La nivelul intregii retele a Centrelor Europene ale Consumatorilor s-au inregistrat anul trecut 32.000 de plangeri privind anumite achizitii si servicii tranfrontaliere, iar aproximativ 50% dintre acestea au fost rezolvate pe cale amiabila, a declarat miercuri in cadrul unei dezbateri pe tema drepturilor consumatorilor Mihai Titichi, expert in cadrul Centrului European al Consumatorilor din Romania. Din cele 32.000 de cazuri, 60% au vizat probleme la achizitiile online, in Romania procentul ridicandu-se la 70-75% din cazuri. Centrul European al Consumatorilor din Romania ofera consultanta juridica gratuita in probleme de comert transfrontalier si incearca rezolvarea pe cale amiabila a sesizarilor venite de la consumatorii romani.

Reteaua ECC-NetFoto: eccromania.ro
  • "Problemele cele mai mari la achizitiile online sunt legate de livrare - fie nu se face, fie se face partial, fie este facuta cu intarziere. De la inceputul anului am avut peste 10 cazuri in care a fost vorba de livrarea partiala a produselor si multe au fost legate de comercianti din Marea Britanie. De regula comerciantii sunt din Marea Britanie, Franta si Germania", a spus Mihai Titichi, expert in cadrul Centrului European al Consumatorilor din Romania (ECC), in cadrul unei dezbateri pe tema drepturilor consumatorilor in comertul online, organizate in cadrul unei campanii UE pentru informarea consumatorilor din Romania.

Reteaua Centrelor Europene ale Consumatorilor - ECC-Net cuprinde centre din toate tarile membre UE plus Norvegia si Islanda.

Prezent la eveniment, Mihail Meiu, director al Departamanetului de armonizare europeana in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a precizat ca in cazul achizitiilor transfrontaliere conumatorii romani pot apela si la ANPC insa doar pentru stoparea practicii abuzive a unui anumit comerciant.

  • "Regulamentul de cooperare transfrontaliera permite cooperarea dintre autoritatile competente in domeniul protectiei consumatorilor din statele membre, care intervin nu pentru a despagubi consumatorul prejudiciat, ci pentru a opri practica. In clipa in care aveti o problema, in primul rand trebuie sa contactati vanzatorul, care s-ar putea sa nu va raspunda sau sa nu va rezolve problema. In acest din urma caz, o optiune este sa va adresati Centrului European al Consumatorilor din Romania, care contacteaza centrul din tara respectiva care si acela incearca rezolvarea tot pe cale amiabila. ", a spus Mihail Meiu, director ANPC.

In cazul in care nu se reuseste rezolvarea problemei pe cale amiabila, consumatorul este nevoit sa-si caute recuperarea prejudiciului in justitie, in tara din care a facut achizitia.

  • Ce poate face ECC Romania:

Informare: poate oferi sfaturi consumatorilor cu privire la drepturile lor sau informatii practice atunci cand se deplaseaza prin UE - de la inchirierea unei masini, rezervarea unui pachet de vacanta sau a unui zbor, la comanda unor produse online.

Sprijin in solutionarea unei plangeri: atunci cand consumatorii au o reclamatie impotriva unui comerciant dintr-un alt stat membru, ECC Romania poate coopera cu alte Centre din ECC-Net pentru a gasi o solutie amiabila la problemele intampinate.

Consultanta: daca o solutionare pe cale amiabila nu este posibila, ECC Romania poate oferi sfaturi cu privire la calea de urmat - mediere, Procedura Europeana privind cererile cu valoare redusa (sub 2.000 de euro), Procedura Europeana privind somatia de plata sau un alt organism.

Plangerile consumatorilor impotriva unor companii din UE pot fi preluate numai daca acestia sunt rezidenti sau cetateni ai unui stat membru al UE (plus Norvegia si Islanda) si daca legislatia comunitara este aplicabila.

Toate serviciile oferite de Centrele Europene ale Consumatorilor sunt gratuite.

Mai multe detaliipe site-ul oficial al ECC Romania.