Comisia Europeana a lansat luni o propunere de regulament care vizeaza sa garanteze ca persoanele fizice si firmele pot utiliza propriile sisteme nationale de identificare electronica pentru a accesa servicii publice in alte tari UE in care sunt disponibile sisteme de identificare electronica. In acelasi timp se doreste crearea unei piete interne pentru semnatura electronica. Regulamentul propus nu obliga statele membre UE sa introduca si nu obliga persoanele fizice sa obtina carti de identitate electronica sau alte solutii de identitate electronica, subliniaza Executivul European.

Conform comunicatului european, propunerea respecta pe deplin sistemele de identificare nationale si preferintele statelor membre care nu detin sisteme de identificare nationale. Le permite statelor cu un sistem de identificare national sa participe la sistemul european sau sa ramana in afara acestuia. Dupa ce un stat membru notifica faptul ca doreste sa participe la sistemul paneuropean, acesta trebuie sa ofere, prin intermediul identitatii electronice, acelasi acces la serviciile publice pe care-l ofera propriilor cetateni.

  • "Persoanele fizice si firmele trebuie sa poata efectua tranzactii in cadrul unei piete unice digitale fara frontiere, aceasta este valoarea internetului. Certitudinea juridica si increderea sunt la randul lor esentiale, prin urmare este necesar un regulament mai cuprinzator care sa vizeze semnatura electronica si identitatea electronica. Obiectivul prezentei propuneri este ca cetatenii sa poata profita la maximum de identitatea lor electronica, daca au una. Prin recunoasterea reciproca a sistemelor de identificare electronica nationale si prin standarde comune pentru serviciile de incredere si semnatura electronica, putem preveni fragmentarea internetului si a serviciilor publice online si putem face astfel mai usoara viata a milioane de firme si a unui numar si mai mare de cetateni", a declarat Neelie Kroes, vicepresedinta a Comisiei Europene.

Regulamentul propus:

  • nu obliga statele membre UE sa introduca si nu obliga persoanele fizice sa obtina carti de identitate nationale, carti de identitate electronica sau alte solutii de identitate electronica,
  • nu introduce o identitate electronica europeana si niciun fel de baza de date europeana,
  • nu faciliteaza si nu impune un schimb de informatii personale cu alte parti.

Printre beneficiarii diverselor aspecte ale regulamentului se vor numara:

  • studentii, deoarece vor putea sa se inscrie la o universitate straina online, in loc sa calatoreasca in strainatate pentru a depune personal formularele pe suport de hartie;
  • cetatenii care isi pregatesc mutarea intr-o alta tara UE sau casatoria in strainatate ori care trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale;
  • pacientii care au nevoie de asistenta medicala in strainatate, deoarece vor putea verifica in mod securizat sau vor putea autoriza un medic sa acceseze dosarul lor medical online;
  • societatile, deoarece vor putea licita online pentru contractele din sectorul public oriunde in UE; Acestea vor putea semna, marca temporal si sigila ofertele prin mijloace electronice, in loc sa imprime si sa trimita prin curier mai multe copii pe suport de hartie ale ofertei.
  • persoanele care doresc sa desfasoare o activitate economica intr-un alt stat UE, deoarece vor putea sa infiinteze o firma pe internet si sa transmita rapoartele anuale online, fara batai de cap;
  • guvernele, deoarece vor putea sa reduca sarcinile administrative si sa creasca eficienta, raspunzand astfel mai bine nevoilor cetatenilor si economisind banii contribuabililor.

Context

Abordarea adoptata in domeniul semnaturii electronice, bazata pe directiva actuala privind semnatura electronica (Directiva 1999/93/CE), a adus un anumit nivel de armonizare a practicilor din Europa. Toate tarile din UE au norme legale privind semnatura electronica, insa acestea difera si fac in practica imposibila efectuarea de tranzactii electronice transfrontaliere. Acelasi lucru este valabil pentru serviciile de incredere precum marcarea temporala, sigiliul electronic si livrarea electronica, precum si autentificarea pe site-uri web, pentru care nu exista interoperabilitate la nivel european. Prin urmare, prezentul regulament propune norme si practici comune pentru aceste servicii.

Pentru identitatea electronica, regulamentul asigura certitudinea juridica prin principiul recunoasterii si acceptarii reciproce in tarile membre care accepta identitati nationale care au fost notificate oficial Comisiei. Nu este obligatoriu ca statele membre sa inregistreze identitatile nationale, insa Comisia spera ca multe state membre vor alege sa faca acest lucru.

Comisia si statele membre UE au dovedit ca recunoasterea reciproca transfrontaliera a identificarii electronice functioneaza, prin proiectul STORK, care a implicat 17 state membre.

Proiectul de regulament de astazi este ultimul dintr-un numar de 12 actiuni-cheie propuse in Actul privind piata unica. Aceste propuneri au fost de asemenea incluse in Planul european de actiune privind guvernarea electronica 2011-2015.