicule de peste 16 tone, clasa B0.

Protest RCA (4)Foto: Hotnews

Intr-un comunicat transmis joi de COTAR, presedintele ASF, Misu Negritoiu este acuzat de iresponsabilitate in privinta stabilirii preturilor maxime la RCA pe care asiguratorii vor fi obligati sa le aplice timp de 6 luni.

  • "COTAR a participat la sedinta organizata la Autoritatea de Supraveghere Financiara in data de 12 Octombrie, unde domnul Misu Negritoiu a prezentat propunerea de tarif RCA pentru un autovehicul de peste 16 tone, aceasta fiind in cuantum de 9800 lei/an.
  • Presedintele ASF, observand nemultumirea manifestata de catre transportatori a explicat faptul ca a luat in considerare alocarea unor costuri de administrare in cuantum de 40% initial, dupa care l-a scazut la 35% pentru produsul de asigurare obligatoriu numit RCA. Domnul Vasile Stefanescu, a intervenit si a amintit faptul ca astfel de costuri de administrare sunt supraevaluate, aflandu-se intr-o totala disproportie cu practica europeana, unde costurile de administrare pentru produsul de asigurare RCA sunt de aproximativ 25%. (..)
  • In fata argumentelor aduse de catre transportatori, domnul Negritoiu a inceput negocierea tarifului RCA, incercand din rasputeri sa mentina o cotatie cat mai ridicata a acestui produs de asigurare obligatoriu, adresand in final, propunerea de 7960 lei, pentru autovehicule de peste 16 tone, clasa B0.
  • Sa agreezi la Guvern in data de 14 Septembrie  un tarif de referinta la autovehicolele peste 16 tone de aproximativ 6200 lei/an,comunicat atunci de catre Vorniceanu Marius, vicepresedinte ASF  si sa prezinti la o luna distanta un tarif 7960lei/an, in care pretinzi  ca profitul asiguratorului este de doar 1% , asta denota faptul ca noi romanii suntem considerati doar niste vaci de muls ale multinationalelor", se arata in comunicatul COTAR.

Confederatia mai precizeaza ca 'respinge categoric propunerea ASF cu privire la cotatia de prima in suma de 7960 lei a unei polite RCA pentru un autovehicul de peste 16 tone si reaminteste tuturor faptul ca prima de risc pentru aceasta categorie reprezinta 2011 lei (raport Milliman), iar diferenta de 5949 lei, reprezinta costuri administrative si profitul societatilor de asigurari pentru produsul RCA'.

  • „Atunci cand cheltuielile firmelor de asigurari sunt de aproape 3 ori mai mari decat prima de risc, vorbim fara echivoc, despre imbogatire fara just temei. Industria transportatorilor nu poate  sustine astfel de costuri dezechilibrate in raport cu daunele produse, Romania fiind singura tara din Europa, in care cheltuielile de administrare ale firmelor de asigurari sunt triple in raport cu prima de risc si culmea, arbitrul pietei sustine o asemenea enormitate!” a declarat Vasile Stefanescu, Presedinte COTAR.

COTAR mai spune ca va participa si in cursul zilei de astazi la dezbaterile organizate la ASF si pentru celelalte categorii de autovehicule destinate transportului, cum ar fi autovehiculele de transport persoane, precum si cele folosite in regim de taxi si ca dupa incheierea sedintei de astazi, va prezenta rezultatele acestor analize si dezbateri intr-un viitor comunicat de presa, precum si masurile pe care urmeaza sa le puna in aplicare.

  • De ce se mai negociaza tarifele RCA cata vreme ASF a anuntat saptamana trecuta ca a finalizat metodologia de calcul a tarifelor RCA maxime?

Aceasta este intrebarea pe care HotNews.ro a adresat-o joi catre ASF si vom reveni cu explicatiile autoritatii imediat ce le vom primi.

Contactat de HotNews.ro pe aceasta tema, Vasile Stefanescu, presedintele COTAR, a explicat faptul ca "marul discordiei" il reprezinta 'lipsa din metodologia finala de calcul aprobata de ASF a coeficientului aferent costurilor administrative pe care le are asiguratorul'.

Intr-adevar, in metodologia finala aprobata de ASF se precizeaza ca in calculul tarifelor de prima maxime se va tine cont si de 'rata cheltuielilor determinata ca medie a ultimilor 3 ani, confrm raportarilor contabile centralizate la nivel de piata, care reprezinta cuantumul cheltuielilor de administrare, achizitie, taxe si contributii aferente activitatii RCA impartit la cuantumul primelor brute castigate'.

De asemenea, in formula finala de calcul apare si termenul "ch" - care reprezinta 'cheltuielile asiguratorului exprimate ca procent din prima bruta (taxe, cheltuieli de achizitie, de administrare, costul capitalului, alte cheltuieli)', doar ca nicaieri nu se precizeaza cat vor reprezenta mai exact cheltuielile de administrare sau de achizitie in tariful final de prima.

In proiectul de lege RCA aprobat de Senat se preciza clar cuantumul cheltuielilor administrative in pretul final RCA:

  • 'Cheltuielile administrative si de vanzare ale politei de asigurare incluse in tariful de prima nu pot depasi cumulat 25% din tariful rezultat'.

In Camera Deputatilor insa, asiguratorii au propus eliminarea acestui alineat din proiectul de lege, in timp ce transportatorii au propus mentinerea acestuia.

In final, Camera Deputatilor, for decizional, a amanat aprobarea proiectului de lege RCA, asa ca rezolvarea problemei tarifelor RCA a ramas sa se faca strict pe ceea ce este prevazut in Ordonanta de Urgenta data de Guvernul Ciolos pentru inghetarea tarifelor RCA.

Problema este ca Ordonanta de Urgenta nu spune nimic de aceste cheltuieli administrative care sa fie luate in calcul la stabilirea preturilor RCA.