REPORTAJ VIDEO Cum se masoara radiatiile unui telefon mobil intr-un laborator din Romania​

de Adrian Vasilache, Matei Budes     HotNews.ro
Duminică, 4 septembrie 2011, 20:50 Economie | Telecom

Telefonul mobil receptioneaza si emite unde radio, iar pentru siguranta oamenilor in certificatul de conformitate al oricarui telefon cumparat producatorul asigura ca nivelul de expunere la undele radio este sub limitele recomandate international. Este vorba de indicele SAR (rata specifica de absorbtie a radiatiilor electromagnetice), iar limita acestui indicator in UE este de 2 Wati/kilogram raportat la 10 grame de tesut uman. Daca exista plangeri sau dubii ca producatorul ar spune adevarul, o autoritate de reglementare in comunicatii si chiar orice consumator poate verifica aceasta in laboratoare speciale. In Romania un astfel de laborator este la Craiova, iar HotNews.ro a realizat un reportaj pentru a vedea cum se masoara mai exact aceste radiatii, cat dureaza, cat costa si cine este interesat de rezultate.



La masurarea radiatiilor emise de un telefon mobil se foloseste un dispozitiv numit "fantoma", care are forma capului. In dispozitiv se introduce un lichid cu proprietati electrice care imita tesutul uman. Pentru a stabili nivelul emisiilor, in telefon se introduce un SIM special si se conecteaza la o statie de telecomunicatii proprie laboratorului dupa care se initiaza convorbirea. Pentru stabilirea indicelui SAR echipamentul obliga telefonul sa emita la putere maxima. Laboratorul ICMET din Craiova este singurul acreditat din Romania pentru masurarea SAR, dar in care in circa un an si jumatate de functionare nu s-au facut masurari decat pe circa 15 modele de telefoane mobile, in conditiile in care firmele introduc in piata telefoane deja acreditate in UE.

Luna trecuta, autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) a lansat o licitatie de peste 3,4 milioane euro pentru realizarea in satul Prejmer din judetul Brasov a unui laborator acreditat de incercari electromagnetice unde se vor putea face printre altele si masuratori SAR (rata specifica de absorbtie a radiatiilor electromagnetice) pentru telefoane mobile sau alte aparate electrice. Acesta nu va functiona pe baze comerciale ca celelalte si va fi destinat exclusiv controlului echipamentelor telecom si electrice (rasnite, televizoare..etc) dupa ce au fost introduse in piata. Pana acum, pentru anumite verificari ANCOM a apelat la facilitatile laboratorului din Craiova.


Citeste mai multe despre   






















14929 vizualizari

  • -1 (7 voturi)    
    Reportaj ? (Duminică, 4 septembrie 2011, 22:10)

    Adrian [anonim]

    Eu cred ca este mai degraba, un simplu interviu tehnic, nicidecum un... "reportaj".

    Nu ar fi stricat niste demonstratii, niste date mai accesibile. Nu ar fi stricat un reportaj adevarat.

    Ce am vazut in acest material, nu aduce niciun aport de informatie. Ah, ba da. Am aflat ca exista la Craiova un mini laborator de masuratori ale campului RF. Am mai aflat ca este "acreditat" si ca face aceste masuratori contracost.

    Deci, o biata reclama.
    • +1 (3 voturi)    
      da, reportaj (Luni, 5 septembrie 2011, 9:01)

      costica [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      Eu unul, chiar l-am urmarit cu interes, informatii utile
      Daca tu consideri ca media trebuie asimilata cu un nivel academic, te inseli.
      Du-te la o facultate sau la o biblioteca dc vrei lucruri mai specializate
      Rolul ei este de a informa - pe bani sau audiena/tiraj. e alta problema.
      Daca nu-ti place, nu mai urmari, ca doar nu te-a obligat nimeni sa ajungi aici
  • +4 (6 voturi)    
    Pdv (Duminică, 4 septembrie 2011, 22:46)

    cornel19 [utilizator]

    Aceste verificarii SAR, dar si altele, ar trebuie efectuate obligatoriu INAINTE de comercializare. Cele cu atestate ue, conform reglementariilor, dar cred ca o rata rezonabila, prin sondaj, ar fi normal sa fie facuta. Important este ca nu de putine ori producatorul din diverse cauze (modificari de tehnologie, reducerea costurilor de productie, samd), dupa atestare, se trece deliberat la schimbari in rau, modificari de parametri, inclusiv ai celor de securitate.
    • +1 (1 vot)    
      ignoranta (Luni, 5 septembrie 2011, 9:45)

      Pandele [anonim] i-a raspuns lui cornel19

      Adica ce nu stii tu inseamna ca nu exista ? Misto logica !
      Toate telefoanele sunt testate INAINTE de comercializare de laboratoare similare. Chiar laboratorul de la Craiova face astfel de teste, in colaborare cu omologii lor de prin alte tari europene.
      De asemenea, laboratorul de la Craiova a masurat sute de modele de telefoane mobile de la infiintare si pana in prezent si niciunul nu depasea valoarea SAR inscrisa pe cutie.
      Niciun producator de telefoane nu isi permite sa puna pe piata telefoane cu SAR-ul mai mare decat cel declarat sau- mai rau - decat limita admisa, fiindca nimeni nu va mai cumpara telefoane de la el. Si nici un producator serios nu isi asuma acest risc pentru o economie la cercetare de cateva zeci de mii de euro.
      Nu mai extinde modelul tau de gandire, bazat pe furaciune, la mari corporatii, ca nu se aplica !
      • 0 (0 voturi)    
        Sute"? (Marţi, 6 septembrie 2011, 0:36)

        Gogu' [anonim] i-a raspuns lui Pandele

        In articol scrie ca "in circa un an si jumatate de functionare nu s-au facut masurari decat pe circa 15 modele de telefoane mobile". ? Pe asta cu "sute de telefoane" de unde ai scos-o?
  • 0 (4 voturi)    
    Pericolul antenelor GSM (Luni, 5 septembrie 2011, 7:47)

    Victor [anonim]

    Felicitări Hotnews pentru reportaj. Ar trebui să faceţi un reportaj şi despre pericolul antenelor GSM, dar documentaţi-vă bine înainte pentru că sunt bani mulţi in industria asta şi nimeni nu are interes să ia apărarea consumatorului.
    De ex in România este specificată prin lege doar puterea maximă a unei antene, dar nu e acelaşi lucru dacă pe blocul din faţa ta sunt 3 sau 12 antene.
    Găsiti câte ceva aici: http://antenegsm.wordpress.com/
    • +3 (7 voturi)    
      gresit ! (Luni, 5 septembrie 2011, 9:53)

      Pandele [anonim] i-a raspuns lui Victor

      Victore, rolul asta de Robin Hood al antenelor nu te prinde. Mai rau, arata cat de ignorant esti intr-un domeniu unde nu chiar toata lumea ar trebui sa isi dea cu parerea.
      Legea aia de care zici tu nu e lege, ci Ordin de ministru al Sanatatii, care transpune in legislatia romaneasca o Recomandare europeana.
      Iar ordinul se refera la nivelul de expunere a populatiei, nu la o antena. Cu alte cuvinte, valoarea maxima la care este expus un om, indiferent daca vorbim de campul electromagnetic generat de una sau de o suta de antene.
      Intreaba tu singur la ANCOM sau la Institutul National de Sanatate Publica daca, din tot ce au masurat in ultimii 10 ani, exista un singur loc in Romania unde expunerea totala (adica de la toate tipurile de emitatoare) depaseste 5% din limita maxima admisa.
      Si daca chiar vrei sa vezi niste buletine de masuratori sau interpretarile lor, baga un ochi pe www.emf.ro.
      In plus, ”studiile” alea pe care le citezi pe blogul tau pot fi demontate de orice copil de clasa a VII-a.
      Cu alte cuvinte, daca tu vrei neaparat sa crezi ca Pamantul e plat e libertatea ta, dar asta n-o sa aplatizeze Pamantul. Obisnuieste-te cu ideea ca nu intelegi nimic dintr-un domeniu aflat la granita intre fizica si biologie.
      • -1 (3 voturi)    
        ... (Luni, 5 septembrie 2011, 12:02)

        diablo [anonim] i-a raspuns lui Pandele

        "Asociatia Operatorilor Mobili din România (AOMR) reuneste în acest moment Cosmote Romanian Mobile Telecommunication S.A., Orange România S.A.,Telemobil S.A. si Vodafone România S.A.
        Asociatia îsi propune sa reprezinte interesele industriei de comunicatii electronice, precum si interesele comune ale membrilor sai, cu respectarea legislatiei române si europene aplicabile, inclusiv a legislatiei în domeniul concurentei."

        Citatul de mai sus este de pe siteul www.emf.ro . Scrie clar ca ei reprezinta interesele operatorilor de telefonie deci masuratorile prezentate de ei sunt irelevante - ca doar n-or fi nebuni sa publice chestii care ii dezavantajeaza. Daca vrei niste masuratori bune (si adevarate) apelezi la o organizatie independenta.
        • +1 (3 voturi)    
          cu rabdarea cum stai ? (Luni, 5 septembrie 2011, 14:18)

          Pandele [anonim] i-a raspuns lui diablo

          Daca aveai curiozitatea sa te uiti la masuratori, ai fi vazut ca sunt facute de ANCOM (autoritatea in materie tehnica) si interpretate de Institutul National de Sanatate Publica (autoritatea in materie de sanatate).
          Dar de ce nu ti-ai da si tu cu parerea, desi nu intelegi mare lucru ?
          OK, in ANCOM nu crezi, in INSP nu crezi. Exista ceva in care crezi ?
  • +2 (2 voturi)    
    Bah da' ^%$^#%$ sunt romanii astia... (Luni, 5 septembrie 2011, 9:23)

    acu [anonim]

    Cum o dai tot nu e bine. Daca dai stiri despre crime si violuri nu le place (sau le place?), daca dai stiri de bun simt cica nu sunt reportaje adevarate. Nu are suficiente detalii tehnice. Uite-te pe discovey daca vrei detalii!
    • +1 (1 vot)    
      Discovery Style (Luni, 5 septembrie 2011, 11:44)

      Veetor [utilizator] i-a raspuns lui acu

      De acord cu tine. Nicicum nu-i bine cu romanii nostri. Totusi, nici pe Discovery nu sunt detalii multe. Tocmai asta-i si ideea: sa faci un reportaj/documentar simplu, pe care orice Ion poate sa-l priceapa, fara sa aiba *sprezece diplome in domeniu.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version