Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) a prezentat vineri solutia romaneasca de integrare a serviciului eCall in platforma tehnica a Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112, informeaza Agerpres. Noul sistem eCall va fi obligatoriu, potrivit CE, in toata Europa pentru noile modele de autovehicule incepand din ianuarie 2015.

Sistemul eCallFoto: Comisia Europeana

Potrivit sefului Serviciului Apel Unic de Urgenta 112 din cadrul STS, col. Danut Popescu, avantajul major al acestui sistem este transmiterea automata si imediata a apelului de urgenta in cazul unui accident grav, masina fiind cea care transmite apelul, si nu ocupantii masinii.

Mai mult decat atat, informatiile care ajung la dispeceratul 112 contin un set minim de date care ajuta la localizarea accidentului si informarea fortelor de interventie cu date suplimentare, privind tipul vehiculului, numarul de persoane din masina, directia de mers etc.

Sistemul mai permite solicitarea unui ajutor de urgenta de catre oricare dintre ocupantii masinii, fara ca aceasta sa fi fost implicata intr-un accident. Acest lucru se realizeaza prin simpla apasare a unui buton instalat la bordul vehiculului.

'STS face un apel pentru utilizarea numai in caz de nevoie a acestui apel, iar daca se apeleaza din greseala, acest lucru va trebui comunicat celor de la 112 inainte de a inchide apelul', a precizat reprezentantul STS, col. Sorin Banica.

Mesajul este preluat de un operator 112, incidentul fiind localizat automat pe harta pe baza informatiilor GPS. In acelasi timp cu pozitionarea, operatorul este avertizat sonor printr-un apel e-call, printr-un mesaj vocal: 'Acesta este un apel e-call, va rugam transmiterea datelor'.

Acest lucru ajuta operatorul de la 112 sa stie ca este un apel e-call si faptul ca urmeaza deschidere canal vocal dupa primirea datelor de localizare.

Oficialul STS a mai explicat faptul ca, dupa receptionarea datelor si deschiderea canalului vocal, operatorul 112 stabileste tipul de incident si il transfera tuturor agentiilor responsabile pentru interventia la fata locului - Politie, Ambulanta, ISU. Apelul este receptionat simultan la dispeceratele agentiilor, cazul fiind pozitionat automat pe harta, iar datele fiind disponibile operatorilor.

Daca dispecerul are nevoie de date suplimentare, are la dispozitie functia de interogare a bazei de date EUCARIS, o baza de date europeana cu date suplimentare despre autovehicule - numar de inmatriculare, proprietarul masinii, daca este furata sau nu etc.

Dupa ce au fost receptionate aceste informatii, dispecerul va aloca o resursa disponibila pentru interventie si va transmite datele catre echipaj. Datele sunt receptionate in masinile de interventie, echipajele confirma primirea misiunii si pleaca la locul evenimentului.

Pe parcursul interventiei, echipajele comunica permanent cu dispeceratele pentru a transmite pozitia, nevoi de suplimentare a interventiei.

La finalizarea cazului, echipajul din masina va transmite catre dispecerat faptul ca este disponibil pentru o alta interventie.

Seful Serviciului 112 a precizat ca aceasta solutie este integrata in lantul complet de transmitere a alertei, de la locul accidentului pana la echipele de interventie.

Avantajul major al acestui sistem consta in faptul ca intregul lant de procesare a cazului este informatizat. Astfel, reactia la caz va fi mult mai prompta, in mod deosebit in situatia in care victima nu poate sa comunice cu dispeceratul.

Col. Popescu a mai declarat ca pretul acestui sistem nu va influenta in mod major costul unui autoturism, piata indicand undeva intre 50 euro si 100 de euro, potrivit estimarilor mai multor producatori.