Fiscul si primariile isi vor incrucisa bazele de date pentru combaterea evaziunii fiscale

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Marţi, 15 ianuarie 2013, 21:01 Economie | Telecom

ANAF si primariile vor face schimb de informatii
Foto: Captura Monitorul Oficial
​Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) ar trebui sa semneze in perioada urmatoare cu primariile din tara un protocol de cooperare care sa permita schimbul de informatii in format electronic. Fiscul va incrucisa astfel informatiile cu primariile pentru a creste nivelul de colectare a taxelor si impozitelor, dar si pentru combaterea evaziunii fiscale, potrivit unui ordin interministerial publicat marti in Monitorul Oficial.

Pentru realizarea schimbului de informatii intre ANAF si autoritatile administratiei publice locale in luna decembrie a anului trecut a fost dat un ordin interministerial prin care s-a aprobat modelul cadru al protocolului de cooperare, document publicat marti in Monitorul Oficial. Ordinul privind acordul cadru al protocolului de cooperare a fost semnat de Ministerul Administratiei si Internelor la data de 17 decembrie 2012 si de catre Ministerul de Finante la data de 20 decembrie 2012.

Actul normativ prevede ca "in termen de 30 de zile de la data semnarii prezentului protocol partile vor stabili si vor semna procedura de lucru comuna. Procedura de lucru se va semna la nivelul structurilor tehnice ale celor doua institutii si va contine toate detaliile privind modalitatea de implementare a serviciilor din punct de vedere organizatoric si procedural".

Ce obligatii au primariile privind accesul la informatii catre ANAF

In document se mentioneaza ca o autoritate a administratiei publice locale va asigura accesul la informatii, in forma dematerializata, personalului ANAF, desemnat in acest scop, privind:
  • a) patrimoniul persoanelor fizice si juridice (bunuri imobile si bunuri mobile) si rolul nominal unic;
  • b) creantele datorate de contribuabili (persoane fizice si juridice) bugetului general al unitatii/subdiviziunii administrativ teritoriale.

Primaria va solicita certificat digital pentru personalul propriu desemnat pentru accesarea serviciilor oferite de sistemul informatic al Ministerului Finantelor Publice (MFP). Autoritatea publica locala trebuie sa respecte "procedura si normele de conectare la retea si la serviciile oferite de sistemul informatic al Ministerului Finantelor Publice, stabilite de MFP si Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS).

De asemenea, primaria "va solicita ANAF inrolarea certificatelor digitale obtinute pentru functionari in sistemul de management al identitatii si rolurilor utilizatorilor sistemului informatic al Ministerului Finantelor Publice", folosind un tabel prezentat in document. Datele din acest tabel ar urma sa fie "centralizate in format electronic de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale si trimise catre Directia generala a tehnologiei informatiei (DGTI) din cadrul Mibnisterului Finantelor Publice, in format electronic".

Ce obligatii are ANAF privind informatiile pe care trebuie sa le puna la dispozitie primariilor

Pe de alta parte, si ANAF are obligatii de a oferi acces la unele din informatiile sale catre personalul desemnat in acest scop din primarii.

"ANAF va asigura accesul la informatii, in forma dematerializata, personalului unitatii subdiviziunii administrativ teritoriale desemnat in acest scop, in cadrul serviciului oferit de sistemul informatic al MFP, la urmatoarele informatii referitoare la:
  • a) detinerea de conturi bancare;
  • b) obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate care au domiciliul fiscal pe raza teritoriala a unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
  • c) veniturile din salarii si aferente salariilor, precum si cele din venituri din surse obtinute de contribuabili persoane fizice care au domiciliul fiscal pe raza teritoriala a unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, denumirea si codul unic de identificare a angajatorului".

Directia generala a tehnologiei informatiei (DGTI) din cadrul Ministerului Finantelor Publice trebuie sa inroleze in sistemul de management al identitatii si rolurilor al Ministerului Finantelor Publice, in baza solicitarilor facute de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala, certificate digitale si va acorda drepturi de acces personalului desemnat al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, in temeiul acestor solicitari.

