17 sanctiuni contraventionale, dintre care 15 avertismente si 2 amenzi in cuantum total de 15.000 de lei au fost aplicate de catre Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) care a efectuat in tara in perioada martie-august 836 de controale la furnizorii de comunicatii electronice si la partenerii acestora pentru a verifica daca sunt respectate obligatiile legale de informare a utilizatorilor finali, a anuntat miercuri autoritatea.

In cadrul campaniei de control inspectorii ANCOM au verificat daca personalul de vanzari al operatorilor si al partenerilor acestora comunica utilizatorului, verbal sau in forma tiparita ori electronica, inainte de incheierea contractului, cel putin urmatoarele informatii: planul tarifar ales, inclusiv contravaloarea acestuia pe intreaga perioada contractuala initiala, precizand serviciile incluse - abonament lunar (numarul de minute/creditul inclus, daca este cazul), extra-optiuni, conectare/instalare, echipament terminal achizitionat, dupa caz, cu toate taxele incluse, tarifele aplicabile pentru acces si pentru apelurile nationale, tarifele pentru apelurile efectuate in diferite intervale si conditiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus, durata minima a contractului, precum si conditiile de incetare a contractului inainte de termen si penalitatile aplicabile, daca este cazul.

Conform deciziei ANCOM privind informarea utilizatorilor, operatorii de telefonie si partenerii acestora sunt obligati sa publice pe site-urile proprii o procedura privind solutionarea reclamatiilor utilizatorilor finali pe care sa o puna la dispozitia acestora, la cerere si in momentul incheierii contractelor. Procedura trebuie sa detalieze modalitatile in care se poate inainta o reclamatie, datele de contact ale compartimentului insarcinat cu primirea si inregistrarea reclamatiilor, termenele maxime pentru depunerea si solutionarea reclamatiilor, precum si posibilitatea ca utilizatorul final sa apeleze la ANCOM pentru solutionarea litigiilor.

In plus, furnizorii de servicii de telefonie au obligatia de a afisa pe pagina principala a propriului site un link catre contractul ¬ cadru, inclusiv conditiile generale privind furnizarea serviciului de telefonie, care fac parte din contract.

Din cele 836 de controale efectuate la nivel national, 305 au fost realizate de ANCOM prin Directia Regionala Bucuresti la punctele de lucru apartinand operatorilor de telefonie sau partenerilor acestora din judetele Arges, Brasov, Buzau, Calarasi, Constanta, Dambovita, Giurgiu, Ilfov, Olt, Prahova, Tulcea, Teleorman, Valcea si municipiul Bucuresti. In urma acestor controale a fost aplicat un avertisment pentru nerespectarea obligatiilor privind furnizarea, la cerere si in mod gratuit, a unui exemplar din contractul-cadru, inclusiv conditiile generale privind furnizarea serviciului de telefonie si a procedurii de solutionare a litigiilor.

In cadrul Directiei Regionale Iasi s-au efectuat 185 de controale, in urma carora s-au aplicat 3 avertismente si o amenda in cuantum de 5.000 de lei, aplicate pentru refuzul de a inmana, la cerere, un exemplar al procedurii privind solutionarea reclamatiilor utilizatorilor finali.

Directia Regionala Cluj a efectuat 218 de actiuni de control si a aplicat 5 avertismente pentru nerespectarea obligatiilor privind furnizarea, la cererea clientului, a unui exemplar tiparit a procedurii de solutionare a litigiilor si informarea, inainte de incheierea contractului, cu privire la planul tarifar ales, tarifele aplicabile si durata minima a acestuia.

121 de controale au fost efectuate de ANCOM prin Directia Regionala Timisoara la punctele de lucru ale furnizorilor de telefonie mobila si ale dealerilor acestora din judetele Arad, Caras-Severin, Dolj, Gorj, Hunedoara si Mehedinti, fara a fi constatate incalcari ale obligatiilor de informare in vigoare.

In ceea ce priveste obligatia de a afisa pe pagina principala a propriului site, la loc usor vizibil, un link direct catre contractul-cadru, inclusiv conditiile generale privind furnizarea serviciului de telefonie si afisarea procedurii privind solutionarea reclamatiilor utilizatorilor, dintre cele peste 80 de site-uri verificate, doar in 7 cazuri s-a constatat nerespectarea obligatiilor de informare. Sase dintre acesti operatori au fost sanctionati cu avertisment, iar unul a primit amenda in cuantum de 10.000 de lei.

Aceasta este cea de-a doua campanie de verificare a respectarii obligatiilor de informare, prima avand loc in 2009.

UPDATE Cine sunt operatorii amendati si motivele care au dus la aceste sanctiuni

In urma unei solicitari HotNews.ro, conducerea ANCOM a transmis urmatoarele precizari:

"In urma controlului realizat de ANCOM pentru verificarea respectarii obligatiilor de informare a utilizatorilor finali, impuse prin Decizia 77/2009, au fost amendati doi furnizori de telefonie fixa:

- S.C. REAL NETWORK AND TELECOMUNICATIONS S.R.L., din Bucuresti, a primit o amenda in valoare de 10.000 lei pentru faptul ca nu a afisat pe pagina principala a propriului site un link direct catre contractul-cadru, conditiile generale privind furnizarea serviciului de telefonie si procedura privind solutionarea reclamatiilor utilizatorilor finali.

- S.C. TOP TELECOM S.R.L. din Iasi a primit o amenda in cuantum de 5.000 de lei pentru faptul ca nu a pus la dispozitia utilizatorului final o copie, in forma electronica sau tiparita, a procedurii privind solutionarea reclamatiilor utilizatorilor finali".