UPDATE Orange, amendata cu 20.000 de lei pentru ca a refuzat abonatilor dreptul de a denunta unilateral fara penalitati, in termenul legal, contractele incheiate la distanta/Orange evalueaza posibilitatea contestarii in justitie a acestei decizii

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Marţi, 30 iulie 2013, 13:32 Economie | Telecom

Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a anuntat marti ca a sanctionat cu 20.000 de lei compania Orange Romania in urma constatarii faptului ca, la momentul incheierii unor contracte la distanta (n.a acordul a fost obtinut prin telefon), nu a comunicat abonatilor faptul ca pot denunta unilateral contractul in termen de 14 zile lucratoare, refuzandu-le acestora dreptul de a denunta contractul fara plata unei penalitati de reziliere. ANCOM a dispus si informarea tuturor clientilor care au incheiat contracte in conditii similare.

UPDATE Contactati de HotNews.ro, oficialii Orange Romania au spus ca evalueaza posibilitatea contestarii in justitie a acestei decizii:

  • "Decizia ANCOM este surprinzatoare, avand in vedere explicatiile oferite anterior de Orange Romania Autoritatii pe marginea acestui subiect. In consecinta, evaluam posibilitatea contestarii in justitie a acestei decizii", a declarat Dorin Odiatiu, Public Affairs, Wholesale & Partnerships Director in cadrul Orange Romania.

UPDATE Intr-un raspuns transmis HotNews.ro. ANCOM precizeaza ca Orange trebuie sa puna in aplicare masurile dispuse in termen de 45 de zile de la data comunicarii sanctiunii, care a fost 29 iulie 2013.

"Abonatii aflati in situatii similare cu petentii vor putea denunta contractele fara plata penalitatilor de reziliere anticipata, in termen de 14 zile lucratoare de la data primirii notificarii din partea Orange. Abonatii au in orice moment dreptul de a se adresa instantelor judecatoresti, in conditiile legii", precizeaza ANCOM.

In urma unor sesizari primite din partea utilizatorilor cu privire la modalitatea de incheiere de catre Orange Romania a unor contracte la distanta, ANCOM a desfasurat o investigatie si a constatat ca furnizorul de servicii de comunicatii electronice nu a comunicat clientilor, inainte de a incheia prin telefon un contract pentru furnizarea serviciului de acces la internet prin intermediul unui modem stick portabil, informatii privind data la care este considerat incheiat contractul, precum si faptul ca au dreptul sa denunte acel contract in termen de 14 zile lucratoare de la data incheierii contractului sau a livrarii echipamentului, fara plata vreunor penalitati sau despagubiri si fara invocarea vreunui motiv, asa cum prevede Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice. Odata cu livrarea echipamentului, clientii au primit si semnat contractul.

Ulterior activarii abonamentului contractat in aceste conditii, petentii au solicitat rezilierea contractului fara plata penalitatilor aferente incheierii relatiei contractuale inainte de expirarea perioadei minime contractuale. Orange, considerand contractul incheiat cu abonatii un contract scris, si nu unul incheiat la distanta, a respins solicitarea utilizatorilor, cerand plata in avans a taxei de abonament pentru numarul de luni ramase din contract.

In urma analizarii documentelor si a convorbirilor telefonice purtate de petenti cu reprezentantii Orange Romania, Autoritatea a constatat ca acordul de vointa al abonatilor a fost obtinut la telefon, contractul fiind astfel unul incheiat prin mijloace de comunicatie la distanta. Faptul ca, in timpul convorbirilor telefonice prin care li s-a obtinut acordul pentru incheierea contractelor, petentilor nu le-au fost comunicate informatii cu privire la data la care este considerat incheiat contractul si nici la dreptul lor de denuntare unilaterala, precum si faptul ca operatorul telecom nu le-a transmis nici in scris utilizatorilor informatii privind conditiile de exercitare a dreptului lor de denuntare unilaterala, potrivit Ordonantei  de urgenta a Guvernului nr. 111/2011, constituie contraventii si au fost sanctionate de Autoritate cu amenzi in valoare cumulata de 20.000 lei.

De asemenea, Autoritatea a dispus si anumite masuri pe care trebuie sa le ia operatorul, si anume identificarea tuturor abonatilor care au incheiat contracte in conditii similare si care au reclamat Orange modalitatea de incheiere a contractului si transmiterea catre acestia, in scris, a informatiilor referitoare la dreptul de denuntare unilaterala, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011, fapt ce le asigura astfel abonatilor respectarea tuturor drepturilor conferite de legislatia in vigoare.

