In urmatoarele sase luni, asiguratorii nu vor avea voie sa incheie polite RCA la tarife peste cele maxime reglementate in Hotararea de Guvern nr. 826/2016, intrata vineri in vigoare. In contextul plafonarii tarifelor RCA, dar si a propunerii recente de crestere a limitelor de despagubire acordate de asiguratori, asiguratorii sustin ca reducerea frecventei accidentelor rutiere este singura solutie realista de limitare a efectelor negative pentru piata asigurarilor. Ca o consecinta directa a cresterii numarului de accidente, spun asiguratorii, din 2007 pana in 2015, despagubirile platite pentru daune morale aferente vatamarilor corporale si deceselor au crescut cu 2000%.

Tarife RCA maximeFoto: ASF

Incepand de vineri, pentru toate politele noi incheiate, asiguratorii nu au voie sa practice tarife peste cele maxime reglementate prin acest act normativ, in caz contrar riscand amenzi intre 1.000 lei si 50.000 lei. Pe langa sanctiunile contraventionale, in functie de gravitatea faptei, Consiliul ASF poate aplica si sanctiuni contraventionale complementare. Contraventiile se constata de catre persoanele cu atributii privind supravegherea si controlul din cadrul ASF, iar aplicarea sanctiunilor contraventionale se realizeaza de catre Consiliul ASF.

In cazul tarifelor RCA maxime la autoturisme, cel mai ridicat tarif RCA care poate fi cerut de firmele de asigurari este de 3.087 lei in cazul tinerilor cu varste mai mici sau egale cu 25 de ani care detin masini puternice, cu o capacitate cilindrica de peste 2500 cmc vor avea de platit cel mai scump RCA, potrivit tarifelor maxime stabilite de ASF si detaliate in proiectul de Hotarare de Guvern supus dezbaterii publice de Ministerul de Finante. Tot la categoria autoturisme, cel mai mic pret RCA reglementat - 547 lei - va fi pentru batranii cu varste de peste 60 de ani cu masini cu o capacitate mica (sub 1200 cmc). La transportatori cel mai mare tarif RCA nu poate depasi 7.534 lei.

Asiguratorii solicita implementarea cat mai grabnica a Strategiei pentru Siguranta Rutiera initiata de Guvern

Intr-un comunicat transmis vineri, UNSAR (uniune care reprezinta 22 de companii ce detin o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari) sustine ca 'in contextul intrarii in vigoare a tarifelor plafonate pentru politele RCA prevazute de Hotararea de Guvern nr. 826/2016, dar si a propunerii de crestere a limitelor de despagubire acordate de asiguratori, asa cum este prevazuta in proiectul de norma privind asigurarile auto', singura solutie realista de limitare a efectelor negative pentru piata este reducerea frecventei accidentelor rutiere.

  • "Statisticile Politei Romane arata o crestere cu peste 11% in 2015 fata de 2014 a numarului de accidente rutiere si al persoanelor ranite grav pe drumurile din Romania. Mai mult, Romania este singura tara din Uniunea Europeana in care numarul ranitilor in trafic a crescut continuu in ultimii 15 ani. De exemplu, in anul 2000 au fost 6.000 de raniti, in timp ce in 2014 peste 32.000 de persoane au fost victime ale accidentelor de circulatie, conform datelor prezentate la inceputul acestui an de Comisia Europeana. Ca o consecinta directa, din anul 2007 pana in anul 2015, despagubirile platite pentru daune morale aferente vatamarilor corporale si deceselor au crescut cu 2000%", subliniaza UNSAR.

Asiguratorii membri UNSAR spun ca 'aceasta crestere s-a resimtit in costul politei RCA, insa, mai mult decat impactul financiar, ingrijoratoare este pierderea de vieti omenesti. De aceea, UNSAR sustine implementarea cat mai grabnica a Strategiei pentru Siguranta Rutiera initiata de Guvern si isi exprima disponibilitatea de a deveni un partener pentru autoritati in identificarea solutiilor si actiunilor optime care sa creasca nivelul de educatie rutiera atat in randul soferilor, cat si a pietonilor, pentru a evita producerea tragediilor pe sosele.

In acest sens, in perioada urmatoare, UNSAR va dezvolta un program propriu de prevenire a riscurilor din trafic, la care va invita sa se alature toti partenerii traditionali ai asociatiei'.

UNSAR a sesizat deja Comisia Europeana cu privire la decizia Guvernului de plafonare a tarifelor RCA, care ar incalca regulile UE. Asiguratorii sustin ca, atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie sunt interzise, potrivit normelor UE, si ca tinand cont ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, ar fi imposibil din punct de vedere legal sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari.