​Licitatia de aproape 35 milioane de euro pentru implementarea la nivel national a unui sistem informatic de emitere a actelor de stare civila, demarata in aceasta luna de Ministerul condus de Dan Nica, este contestata la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), conform unui anunt postat miercuri, 21 august, in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Firma, al carei nume este secretizat, cere eliminarea din documentatia de atribuire a unor cerinte care ar fi nelegale, iar in cazul imposibilitatii adoptarii acestor masuri corective, anularea licitatiei. Se solicita de asemenea si suspendarea procedurii de atribuire pana la solutionarea de catre CNSC a acestei contestatii.

In motivatia solicitarii facute catre CNSC, firma sustine ca ca Ministerul pentru Societatea informationala (MSI) ar fi incalcat in mod grav dispozitiile OUG nr. 34/2006, prin includerea in Caietul de Sarcini a unor specificatii menite sa limiteze concurenta dintre operatorii economici, sa restrictioneze accesul la procedura de atribuire si sa aduca atingere principiului eficientei utilizari a fondurilor.

Firma atrage atentia asupra urmatoarei cerinte de software din Caietul de sarcini (vezi documentul atasat):

  • "Platformele pe care vor rula aplicatiile (serverul de aplicatie, baza de date, componenta de integrare servicii electronice - SOA, managementul fluxurilor si proceselor de eliberare) vor trebui sa fie integrate cu solutiile de securitate pentru management al accesului si solutiile de indexare, stocare si gestiune a documentelor electronice si trebuie sa fie produse COTS, care au suport tehnic asigurat de la producator si de servicii expert furnizate de producator.."

Cerinta mentionata ar fi abuziva si complet nejustificata, sustine firma contestatoare. Iata ce mai subliniaza compania:

  • "La procedurile de atribuire dedicate achizitionarii de servicii/produse in domeniul tehnologiei informatiei nu participa in principiu in mod direct producatorii, ci distribuitorii/revanzatorii produselor acestora, care nu detin controlul asupra procesului de productie, singurele aspecte pe care ofertantii sunt chemati sa se oblige in fata autoritatii contractante fiind acelea ca serviciile/produsele ofertate corespund specificatiilor tehnice mentionate in documentatia de atribuire.
  • Cerinta asigurarii de catre producator a suportului tehnic si a serviciilor expert impune si constrangeri asupra unor aspecte care nu tin de calitatea sau conformitatea produselor sau de specificatiile tehnice acceptabile si aplicabile, fiind in continutul sau in masura a denatura concurenta intre potentialii participanti la procedura.
  • Astfel, cerinta mentionata nu se justifica in conditile in care aceste servicii pot fi oferite de catre orice furnizor de solutii IT in aceleasi conditii in care acestea ar fi oferite si de producator. Complexitatea relativ scazuta a produselor ce urmeaza a fi furnizate (software standard pentru servere in versiune comerciala - COTS) ar permite accesul la procedura a numerosi ofertanti ce au capacitatea tehnica si experienta similara necesare livrarii produselor si asigurarii garantiei acestora.
  • In schimb, indeplinirea acestei cerinte ridica dificultati semnificative operatorilor economici in situatia in care produsul/produsele nu sunt achizitionate direct de la producator, in cazul in care sunt achizitionate de la mai multi  producatori sau sunt achizitionate de la un producator care nu doreste sa fie angajat in prestarea serviciilor de suport tehnic si a serviciilor expert catre clientii furnizorilor de solutii IT carora le vinde produsele sale. (...)
  • In toate cazurile, pentru a obtine angajamentul direct al unui producator privind prestarea direct de catre acesta a suportului tehnic si a serviciilor expert pentru categoriile de produse enumerate in cerinta mentionata, ofertantul trebuie sa indeplineasca o multitudine de conditii de natura tehnica si comerciala, iar obtinrerea unor autorizari/certificari sau a unui angajament punctual din partea producatorului presupun obligatii materiale si financiare din partea operatorului economic interesat, precum si existenta sau stabilirea unor relatii de parteneriat care sunt, in cele din urma la discretia producatorului.
  • Astfel, pe langa faltul ca, cerinta nu aduce nici un fel de beneficiu autoritatii contractante, aceasta constituie un abuz, ducand la restrictionarea concurentei in conditiile in care producatorul poate decide in mod discretionar cu privire la partea careia ii va furniza sprijinul necesar indeplinirii cerintei mentionate si, nu in ultimul rand, cu privire la pretul la care va afce acest lucru".

