Tarifele de interconectare in telefonie, care influenteaza tariful final platit de utilizatori, vor scadea cu peste 30% in acest an, incepand cu data de 1 martie 2012

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Marţi, 31 ianuarie 2012, 14:48 Economie | Telecom

Tarifele maxime pe care furnizorii de telefonie fixa si mobila le pot percepe pentru terminarea apelurilor telefonice in propriile retele (tarife de interconectare) vor scadea pe parcusul acestui an cu peste 30% in doua etape, incepand cu data de 1 martie, decizie luata in urma finalizarii consultarii europene, a anuntat marti autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM). Anterior finalizarii acestui proces consultativ, propunerea autoritatii viza termenul de 1 ianuarie 2012. Veniturile obtinute de operatorii de telefonie mobila din aplicarea acestor tarife au atins suma de 0,2 miliarde euro in prima jumatate a anului trecut, in timp ce operatorii de telefonie fixa au obtinut 0,05 miliarde euro, reprezentand 11,7% si respectiv 2,7% din valoarea totala a pietei de comunicatii electronice de la acea data.

​Tariful de terminare reprezinta pretul platit de un furnizor de servicii de telefonie operatorului in reteaua caruia este terminat apelul efectuat de proprii utilizatori in reteaua acestuia din urma. Acest pret se regaseste in tariful perceput utilizatorului final care initiaza apelul. Practicarea unor tarife de terminare excesive in raport cu costurile poate prejudicia concurenta in intreaga piata de telefonie, pentru ca reprezinta un instrument prin care operatorii cu un numar mare de abonati pot impiedica dezvoltarea operatorilor mai mici.

ANCOM
In urma acestei reglementari, cei sase operatori de telefonie mobila identificati cu putere semnificativa pe piata - Cosmote, Orange, RCS&RDS, Romtelecom, Telemobil si Vodafone - vor practica, incepand cu 1 martie 2012, un tarif maxim pentru serviciile de terminare a apelurilor in retele de telefonie mobila de 4,05 eurocenti pe minut. A doua etapa de reducere a tarifelor de terminare a apelurilor in retelele de telefonie mobila va avea loc la 1 septembrie 2012, data de la care se va practica un tarif maxim de 3,07 eurocenti/minut.

Tarifele maxime pentru interconectare in vederea terminarii apelurilor practicate de cei 51 de operatori de telefonie fixa identificati ca avand putere semnificativa pe piata vor scadea in prima etapa la 0,82 eurocenti/minut de la 1 martie 2012, urmand ca de la 1 iulie 2012 sa scada la 0,67 eurocenti/minut. Tarifele de interconectare practicate de furnizorii de telefonie fixa nu mai sunt diferentiate in functie de intervale orare.

  • "Tarifele au fost stabilite de ANCOM pe baza unor analize comparative cu nivelurile tarifelor de terminare din alte state europene, determinate pe baza unor modele incrementale pe termen lung (LRIC) de calculatie a costurilor evitate asociate furnizarii serviciilor de terminare. ANCOM va impune noi reduceri ale tarifelor de interconectare ca urmare a dezvoltarii unor modele similare pentru modelarea costurilor operatorilor din Romania, proces care a fost deja demarat de ANCOM, urmand a fi finalizat, cel mai probabil, la sfarsitul anului 2012", se precizeaza in comunicatul ANCOM.

In luna noiembrie a anului trecut, autoritatea de reglementare anuntase ca a finalizat dezbaterea nationala pe marginea setului de masuri privind serviciile de terminare a apelurilor la telefonia fixa si mobila si ca aceste tarife vor scadea incepand cu data de 1 ianuarie 2012. Autoritatea a anuntat ca propunerea de decizie urma sa fie notificata si Comisiei Europene, Organismului autoritatilor europene de reglementare in domeniul comunicatiilor electronice (BEREC) si autoritatilor nationale de reglementare din celelalte state membre ale UE. Acestea ar fi urmat la randul lor sa transmita inapoi observatii si comentarii in termen de o luna de la data notificarii.

  • Cat castiga operatorii de telefonie din serviciile de terminare a apelurilor de voce

Potrivit datelor raportate de furnizori, piata de comunicatii electronice a inregistrat in prima jumatate a anului 2011 valoarea de 1,7 miliarde euro (7,3 miliarde RON). Veniturile obtinute din servicii de terminare a apelurilor de voce de catre operatorii de telefonie mobila din Romania in aceasta perioada au atins suma de 0,2 miliarde euro (0,85 miliarde RON), reprezentand 11,7% din valoarea pietei de comunicatii electronice, in timp ce operatorii de telefonie fixa au obtinut 0,05 miliarde euro (0,2 miliarde RON) din serviciile de terminare a apelurilor de voce, reprezentand 2,7% din valoarea pietei de comunicatii electronice.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

4204 vizualizari

  • +3 (5 voturi)    
    aberant (Marţi, 31 ianuarie 2012, 14:59)

    bbk [anonim]

    este aberant acum, sa ai 1000-2000-3000 de minute in retea, si 50-75-100 de minute in afara retelei.

    practic, acum esti obligat sa iti iei un numar de la fiecare operator (sau macar de la primii 2), pentru a vorbi decent cu un pret mic.

    asta n-ar fi problema, dar inca nu sunt telefoane dual sim sau triple sim decente
    toata chestia asta e pentru ei doar ca sa aibe cit mai multi utilizatori, sa dea bine probabil in fata actionarilor, sau in diverse clasamente.

    normal ar fi ca sa ai preturile in retea si in alte retele la cam acelasi pret, pentru ca dpdv tehnic, apelul in afara retelei trebuie sa fie putin mai ieftin, pentru ca reteaua nu gestioneaza decit un terminal. hai sa zicem ca pretul in retea ar fi 3/3 iar cel in afara retelei ar fi 2/3 + 2/3 adica maxim 4/3.

    atunci de ce sunt atitea oferte cu diferente asa de mari la numarul de minute ?
    • -1 (3 voturi)    
      Nu ai dreptate (Marţi, 31 ianuarie 2012, 15:43)

      claudiu [anonim] i-a raspuns lui bbk

      Cum adica apelul in afara retelei ar trebui sa fie mai ieftin? Apelul in retea este gratuit, iar cel in afara retelei costa dpdv al operatorului. In momentul de fata cu 5 euro, primesti 3000 in reteta si 75 nationale. Cele 75 nationale, presupunem ca le vorbeste toate doar in alte retele mobile, il costa pe operator 75*0.0503 euro deci adica 3.77 euro. cele 3000 in retea nu il costa nimic. Tocmai faptul ca apelul in propria retea nu costa nimic este motivul pentru care suntem bambardati cu oferte cu mii de minute in retea.
      • +5 (5 voturi)    
        Din pacate oameni ca tine voteaza (Marţi, 31 ianuarie 2012, 15:55)

        Iulian [anonim] i-a raspuns lui claudiu

        Deci tu daca iti cumperi o masina crezi ca dupa nu te mai costa nimic? Sa inteleg ca intretinerea, benzina si locurile de parcare sunt gratuite dar tu dai bani pt ca esti un bun filantrop.

        Cam astat despre cat de gratuit este apelul in reteaua unui operator. Curentul, chiriile, intretinerea, echipamentele dar mai ales costurile salariale sa inteleg ca sunt facultative?
        • -1 (1 vot)    
          Lamurire (Marţi, 31 ianuarie 2012, 20:36)

          claudiu [anonim] i-a raspuns lui Iulian

          Presupunem ca esti client Orange: daca suni un numar orange, nu generezi operatorului nici un cost, daca suni un numar vodafone, operatorul tau trebuie sa plateasca 5 eurocenti catre vodafone.

          Costurile cu energia electrica, intretinerea si echipamentele sunt cheltuieli fixe, nu variaza de la o luna la alta si sunt extrem de mici, raportand la cifra de afaceri. In sensul ca exista echipamente care costa 20-50.000 de euro, consuma en electrica de 100 ron pe luna si pot gestiona trafic de sute de mii de euro pe luna.
          • +1 (1 vot)    
            in acest caz (Marţi, 31 ianuarie 2012, 23:52)

            bbk [anonim] i-a raspuns lui claudiu

            nici costul intre operatori nu e foarte mare, nu?
            doar legatura intre 2 operatori se face prin niste cabluri, care sunt deja trase acolo, iar curentul care trece prin acele cabluri e foarte mic.

            teoretic, in acest caz, costurile ar trebui sa tinda spre zero, nu ? taxa de 5 centi este falsa, nu are justificare.
            • 0 (0 voturi)    
              Ai dreptate (Miercuri, 1 februarie 2012, 8:35)

              Claudiu [anonim] i-a raspuns lui bbk

              Daca nu luam in considerare izul de ironie din comentariul tau, trebuie sa recunosc ca ai dreptate. Interconnect-ul scade la 3 centi pe minut, iar pana in 2014 se preconizeaza sa scada sub un cent. Spun asta facand analogie cu italia, unde s-a favut deja un plan de reducere al tarifelor de interconectare.
      • +3 (3 voturi)    
        Priveste problema altfel (Marţi, 31 ianuarie 2012, 16:16)

        ady624 [utilizator] i-a raspuns lui claudiu

        Dacă privești problema d.p.d.v. macroeconomic, vei înțelege că lucrurile funcționează puțin diferit.

        Să luăm de ex. Vodafone și Orange. Fiind doi operatori cam de același calibru, putem aproxima faptul că minutele terminate de Vodafone în Orange sunt aproximativ aceleași (numeric) cu cele terminate de Orange în Vodafone. De cele mai multe ori contractele de interconectare dintre doi operatori de același calibru prevăd tarife identice de ambele părți. Asta va face ca datoria Vodafone către Orange să fie cam aceeași cu datoria Orange către Vodafone. Prin procedeul de "offsetting" se ajunge la o valoare minimală ce trebuie plătită de operatorul cu volum de terminare mai mare. Ca să simplificăm problema, practic, apelurile în celaltă rețea nu prea îi costă nimic. Cu cât ești mai mare, cu atât costurile terminării în alte rețele sunt mai mici (deoarece vor fi mai multe minute terminate în rețeaua ta, pentru că ești mai mare). Asta a vrut bbk să spună, apelul în afara rețelei este mai ieftin decât cel în propria rețea. De ce? Păi un apel în propria rețea implică un canal audio ocupat posibil interjudețean dintr-o capacitate limitată. Transportul unui apel de la București la Timișoara implică unele costuri fixe (chiria locațiilor în care se află centralele, chiria terenurilor pe care se află turnurile GSM, taxe către autorități, energie electrică, chiria pentru mediul de transport care de obicei nu este al operatorilor - de ex. fibră optică furnizată de CFR sau alții, costuri angajați, chirii call center, costuri call center, reclamă). Toate aceste costuri puse împreună și divizate la numărul de minute dau un cost pe minut. Așadar, apelurile în rețea NU SUNT GRATUITE pentru operator, ele implicând un cost indirect.

        (va urma)
      • +2 (2 voturi)    
        Tarifele maximale (Marţi, 31 ianuarie 2012, 16:18)

        ady624 [utilizator] i-a raspuns lui claudiu

        (continuare)

        Tarifele astea maximale au fost inventate pentru a limita abuzurile operatorilor mari. Când operatorul X se duce la Vodafone și vrea un interconnect, ce se întâmplă dacă Vodafone cere 20c/min? Evident, operatorul cel mic o să ceară echivalența, deci tot 20c/min, însă vezi tu, operatorul mic va trimite 1 milion de minute în rețeaua Vodafone (pentru că sunt mulți abonați Vodafone) pe când Vodafone va trimite 1000 de minute în rețeaua lui. Rămâne de aici o diferență enormă pe care cel mic o are de plătit. Deși pare corect, ambii operatori având aceleași prețuri, faptul că unu din ei este mai mare îl dezavantajează pe cel mic. Cum operatorii noștri mobili sunt notorii pentru abuzurile lor în ceea ce privește tarifele, aceste limite au fost impuse de ANCOM (ANRC pe atunci) pentru a le permite operatorilor mici o șansă reală pe piață.

        Sper că am fost suficient de concis - îmi cer scuze dacă nu :)

        O zi bună,
        Adrian
        • 0 (0 voturi)    
          Corectie (Marţi, 31 ianuarie 2012, 17:44)

          ady624 [utilizator] i-a raspuns lui ady624

          "faptul ca UNUL din ei este mai mare"...
      • +2 (2 voturi)    
        apel in retea gratuit ? (Marţi, 31 ianuarie 2012, 17:32)

        bbk [anonim] i-a raspuns lui claudiu

        Daca apelul in retea e gratuit, pai atunci sa imi dea mie operatorul o cartela, si promit ca vorbesc doar in retea, daca imi da pe gratis toate convorbirile.

        Si fac la fel cu toti operatorii, si trec peste inconvenientul ca trebuie sa car dupa mine mai multe telefoane.
        • 0 (0 voturi)    
          Rds-ul face asta deja... (Miercuri, 1 februarie 2012, 11:27)

          George [anonim] i-a raspuns lui bbk

          Deoarece vrea sa prinda o felie din piata, sa aiba o gama mai diversificata de tarife!!!! Rds-ul, din telefonie, nu face prea multi bani datorita tarifelor pe care le practica.
      • +1 (1 vot)    
        Ba are dreptate (Miercuri, 1 februarie 2012, 7:56)

        orly [anonim] i-a raspuns lui claudiu

        Urmand logica de mai sus (costuri 0 nu exista), un operator are in reteaua proprie costuri de 1EUR pentru 3000 de minute, si alt operator are costuri in reteaua proprie tot de 1EUR pentru 3000 de minute.
        De ce naiba costa asa mult interconectarea? De ce nu pot sa livreze la 3 euro 3000 de minute in ambele retele? 1EUR pentru fiecare operator si inca 1EUR pentru interconectare.
        Utilizatorii ar fi si mai fericiti daca:
        1. Companiile de telefonie mobila ar fi obligate sa asigure acoperire de 100% in orice localitate indiferent de cat de mica este si in ce varf de munte sau vagauna se afla.
        2. Sa existe posibilitatea de roaming national, exista foarte multe zone unde este semnal doar de la unul sau doi operatori, si de obicei nu are semnal operatorul tau. Este aberant sa caram 3 telefoane dupa noi.
    • +2 (2 voturi)    
      FELICITARI PT COMENTARIU (Marţi, 31 ianuarie 2012, 15:49)

      Oxumoxu [utilizator] i-a raspuns lui bbk

      Dimineata discutam cu sotia pe drum inspre serviciu de chestia asta.
      Am trecut numarul ei la V. de la O. insa marea majoritate a contactelor ei sunt pe O. Surpriza - cost suplimentar datorat convorbirilor in alte retele de telefonie 46 ron + tva = 57 ron in conditiile in care are 1000 min V. si doar 125 mintute nationale.
      • -1 (3 voturi)    
        zau? (Marţi, 31 ianuarie 2012, 16:00)

        a [anonim] i-a raspuns lui Oxumoxu

        tu si cu blk nu prea pricepeti cum sta treaba. De vreme ce un operator plateste unui alt operator pt orice apel ce trece in reteaua celuilalt operator e absolut normal sa coste mai mult alea nationale.

        Va vaitati degeaba insa, vezi cat costa prin vestul europei ofertele similare si nu o sa te mai agiti. Da, au si alte salarii ce e drept, dar la noi totusi preturile pt clienti pe partea de comunicatii sunt chiar bune.
        • +1 (1 vot)    
          ce legatura are? (Marţi, 31 ianuarie 2012, 16:45)

          Io [anonim] i-a raspuns lui a

          Daca aia de afara sunt si mai hoti decat noi, trebuie neaparat sa-i ajungem, sau cum?
          Cat despre comparatia intre salarii, aia ce relevanta mai are?

          Probabil esti fanul teoriei ca nenorocitul de client trebuie stors de ultimul banut, nu?
        • +2 (2 voturi)    
          Comparatie cu AT&T (Marţi, 31 ianuarie 2012, 17:43)

          ady624 [utilizator] i-a raspuns lui a

          La AT&T, planul individual de baza este $39.99 pe luna si are:
          * nelimitat in reteaua mobila AT&T
          * nelimitat weekends & nights in orice retea
          * 450 minute nationale (orice alta retea)
          * rollover (tot ce nu folosesti este disponibil luna urmatoare)

          Lasand la o parte weekends&nights, tariful pe minut este de cca. 0.0674 eurocenti. La planul urmator cu 900 de minute nationale pentru $59.99 tariful este de 0.0506 eurocenti/min. Salariul minim in Florida este de $7.67 ($4.65 pentru joburile care implica bacsis - restaurante, etc). $7.67 inseamna cca. 5.8212 euro pe ora, adica approx. 86 de minute nationale pe ora.

          Care sunt tarifele in RO si comparatia lor fata de salariul minim?

          Surse:

          http://www.wireless.att.com/cell-phone-service/cell-phone-plans/individual-cell-phone-plans.jsp?wtSlotClick=1-0060AN-0-2

          http://www.dol.gov/whd/minwage/america.htm
      • 0 (0 voturi)    
        Ai gandit prost, platesti! (Marţi, 31 ianuarie 2012, 19:48)

        gigel [anonim] i-a raspuns lui Oxumoxu

        Daca majoritatea contactelor erau la un operator si tu te-ai "gandit" sa treci la altul, ai o problema de logica...
        • 0 (0 voturi)    
          serios (Miercuri, 1 februarie 2012, 11:27)

          Oxumoxu [utilizator] i-a raspuns lui gigel

          de-aia merge tara asta asa bine ca toti sunt asa inteligenti ca tine.
          de ce nu pot ei echilibra un pic oferta, ceva de genu 200 min nationale cu 700 in retea?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică