Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a anuntat marti ca a sanctionat cu 20.000 de lei compania Orange Romania in urma constatarii faptului ca, la momentul incheierii unor contracte la distanta (n.a acordul a fost obtinut prin telefon), nu a comunicat abonatilor faptul ca pot denunta unilateral contractul in termen de 14 zile lucratoare, refuzandu-le acestora dreptul de a denunta contractul fara plata unei penalitati de reziliere. ANCOM a dispus si informarea tuturor clientilor care au incheiat contracte in conditii similare.

UPDATE Contactati de HotNews.ro, oficialii Orange Romania au spus ca evalueaza posibilitatea contestarii in justitie a acestei decizii:

  • "Decizia ANCOM este surprinzatoare, avand in vedere explicatiile oferite anterior de Orange Romania Autoritatii pe marginea acestui subiect. In consecinta, evaluam posibilitatea contestarii in justitie a acestei decizii", a declarat Dorin Odiatiu, Public Affairs, Wholesale & Partnerships Director in cadrul Orange Romania.

UPDATE Intr-un raspuns transmis HotNews.ro. ANCOM precizeaza ca Orange trebuie sa puna in aplicare masurile dispuse in termen de 45 de zile de la data comunicarii sanctiunii, care a fost 29 iulie 2013.

"Abonatii aflati in situatii similare cu petentii vor putea denunta contractele fara plata penalitatilor de reziliere anticipata, in termen de 14 zile lucratoare de la data primirii notificarii din partea Orange. Abonatii au in orice moment dreptul de a se adresa instantelor judecatoresti, in conditiile legii", precizeaza ANCOM.

In urma unor sesizari primite din partea utilizatorilor cu privire la modalitatea de incheiere de catre Orange Romania a unor contracte la distanta, ANCOM a desfasurat o investigatie si a constatat ca furnizorul de servicii de comunicatii electronice nu a comunicat clientilor, inainte de a incheia prin telefon un contract pentru furnizarea serviciului de acces la internet prin intermediul unui modem stick portabil, informatii privind data la care este considerat incheiat contractul, precum si faptul ca au dreptul sa denunte acel contract in termen de 14 zile lucratoare de la data incheierii contractului sau a livrarii echipamentului, fara plata vreunor penalitati sau despagubiri si fara invocarea vreunui motiv, asa cum prevede Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice. Odata cu livrarea echipamentului, clientii au primit si semnat contractul.

Ulterior activarii abonamentului contractat in aceste conditii, petentii au solicitat rezilierea contractului fara plata penalitatilor aferente incheierii relatiei contractuale inainte de expirarea perioadei minime contractuale. Orange, considerand contractul incheiat cu abonatii un contract scris, si nu unul incheiat la distanta, a respins solicitarea utilizatorilor, cerand plata in avans a taxei de abonament pentru numarul de luni ramase din contract.

In urma analizarii documentelor si a convorbirilor telefonice purtate de petenti cu reprezentantii Orange Romania, Autoritatea a constatat ca acordul de vointa al abonatilor a fost obtinut la telefon, contractul fiind astfel unul incheiat prin mijloace de comunicatie la distanta. Faptul ca, in timpul convorbirilor telefonice prin care li s-a obtinut acordul pentru incheierea contractelor, petentilor nu le-au fost comunicate informatii cu privire la data la care este considerat incheiat contractul si nici la dreptul lor de denuntare unilaterala, precum si faptul ca operatorul telecom nu le-a transmis nici in scris utilizatorilor informatii privind conditiile de exercitare a dreptului lor de denuntare unilaterala, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011, constituie contraventii si au fost sanctionate de Autoritate cu amenzi in valoare cumulata de 20.000 lei.

De asemenea, Autoritatea a dispus si anumite masuri pe care trebuie sa le ia operatorul, si anume identificarea tuturor abonatilor care au incheiat contracte in conditii similare si care au reclamat Orange modalitatea de incheiere a contractului si transmiterea catre acestia, in scris, a informatiilor referitoare la dreptul de denuntare unilaterala, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011, fapt ce le asigura astfel abonatilor respectarea tuturor drepturilor conferite de legislatia in vigoare.

Intrucat incheierea contractelor prin mijloace de comunicatie la distanta ¬ telefon sau internet ¬ a devenit o practica tot mai raspandita, ANCOM atrage atentia utilizatorilor ca, in cazul in care sunt contactati telefonic sau prin alte mijloace electronice de furnizorii de servicii de comunicatii electronice, sa solicite informatii detaliate despre ofertele prezentate si sa fie constienti de faptul ca acordul exprimat telefonic sau prin intermediul internetului este suficient pentru ca un contract sa fie considerat valabil incheiat, cu aceeasi valoare juridica cu unul scris. De asemenea, in cazul unui astfel de contract incheiat prin mijloace de comunicatie la distanta, furnizorul are si obligatia de a transmite in scris cel putin informatiile care au fost prezentate si in cursul convorbirii telefonice.

Desi contractul la distanta are avantajul ca nu mai necesita deplasarea la sediul sau magazinele furnizorului, el prezinta in acelasi timp si anumite riscuri, cum ar fi dificultatea de a intelege si retine anumite informatii prezentate in cadrul ofertei. Daca cel contactat nu este sigur ca a inteles serviciul sau oferta prezentata, poate cere un timp de gandire sau poate solicita clarificarea unor informatii.

De asemenea, este important de stiut ca, in cazul oricarui contract incheiat prin mijloace de comunicatie la distanta ce are ca obiect furnizarea de servicii de comunicatii electronice, utilizatorul are dreptul de a denunta contractul, fara plata penalitatilor de reziliere anticipata sau a altor despagubiri, intr-un termen de 14 zile lucratoare de la data incheierii acestuia sau de la data la care furnizorul transmite in scris informatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011.

Mai multe detalii despre contractele incheiate la distanta sunt disponibile la sectiunea dedicata utilizatorilor din pagina de internet ANCOM: www.ancom.org.ro/Utilizatori/ InfoCentru/ Contractul pe intelesul tau.

In general, in ceea ce priveste drepturile utilizatorilor de servicii de comunicatii (telefonie, internet, televiziune), ANCOM poate interveni in situatiile in care furnizorii incalca drepturile de informare ale utilizatorilor, nu ofera serviciul de portabilitate a numerelor, nu includ anumite informatii in contract sau nu respecta conditiile de incheiere a contractelor la distanta. De asemenea, in anumite situatii, ANCOM poate face demersuri pentru solutionarea pe cale amiabila a litigiilor dintre utilizatorii finali si furnizorii de servicii de comunicatii electronice.