DGTI va asigura personalului primariei instruirea si asistenta tehnica necesara operarii in serviciile oferite de sistemul informatic al MFP si va colabora cu STS in vederea accesului securizat al personalului desemnat al unitatilor la sistemul informatic al MFP.

Cum se va face schimbul de informatii intre ANAF si primarii

In privinta modalitatii de realizare a schimbului de informatii intre ANAF si primarii, documentul mentioneaza:

  • "Schimbul de informatii intre parti (actualizarea bazelor de date) se va realiza periodic, cu respectarea legislatiei in vigoare, conform procedurii de lucru comune.
  • Schimbul de informatii stabilit prin acest protocol se va realiza prin mecanisme securizate, cu drept de citire pentru ambele parti.
  • Formatul datelor transmise si peridiocitatea actualizarii se stabilesc de comun acord prin procedura de lucru comuna".

Actul publicat marti in Monitorul Oficial cuprinde si o Anexa cu Instructiuni privind utilizarea sistemului informatic din cadrul Ministerului de Finante si al caror scop mentionat este de a asigura securitatea informatiilor in format electronic din cadrul ministerului.

Dreptul de acces la statiile de lucru si/sau la sistemul informatic al MFP il au numai persoanele nominalizate drept utilizatori finali. Acestea sunt persoane angajate sau numite intr-o functie publica din cadrul MFP, care au primit drepturi de acces si de utilizare a resurselor sistemului informatic.

Un nou sistem informatic de management al identitatii va fi generalizat la nivelul Ministerului de Finante si al institutiilor subordonate


In aceste instructiuni se mentioneaza si implementarea unui sistem informatic de management al identitatii.

  • "Sistemul de management al identitatii <mgmtld> este un nou sistem informatic, care este in curs de implementare si urmeaza a fi generalizat la nivelul MFP si al institutiilor subordonate. Are ca scop administrarea in mod centralizat a accesului la toate aplicatiile informatice si posturile de lucru, folosind identificarea sigura a persoanei si un ansamblu de roluri stabilite de personalul indreptatit", se arata in actul normativ.

Potrivit strategiei de dezvoltare a sistemului informatic al MFP, sistemul de management al identitatii <Mgmtld> va fi extins si generalizat, se mai specifica in acest document.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

12553 vizualizari

  • +14 (14 voturi)    
    baze de date (Marţi, 15 ianuarie 2013, 21:54)

    Irina25 [utilizator]

    Vedeti si bazele de date de la Politia Rutiera, sa urmariti achizitiile de gipane, de catre cei ce declara venituri lunare de 500 euro, si-si trag cate o utilitara de 50 mii euro si cate o casa la fiecare doi ani...
  • +9 (9 voturi)    
    Asta numai pentru cei fara off-shore in Cipru (Marţi, 15 ianuarie 2013, 22:19)

    D-or [utilizator]

    Dar pentru cei care nu platesc un leu impozit in Romania, pentru ca au ca sediu o casuta postala in Cipru sau aiurea, cum veti proceda?

    Dar pentru cei care nu au conturi in Romania?

    Dar pentru cei care au revendicat vile in numele unor ipotetici cetateni straini?

    Raspunsul Primariei este: "nu te intereseaza ce platesc altii!" Ba da, ma intereseaza.
  • +13 (17 voturi)    
    Foarte bine (Marţi, 15 ianuarie 2013, 22:33)

    nano2k [utilizator]

    Foarte bine, sa colaboreze, doar sunt institutii ale aceluiasi stat.

    As avea insa 2 doleante:
    1. Pe cand vor colabora electronic institutiile si in interesul cetateanului, de a nu ne mai purta ore si zile intregi pe la administratii?

