Ministrul Comunicatiilor, Valerian Vreme, in calitate de deputat PD-L, si Adrian Badulescu (coleg de partid) au inregistrat miercuri, la biroul permanent al Camerei Deputatilor, o propunere legislativa privind retinerea pentru sase luni a datelor de trafic si localizare in cazul convorbirilor de telefonie si internet - asa numita lege Big Brother. Cei doi au cerut analizarea propunerii legislative in regim de urgenta, invocand pericolul ca Romania sa ajunga in fata Curtii de Justitie a UE daca in doua luni nu ia masuri de transpunere in legislatie a unei directive europene. Amintim ca o lege similara, adoptata in Romania in anul 2008, a fost declarata neconstitutionala un an mai tarziu, pe motive de incalcare a dreptului la viata privata.

  • "Avand in vedere ca in data de 27 octombrie 2011 Romania a primit o scrisoare de aviz motivat in cadrul actiunii initiate de Comisia Europeana si tinand cont de faptul ca avem la dispozitie un termen de doua luni pentru a adopta legislatia de transpunere, cu mentiunea ca neadoptarea unor astfel de masuri ar putea avea ca efect negativ deschiderea procedurii contencioase in fata Curtii de Justitie a Uniunii Europene, va rugam sa aprobati analizarea propunerii legislative in regim de urgenta", spun cei doi initiatori de lege in adresa inaintata in Camera Deputatilor.

In Expunerea de motive la aceasta propunere legislativa, se atentioneaza si asupra pericolului unor sanctiuni financiare pentru statul roman:

"(...) avand in vedere avizul motivat transmis, este necesara adoptarea unui nou propunere legislativa care sa asigure implementarea Directivei in dreptul intern. In situatia in care, la expirarea termenului procedural de 2 luni de la transmiterea avizului motivat, statele membre nu au adoptat masurile legislative interne de transpunere, se considera ca acel stat a incalcat dreptul Uniunii Europene. Aceasta ipoteza de incalcare a obligatiilor de catre statul membru este reglementata distinct in art. 260 alin.3 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene si, incepand cu data intrarii in vigoare a Tratatului de la Lisabona (1 decembrie 2009), are un regim de sanctionare mai sever, in sensul ca se pot impune si sanctiuni pecuniare statului roman".

Pe de alta parte, amintim ca in circuitul legislativ mai exista deja un proiect de lege, initiat de Ministerul Comunicatiilor si lansat in dezbatere publica in luna iunie a acestui an si care nu a fost prea bine primit nici de societatea civila si nici de doua autoritati nationale de reglementare - autoritatea nationala pentru protectia datelor personale (ANSPDCP) si autoritatea nationala de reglementare in comunicatii (ANCOM). Mai multe ONG-uri au avertizat ca acest proiect de act normativ incalca in continuare dreptul la viata privata si ca Romania ar trebui sa respinga, asemenea altor state UE, aplicarea directivei europene initiate in acest sens, chiar cu pretul deschiderii unei proceduri de infringement de la Bruxelles.

Contactati de HotNews.ro, oficialii Ministerului Comunicatiilor (MCSI), au precizat ca aceasta noua propunere legislativa este "aproape similara" cu cea care a fost in dezbatere publica si ca motivul lansarii acestei initiative direct in Parlament este tocmai urgentarea adoptarii unei legi la nivel national. Evident sunt si cateva modificari. Una dintre acestea este faptul ca in aceasta varianta se propune ca Ministerul Comunicatiilor sa centralizeze datele statistice primite de la furnizorii de comunicatii electronice si nu ANCOM cum era mentionat in proiectul dezbatut public in vara acestui an.

"Acest prim proiect de lege va fi retras din circuitul legislativ", au mai precizat oficialii MCSI.

Context

Comisia Europeana a cerut la data de 27 octombrie in mod oficial Romaniei si Germaniei sa ia masuri in urmatoarele doua luni de zile pentru transpunerea in legislatiile proprii a directivei UE care obliga furnizorii sa stocheze datele de trafic si localizare pentru convorbirile telefonice si pe internet. Cerinta CE a venit sub forma de aviz motivat, a doua etapa a procedurii de infringement (incalcarea dreptului comunitar), iar nerespectarea acesteia poate aduce tarii respective un proces la Curtea Europeana de Justitie. Este vorba de asa numita lege Big Brother, care prevede stocarea datelor de trafic (nu si a continutului) si care a fost adoptata in 2008, insa in anul 2009 a fost declarata neconstitutionala.

Conform propunerii de lege, furnizorii de comunicatii electronice (telefonie si internet) vor fi obligati sa asigure pe cheltuiala proprie crearea si administrarea unei baze de date, in format electronic, in vederea retinerii, pentru o perioada de 6 luni de la data efectuarii comunicarii, datele de comunicare referitoare la: sursa, destinatia, data, ora si durata convorbirii, tipul de comunicare, echipamentul de comunicatie al utilizatorului sau a dispozitivelor ce servesc utilizatorului drept echipament si pentru identificarea locatiei echipamentului de comunicatii mobile.