Uniunea asiguratorilor (UNSAR) a anuntat joi ca sesizat Comisia Europeana cu privire la decizia Guvernului de plafonare a tarifelor RCA, care ar incalca regulile UE. Asiguratorii sustin ca, atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie sunt interzise, potrivit normelor UE, si ca tinand cont ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, ar fi imposibil din punct de vedere legal sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari.

Accident autoFoto: AGERPRES
  • Comunicatul de presa transmis joi de UNSAR, care reprezinta 22 de companii care detin o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari:

"Ca urmare a aprobarii de catre Guvern a tarifelor plafonate pentru polita de asigurare obligatorie auto, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) isi reafirma intentia de a actiona pe toate caile posibile pentru ca reglementarile specifice acestui domeniu sa respecte cadrul legislativ existent atat la nivel national, cat si european.

In primul rand, plafonarea tarifelor RCA incalca un principiu de baza prevazut de Constitutia Romania, cel al unei piete libere, concurentiale, iar membrii UNSAR analizeaza in acest moment cele mai bune variante de a actiona impotriva acestei prevederi.

UNSAR a sesizat deja Comisia Europeana cu privire la incalcarile Directivei 2009/138/CE si ale Tratatului de functionare al Uniunii Europene, existand premisele ca Romania sa fie sanctionata pentru incalcarea legislatiei comunitare.

Conform normelor europene mentionate, atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie sunt interzise. Avand in vedere faptul ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, este imposibil din punct de vedere legal sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari.

Mai mult, modul in care au fost emise aceste reglementari conduce la ideea ca aceasta masura a fost luata doar pentru a raspunde la presiunile transportatorilor, invocandu-se o situatie de criza in piata. Aceasta criza nu a putut fi fundamentata economic, printr-o analiza financiara solida a pietei de transporturi din Romania. De fapt, criza invocata se regaseste la nivelul societatilor de asigurare si reasigurare. In ultimele noua luni, asiguratorii din Romania au primit infuzii de capital de la actionarii straini in valoare de 90 de milioane euro, afacerile pe aceasta linie generand pierderi uriase: 2,8 miliarde lei in noua ani.

In urma masurilor aprobate de Guvern, pierderile societatilor de asigurare vor creste si nu se vor limita doar la cele sase luni prevazute pentru plafonare de Ordonanta de Urgenta 54/2016, ci isi vor face simtite efectele pe o perioada mult mai lunga, greu de estimat, dat fiind specificul asigurarii RCA: segment de asigurari 'cu coada lunga' (long tail), ceea ce inseamna, in principiu, ca nu functioneaza pe sistemul prime colectate versus daune platite pentru aceeasi perioada de timp. De exemplu, o dauna cu vatamari corporale poate genera obligatii de plata pentru asigurator pe o perioada indelungata, de pana la 20-30 de ani.

Efectele negative ale acestui pachet normativ vor fi resimtite, pe termen mediu si lung, si de asigurati, interventia de plafonare a tarifarii, fara a tine cont de realitatile pietei de asigurari, ducand la o nivelare a preturilor politelor RCA. Astfel, diferentele intre preturile politelor RCA pentru categoriile de clienti cu o conduita rutiera buna si preturile pentru categoriile cu grad de risc ridicat vor fi mult mai mici ca inainte, iar cei dezavantajati vor fi clientii cu o conduita rutiera buna.

Mai mult, dupa incheierea perioadei de sase luni in care tariful este plafonat, cel mai probabil vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asiguratori, situatie care va crea din nou perceptia unor dezechilibre in piata'.

  • Tarifele maxime la RCA au fost aprobate miercuri prin Hotarare de Guvern

Guvernul a aprobat miercuri hotararea privind tarifele de prima maxime la RCA care urmeaza sa fie aplicate de catre societatile de asigurare pe o perioada de sase luni, conform propunerilor Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF). Societatile de asigurare vor aplica timp de sase luni tarifele de prima notificate anterior datei de intrare in vigoare a acestei hotarari, fara insa a depasi tarifele de prima maxime prevazute in hotarare, potrivit unui comunicat al Guvernului.

Tarifele de prima maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. In functie de istoricul de dauna al asiguratului, societatile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus in care se incadreaza acesta, conform prevederilor legale.

Depasirea nivelului maxim al tarifelor de prima de catre societatile de asigurare care practica asigurarea RCA constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 50.000 lei. Pe langa sanctiunile contraventionale, in functie de gravitatea faptei, Consiliul ASF poate aplica si sanctiuni contraventionale complementare. Contraventiile se constata de catre persoanele cu atributii privind supravegherea si controlul din cadrul ASF, iar aplicarea sanctiunilor contraventionale se realizeaza de catre Consiliul ASF.

Hotararea intra in vigoare la 10 zile de la publicarea in Monitorul Oficial.

Tinerii cu varste mai mici sau egale cu 25 de ani care detin masini puternice, cu o capacitate cilindrica de peste 2500 cmc vor avea de platit cel mai scum RCA, de 3.087 lei, potrivit tarifelor maxime stabilite de ASF si detaliate in proiectul de Hotarare de Guvern supus dezbaterii publice de Ministerul de Finante. Tot la categoria autoturisme, cel mai mic pret RCA - 547 lei - va fi pentru batranii cu varste de peste 60 de ani cu masini cu o capacitate mica (sub 1200 cmc). La transportatori cel mai mare RCA va fi de 7534 lei.