Asiguratorii au reclamat la Comisia Europeana plafonarea tarifelor RCA din Romania

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 3 noiembrie 2016, 10:15 Economie | Asigurari

Accident auto
Foto: AGERPRES
Uniunea asiguratorilor (UNSAR) a anuntat joi ca sesizat Comisia Europeana cu privire la decizia Guvernului de plafonare a tarifelor RCA, care ar incalca regulile UE. Asiguratorii sustin ca, atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie sunt interzise, potrivit normelor UE, si ca tinand cont ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, ar fi imposibil din punct de vedere legal sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari.

  • Comunicatul de presa transmis joi de UNSAR, care reprezinta 22 de companii care detin o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari:

"Ca urmare a aprobarii de catre Guvern a tarifelor plafonate pentru polita de asigurare obligatorie auto, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) isi reafirma intentia de a actiona pe toate caile posibile pentru ca reglementarile specifice acestui domeniu sa respecte cadrul legislativ existent atat la nivel national, cat si european.

In primul rand, plafonarea tarifelor RCA incalca un principiu de baza prevazut de Constitutia Romania, cel al unei piete libere, concurentiale, iar membrii UNSAR analizeaza in acest moment cele mai bune variante de a actiona impotriva acestei prevederi.

UNSAR a sesizat deja Comisia Europeana cu privire la incalcarile Directivei 2009/138/CE si ale Tratatului de functionare al Uniunii Europene, existand premisele ca Romania sa fie sanctionata pentru incalcarea legislatiei comunitare.

Conform normelor europene mentionate, atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie sunt interzise. Avand in vedere faptul ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, este imposibil din punct de vedere legal sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari.

Mai mult, modul in care au fost emise aceste reglementari conduce la ideea ca aceasta masura a fost luata doar pentru a raspunde la presiunile transportatorilor, invocandu-se o situatie de criza in piata. Aceasta criza nu a putut fi fundamentata economic, printr-o analiza financiara solida a pietei de transporturi din Romania. De fapt, criza invocata se regaseste la nivelul societatilor de asigurare si reasigurare. In ultimele noua luni, asiguratorii din Romania au primit infuzii de capital de la actionarii straini in valoare de 90 de milioane euro, afacerile pe aceasta linie generand pierderi uriase: 2,8 miliarde lei in noua ani.

In urma masurilor aprobate de Guvern, pierderile societatilor de asigurare vor creste si nu se vor limita doar la cele sase luni prevazute pentru plafonare de Ordonanta de Urgenta 54/2016, ci isi vor face simtite efectele pe o perioada mult mai lunga, greu de estimat, dat fiind specificul asigurarii RCA: segment de asigurari 'cu coada lunga' (long tail), ceea ce inseamna, in principiu, ca nu functioneaza pe sistemul prime colectate versus daune platite pentru aceeasi perioada de timp. De exemplu, o dauna cu vatamari corporale poate genera obligatii de plata pentru asigurator pe o perioada indelungata, de pana la 20-30 de ani.

Efectele negative ale acestui pachet normativ vor fi resimtite, pe termen mediu si lung, si de asigurati, interventia de plafonare a tarifarii, fara a tine cont de realitatile pietei de asigurari, ducand la o nivelare a preturilor politelor RCA. Astfel, diferentele intre preturile politelor RCA pentru categoriile de clienti cu o conduita rutiera buna si preturile pentru categoriile cu grad de risc ridicat vor fi mult mai mici ca inainte, iar cei dezavantajati vor fi clientii cu o conduita rutiera buna.

Mai mult, dupa incheierea perioadei de sase luni in care tariful este plafonat, cel mai probabil vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asiguratori, situatie care va crea din nou perceptia unor dezechilibre in piata'.


  • Tarifele maxime la RCA au fost aprobate miercuri prin Hotarare de Guvern

Guvernul a aprobat miercuri hotararea privind tarifele de prima maxime la RCA care urmeaza sa fie aplicate de catre societatile de asigurare pe o perioada de sase luni, conform propunerilor Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF). Societatile de asigurare vor aplica timp de sase luni tarifele de prima notificate anterior datei de intrare in vigoare a acestei hotarari, fara insa a depasi tarifele de prima maxime prevazute in hotarare, potrivit unui comunicat al Guvernului.

Tarifele de prima maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. In functie de istoricul de dauna al asiguratului, societatile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus in care se incadreaza acesta, conform prevederilor legale.

Depasirea nivelului maxim al tarifelor de prima de catre societatile de asigurare care practica asigurarea RCA constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 50.000 lei. Pe langa sanctiunile contraventionale, in functie de gravitatea faptei, Consiliul ASF poate aplica si sanctiuni contraventionale complementare. Contraventiile se constata de catre persoanele cu atributii privind supravegherea si controlul din cadrul ASF, iar aplicarea sanctiunilor contraventionale se realizeaza de catre Consiliul ASF.