    2. As vrea sa stiu cum ar fi sarit USL-ul la gatul PDL-ului daca PDL-ul era la putere si ar fi implementat o asemenea masura. Cum ar fi incitat ei la nesupunere fiscala sau demonstratii de strada pentru a evita ca oamenii sa fie determinati sa isi plateasca darile?
    • -2 (6 voturi)    
      Raspunsuri pt tine (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 9:59)

      #DeDreapta#6Case#DinMeditatii [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

      1. Sunt bugete diferite, cu sume diferite de plata.
      2. Pana a pune intrebari retorice, raspunde-ti la intrebarea de ce NU a implementat PDL-ul o astfel de masura ? Ai auzit ceva la USL de nesupunere fiscala ?
      • -1 (3 voturi)    
        excelent rasp. la pc. 2 (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 10:55)

        jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui #DeDreapta#6Case#DinMeditatii

        ...
      • +2 (4 voturi)    
        Mai....... (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 11:42)

        polonyca [utilizator] i-a raspuns lui #DeDreapta#6Case#DinMeditatii

        ....................bugetarule !!!!!!!
      • 0 (4 voturi)    
        precizare (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 12:08)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui #DeDreapta#6Case#DinMeditatii

        1. raspuns complet cretin, omul a spus ceva, matale raspunzi cu altceva.
        2. asa e, la usl n-am auzit de nesupunere fiscala, toti isi platesc impozitele intocmai si la timp, incepind cu varanul, bombonel si catalin voicu si terminind cu astia de jos ca matale.,
  • +5 (5 voturi)    
    prea repede (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 6:52)

    Francisc 1 [utilizator]

    treaba asta cu unificarea bazelor de date mi se pare cam in pripa trebuia poate facuta in 2031 sa nu se strice abacele de fisc de la suprasolicitare , si apoi daca se unifica tot si totul e instantaneu ce ne facem cu oameni care te tin pe la usi pentru o adeverinta, cazier , cazier fiscal si alte traznai? ii dam afara? e prea crud va rog ramaneti in secolul 19 ca sa manace toti o paine.
  • +4 (4 voturi)    
    De acord!!! (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 8:56)

    asi [utilizator]

    Avem incompatibilitati...la greu:manageri de spitale sunt decani de facultati de medicina=in Bucuresti sunt "n"cazuri;directori medicali sunt prodecani tot la facultati de medicina...toate de la stat!!!ANI stie;de ce nu se iau masuri?!?medicii rezidenti au salariu 1170 ron;daca s-ar reglementa conflictele de interese am gasi suplimentari si pentru ei!!!
  • +7 (7 voturi)    
    Institutiile (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 9:10)

    UsedEqMan [utilizator]

    Uauuuuuu
    Romania si institutiile statului se gandesc la cetatean?
    Gresit!
    Cetateanul va fi avantajat din aceasta colaborare?
    O amenda platita la Anaf nu va mai fi urmarita de catre Adm Financiare?
    Raspunsul e poate
    . Important e sa crestem incasarile.

    Amin
    • 0 (0 voturi)    
      baze date (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 10:45)

      consting [utilizator] i-a raspuns lui UsedEqMan

      se intelege ca ac guv e singurul care vrea sa faca lumina in impozitare. e ffb. dar mai e o probl ce mi-a spus-o cineva in tema. ce se fac controlorii daca se duc la o sc care are" imunitate" politica ? se rezolva spun unii. cum ? si baza de date inctucisata poate avea imunitate. si de fapt e mai rapid. o primeste chiar din primarie. masura facuta cu ani in urma de pers fiz pe dif bloguri sau art din publicatii abia a ajuns la politic. imi e teama ca se creaza in pur stil romanesc o furtuna intr-un pahar. cum le plac politicienilor sa se exprime cel mai adesea. sa le fie rusine tuturor.
  • +6 (6 voturi)    
    iar se piaptana baba? (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 10:43)

    foarte-curios [utilizator]

    A. administratiile ANAF nu comunica intre ele: schimba judetul si vei vedea ca NIMIC nu e transmis. B. ITM nu muta dosarele dupa angajat C. platesti o amenda la CEC si cel ce te-a amendat nu este instiintat D. incearca sa radiezi un auto ... In schimb vor fi depistati "profitorii"care au case in doua judete diferite. Traiasca Karl Marx, moarte capitalistilor si chiaburilor, votam USL!
    • +1 (1 vot)    
      Masini neimpozitate (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 15:03)

      _tudor_ [utilizator] i-a raspuns lui foarte-curios

      1.Cand vreau sa vand masina, merg fisc si solicit "radierea" (sau cum s-o numi ea in jargon) sa nu mai platesc impozit. Primesc o hartie cum nu sunt datorii catre fisc.
      2 Fac un "Act de vanzare-cumparare".
      3.Scriu in certificatul de inmatriculare (talon- in jargon) "Instrainat catre... la data de..."
      4. Predau cheile masinii.
      Vanzator fiind nu mai am nimic de-a face cu masina aia.
      5. Cu hartiile de la 1 si 2 cumparatorul se duce la fisc ( la altul ca e mai multe) sa inregistreze masina pentru a fi impozitata..
      5.b. Plateste eventual taxa de "prima inamtriculare"
      5.c. Nu plateste inca - primeste un dicount daca mai face un drum la RAR ca sa mai calculeze ei ceva
      5.d. Plateste taxa ( si impozit).
      6 Primeste o hartie ca masina este inregistrata pentru a fi impozitata.
      7. Cu actul de la 6. Merge la "Directia permise" sa inmatriculeze masina. Politia face un inscris in CIV - Cartea de Indentitate a Vahicolului si elibereaza un nou Certificat de inmatriculare
      8. Depune o copie dupa Certificatul abia primit ca sa primeasca placile de inmatriculare.
      9 Primeste placile de inmatriculare.
      Gata. Masina e cu totul a cumparatorului.
      Se foloseste de ea pana o vinde sau o radiaza la poitie si fisc si o da la fier vechi.

      Simplu, nu?
      Algoritmul ala e facut complicat nu doar asa sa fie complicat ci sa se asigure statul ca ii platesti bani. (De exemplu nu poti vinde masina daca n-ai platit o amenda abuziva desi ai proces de contestare care se judeca de 3 ani). Si nu s-a gandit nimeni sa-l faca mai simplu si mai eficient.

      Intrebarea mea e: Cate masini sunt "vandute" doar pe jumatate pasii 1-4 de mai sus) asa incat cumparatorul nu plateste nici un impozit (si nici amenzi)?
      Incapand cu puncul 4 el poate sa stea la volanul masinii. "Jumatate-cumparatorul" se foloseste de masina vreo 5 ani apoi o uita undeva... Nu e nici o legatura intre masina aceea si persoana sa in vreo baza de date a statului roman. Masina nu e radiata din baza de date a politiei.
      • 0 (0 voturi)    
        CUM VINZI-CUMPERI O MASINA IN SUA (Vineri, 18 ianuarie 2013, 10:06)

        Rose1 [utilizator] i-a raspuns lui _tudor_

        SIMPLU! Ajuns in SUA(Houston-Texas) in august 2003 si urmand sa stau acolo pana in iunie urmator(10 luni), mi-am cumparat o masina second-hand: VOLVO 240 GL,Model 1985, pe care am dat 400$ ! Cum am cumparat masina!
        Prietenii americani s-au intersat si au aflat ca o cunostinta are in garaj o "vechitura" de VOLVO, care apartinuse tatalui, intre timp decedat! S-au dus acasa la"cunostinta", au intrebat, au negociat si au platit 400$ prin transfer electronic(telefon & computert)! "Cunostinta" le-a dat 2 chei de contact, dosarul cu IT-uri si reparatii si actul de proprietate original in care, intr-o rubrica speciala, a scris: "Sunt de acord sa vand automobilul VOLVO domnului N&P, adica eu, dupa care a semnat! Deci "vanzatoarea" si "cumparatorul"(adica eu!) nu ne-am cunoscut, nu ne-am vazut la fata niciodata! Colegii binevoitori mi-au adus masina acasa si mi-au predat cheile, dosarul cu IT si actul de propretate! Si eu le-am dat 400$ cash! Ar fi trebuit sa urmeze RADIEREA si IMATRICULAREA! Dar nu a fost asa! A doua zi a venit unul din prietenii americani , care m-a dus la unul din multele birouri de relatii cu publicul ale primariei din Houston, unde am predat vechiul act de propitate, mi s-au luat datele din pasaport si am plati 60$ ! Doua zile mai tarziu am primit acasa un plic cu noul act de propretate pe numele meu! Asta a fost tot! In iunie 2004, in calitate de "vanzator" am completat rubrica din actul de propretate cu numele "cumparatorului", am semnat si am primit de la el 400$ cash! Asta inseamna in SUA "baza unica de date"! Despre cum am facu RCA-ul si IT-ul, este o postare mai jos!
  • +2 (2 voturi)    
    Evrika! (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 13:47)

    Alfabetix [utilizator]

    au strigat Anaf si primariile in 2013. Am descoperit interactiunea bazelor de date si cooperarea intre institutii!!
    Pardon, Arhimede acum 2300 de ani cand a descoperit cum sa infunzi un mester hot.
  • 0 (0 voturi)    
    BAZA UNICA DE DATE (Joi, 17 ianuarie 2013, 20:27)

    Rose1 [utilizator]

    VA spun ce inseamna BAZA UNICA DE DATE IN SUA, situatii traite de mine, nu povestite de altii!
    1. Am ajuns in SUA la inceputul lui august 2003 si pentru ca trebuia sa stau pana in iunie urnator(10 luni) mi-am cumparat o masina second hand, VOLVO 240GL din 1985, cu 400$. Am incheiat o asigurare RCA, pri telefon! Am spus seria sasiului si "vocea" a spus: deci aveti un VOLVO modelul cutare, din anul cutare, de culoare rosie! Stia tot! Am platit asigurarea telefonic cu cardul si a doua zi am primit intr-un plic un card inscriptionat cu numele meu si seria asigurarii!
    2.O politista de la "parking" ma amendat de 25$ pentru ca am depasit cu 2 minute si 20 de secunde timpul de parcare legal de la scoala fiicei mele! In "procesul verbal'" scoas din computerul aflat la bordul masinii si pus intr-un plic galben fosforescent sub stergatorul de parbriz, scria: Mr N&P, adica eu, domiciliat in strada, nr., ap., a incalcat legea parcarii! Politista stia tot!
    3.In America inspectia tehnica(IT) se face anual! In noiembrie m-am dus la un atelier si dupa o scurta verificare mi s-a spus ca motorul si "gazele" sun OK, dar ca trebuie sa-mi schimbe un far "aburit" si servodirectia pentru ca "scapa" lighid pe la garnituri! TOTAL: 1.300$ ! Am refuzat, am platit 40$ si am primit un permis de circulatie pentru inca doua saptamani! A doua zi am cumparat un tub de silicon si un bidon de "stiring oil" si am "reparat" masina! Am scos farul, am scos cu atentie sticla de la far, am curatat si sters si am relipit sticla cu silicon! Am completat la nivel la "stiring oil"! A doua zi m-am dus la un alt atelier si "surprise": mecanicul s-a uitat pe computer si mi-a spus:" Ati fost acum doua zile la alt atelier, ce s-a intamplat?!" Mecanicul stia tot! I-am spus povestea cu farul "aburit" si ce am facut eu! S-a uitat la far si a spus OK! A scos joja de la "servo"si a spus OK! Si mi-a dat IT-ul! Am platit 40$. Am cheltuit cca 100$, dar am "economisit" 1.200$ ! La plecare am vandut VOLVO cu 400$ !


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version