Intrucat incheierea contractelor prin mijloace de comunicatie la distanta ¬ telefon sau internet ¬ a devenit o practica tot mai raspandita, ANCOM atrage atentia utilizatorilor ca, in cazul in care sunt contactati telefonic sau prin alte mijloace electronice de furnizorii de servicii de comunicatii electronice, sa solicite informatii detaliate despre ofertele prezentate si sa fie constienti de faptul ca acordul exprimat telefonic sau prin intermediul internetului este suficient pentru ca un contract sa fie considerat valabil incheiat, cu aceeasi valoare juridica cu unul scris. De asemenea, in cazul unui astfel de contract incheiat prin mijloace de comunicatie la distanta, furnizorul are si obligatia de a transmite in scris cel putin informatiile care au fost prezentate si in cursul convorbirii telefonice.

Desi contractul la distanta are avantajul ca nu mai necesita deplasarea la sediul sau magazinele furnizorului, el prezinta in acelasi timp si anumite riscuri, cum ar fi dificultatea de a intelege si retine anumite informatii prezentate in cadrul ofertei. Daca cel contactat nu este sigur ca a inteles serviciul sau oferta prezentata, poate cere un timp de gandire sau poate solicita clarificarea unor informatii.

De asemenea, este important de stiut ca, in cazul oricarui contract incheiat prin mijloace de comunicatie la distanta ce are ca obiect furnizarea de servicii de comunicatii electronice, utilizatorul are dreptul de a denunta contractul, fara plata penalitatilor de reziliere anticipata sau a altor despagubiri, intr-un termen de 14 zile lucratoare de la data incheierii acestuia sau de la data la care furnizorul transmite in scris informatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011.

Mai multe detalii despre contractele incheiate la distanta sunt disponibile la sectiunea dedicata utilizatorilor din pagina de internet ANCOM: www.ancom.org.ro/Utilizatori/ InfoCentru/ Contractul pe intelesul tau.

In general, in ceea ce priveste drepturile utilizatorilor de servicii de comunicatii (telefonie, internet, televiziune), ANCOM poate interveni in situatiile in care furnizorii incalca drepturile de informare ale utilizatorilor, nu ofera serviciul de portabilitate a numerelor, nu includ anumite informatii in contract sau nu respecta conditiile de incheiere a contractelor la distanta. De asemenea, in anumite situatii, ANCOM poate face demersuri pentru solutionarea pe cale amiabila a litigiilor dintre utilizatorii finali si furnizorii de servicii de comunicatii electronice.


Citeste mai multe despre   






















5935 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Nu e clar (Marţi, 30 iulie 2013, 14:08)

    loloi [utilizator]

    Si eu am mi-am prelungit contractul fara sa stiu de cele 14 zile. A trecut jumatate de an de atunci. Pot sa il reziliez acum au ba? nu e clar.
  • +3 (3 voturi)    
    O alta observatie (Marţi, 30 iulie 2013, 14:26)

    The Reimens [utilizator]

    Cred ca ar fi util de aflat, de ce clientilor nu li se dau rapoarte de trafic de catre Orange , in conditiile in care la abonamentul Business Flexibil Grup, nu exista nicio sursa prin care clientul poate afla cate minute sau SMS-uri a vorbit intr-o luna.
    Este o form directa de obstructionare a clientilor la propriile informatii privind consumul.

    Evident ca aceasta atitudine este diferentiata in functie de situatie si nu putem generaliza, insa , daca reprezentantul operatorului, nu doreste ( si sunt destule situatii de acest fel ), clientul nu are ce face.
    Intrebare: De ce nu se pun pe site-ul Orange aceste informatii ? De ce nu apar in factura la fiecare utilizator, numarul de minute vorbite si destinatia acestora ?
    A
  • +4 (4 voturi)    
    Ajungi sa plangi (Marţi, 30 iulie 2013, 14:38)

    ealexs [utilizator]

    Mama mea a ajuns sa planga incercand sa inchida un abonamet vechi de 4-5 ani prelungit automat.
    Culmea e ca avea un abonament nou (tot de la Orange) oferit de matusa mea gratis.
    Degeaba. 100 de drumuri la reprezentanta Orange tot felul de pretexte si amanari ... a ajuns sa planga efectiv. Doar dupa 3 luni juma' de umblat a reusit sa il inchida.
  • +4 (4 voturi)    
    Contract la distanta (Marţi, 30 iulie 2013, 14:58)