Mai multe vezi in contestatia atasata articolului.

CNSC nu a pronuntat inca o decizie cu privire la aceasta contestatie.HotNews.ro a solicitat un punct de vedere si Ministerului pentru Societatea Informationala (MSI) si vom reveni cu raspunsuri imediat ce le vom primi.

UPDATEMSI a comunicat catre HotNews.ro ca a transmis joi in SEAP masurile necesare pe care le-a adoptat pentru a rezolva contestatia:

  • "Autoritatea contractanta a luat la cunostinta contestatia depusa la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) si a urmat pasii legali prevazuti in articolul  256 ³ , aliniatul 1 din legea 34/2006 cu modificarile si clarificarile ulterioare, adoptand masurile necesare pentru a rezolva contestatia. Astazi au fost publicate in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) informatiile mentionate.
  • Articolul 256 ³ , aliniatul 1 din legea 34/2006 cu modificarile si clarificarile ulterioare prevede ca: “Dupa primirea unei contestatii, autoritatea contractanta are dreptul de a adopta masurile de remediere pe care le considera necesare ca urmare  a contestatiei respective. Orice astfel de masuri trebuie comunicate contestatorului, celorlalti operatori economici implicate in procedura de atribuire, precum si Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, nu mai tarziu de o zi lucratoare de la data adoptarii acestora”.

Vezi atasate masurile de remediere din procedura de achizitie.

MSI a demarat licitatia deschisa pentru implementarea la nivel national a unui sistem informatic de emitere a actelor de stare civila, contract finantat cu fonduri UE a carui valoare estimata este de circa 35 milioane de euro, conform unui anunt postat pe 7 august in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Prin acest sistem, care ar urma sa fie functional spre sfarsitul anului 2014, se intentioneaza ca pentru emiterea actelor de stare civila (nastere, casatorie, deces) cetatenii sa nu mai foloseasca decat Cartea de Identitate, restul documentelor regasindu-se in sistem.

Oficialii Directiei pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date (DEPABD) au explicat pentru HotNews.ro cum va functiona Sistemul Informatic Integrat de Emitere a Actelor de Stare Civila - SIIEASC:

  • "Noul proiect de eliberare a actelor de stare civila -  SIIEASC - va asigura interoperabilitatea sistemelor tuturor autoritatilor implicate in procesul de emitere a documentelor de stare civila si va fi extins la nivel national, in toate cele aproximativ 3200 de unitati administrativ-teritoriale.
  • Implementarea acestui proiect va presupune achizitionarea echipamentelor necesare conectarii la SIIEASC, digitizarea tuturor documentelor de stare civila (nastere, casatorie, deces) care sa permita constituirea bazei de date cu istoricul documentelor de stare civila din ultima suta de ani, precum si preluarea de noi documente emise de autoritati, in format digital, in vederea consolidarii informatiilor intr-o baza de date nationala accesibila autoritatilor abilitate, astfel incat sa se asigure debirocratizarea unei game extinse de servicii prestate cetatenilor in domeniul starii civile si nu numai, prin implementarea conceptului G2C (Government-to-Citizen).
  • Grupul tinta de utilizatori este format din functionarii de stare civila care isi desfasoara activitatea in cadrul celor aproximativ 3200 de oficii de stare civila din cadrul unitatilor administrativ-teritoriale".

Termenul limita pentru depunerea cererilor de documente sau pentru acces la documente este 20 septembrie 2013. Termenul limita pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 23 septembrie 2013. In aceeasi zi va avea loc si deschiderea ofertelor.