UPDATE Numele si imaginea companiilor Orange, Cosmote si Vodafone sunt folosite pentru escrocherii pe Facebook

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Miercuri, 22 februarie 2012, 12:44 Economie | Telecom

Inselatorie pe Facebook cu imaginea Cosmote
Foto: Hotnews
Operatorul de telefonie mobila Cosmote Romania a avertizat miercuri asupra unei inselatorii aparute in reteaua de socializare online Facebook. Este vorba despre o pagina "Cosmote Shop" care promoveaza un concurs aparent in numele companiei si care cere utilizatorilor sa dea like la pagina si share la o poza. Compania avertizeaza ca pagina nu ii apartine si ca in prezent se fac demersurile pentru blocarea tuturor paginilor care folosesc ilicit numele si imaginea Cosmote. O inselatorie similara care s-a folosit de imaginea Orange a fost semnalata in urma cu opt zile de catre specialistii BitDefender.

  • "Pagina de Facebook 'COSMOTE Shop' nu apartine COSMOTE Romania. Toate concursurile si promotiile din mediul online derulate de companie se desfasoara pe pagina oficiala de Facebook COSMOTE Romania, sunt prezentate pe website-ul www.cosmote.ro si sunt anuntate oficial in mass media. In acest moment se fac demersurile pentru blocarea tuturor paginilor care folosesc ilicit numele si imaginea COSMOTE", au precizat miercuri oficialii Cosmote Romania.


In prezent, peste 1400 de utilizatori romani de Facebook au dat "like" la pagina mai sus mentionata, promovand practic mai departe inselatoria.

  • Identitatea Orange a fost folosita in urma cu cateva zile intr-o inselatorie similara pe Facebook


De notat ca in urma cu opt zile, specialistii BitDefender au avertizat asupra unei inselatorii similare care s-a folosit de imaginea Orange Romania, atragand in capcana peste 12.000 de utilizatori.

"Orange Romania iti da sansa sa castigi un Samsung Galaxy II, trebuie doar sa dai Like + Share. Succes!". Acesta este mesajul cu care pagina de Facebook 'Concurs orange Romania' isi ademeneste victimele. Un mecanism banal, in care trebuie sa faci doar doua click-uri, propulsat de forta premiului - un smartphone de ultima generatie si o tableta", avertizau atunci specialistii firmei de solutii anti-virus BitDefender.

Ce pot pati utilizatorii: Exista pericolul colectarii de date personale

  • "Odata ce au dat Like, victimele s-au abonat, practic, la pagina respectiva, astfel incat vor primi in NewsFeed continutul postat pe aceasta, inclusiv link-uri periculoase. Pe de alta parte, cei care au dat Like pozei, ajuta indirect la popularizarea paginii escrocheriei. Actualmente sunt peste 12.000 de like-uri si tot atatea Share-uri pe o poza si 10.000 de like-uri si tot atatea Share-uri pe o alta imagine a premiului.
  • Si mai ingrijorator este faptul ca primul post pe pagina contine un link catre un torent, lucru care  ridica foarte multe semne de intrebare. Deocamdata, linkul nu duce nicaieri, insa nu este exclus ca torentul sa constituie canal de raspandire al unei amenintari informatice mult mai periculoase, iar aceasta initiativa sa fie de fapt o actiune de colectare de date, adica de persoane care sa amplifice retransmiterea ulterioara", explica la momentul respectiv Andrei Taflan, specialist BitDefender.
  • Orange Romania a avertizat ca pagina nu ii apartine si a dat sfaturi de evitare a fraudelor

In replica, oficialii Orange Romania au declarat la acel moment:

  • "Concursul respectiv de pe Facebook nu este organizat de noi. Orice actiune promotionala organizata de Orange Romania este anuntata in mijloacele media - presa, televiziune precum si in materiale tiparite de Orange si pe site-ul oficial al Orange Romania.
  • In cazul in care clientii sunt contactati in numele Orange, in vederea participarii la un concurs sau o promotie organizata de catre Orange, ii rugam sa verifice corectitudinea acestei informatii prin contactarea Serviciului Clienti Orange disponibil non stop la 411 (pentru abonatii Orange)/444 (pentru utilizatorii de cartele Orange PrePay) sau sa consulte site-ul oficial www.orange.ro. De asemenea, avem si un link cu un ghid de prevenire a tentativelor de frauda".


In Romania sunt peste 4,4 milioane de utilizatori de Facebook

Facebook este cea mai mare retea de socializare online din lume cu 845 milioane utilizatori (din care jumatate se conecteaza cel putin o data pe zi), conform datelor comScore. SUA este tara cu cei mai multi utilizatori Facebook (152,5 milioane), India are 43,5 milioane, Indonezia are 43 de milioane iar Brazilia si Mexic trec fiecare de 35 milioane. In Romania sunt 4,4 milioane de utilizatori.

Inselatorie pe Facebook cu imaginea Vodafone
Foto: Hotnews
UPDATE Catalin Cosoi, specialist BitDefender: Asistam la o operatiune de construire a unei baze de date de utilizatori. Exista si o pagina cu un fals concurs Vodafone

Catalin Cosoi, Chef Security Researcher in cadrul BitDefender a precizat pentru HotNews.ro ca astfel de pagini false se folosesc si de numele si imaginea Vodafone.

O astfel de pagina care promoveaza un concurs aparent in numele Vodafone a strans deja 960 de like-uri pe Facebook, iar poza a primit "share" de la peste1.000 de utilizatori.

  • "In momentul de fata asistam la o operatiune de construire a unei baze de date de utilizatori. Daca luam in calcul cele 12.000 de persoane targetate pe pagina falsului concurs organizat de Orange si adaugam cei peste 2200 de utilizatori care au dat like paginilor false de Cosmote si Vodafone, probabil ca vom ajunge in final la o baza de utilizatori de 15.000 de oameni", sustine Catalin Cosoi.

BitDefender, despre un scenariu posibil de folosire a datelor prin aceste concursuri:

  • "Pasul urmator teoretic al acestui val de false concursuri ar fi crearea unei etape ulterioare, mai sofisticate. Ea ar include in pagina de Facebook un tab cu o aplicatie care sa ceara drepturi aditionale asupra contului utilizatorului, precum accesul la datele private si posibilitatea de a posta in numele utilizatorului. Exista in momentul de fata concursuri care fac acest lucru, astfel ca utilizatorilor o sa li se para ceva normal, mai ales ca au fost deja familiarizati, de multe ori in mod fals, cu astfel de metode de promovare.
  • Dupa ce se va strange un numar critic de utilizatori care au instalat aplicatia - in general aproximativ 1000 de persoane - ea va posta in mod automat pe wall-urile victimelor si al tuturor prietenilor victimelor mesaje despre econcurs, ceea ce va crea un nou val de accesari si o raspandire mult mai virala a scam-ului. Daca presupunem ca fiecare din cei 1000 utilizatori care au instalat aplicatia au 100 de prieteni care vad mesajul si subscriu ciclului de mai sus, se poate ajunge la 10.000 de victime in doar cateva zile.
  • Iar pasul urmator este destul de usor de intuit: putem presupune ca la un moment dat pe pagina concursului se va anunta ca promotia s-a incheiat si ca extragerea castigatorilor se va desfasura in cadrul unui filmulet. Insa ca sa poata vedea filmul, vor fi rugati sa-si instaleze un anumit codec, care in cazul respectiv va fi defapt un virus. Mai mult, se poate merge pana la a ruga utilizatorii sa-si dezactiveze temporar protectia antivirus, deoarece aparent unele solutii de securitate vor detecta 'in mod eronat' acel codec ca fiind malware.
  • Dincolo de scenariul de mai sus, important este ca acum administratorul paginii de concurs va avea o baza de date complexa, cu date personale amanuntite (nume, prenume, email, informatii de profil etc.) si poate bombarda utilizatorii cu mesaje de phishing sau spam targetat si diverse forme de malware".


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

5285 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    Statistici (Miercuri, 22 februarie 2012, 12:55)

    Vizitiul [utilizator]

    1468 de prosti! Nu am cum sa le zic altfel, o companie mare gen Cosmote nu scrie cu litera mica la inceput de propozitie si nici nu posteaza de pe cont cu numele e-girlz...nu?

    Iepurii vor fi oi intotdeauna! E o vorba, un om cinstit nu se asteapta sa primeasca ceva pe nimic. Schemele astea functioneaza exact pe oamenii ce au principiul de mica ciupeala bine infipt in cap!
    • +2 (2 voturi)    
      Printre care ma numar si eu (Miercuri, 22 februarie 2012, 13:13)

      ionel [anonim] i-a raspuns lui Vizitiul

      Printre care ma numar si eu din pacate. Am dat unlike la tot si am sters toate posturile de acolo.
  • +3 (3 voturi)    
    Facatura se vede de la o posta... (Miercuri, 22 februarie 2012, 13:00)

    Ritzi Pitzi [utilizator]

    IstaMbul in loc de IstaNbul si Carp Diem in loc de Carpe Diem. Pe deasupra, propozitiile incep cu litere mici, iar una din ele nu are punct la sfarsit !

    Sa mai spuna cineva ca nu conteaza cum scrii atunci cand utilizezi tastatura...
  • -1 (1 vot)    
    Nuup! Ci Facebook! (Miercuri, 22 februarie 2012, 14:12)

    AnyMail [anonim]

    Imi pare rau, dar nu Cosmote este folosit pentru inca o ecrocherie deja consumata la o alt a firma de telefonie GSM: Orange, ci insasi Facebook-ul! Pentru ca Facbook este platforma de pe care si cu care se lanseaza asemenea inselatorii si, in acelasi timp si prostia si ignoranta membrilor Facebook-ului, aratand in acelasi timp si nivelul de ignoranta a acelorasi membrii!
    • 0 (0 voturi)    
      Cred ca e natural (Miercuri, 22 februarie 2012, 15:46)

      VictorS [utilizator] i-a raspuns lui AnyMail

      sa se intample asa. Si pe strada vin excroci la tine si nu e de vina municipalitatea pentru asta.

      Pe de alta parte insa su am fost furat prin Vodafone iar compania a luat apararea hotilor fara sa imi dea oi sansa sa ma apar sau sa investigheze ceva. E ca si cum cineva imi ia bani de pe card si banca zice sa platesc creanta sau ...(o amenintare).. asa s-a intamplat cu Vodafone.

      Aceste companii fac bani dintr-o licenta cumparata stim noi cum si de la cine si cateva servere si antene care ne umplu de radiatii creierasii. Si fac bani buni de tot. De consumatori insa nu le pasa. Eu pe ei am boala. Acum nici angajati nu prea mai au, daca suni la ei astepti secole apasand pe butoane. Feeding radiation...
      • 0 (0 voturi)    
        un alt gen de (Miercuri, 22 februarie 2012, 16:06)

        andrei [anonim] i-a raspuns lui VictorS

        RECLAMA!
    • 0 (0 voturi)    
      "nivelul de ignoranta" (Vineri, 24 februarie 2012, 0:17)

      ampersand [utilizator] i-a raspuns lui AnyMail

      "nivelul de ignoranta a acelorasi " - A aceloraşi, dragă? A?

      "a acelorasi membrii" - membrii!!!! Yupii!
  • +1 (1 vot)    
    GSM (Miercuri, 22 februarie 2012, 19:03)

    PJK [anonim]

    Oricum si companiile mai-sus-mentionate sunt niste escrocherii mai subtile prin modul in care sunt construite business-urile (de ex. refuza implementarea unor sisteme mai avasate de comunicatii)! E doar un proces de rezonanta: hot la hot trage! Asa ca sa nu le plangem de mila!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi