Articol sustinut de UiPath

webPR: Robotul software – partener, nu concurent al angajatului

de Smile Media    
Joi, 4 februarie 2016, 10:21 Economie | Robotica Software

Robot
Foto: UiPath
Sa spunem ca ai un job ok la o mare companie. Nu esti, neaparat, un personaj al carui rol in sistem se descrie prin acronime de extractie anglo-saxona, dar ai locul tau stabil in business, esti un tip util companiei, apreciat de sefi. Intr-o buna zi, primesti un mail intern prin care esti anuntat ca, de luna viitoare, vei avea un nou coleg. Unul atipic, non-uman. Mai exact, un robot software. Un soft (cumparat de companie, cu licenta si tot tacamul) care va prelua, sa zicem, 90% din task-urile pe care le ai tu de indeplinit in fiecare zi.

Dai search pe google si afli ca o jucarie dintr-asta poate inlocui munca a doi, trei sau cinci oameni. Brusc, intri in panica, gandindu-te ca primul inlocuit dintre aia doi, trei sau cinci, vei fi chiar tu. In realitate, n-ai motive de ingrijorare...

Un angajat eficient, care nu iese in pauza de masa

Robotul software RPA (Robotic Process Automation) realizeaza operatiuni repetitive de business similar unui utilizator uman. Efectueaza  tranzactii, da copy-paste datelor, citeste mailuri etc. Ca un om, doar ca mult mai eficient, intrucat soft-ul nu are cont de facebook, nu bea cafea si nu are nevoie de pauza de pranz.
Asta il face foarte interesant pentru oamenii de afaceri. Volumul de operatiuni creste, in timp ce timpul de realizare a acestora si costurile de productie scad.

Fiind, totusi, doar un soft, robotul are nevoie de un "antrenor" construit din carne, oase si materie cenusie organica. Antrenorul poate fi orice angajat cu oarecare experienta si competenta in procesele de business implicate de obiectul de activitate al companiei. Nici macar cele mai vagi notiuni de programare nu sunt necesare. In doar cateva de saptamani de antrenament, orice angajat poate deveni antrenor al robotului software.

In ultimii doi-trei ani, din ce in ce mai multe corporatii cu nume sonore au inceput sa implementeze acest tip de soft. Cu maximum cinci oameni antrenati pentru a gestiona fiecare cateva sute de roboti, se realizeaza operatiuni care, altminteri, ar fi implicat munca repetitiva a catorva mii de angajati.

La prima vedere, ai avea motive de panica legate de pierderea locului de munca in favoarea unui "angajat" care nu iese in pauza de masa...

Colegii "Poppy", "Henry" si "Jim"

In realitate, lucrurile stau altfel. Daniel Dines, founder-ul UiPath (singurul producator de roboti software RPA din Europa continentala si unul din cele mai promitatoare startup-uri romanesti), explica: "Oamenii care au tendinta sa evalueze implementarea RPA in termeni de pierdere a locurilor de munca sunt in eroare. De ce? Simplu. Pentru ca scapa din vedere volumul urias de date pe care trebuie sa-l gestionezi intr-un business din ziua de azi si care implica o munca, pana la urma, mecanica, cu o valoare adaugata redusa. Robotul software preia aceste sarcini banale si ii lasa omului mai mult timp la dispozitie pentru a se concentra asupra proceselor care presupun inventivitate si creativitate. Afirm ca robotii software sunt, de fapt, colegi si parteneri ai oamenilor, si nu concurenti".

Un studiu realizat de Harvard Business Review, la companii mari din Marea Britanie care au implementat RPA, confirma viziunea lui Daniel Dines. In toate cazurile studiate de HBR, implementarea nu s-a soldat cu concedieri, ci cu o imbinare fericita si eficienta a muncii omului cu aceea a robotului. Unii angajati au dezvoltat chiar o legatura sentimentala cu noii lor colegi, botezand robotii "Poppy", "Henry" sau "Jim". Singura preconditie care a trebuit indeplinita pentru ca  oamenii sa-si depaseasca frica de concedieri si sa lucreze in parteneriat cu robotul software a fost ca patronatul si managementul companiei sa dea asigurari ferme ca locurile de munca nu vor fi pierdute.

"Pierderea locului de munca sau, dimpotriva, imbunatatirea lui printr-o ᅡjob descriptionᅡ care implica mai multa creativitate, este, pana la urma, o afacere intre oameni, nu intre roboti. Aceasta tehnologie noua se adreseaza business-urilor mari, care sunt manageriate dupa metodele specifice perioadei postindustriale. Marile companii au implementat RPA tocmai pentru a-i lasa omului mai mult timp pentru creativitate si inventivitate", spune Daniel Dines, founder-ul UiPath.

Ai avea, asadar, toate motivele sa pariezi pe locul tau de munca. Pacat insa ca nu vei putea iesi la o bere, dupa program, cu noul tau coleg, robotul software RPA...










3390 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    'partenerul' (Vineri, 5 februarie 2016, 8:36)

    VladBerliba1 [anonim]

    In fapt apar doua atributii noi, creativitatea si antrenoriatul. Creativitatea este destul de vaga dar antrenoriatul sau transferul de cunostinte este foarte palpabila. Cum activitatile in care se desfasoara acest antrenoriat sunt de natura lor repetitive e clar ca partea creativa a jobului este exact acel antrenoriat adica robotul software nu poate functiona fara expertiza angajatului. E o concurenta neloiala intrucat este impusa. Partajarea sau impartasirea cunostintelor este un proces voluntar si se desfasoara intre doi oameni. Cand unul dintre oameni impune aceasta partajare, in acest caz seful, intrucat partajarea cunostintelor nu poate fi atributie de serviciu pentru ca este bunul partajabil al angajatului cu care acesta, pentru ca il poseda, isi castiga painea. Scopul angajarii fiind exact acesta aplicarea cunostintelor pentru a efectua anumite sarcini care necesita acele cunostinte. Daca scopul angajarii este transferul cunostintelor catre un robot software, asta presupunand o perioada determinata pana cand acest transfer nu mai e necesar, e cu totul altceva ... Creativitatea nu are cum sa fie o cerinta in joburile de rutina, este un subterfugiu pentru a determina angajatul sa-si partajeze cunostintele. Creativitatea este tot timpul o abilitate legata de senioritate, manageriat, departamentele de cercetare si dezvoltare, care prin natura lor nu sunt joburi de rutina ci creative, rolul fiind exact acesta de a imbunatati si eficientiza procesele de lucru. Daca un robot poate efectura sarcinile repetitive angajatii trebuie sa stie care sunt perspectivele, trebuie anuntati ca e un proces voluntar iar in cazul in care nu exista cooperare interna se poate accesa piata pentru acest antrenoriat. Asta este modul corect in care trebuie procedat.
  • 0 (0 voturi)    
    Interesant (Vineri, 5 februarie 2016, 13:20)

    Gelum [utilizator]

    Imi aduce aminte de asta

    http://marshallbrain.com/manna1.htm


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...




citeste mai multe stiri pe www.bursa.ro

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri