Sistemul de Management Informational pentru Situatiile de Urgenta (SMISU), un proiect in valoare de 7,5 milioane de euro derulat de S&T Romania si APD Communication (Marea Britanie) si menit sa ajute la gestionarea unitara a situatiilor de urgenta din tara, ar fi trebuit sa devina operational pe 5 mai 2009, insa implementarea lui a fost amanata pana in luna iunie 2012, conform informatiilor transmise HotNews.ro de Banca Mondiala (BM), co-finantator al acestui proiect. Oficialii BM sustin ca finalizarea softului s-a intarziat datorita unui numar de factori, cel mai important fiind numarul mare de cerinte suplimentare exprimat de catre Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU). In replica, Inspectoratul spune ca aceste cerinte au tinut de respectarea prevederilor contractuale, dar si de nevoia conectarii cu sistemul 112 si a accesarii unor informatii suplimentare absolut necesare in situatii de urgenta.

Interventie pompieri, in BacauFoto: AGERPRES

In fata unor situatii de criza precum valul de frig si ninsori care a afectat Romania in aceasta perioada generand zeci de morti, localitati izolate, drumuri blocate, autoritatile ar fi putut avea la dispozitie inca din vara anului 2009 un sistem informational integrat care "sa conecteze toate centrele operationale pentru situatii de urgenta" si sa ajute la o gestionare unitara la nivel national a urgentelor.

Este vorba despre Sistemul de Management Informational pentru Situatiile de Urgenta (SMISU), un proiect in valoare de 7,5 milioane de euro derulat de S&T Romania si APD Communication (Marea Britanie), a carui "acceptanta operationala finala era prevazuta a fi realizata la inceputul lunii iunie 2009". Nici la aceasta ora sistemul nu este operational.

HotNews.ro a scris despre aceasta situatie la inceputul acestei saptamani, iar explicatia oficialilor IGSU a fost ca "anul trecut s-au facut niste teste, dar soft-ul la momentul respectiv nu a corespuns cerintelor contractuale si a trebuit sa fie modificat si de aceea s-a prelungit cu 6 luni perioada de implementare".

  • Gabriel Ionita, BM: Numarul mare de cerinte suplimentare exprimat de IGSU a condus la numeroase modificari in designul sistemului

Am cerut explicatii si de la Banca Mondiala, precum si de la S&T Romania, dar raspunsuri au venit abia recent si doar de la Banca Mondiala.

  • "Conform contractului, sistemul trebuia sa devina operational in 12 luni de la semnarea contractului. Dat fiind ca semnarea contractului s-a facut pe 5 mai 2008, contractele ar fi trebuit sa fie finalizate si sistemul sa fi devenit operational pe 5 mai 2009. Echipa de proiect a Bancii Mondiale a monitorizat indeaproape implementarea sistemului. Finalizarea softului s-a intarziat datorita unui numar de factori; cel mai important a fost numarul mare de cerinte suplimentare exprimat de catre Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU); aceasta a condus la numeroase modificari in designul sistemului", a declarat pentru HotNews.ro Gabriel Ionita, specialist senior si coordonator al proiectului "Diminuarea riscurilor in cazul producerii de calamitati naturale si pregatirea pentru situatii de urgenta" in cadrul Biroului Bancii Mondiale in Romania.

Oficialul BM a mai spus ca "in prezent softul este finalizat si receptionat din punct de vedere operational pe baza testelor executate in sase locatii pilot si prin simularea diverselor tipuri de situatii de urgenta. Echipamentul pentru sistem a fost livrat si instalat (ca parte din acelasi contract). Softul va fi instalat si va deveni treptat operational pana pe 20 aprilie 2012. Intre timp, o a doua runda de cursuri de instruire va fi organizata pentru utilizatorii nominalizati de catre IGSU (sediul central si cele judetene ale inspectoratelor), cele patru ministere responsabile cu managementul situatiilor de urgenta la nivel national (mediu, dezvoltare regionala, sanatate, transporturi) si guvern. Se asteapta ca finalizarea contractului si receptia finala a acestuia sa aiba loc pe 15 iunie 2012. Contractul prevede o garantie de 24 de luni dupa receptia finala".

  • Cum explica IGSU cerintele suplimentare exprimate in acest proiect

In replica, oficialii IGSU au explicat pentru HotNews.ro ca cerintele au vizat atat respectarea prevederilor contractuale dar si alte nevoi necesare situatiilor de urgenta.

  • "Cerintele formulate de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta in acest proiect, au fost legate de respectarea prevederilor caietului de sarcini, posibilitatea conectarii sistemului de management informational al situatiilor de urgenta cu sistemul national unic pentru apeluri de urgenta (112) si posibilitatea accesarii unor informatii suplimentare absolut necesare in situatii de urgenta", a precizat Alin Maghiar, purtatorul de cuvant al IGSU.

De mentionat ca implementarea SMISU este parte a 'Proiectului de Diminuare a Riscurilor de Calamitati Naturale si Pregatire pentru Situatii de Urgenta', un proiect finantat in comun de Guvernul Romaniei si Banca Mondiala si avand valoarea totala de 203,7 milioane dolari (din care 150 milioane dolari imprumut).

Beneficiari ai acestui proiect sunt atat IGSU cat si "alte componente ale Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta (Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, Ministerul Mediului si Padurilor, Ministerul Sanatatii, Centrul de Situatii al Guvernului, 40 de inspectorate judetene pentru situatii de urgenta si Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta al Municipiului Bucuresti)".

In raspunsul transmis HotNews.ro, oficialii IGSU arata ca implementarea acestui proiect a suferit mai multe amanari, obtinute cu acordul Bancii Mondiale, ultima fiind "cimentata" printr-o Hotarare de Guvern (HG 1195/2011) care stabileste faptul ca termenul limita de implementare a proiectului a fost prelungit pana la 30 iunie 2012.

S&T Romania nu a oferit pana in prezent nici o explicatie legata de intarzierile aparute in operationalizarea acestui sistem informational pe care l-au dezvoltat.

UPDATE (Vineri, ora 20:21) Oficialii S&T Romania au precizat pentru HotNews.ro ca printre motivele pentru care sistemul nu este inca operational se numara timpul necesar pentru clarificarea tuturor aspectelor operationale pentru aplicatie si complexitatea scenariilor. Acestia estimeaza ca SMISU poate fi operational, la nivel national, incepand cu sfarsitul lunii iunie 2012:

  • "Pentru o buna si corecta informare, precizam ca valoarea contractului semnat este de 4.518.097 euro si 2.793.832 dolari fara TVA. In valoarea contractului sunt cuprinse componente hardware (servere, statii de lucru, echipamente de comunicatii si securitate, software de sistem), componenta aplicativa, servicii si garantie 3 ani de zile. Prevederile stricte ale contractului stipuleaza ca plata furnizorului se face numai dupa primirea din partea beneficiarului a acceptantei pentru fiecare serviciu/componenta livrata si receptionata. Motivele pentru care sistemul nu este inca operational au depins de mai multi factori dintre care mentionam timpul necesar pentru clarificarea tuturor aspectelor operationale pentru aplicatia SMISU, complexitatea scenariilor operationale pe baza carora s-au executat testele". (Raspunsul integral este atasat articolului)