    Adi_ro [utilizator]

    Si eu am fost sunat de catre Orange pentru a mi se prezenta diverse beneficii, etc, insa in momentul in care am cerut sa mi se trimita oferta pe mail, sa am timp sa o analizez la rece, cei de Orange au dat din colt in colt, ceea ce denota neseriozitate din partea lor. Este dreptul meu ca si client sa analizez respectiva oferta, poate am de gand sa simulez prin chart-uri in excel minutele consumate, previziuni, etc si sa-mi aleg cea mai buna oferta. Nu de alta, dar astfel eu mi-am gasit oferte mai bune fata de ce imi ofereau ei.

    Din partea mea, care am fost refuzat cand am cerut diverse modificari (sharing-ul traficului de net intre stick-ul de net si telefon), in conditiile in care urma sa platesc mai mult, ma bucur ca au fost amendati. Poate asta vor invata sa-si respecte clientii.

    Si poate nu voi mai fi pisat la cap cu oferte "de nerefuzat" atunci cand vreau sa inchid un abonament. E dreptul meu sa-l inchid.
  • +4 (4 voturi)    
    Acum aflu faza cu 14 zile... (Marţi, 30 iulie 2013, 15:30)

    Luke [utilizator]

    Am fost si eu de acord la un moment dat cu o oferta de modificare a abonamentului prin telefon. Dupa cateva ore nu mi s-a mai parut la fel de ok. Am sunat si am cerut revenirea la abonamentul anterior. M-au intrebat CNP si tot felu de date si mi-au spus ca nu se poate ca acea convorbire inregistrata are valoare de semnatura. Nu au mentionat cele 14 zile de care aflu acum. Dar cand i-am intrebat de ce nu mi-au cerut CNP-ul si altele cand am acceptat oferta de indata s-au schimbat si mi-au dat abonamentul anterior.
  • 0 (0 voturi)    
    Amatorism??? (Marţi, 30 iulie 2013, 17:48)

    Adi_ro [utilizator]

    Eu unul nu inteleg de ce o astfel de companie mare, cu experienta, traditie, etc, se deda la astfel de mizerii.
    Din partea lor m-as astepta ca, atunci cand doresc sa reziliez un contract, sa mi se ia datele de identificare si atat, nu sa fiu sunat ulterior de un consultant care ma preseaza apoi 10 minute la cap cu oferte de "nerefuzat" (din fericire am scapat) in speranta ca voi ramane legat cu un contract de ei.
    Apoi, cand sunt sunat in alte ocazii sa mi se propuna una-alta, vreau oferta IN SCRIS, sa pot sa o analizez. De ce Orange nu poate sa mi-o trimita pe o adresa de e-mail? Ce au de ascuns?
    Apoi, cand m-am dus sa reziliez un abonament la un Orange shop, mi s-a spus sec "sunati la relatii cu clientii, noi nu ne ocupam", ca nu care cumva sa reziliezi simplu un contract si sa obtii in scris dovada rezilierii si sa dormi linistit dupa aceea. Noo, suni matale la ei, ti se spune ca "se va rezilia", dupa care te trezesti ca tot iti vin facturi; suni din nou la ei, iar te taraie, etc... Daca ai avea dovada in scris, le-ai da peste bot inclusiv in instanta, asa esti la mana lor.
    Sa mai amintesc de mirificul site orange.ro pe care nu exista absolut nici o adresa de contact, ci doar un formular de contact pe care scrii, primesti raspuns dupa o saptamana, dar nu poti da reply. Foarte profesionist...
    Ok, m-ati fraierit, sunteti victoriosi iar eu va platesc, va considerati asi in a convinge clientul sa cumpere un serviciu, dar ceea ce va scapa e ca acel client nu mai calca a doua oara la voi, tocmai de frica ca va fi fraierit si a doua oara.
    Sa mai amintesc de o prietena care si-a reziliat abonamentul, dar nu i s-a dat voie sa treaca numarul de telefon pe prepay? Ce face Orange cu respectivul numar inactiv, intrucat pe o perioada de x ani nu il poate da nimanui?
    Daca ma intreaba cineva de ce nu trec totusi la Vodafone sau Cosmote, raspunsul e simplu: Toti sunt la fel.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică