- "De la momentul pronuntarii de catre Curtea Constitutionala a Germaniei si, respectiv, a Romaniei, a hotararilor de anulare a legilor nationale de transpunere a Directivei privind pastrarea datelor, cele doua tari nu au aratat cand si in ce mod vor adopta noile acte legislative in materie. Intarzierile inregistrate in prezent de Germania si Romania in ceea ce priveste transpunerea directivei in legislatia nationala ar putea avea un impact negativ asupra pietei interne a comunicatiilor electronice si asupra capacitatii autoritatilor politienesti si judiciare de a depista, a cerceta si a urmari penal infractiunile grave", explica executivul European decizia de a transmite celor doua tari avizele motivate.
Pastrarea datelor se refera la stocarea datelor privind traficul si localizarea care rezulta din comunicatiile electronice (si nu datele privind continutul comunicatiilor), mentioneaza Comisia. In temeiul directivei UE, datele privind traficul si localizarea pastrate de catre furnizorii de servicii de internet si societatile de telefonie vor fi puse doar la dispozitia autoritatilor nationale de aplicare a legii, in anumite cazuri, in conformitate cu legislatia nationala, si dispozitiile relevante ale dreptului UE si ale dreptului public international.
Comisia Europeana, despre deciziile de neconstitutionalitate din Romania si Germania: Nu s-a decis ca directiva UE ar fi neconstitutionala
Comisia Europeana aminteste cum s-a ajuns la aceasta situatie. Germania (in ianuarie 2008) si Romania (in noiembrie 2008), au notificat Comisia cu privire la transpunerea in propriile legislatii a Directivei privind pastrarea datelor. Cu toate acestea, la 2 martie 2010, Curtea Constitutionala a Germaniei a anulat anumite dispozitii ale Legii privind supravegherea telecomunicatiilor din 31 decembrie 2007. In data de 8 octombrie 2009, Curtea Constitutionala a Romaniei a pronuntat o hotarare similara prin care Legea nr. 298/2008 a fost declarata neconstitutionala.
- "Cele doua instante nu au dispus ca Directiva privind pastrarea datelor, in sine, ar fi neconstitutionala. Cu toate acestea, desi niciuna din concluziile enuntate in hotararile celor doua Curti Constitutionale nu exclude transpunerea completa a directivei intr-o maniera conforma cu dispozitiile constitutionale din Germania si Romania, inca nu au fost adoptate noi acte legislative", subliniaza institutia de la Bruxelles.
Drept urmare, la data de 17 iunie 2011, CE a deschis impotriva celor doua tari proceduri de infringement, prima etapa a acestei proceduri fiind transmiterea unei scrisori de punere in intarziere. De principiu, tarile au un termen de doua luni de zile sa ofere un raspuns si daca nu se ajunge la o solutie se trece la urmatorul pas - avizul motivat, adica ceea ce au primit astazi cele doua state. Al treilea pas al procedurii de infringement este un proces deschis de CE impotriva acelei tari in fata Curtii Europene de Justitie.
Ce au facut Germania si Romania dupa ce au primit atentionarea de la Bruxelles?
Germania a raspuns in data de 16 august 2011 si a informat Comisia ca Ministerul de Justitie al Germaniei a elaborat o propunere de transpunere a directivei, care, in prezent, se afla in faza de consultare interministeriala. De asemenea, informatiile furnizate de autoritatile romane confirma faptul ca negocierile privind o noua lege sunt inca in derulare la nivel interministerial, mentioneaza CE.
Cu toate acestea, nu este de ajuns si Comisia a decis ca "in absenta unor proiecte de lege care sa transpuna integral Directiva privind pastrarea datelor si in lipsa unor calendare detaliate pentru adoptarea acestora" sa adreseze celor doua tari un aviz motivat.
Noul proiect al Legii Big Brother este contestat in Romania atat de ONG-uri cat si de autoritati de reglementare
In Romania, dupa esecul din 2009, Ministerul Comunicatiilor a lansat in dezbatere publica in luna iulie din acest an un nou proiect de Lege privind retinerea pentru sase luni a datelor de trafic si localizare pentru convorbirile telefonice si pe internet, document care se afla pe circuitul de avizare.
In luna august din acest an, in urma consultarii publice, patru ONG-uri au atentionat ca noul proiect de act normativ incalca in continuare dreptul la viata privata si ca Romania ar trebui sa respinga, asemenea altor state UE, aplicarea directivei europene initiate in acest sens, chiar cu pretul deschiderii unei proceduri de infringement de la Bruxelles. Cele patru ONG-uri sunt ActiveWatch ¬ Agentia de Monitorizare a Presei, Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania ¬ Comitetul Helsinki (APADOR-CH), Asociatia pentru Tehnologie si Internet (APTI) si Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).
De subliniat faptul ca proiectul de lege nu are sustinerea nici a Autoritatii nationale pentru protectia datelor (ANSPDCP) care a avertizat luna trecuta ca exista in continuare prevederi similare legii care a fost declarata anticonstitutionala si nici a Autoritatii de reglementare in comunicatii (ANCOM) care nu a dat un aviz pozitiv si a atentionat asupra unor prevederi care nu au bza legala.
UPDATE MCSI: Imediat ce va fi aprobat in cadrul Guvernului, proiectul de lege va fi inaintat Parlamentului Romaniei pentru adoptare in procedura de urgenta
Contactati de HotNews.ro in legatura cu stadiul oficialii Ministerului Comunicatiilor au declarat:
"Textul proiectului de lege privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si a furnizorilor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului a fost redactat, tinandu-se cont de observatiile rezultate in urma dezbaterilor publice si se afla in faza finala de avizare institutionala. (...) MCSI depune toate eforturile in vederea promovarii acestui proiect de lege in Guvernul Romaniei. Imediat ce va fi aprobat in cadrul Guvernului, proiectul de lege va fi inaintat Parlamentului Romaniei in vederea adoptarii in procedura de urgenta".
Comisia Europeana: "Curtea Constitutionala din Romania nu a spus ca Directiva ar fi neconstitutionala"
Pai daca transpunerea Directivei e declarata neconstitutionala, atunci ce sa mai faca Romania? Ca din cate stiu, romanii transpun o Directiva traducand-o pur si simplu, in cele mai multe cazuri...
Poate ar trebui sa incerce si cu Google Translate :)
- o astfel de lege incalca dreptul la viata privata care e garantat de art 26 din constitutie.
- legea Big Brother presupune ca toti utilizatorii de telefonie si internet sunt infractori. Probabil doar Securitatea ar fi facut asa ceva inainte de 89.
- datele inregistrare sunt la mana unor angajati ai firmelor de net/telefonie si pot ajunge pe mana oricui. Da, da, sunt accesibile doar politiei, dar cu o motivare adecvata sunt sigur se poate ajunge la ele, chiar si in Germania. Sunt curios ce cred parlamentarii daca stiu ca si datele lor sunt stocate.
- nu vreau sa platesc facturi mai mari pt ca firma de net/tel are costuri mai mari cu stocarea datelor mele. Nu mai votati pentru nici un parlamentar sau partid care sustine aceasta lege.
- chiar credeti ca cineva care se foloseste de telefon/internet pentru a comite infractiuni o sa fie oprit de o astfel de lege?
Nu ai de ce sa te superi Mircea, doar nu ai nimic de ascuns ! Numai un infractor s-ar supara.
Semnat BigBrother, 1984, Oceania.
Legea e neconstitutionala si in Germania. Directiva va fi schimbata.
In data de X nr de telefon Y a initiat o convorbire cu numarul de telefon Z cu durata de N secunde. Ce e rau in asta? Dimpotriva eu as fi putut sa dau in judecata de 2 ori 2 companii (una din ele era banca) daca dovedeam ca ei NU au incercat sa ma contacteze telefonic. Dar cum aceste informatii nu exista am ramas cu paguba.
Pentru internet la fel vor fi stocate doar date referitoare la conexiune nu si datele efectiv transportate.
Voi aveti macar habar cam de ce volum de stocare e nevoie pentru a inregistra toate convorbirile telefonice??? Ca sa va fac un calcul matematic fiecare secunda de convorbire ocupa cam 15 Kbytes. In Romania sunt vreo 20 milioane de abonati (chiar mai multi pt ca multi au doua telefoane + firmele. Doar Orange + Vodafone au peste 20 mil impreuna). Sa zicem ca cei 20 milioane vorbesc in medie 300 minute pe luna fiecare (cred ca 300 e destul de putin la ofertele din prezent de pe piata + cate sute de minute vorbesc firmele private).
300*60 =18.000 secunde/luna. 18.000*15 Kbytes * 20 mil = 5029 TBytes/luna. Cel mai mare HDD (unitate de stocare) din prezent e de 3 TBytes si costa cam 200 EUR deci 335.000 EUR lunar. Desigur teoretic nu e o cifra imposibila dar daca ar trebui sa stocheze datele pt 1 an deja ar insemna 60.000 TBytes.
Pentru traficul de internet nici nu mai are rost sa calculam pentru ca ar fi niste cifre extraordinar de mari si foarte greu de calculat (asa ca si idee cred ca RDS transporta cam 4 TBytes/minut pentru abonatii lui si e doar un provider (e drept si cel mai mare).