Parlamentul a adoptat noua lege RCA: Cum se vor calcula tarifele de referinta la RCA si cum sunt limitate despagubirile pentru vatamari corporale

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Marţi, 16 mai 2017, 16:31 Economie | Asigurari

Accident auto
Foto: AGERPRES
 documente
(16 Mai 2017) PDF, 627KB
Camera Deputatilor, for decizional, a adoptat, marti, cu 226 voturi ''pentru'', 25 ''impotriva'' si 4 abtineri, proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie, informeaza Agerpres. Actul normativ prevede, printre altele, cum se vor calcula tarifele de referinta la RCA - prima de asigurare cu caracter orientativ determinata pe baza datelor statistice de la nivelul pietei de asigurari RCA - in conditiile in care perioada de plafonare a preturilor RCA va expira in data de 18 mai. Proiectul de lege a fost trimis spre promulgare Presedintiei.

UPDATE 16.59 "Avem noi reguli, pornim pe un nou drum în ceea ce priveşte piaţa RCA", a reactionat prim-vicepresedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu. "Implementarea măsurilor prevăzute în legea recent adoptată de Parlament, la conturarea căreia au participat şi specialiști din cadrul ASF, va elimina fără îndoială dezechilibrele din trecut. Vom urmări cu stricteţe evoluţia tarifelor primelor RCA în perioada următoare", a adaugat acesta

Potrivit articolelor adoptate, persoanele fizice sau juridice care au in proprietate vehicule supuse inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si tramvaie au obligatia sa se asigure pentru cazurile de raspundere civila ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente. Exceptiile sunt persoanele fizice si juridice care utilizeaza vehicule exclusiv in scopul antrenamentelor, curselor, intrecerilor sau raliurilor, organizate legal. Pentru riscurile ce deriva din aceste activitati, proprietarii de vehicule sau organizatorii competitiei se pot asigura facultativ.

Textul prevede ca tariful de referinta - prima de asigurare cu caracter orientativ determinata pe baza datelor statistice de la nivelul pietei de asigurari RCA - va fi calculat pe baza unei formule. Tariful de referinta se calculeaza semestrial de catre o societate cu expertiza recunoscuta in domeniu, contractata de Autoritatea de Supraveghere Financiara, dupa formula, si se publica de ASF, au stabilit deputatii.

Alte texte adoptate prevad ca, in calculul tarifului de prima, asiguratorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de incarcare, coeficienti de majorare si corectie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementari ale ASF.

Un amendament adoptat (vezi documentul atasat) defineste astfel 'asiguratul cu risc ridicat':

  • "persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puțin trei asigurători RCA oferteaza un tarif de prima de N ori mai mare decat tariful de referinta calculat de catre BAAR; factorul ,,N” este stabilit de catre BAAR, cu aprobarea ASF şi este calculat pentru un vehicul cu aceleași caracteristici tehnice cu cele ale vehiculului pentru care se solicită asigurarea, precum și pentru aceeași clasă de bonus-malus a asiguratului/utilizatorului; caracteristicile tehnice ale vehiculelor se vor raporta la capacitatea cilindrica, cu excepția vehiculelor cu motoare electrice, caz in care se va tine seama de puterea acestora".

Criteriile de aplicare pentru sistemul bonus-malus sunt cele prevazute in reglementarile ASF. Clasa bonus-malus poate lua in calcul istoricul soferului.

Asiguratorul are obligatia sa informeze asiguratii cu privire la modul de calcul al primei de asigurare. Asiguratorii RCA si intermediarii de asigurari RCA sunt obligati sa informeze asiguratii cu privire la incetarea contractului RCA si la posibilitatea de reinnoire a acestuia cu 30 de zile inainte.

Personalul care efectueaza constatarea daunelor este avizat de ASF. Un asigurat cu risc ridicat se poate adresa Biroului Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR) pentru formularea unei oferte de asigurare, calcularea acesteia urmand sa porneasca de la tariful de referinta.

Persoana prejudiciata are dreptul sa inainteze o cerere de despagubire catre asiguratorul RCA sau catre propriul asigurator RCA in cazul decontarii directe, in cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA sau catre BAAR, in cazul producerii unui risc acoperit de acesta.

Proiectul introduce sistemul decontarii directe intre asiguratorii RCA. Potrivit amendamentelor, decontarea directa este aplicabila la indeplinirea conditiilor referitoare la faptul ca accidentele auto se produc pe teritoriul Romaniei, vehiculele implicate sunt inmatriculate in Romania, prejudiciile sunt exclusiv asupra vehiculelor si ambele vehicule implicate au asigurare RCA valabila.

Un amendament adoptat permite proprietarilor de masini sa obtina despagubiri daca isi repara automobilul accidentat in orice service, in afara sistemelor de referinta propuse initial de Autoritatea de Supraveghere Financiara.

De asemenea, deputatii au stabilit ca utilizarea de piese contrafacute in efectuarea de reparatii auto a devenit infractiune.

Proiectul RCA a integrat o propunere pe care asiguratorii insista de multa vreme si care vizeaza introducerea in lege a unor criterii generale de evaluare a despagubirilor solicitate pentru vatamari corporale, astfel:

  • "Despăgubirile cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vătămării integrității corporale ori a sănătăţii persoanelor, se stabilesc prin ordin comun emis de Ministerul Sănătății și A.S.F., în baza punctajul comunicat de Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” București."

Amintim ca limitele minime de raspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementarilor Uniunii Europene care sunt in prezent si sunt mentinute si in noul proiect de lege sunt urmatoarele:
a) pentru prejudicii materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 1.000.000 euro;
b) pentru vatamari corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 5.000.000 euro.

Cu alte cuvinte, victimele unui accident auto pot obtine in prezent pe asigurarea RCA a soferului vinovat despagubiri pentru vatamari corporale si deces in valoare totala de maxim 5 milioane de euro, indiferent de numarul victimelor.

In urma modificarilor aduse la legea RCA, o victima nu va mai putea obtine mai mult de 500.000 de lei pentru vatamari corporale.



Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

13718 vizualizari

  • +15 (15 voturi)    
    Folosirea propriei polite RCA (Marţi, 16 mai 2017, 16:47)

    banel [utilizator]

    Chiar si atunci cand esti victima e o idee buna. Acum ai tot interesul sa te indrepti catre un asigurator care ofera despagubiri, si nu catre cel care are cea mai mica prima dar despagubeste cand are chef.
    • +5 (5 voturi)    
      Obligatoriu? (Marţi, 16 mai 2017, 18:03)

      Eugen_ [utilizator] i-a raspuns lui banel

      N-am acum timp, poate mai tarziu citesc si-mi raspund singur. Pana atunci, rog daca stie cineva sa ma/ne lamureasca: aceasta decontare directa, folosirea propriei polite RCA cum spune @banel, este obligatorie pentru firmele de asigurari? Sau va fi ceva optional, pentru firmele care vor (si pot) sa ofere acest mini-casco?
      Multumesc.

      P.S. Parere proprie, nesustinuta de fapte sau cunostinte in domeniu: daca decontarea directa devine obligatorie, estimez ca in maxim 1 an intra in faliment (sau cel putin redresare) majoritatea asiguratorilor neseriosi. Ceea ce n-ar fi rau deloc :)
  • 0 (0 voturi)    
    500 euro pe an (Miercuri, 17 mai 2017, 9:34)

    Gray51 [utilizator]

    Atât va fi asigurarea minimă.
  • +2 (2 voturi)    
    Bonus-Malus (Miercuri, 17 mai 2017, 9:42)

    freeware4all [anonim]

    Legat de bonus malus ... acesta se calculeaza in continmuare pe masina, sau se va calcula pe utilizator / asigurat ?
    Intreb pt ca ... pe o masina pe care am avut-o 10 ani, ajunsesem la Bnus maxim ... in momentul in care am schimbat masina, am luat-o de la 0. Daca sistemul se "lauda" ca se tine cont de istoricul asiguratului / soferului ... de ce se reseteaza contorul la 0, in cazul in care esti pe plus? Stiu caz clar, in care daca ai malus si schimbi masina, acest contor se pastreaza.
    Legea ce spune? De ce nu se amendeaza si acest aspect ?
    P.S. Am permis de 20 ani. Niciodata nu am avut vre-un accident facut de mine, ci am fost doar atins in trafic sau parcat.
    • 0 (0 voturi)    
      Bonus-Malus (Miercuri, 17 mai 2017, 11:49)

      ady79 [utilizator] i-a raspuns lui freeware4all

      din ce stiu, cand iti iei o noua masina trebuie sa faci cerere catre asiguratorul noului RCA, ii trimiti documentele prin care ai intrainat vechea masina precum si rcaul vechi cu bonusul aferent iar ei sunt obligati sa emita un nou RCA cu acel bonus. istoricul se pastreaza.
      • +3 (3 voturi)    
        Oare? (Miercuri, 17 mai 2017, 12:10)

        freeware4all [anonim] i-a raspuns lui ady79

        Singura conditie este sa vinzi intai masina veche, dupa care sa o cumperi pe cea noua.ceea ce nu este intotdeauna posibil.
        Eu am avut masina lovita(de un TIR), imposibil de circulat cu ea, iar procedul de reparatie a durat un an "multumita" falimentului ASTRA. Evident, nu am vrut sa platesc eu reparatia masinii, stiind sigur ca nu-mi voi mai recupera banii in veci. Stand in afara Bucurestiului, nu prea aveam alternativa, drept pentru care, am cumparat alta.
        Revin. Bonusul se da pe masina, sau pe sofer? De ce combinatia asta masina - sofer ? De ce se poate transfera numai dupa ce o vinzi pe prima? De aici trag concluzia ca totusi, bonificatia se ofera pe sofer.
        Parerea mea este ca un sofer bun, va fi bun pe orice masina, iar un sofer prost, va fi la fel de prost, pe orice masina.
        Nu vad pe nimeni sa ceara preluarea malusului la schimbarea masinii, desi pe astia ii cam urmaresti. Deci? Daca zdrobesc masini la micul dejun, plec de la 0 ... care-i logica?
        • 0 (0 voturi)    
          Norma 23 (Miercuri, 17 mai 2017, 14:28)

          florinbad [utilizator] i-a raspuns lui freeware4all

          Vezi Norma nr.23/2014 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule

          Aici se specifica faptul ca bonus/malus se transmite si nu o iei de la zero.
  • +1 (1 vot)    
    ! (Miercuri, 17 mai 2017, 13:36)

    tudorr [utilizator]

    De ce nu se pune si o taxa pe care cel care cauzeaza accidentul sa o plateasca pagubitului in functie de cate zile este privat de masina lovita? In 4 ani 100.000 de mii de km cu masina nou nouta am fost lovit de 5 ori de 4 femei si un nene cu un harb legat cu sarma! Masina mea a stat in total aproape 1 luna pe tusa, am spart aiurea bani pe taxiuri si nervi prin service uri si nu mi se pare normal ca ala care ma loveste sa-si puna palma in f*nd si doar sa-mi repar masina pe banii lui!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version