Hotararea intra in vigoare la 10 zile de la publicarea in Monitorul Oficial.


Tinerii cu varste mai mici sau egale cu 25 de ani care detin masini puternice, cu o capacitate cilindrica de peste 2500 cmc vor avea de platit cel mai scum RCA, de 3.087 lei, potrivit tarifelor maxime stabilite de ASF si detaliate in proiectul de Hotarare de Guvern supus dezbaterii publice de Ministerul de Finante. Tot la categoria autoturisme, cel mai mic pret RCA - 547 lei - va fi pentru batranii cu varste de peste 60 de ani cu masini cu o capacitate mica (sub 1200 cmc). La transportatori cel mai mare RCA va fi de 7534 lei.



Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
3463 vizualizari
  • -1 (13 voturi)    
    mafioti (Joi, 3 noiembrie 2016, 10:33)

    vodatepes [utilizator]

    Ia sa dispara obligativitatea rca timp de 6 luni sa vezi cum ar scade preturile la RCA. Atat timp cat toti suntem obligati sa facem RCA mafioti vor tine preturile sus.
    • +4 (12 voturi)    
      mafioti si pentru ca in alte tari la aceleasi date (Joi, 3 noiembrie 2016, 10:55)

      Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      mafioti si pentru ca in alte tari la aceleasi date valorile primelor de asigurare sunt mai mici !!

      in plus este jignitor ca banii de pe asigurari luati de la asigurati (cu forta) sub 50% sunt folositi direct in repararea daunelor !!
    • 0 (0 voturi)    
      Aceasta piata libera si concurentionala (Vineri, 4 noiembrie 2016, 15:10)

      CD. [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      ma obliga pe mine sa cumpar polita, dar nu poate obliga vanzatorul sa limiteze preturile. Unde este corectitudinea? Ca eu nu inteleg! Sunt de acord sa nu mai fie politele obligatorii, si sa fie preturile libere! Sa vedem preturi atunci!
  • +16 (16 voturi)    
    Adevarul e undeva la mijloc (Joi, 3 noiembrie 2016, 11:01)

    ictin [utilizator]

    RCA-ul este necesar, si ar trebui extins la mai multe activitati, nu numai la condus.
    Dar din nefericire, ca peste tot in Romania, avem 2 tabere de hoti.
    Avem pe de o parte asiguratorii care are face orice sa nu plateasca. Nu toti, am intalnit si asiguratori cinstiti, la care te duci cu daunele ti le evaluaza corect si iti da banii. Dar cei mai multi sunt pe furat.
    Pe de alta parte avem soferii. Mai ales cei "profesionisti". Si ca o categorie aparte sunt taximetristii, care nu considera ca ar trebui sa respecte regulile de circulatie. Acesti profesionisti provoaca foarte multe accidente si de obicei au RCA la firme dubioase.
    Si tu ca om cinstiti, te trezesti ca mergi regulamentar, te pocneste un cocalar taximetrist, iti face dauna totala, societatea de asigurare unde are le RCA nu iti da mai nimic, si apoi il vezi pe destept cum protesteaza ca plateste prea mult RCA.
  • -1 (1 vot)    
    Pai sa puna o acciza (Joi, 3 noiembrie 2016, 11:07)

    MAROM [utilizator]

    daca se depaseste limita maxima. Adica daca RCA ul costa sub limita asiguratorul nu trebuie sa plateasca catre stat aceasta suprataxa (gen acciza), daca se depaseste asiguratorul sa plateasca o taxa de 60% din valoarea RCA-lui. Cred ca in acel moment piata va fi libera (statul nu impune nicio limita in mod direct) si uite asa asiguratorul se va conforma benevol altfel va pierde mai mult.
  • +3 (7 voturi)    
    pf.. (Joi, 3 noiembrie 2016, 11:21)

    misunel [utilizator]

    suntem talhariti pe fata ce sa mai zicem..
    nimeni nu prezinta o statistica clara- cati bani s-au incasat din rca si cati bani s-au platit pe despagubiri-cred ca am afla ca firmele de asigurari fac o gramada de bani in timp ce noua ni se spune ca ies in pierdere si nu le mai convine.
    Rca sa se faca pe sofer. si atat . eventual marite punctele de malus.
    Eu zic ca nu are nici o relevanta ce masina conduci .
    Si mi se pare o mare hotie sa -mi calculezi rca si dupa amenzile primite ,daca informatia e reala .
  • +2 (2 voturi)    
    Ar fi normal (Joi, 3 noiembrie 2016, 15:36)

    ACP [utilizator]

    sa plateasca mai mult doar cei care fac daune. Mie de 5 ani tot imi creste RCA-ul din cauza astora. Solutia ar fi RCA pe sofer si amenzi drastice daca se conduce cu RCA-ul expirat. Daca ai daune si nu iti permite un RCA de 3000 de lei mergi pe jos sau cu bicicleta. Macar asa s-ar mai tria cascadorii din trafic.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi